اميرالمومنين عليه السلام، نخستين مسلمان
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2514
بازدید دیروز : 136836
بازدید هفته : 2514
بازدید ماه : 324795
بازدید کل : 10716550
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 24 / 3 / 1397

نمونه اي از رواياتي كه وي نقل كرده و علماي رجال اهل سنت آن را تضعيف كرده روايت ذيل است كه ذهبي معتقد بوده اين روايت از جعليات اوست:

350 ضرار بن صرد أبو نعيم الطحان ذكر له الذهبي حديثا في ميزانه رواه بن حبان بإسناده إلى أنس رضي الله عنه أنه صلى الله عليه وسلم قال لعلي أنت تبين لأمتي ما اختلفوا فيه من بعدي انتهى قال الذهبي في تلخيص المستدرك ذكر هذا الحديث وأنه على شرطهما فيما أعتقده من وضع ضرار.

رسول خدا به علي فرمود:‌ شما بيان و روشن مي كني آنچه را كه امت بعد از من در باره آن اختلاف مي‌كنند. ...

 

الحلبي الطرابلسي، إبراهيم بن محمد بن سبط ابن العجمي أبو الوفا (متوفاي841 هـ)، الكشف الحثيث عمن رمي بوضع الحديث، ج 1، ص 138، تحقيق: صبحي السامرائي، دار النشر: عالم الكتب, مكتبة النهضة العربية – بيروت، الطبعة: الأولى1407 - 1987   

 

اما بقيه علماي منصف ديگر روايات او را تصحيح كرده اند.

1. حاكم نيشابوري تمام رواياتش را تصحيح كرده است.

2. ابو نعيم اصفهاني: نيز رواياتش را تصحيح كرده است:

308 حدثنا أبو بكر عبد الله بن يحيى الطلحي وأبو القاسم بن أبي حصين قالا ثنا أبو حصين محمد بن الحسين الوادعي ثنا ضرار بن صرد ثنا عبد العزيز الدراوردي عن صفوان بن سليم عن عبد الله بن سليمان الأغر عن أبيه عن أبي هريرة قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (إن الله يبعث ريحا من اليمن هي ألين على المؤمن من الحرير فلا يبقى أحد في قلبه مثقال ذرة من إيمان إلا قبضته) صحيح.

 الأصبهاني، أبي نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران (متوفاي430هـ)، المسند المستخرج على صحيح الإمام مسلم، ج 1، ص188، تحقيق: محمد حسن محمد حسن إسماعيل الشافعي، دار النشر: دار الكتب العلمية - بيروت – لبنان،‌ الطبعة: الأولى 1417هـ - 1996م

نووي در كتاب «تهذيب الأسماء واللغات»، سخن ابن ابي حاتم در باره صدوق دانستن وي نقل كرده است:

266 - ضرار بن صرد مذكور.... وقال ابن أبي حاتم هو صاحب قران وفرائض صدوق ...

تهذيب الاسماء ج 1، ص 238

3. عبدالكريم أبو يعفور

توثيقات اين رواي در سند قبل گذشت.

4. جابر بن يزيد جعفي

توثيق اين رواي در سند قبل گذشت

5. ابي الضحي

اسم اين راوي، مسلم بن صبيح و از روايان بخاري و مسلم است و احتياج به آوردن توثيقات او نيست.

6. مسروق بن اجدع

وي نيز از راويان بخاري و مسلم است.

7. عائشة بنت ابي بكر

نكته مهم:

اين سند و نيز سندهاي بعدي ثابت مي‌كند كه در سند قبلي، عبد الكريم بن يعقوب همان عبد الكريم بن يعفور است و توثيق وي را نيز آورديم.

 ابن عساكر نيز دو سند براي اين روايت ارائه مي‌كند :

أخبرنا أبوالقاسم عبد الصمد بن محمد بن عبد الله أنا أبو الحسن علي بن محمد بن أحمد بن محمد بن موسى قال نا أحمد بن محمد بن سعيد بن عقدة نا أحمد بن يحيى وأحمد بن موسى بن إسحاق قالا نا ضرار بن صرد نا عبد الكريم بن يعفور عن جابر عن أبي الضحى عن مسروق عن عائشة قالت حدثتني فاطمة ابنة محمد أن النبي صلى الله عليه وسلم قال لها زوجتك أعلم المؤمنين علما وأقدمهم سلما وأفضلهم حلما.

