ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پبامبر اکرم مظهر تام و تمام تجلی آن نور الهی است

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پبامبر اکرم مظهر تام و تمام تجلی آن نور الهی است

جملکس های ولادت امام رضا , متن تبریک میلاد امام رضا

پبامبر اکرم مظهر تام و تمام تجلی آن نور الهی است که در باطن آدم ابو البشر به ودیعت نهاده شده بود

خداوند آدم بوالبشر را ایجاد نمود و او را خلیفه خود قرار داد و دل او را مرکز تجلیات انوار جمال خود نموده ، عقل او را قوی و سینه او را منشرح و قلب او را وسیع نموده ، بطوریکه به تمام اسرار عالم کون بتواند اطلاع یابد و از حقائق موجودات باخبر شود و پرده اوهام را پاره نموده فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر»[15]

جای گیرد و به مقام اطمینان برسد و از سر غیب مطلع گردد و با فرشتگان گفت و شنود داشته باشد و در حرم امن و امان الهی سکنی گزیده دل او مرکز تجلیات اسماء و صفات

حضرت معبود جل شانه قرار گیرد .

احاطه قدرت و علم و حیات خدا را در جمیع مراحل عالم هستی به رای العین مشاهده نماید و با حضرت باری تعالی مناجات نموده و از سر و باطن تکلم کند و به مقام علمه شدید القوی ذو مره فاستوی و هو بالافق الاعلی ثم دنا فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی فاوحی الی عبده ما اوحی [16] فائز گردیده ، و بعد از فنای از نفس به بقای خدا باقی و اسفار اربعه خود را به پایان رسانیده ، آئینه تمام نما و مظهر تام و اتم حضرت احدیت گردد . این نور در بدو پیدایش حضرت آدم ، در او به ودیعت قرار داده شد و به مقتضای و علم آدم الاسماء کلها»[17] و نیز به مفاد«و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه [18] آدم یگانه گوهر عالم هستی و یگانه در شاهوار صدف عالم کون و خزینه اسرار حضرت ربوبی قرار گرفت و تا حدی در او طلوع نموده و به ظهور پیوست .


موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: پبامبر اکرم مظهر تام و تمام تجلی آن نور الهی است

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 31 / 4 / 1396 | 8:14 | نویسنده : اکبر احمدی |

بیان اصل وراثت در عصمت

جملکس های ولادت امام رضا , متن تبریک میلاد امام رضا

اصل وراثت از سنن غیر قابل تبدیل الهی است

قانون وراثت ، اصل مهمی است که در تمام شئون موجودات از انسان و حیوان و نباتات مورد مطالعه دقیق قرار گرفته ، و آثار و نتایج مهمی از آن به دست آمده است;و می توان گفت یکی از سنن غیر قابل تبدیل و تغییر الهی است .

دقت و بررسی در افراد انسان و انتقال خصوصیات و کیفیاتی که از نطفه پدر و مادر و تلقیح آن به صورت جنین درآمده و در طفل به ظهور می رسد ، این اصل را بطور کلی در مورد انسان به ثبوت می رساند .

نطفه انسان ذره ای از سازمان وجودی اوست که تمام آثار و خصوصیات انسان بطور تراکم و اندماج و بطور قوه و استعداد در او موجود است ، و چون در رحم مادر در ظرف مخصوص خود با شرایط خاصی جای گرفت به مرحله فعلیت رسیده و به صورت نشر درآمده و به ظهور می رسد ، و تمام خصوصیات مادی و اخلاقی و روحی پدر و مادر خود را نشان می دهد . نه تنها فرزند از نظر رنگ پوست و کیفیت سازمان اعضاء و جوارح و ترکیب استخوانها از پدر ارث می برد ، بلکه در هر ذره ای از خون و در هر سلول ریز ذره بینی ، به تمام معنی مشابه با ذره


موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: بیان اصل وراثت در عصمت

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 31 / 4 / 1396 | 8:12 | نویسنده : اکبر احمدی |

گریه تمام موجودات در سوگ شهادت سید الشهداء

عکس نوشته درباره امام رضا , جملکس های ولادت امام رضا

گریه تمام موجودات در سوگ شهادت سید الشهداء

شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت می کند در کتاب علل الشرایع و امالی باسند واحد خود از جبله مکیه ، که او گفت : از میثم تمار شنیدم که می گفت : سوگند بخدا که این امت ، فرزند پیغمبر خود را در روز دهم محرم می کشند و دشمنان خدا آنروز را روز برکت قرار می دهند ، و این امریست که از علم خدا گذشته و از قضای محتوم بوده و بر اساس عهدیکه امیرالمؤمنین علیه السلام با من نموده است ، من از آن آگاهی یافته ام .

امیرالمؤمنین بمن خبر داد که تمام موجودات بر فرزند پیغمبر گریه می کنند حتی درندگان در بیابانها و ماهیان دریاها و مرغان بر فراز آسمان .

و گریه می کنند بر او خورشید ، و ماه ، و ستارگان ، و آسمان ، و زمین ،

و مؤمنان از انس و جن ، و تمام فرشتگان آسمانها ، و رضوان : خازن بهشت ، و مالک : پاسبان دوزخ ، و فرشتگان پاسبانان ، و نگاهدارندگان عرش ، و آسمان .

و در آن هنگام ، خون و خاکستر ببارد .

سپس میثم گفت : واجب است لعنت خدا بر قاتلان حسین علیه السلام ، همانطور که بر مشرکینی که با خدا خدای دگری را شریک قرار می دهند ، واجب شده است و همانطور که واجب است بر یهود و نصاری و مجوس .

جبله می گوید : گفتم : ای میثم!چگونه مردم روز قتل حسین را روز برکت قرار می دهند ؟

در آن هنگام میثم گریست و گفت : طبق حدیثی مجعول که خود آنها وضع نموده اند ، گمان می کنند که عاشورا روزیست که در آن خداوند توبه آدم را قبول نمود در صورتیکه خداوند توبه آدم را در شهر ذی الحجه قبول نمود .

و گمان می کنند که در آن خداوند توبه داود را قبول نمود ، در صورتیکه توبه داود در شهر ذی الحجه پذیرفته شد .

و گمان می کنند که در آن خداوند یونس را از شکم ماهی خلاصی داد ، در صورتیکه خداوند او را در ذی القعده از شکم ماهی بیرون آورد .

و گمان می کنند که در آن روز کشتی نوح به ساحل نجات نشست ، در حالیکه آن کشتی در روز هجدهم از ذی الحجه به ساحل نشست .


موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: گریه تمام موجودات در سوگ شهادت سید الشهداء

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 31 / 4 / 1396 | 8:10 | نویسنده : اکبر احمدی |

آشنایی با خواص بامیه


خاصیت بامیه,خواص بامیه سبز

بامیه سرشار از فولات و آهن است و مصرف آن برای رفع کم خونی مفید می باشد

 

بامیه (Okra) از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. خواص بامیه شامل خاصیت ملین، ضد التهاب، کاهنده قند و چربی خون، مقوی، ضد سرطان و ضد میکروب است.

 

بامیه گیاهی یکساله به ارتفاع 1 تا 2 متر با میوه‌ای مخروطی و چند ضلعی، سبز رنگ، کمی توخالی و به بزرگی یک بند انگشت است. برگهای این گیاه مانند گل ختمی پنجه ای و سبز تیره، گل هایش منفرد و زرد رنگ و قسمت مرکزی گلبرگ ها به سرخی می‌گراید.

 

این گیاه از خانواده پنیرکیان است و موطن اصلی رویش آن، مناطق گرم آسیا و آفریقاست اما بعدها به دیگر مناطق دنیا هم رفته و در حال حاضر در اغلب کشورها کشت می‌شود. گیاه بامیـه معطر است و عطری شبیه میخک دارد. در ایران بامیه را بیشتر به صورت خورش با گوشت مصرف می کنند، ولی در دیگر مناطق دنیا آن را به صورت خام و در سالاد نیز مصرف می کنند.

 


موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
برچسب‌ها: آشنایی با خواص بامیه

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 30 / 4 / 1396 | 8:7 | نویسنده : اکبر احمدی |

کدام میوه ، چه خاصیتی دارد؟


 

میوه

 

 

سبزی ها و میوه‌ها تنها منابعی هستند که دارای آهن و املاح معدنی و ویتامین‌ها هستند, و این مواد برای دستگاه بدن ما علیه اختلالات بی غذایی لازم هستند و از همین منبع است که آهن و املاح معدنی آن قابل گوارش و جذب در بدن است

 

 

خواص بعضی از میوه ها :

کیوی: میوه کوچک اما بسیار مقوی این میوه منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، ویتامین ای و فیبر است حجم ویتامین سی این میوه دوبرابر حجم ویتامین سی پرتقال است

 

سیب: روزانه خوردن یک سیب، دکتر را از شما دور میکند اگرچه سیب مقدار کمی ویتامین سی دارد، اما دارای آنتی اکسیدانها و فلاونهاست (ماده شیمیایی بیرنگ و متبلور) که هر دوی اینها فعالیت ویتامین سی در بدن را زیاد کرده و تسهیل می بخشند و درنتیجه ریسک مبتلا شدن به سرطان روده، حملات قلبی و سکته کاهش پیدا میکند


موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
برچسب‌ها: کدام میوه ، چه خاصیتی دارد؟

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 30 / 4 / 1396 | 8:5 | نویسنده : اکبر احمدی |

می دانید موز چه خاصیتی دارد؟




 

 

خواص موز

 

 

موز گیاهی است علفی مانند درختچه که برگهای آن بسیار بزرگ و پهن است و گاهی تا 2 متر می رسد . گلهای آن مجتمع و بصورت سنبله است میوه آن ابتدا سبز و بعد از رسیدن برنگ زرد در می آید .

 

 

موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت می شده است . در سال 1482 پرتغالیها موز را در سواحل گینه پیدا كردند و به جزائر قناری بردند و سپس بوسیله میسیونر مذهبی اسپانیولی به نواحی حاره آمریكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسیر دنیا كشت می شود .

 

 

موز را هنگامیكه هنوز سبز است از درخت می چینند و به مناطق مختلف می فرستند و در آنجا بوسیله گرما دادن آنرا می رسانند .

 

 

موز انواع مختلف دارد یك نوع آن بسیار درشت و نوعی از آن هم خیلی ریز است كه مزه شیرینی دارد .

 

 

در كشورهای استوایی معمولا موز را می پزند و همراه با برنج و لوبیا می خورند در كشورهای آمریكای لاتین موز را ورقه ورقه كرده و در آفتاب خشك می كنند.

 

 

هنگامیكه موز انتخاب می كنید باید پوست آن زرد و سفت و روی آن لكه های سیاه وجود داشته باشد و این نشانه موز رسیده است . موز نارس بدلیل داشتن نشاسته زیاد هضمش سنگین است .

 


موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
برچسب‌ها: می دانید موز چه خاصیتی دارد؟

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 30 / 4 / 1396 | 8:3 | نویسنده : اکبر احمدی |

شاگرد كج فهم

شاگرد كج فهم






عمربن مسلم یكی از شاگردان امام صادق (ع) بود، چند روز غایب شد، امام صادق (ع) از شاگردان دیگر جویای حل او شد، و فرمود: عمر بن مسلم كجا است ؟ یكی از حاضران گفت : من از او خبر دارم ، او كسب و كار را كنار گذاشته و از همه چیز چشم پوشیده ، و به جای خلوتی برای عبادت خدا رفته است . امام صادق (ع) فرمود: ویحه ! اما علم ان تارك الطلب لایستجاب له :
وای بر او آیا نمی داند كه ترك كردن كاسبی و كار و تجارت ، موجب مستجاب نشدن دعایش می شود. سپس فرمود: هنگامی كه این دو آیه نازل شد:
و من یتق الله یجعل له مخرجا - و یرزقه من حیث لا یحتسب ...: و هر كسی تقوای الهی پیشه كند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می كند، و به او از جایی كه گمان ندارد، روزی می دهد (طلاق - 2 و 3) جمعی از اصحاب پیامبر (ص) درهای خانه هایشان را به روی خود بستند و مشغول عبادت شدند و گفتند: ما به عبادت و تقوا مشغول می شویم ، خداوند (طبق این آیات) معاش ما را از طریقی كه گمان به آن نداریم ، تاءمین می كند. پیامبر (ص) برای آنها پیام فرستاد و آنها را احضار كرد و به آنها فرمود: چه باعث شده كه كار و كسب را رها كرده اید و مشغول عبادت شده اید؟ گفتند: ای رسول خدا (ص) خداوند (طبق آیات مذكور) معاش زندگی ما را به عهده گرفته است ، ما اگر مشغول عبادت شویم ، او معاش ما را از طریقی كه گمان نداریم تاءمین می كند. پیامبر (ص) فرمود: من فعل ذلك لم یستجب له ، علیكم بالطلب : كسی كه چنین روشی پیش گیرد، دعایش به استجابت نمی رسد، بر شما باد كه به كسب و كار بپردازید. به این ترتیب امام صادق (ع) و پیامبر (ص) روشن كردند كه عبادت و تقوا، فقط به نماز و عبادت در گوشه تنهایی نیست ، بلكه در میدان تلاش و كار و تولید نیز اگر كسی قصد او خدا و صداقت باشدت عبادت خدا را بجا می آورد.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

داستان های شنیدنی از چهارده معصوم(علیهم السلام)، محمد محمدی اشتهاردی




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:16 | نویسنده : اکبر احمدی |

چگونه نماز بخوانیم؟

چگونه نماز بخوانیم؟






حماد بن عیسی گفت : در محضر امام صادق علیه السّلام بودم، به من فرمود: آیا می توانی نماز را خوب بخوانی ؟ عرض كردم : چگونه نمی توانم و حال آنكه كتاب حریز را كه درباره نماز نوشته شده است ، از حفظ دارم . حضرت فرمود: برای تو ضرر ندارد، برخیز و نمازی بخوان تا من ببینم كه چگونه می خوانی .
حسب الامر حضرت رو به قبله ایستادم و شروع به خواندن نماز كردم . تمام نماز را از نظر ركوع و سجود به جای آوردم ، اما حضرت آن را نپسندید و فرمود: نماز را خوب نخواندی . واقعا چقدر زشت است برای مردی كه شصت هفتاد سال از عمرش می گذرد و حال آنكه نمی تواند یك نماز كامل با مراعات حدود كامله آن بخواند. من خجالت كشیدم و خود را كوچك دیدم .
عرض كردم : فدایت شوم ، شما نماز را به من تعلیم دهید. پس ، امام علیه السّلام رو به قبله راست ایستادند و دستهای خود را آزاد گذاردند و انگشتهای دست آن حضرت به هم گذارده شده بود و مابین دو قدم آن حضرت از سه انگشت باز، و بیشتر فاصله نداشت و انگشتهای پای خود را رو به قبله كردند و تا آخر نماز هم رو به قبله بود و با تواضع و حضور قلب گفتند: اللّه اکبر و سوره حمد و توحید را با ترتیل (به آرامی و خوبی) خواندند و بعد از تمام شدن سوره توحید، به قدر یك نفس كشیدن صبر كردند. بعد دست خود را بلند كرده تا مقابل صورت بردند و در حالی كه ایستاده بودند گفتند: اللّه اكبر و پس از آن به ركوع رفتند و كف دست را به سر زانو گرفتند. انگشتان آن حضرت از هم باز بود. زانو را به عقب دادند، چنانكه پا راست شد و پشت آن حضرت طوری مساوی شد كه قطره آبی بر آن می گذاشتند، به هیچ طرفی نمی ریخت . گردن خود را كشیده و سر به زیر نینداختند و چشم را بر هم گذاردند و سه مرتبه به آرامی گفتند: سبحان ربّی العظیم و بحمده.
بعد راست ایستادند و چون خوب ایستادند، گفتند: سمع اللّه لمن حمده و در همان حال كه ایستاده بودند، دست را تا مقابل صورت خود بلند كردند و گفتند: اللّه اكبر و بعد به سجده رفتند. دو كف دست را پیش ‍ زانوها، مقابل صورت خود بر زمین گذاردند و انگشتان آن حضرت به هم گذارده شده بود. سه مرتبه گفتند: سبحان ربّی الاعلی و بحمده . اعضای بدن خود را از یكدیگر باز گرفته و بر هم نگذارده بودند (در حال سجده دست را به بدن نچسبانیده و بدن را بر پا نگذارده بودند) و بر هشت موضع بدن خود كه به زمین گذارده بودند، سجده كردند كه پیشانی و دو كف دست و دو سر زانو و دو سر انگشت بزرگ پا و سر بینی باشد.
بعد از نماز فرمودند: گذاردن هفت موضع در وقت سجده به روی زمین واجب است كه پیشانی و دو كف دست و دو سر زانو و دو سر انگشت بزرگ پا باشد. و اما گذاردن بینی بر زمین سنت (مستحب) است و آنها همان مواضع است كه خدا در قرآن فرموده است : و انّ المساجد للّه فلا تدعوا مع اللّه احدا و مسجدها از آن خداست و با وجود خدای یكتا كسی را به خدایی مخوانید. پس از آن سر از سجده برداشتند و وقتی نشستند گفتند: اللّه اكبر و به ران چپ نشسته ، پشت پای راست را بر كف پای چپ گذاردند و گفتند استغفر اللّه ربّی و اتوب الیه و دوباره در حالی كه نشسته بودند. گفتند: اللّه اكبر و بعد به سجده دوم رفتند و مانند سجده اول ، سجده دوم را تمام كردند. و در ركوع و سجود هیچ یك از اعضای بدن را بر یكدیگر نگذارده بودند و موقع سجده آرنج دست خود را باز نگاه داشته و به زمین نگذارده بودند. در حال تشهّد خواندن ، انگشتان دست آن حضرت از یكدیگر باز بود و به این كیفیّت دو ركعت نماز خواندند و چون از تشهّد فارغ شدند، فرمودند: ای حماد، این چنین نماز بخوان.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

چهل داستان درباره نماز و نمازگزاران؛ یدالله بهتاش



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:15 | نویسنده : اکبر احمدی |

میهمان خراسانى و تنور آتش

میهمان خراسانى و تنور آتش






مأمون رقّى - كه یكى از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام است - حكایت نماید:
در منزل آن حضرت بودم ، كه شخصى به نام سهل بن حسن خراسانى وارد شد و سلام كرد و پس از آن كه نشست ، با حالت اعتراض به حضرت اظهار داشت :
یاابن رسول اللّه ! شما بیش از حدّ عطوفت و مهربانى دارید، شما اهل بیت امامت و ولایت هستید، چه چیز مانع شده است كه قیام نمى كنید و حقّ خود را از غاصبین و ظالمین باز پس نمى گیرید، با این كه بیش از یك صد هزار شمشیر زن آماده جهاد و فداكارى در ركاب شما هستند؟!
امام صادق علیه السلام فرمود: آرام باش ، خدا حقّ تو را نگه دارد و سپس به یكى از پیش خدمتان خود فرمود: تنور را آتش كن .
همین كه آتش تنور روشن شد و شعله هاى آتش زبانه كشید، امام علیه السلام به آن شخص خراسانى خطاب نمود: برخیز و برو داخل تنور آتش ‍ بنشین .
سهل خراسانى گفت : اى سرور و مولایم ! مرا در آتش ، عذاب مگردان ، و مرا مورد عفو و بخشش خویش قرار بده ، خداوند شما را مورد رحمت واسعه خویش قرار دهد.
در همین لحظات شخص دیگرى به نام هارون مكّى - در حالى كه كفش هاى خود را به دست گرفته بود - وارد شد و سلام كرد.
حضرت امام صادق سلام اللّه علیه ، پس از جواب سلام ، به او فرمود: اى هارون ! كفش هایت را زمین بگذار و حركت كن برو درون تنور آتش و بنشین .
هارون مكّى كفش هاى خود را بر زمین نهاد و بدون چون و چرا و بهانه اى ، داخل تنور رفت و در میان شعله هاى آتش نشست .
آن گاه امام علیه السلام با سهل خراسانى مشغول مذاكره و صحبت شد و پیرامون وضعیّت فرهنگى ، اقتصادى ، اجتماعى و دیگر جوانب شهر و مردم خراسان مطالبى را مطرح نمود مثل آن كه مدّت ها در خراسان بوده و تازه از آن جا آمده است .
پس از گذشت ساعتى ، حضرت فرمود: اى سهل ! بلند شو، برو ببین در تنور چه خبر است .
همین كه سهل كنار تنور آمد، دید هارون مكّى چهار زانو روى آتش ها نشسته است ، پس از آن امام علیه السلام به هارون اشاره نمود و فرمود: بلند شو بیا؛ و هارون هم از تنور بیرون آمد.
بعد از آن ، حضرت خطاب به سهل خراسانى كرد و اظهار داشت : در خراسان شما چند نفر مخلص مانند این شخص - هارون كه مطیع ما مى باشد - پیدا مى شود؟
سهل پاسخ داد: هیچ ، نه به خدا سوگند! حتّى یك نفر هم این چنین وجود ندارد.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: اى سهل ! ما خود مى دانیم كه در چه زمانى خروج و قیام نمائیم ؛ و آن زمان موقعى خواهد بود، كه حدّاقلّ پنج نفر هم دست ، مطیع و مخلص ما یافت شوند، در ضمن بدان كه ما خود آگاه به تمام آن مسائل بوده و هستیم .

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

بحارالا نوار: ج 47، ص 123، ح 176، به نقل از مناقب ابن شهرآشوب



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:14 | نویسنده : اکبر احمدی |

آخرین سفارش امام صادق (علیه السلام)

 

آخرین سفارش امام صادق (علیه السلام)

2.gif


مرحوم شیخ صدوق رضوان اللّه تعالى علیه و دیگر بزرگان آورده اند:
یكى از راویان حدیث و از اصحاب و دوستان امام جعفر صادق علیه السلام به نام ابوبصیر لیث مرادى حكایت كند:
پس از آن كه امام جعفر صادق علیه السلام به شهادت رسید، روزى جهت اظهار هم دردى و عرض تسلیت به اهل منزل حضرت ، رهسپار منزل آن امام مظلوم علیه السلام گردیدم .
همین كه وارد منزل حضرت شدم ، همسرش حمیده را گریان دیدم ؛ و من نیز در غم و مصیبت از دست دادن آن امام همام علیه السلام بسیار گریستم .
و چون لحظاتى به این منوال گذشت ، افراد آرامش خود را باز یافتند. آن گاه همسر آن حضرت به من خطاب كرد و اظهار داشت :
اى