أخبرناه أبو القاسم الشحامي أنا أبو الحسن عبيد الله بن محمد بن إسحاق أنا إبراهيم بن عبد الله بن محمد بن خرشيد قوله نا أبو سعيد أحمد بن محمد بن زياد بن بشر ابن الأعرابي ناأبو عبد الله يحي بن إبراهيم بن محمد بن كثير الزهري القاضي نا ضرار بن صرد نا المعتمر بن سليمان التيمي قال نا عبد الكريم بن يعفور الجعفي نا جابر عن أبي الضحى عن مسروق عن عائشة قالت حدثتني فاطمة بنت محمد صلى الله عليه وسلم أن النبي صلى الله عليه وسلم قال زوجتك أعلم المؤمنين علما وأولهم سلما وأفضلهم حلما.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاى571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 42، ص132، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت – 1995

در نتيجه: اين روايت از طريق عايشه نيز معتبر است.

سند سوم: ‌مرسل ابو اسحاق سبيعي از فاطمه زهرا (س): «اقدم امتي سلما» (مرسل تابعي صحيح)

ابن ابي شيبه فرمايش رسول خدا صلي الله عليه وآله را از طريق فاطمه زهرا سلام الله عليها با سند معتبر ديگر اين‌گونه نقل كرده است:

حدثنا الفضل بن دكين عن شريك عن أبي إسحاق قال قالت فاطمة يا رسول الله زوجتني حمش الساقين عظيم البطن أعمش العين قال زوجتك أقدم أمتي سلما وأعظمهم حلما وأكثرهم علما.

فاطمه زهرا فرمود:‌ اي رسول خدا مرا به ازدواج مردي در آوردي كه ساق پايش باريك و شكمش گنده و چشمانش كم سو است؟ رسول خدا فرمود: من تو را به ازدواج مردي در آوردم  كه پيشگام ترين امت من در اسلام آوردن و با عظمت ترين آنها از نظر حلم و داناترين آنها از نظر علم،‌  است.

إبن أبي شيبة الكوفي، ابوبكر عبد الله بن محمد (متوفاى235 هـ)، الكتاب المصنف في الأحاديث والآثار، ج 6، ص 374 ش 32131، تحقيق: كمال يوسف الحوت، ناشر: مكتبة الرشد - الرياض، الطبعة: الأولى، 1409هـ.

 

بررسي سند روايت

1. عبد الله بن محمد بن ابي شيبة كوفي مولف كتاب:

ابن حجر وي را ثقه و حافظ مي‌داند و در باره او مي‌نويسد :

عبد الله بن محمد بن أبي شيبة إبراهيم بن عثمان الواسطي الأصل أبو بكر بن أبي شيبة الكوفي ثقة حافظ صاحب تصانيف من العاشرة مات سنة خمس وثلاثين خ م د س ق

عبد الله بن محمد بن ابي شيبه ... ثقه و حافظ روايات و داري تصنيفات است. ...و از راويان بخاري،‌ مسلم، ابو داود، نسائي و ابن ماجه است.

تقريب التهذيب ج1 ص320 ش 3575

2. الفضل بن دكين:

ابن حجر بعد از معرفي او از نظر اسم و نسب، با عبارت «ثقة ثبت» موثق و تأييد مي‌كند و تصريح مي‌كند كه وي از بزرگان اساتيد بخاري بوده است:

الفضل بن دكين الكوفي واسم دكين عمرو بن حماد بن زهير التيمي مولاهم الأحول أبو نعيم الملائي بضم الميم مشهور بكنيته ثقة ثبت من التاسعة مات سنة ثماني عشرة وقيل تسع عشرة وكان مولده سنة ثلاثين وهو من كبار شيوخ البخاري ع

تقريب التهذيب ج1، ص446 ش 5401

3. ابو اسحاق :

اسم اين رواي، عمرو بن عبد الله بن عبيد أبو إسحاق السبيعي از راويان بخاري و مسلم است ؛ ابن حجر در مورد او مي‌گويد:

عمرو بن عبد الله بن عبيد أبو إسحاق السبيعي ع الستة عمرو بن عبد الله بن عبيد ويقال علي

تهذيب التهذيب ج8، ص56 ش 100

اين روايت، در اينجا مرسل مي‌شود؛ اما طبق قواعد اهل سنت، اين مرسل، حكم صحيح را دارد ؛ هيثمي در مورد روايت مرسل از وي، شبيه اين مضمون مي‌نويسد:

وعن أبي إسحاق أن عليا لما تزوج فاطمة قالت للنبي صلى الله عليه وسلم زوجتنيه أعيمش عظيم البطن فقال النبي صلى الله عليه وسلم لقد زوجتكه وإنه لأول أصحابي سلما وأكثرهم علما وأعظمهم حلما رواه الطبراني وهو مرسل صحيح الإسناد.

مجمع الزوائد، ج 9، ص 102

در نتيجه اين روايت نيز معتبر است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: lماه ضیافت خدا
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی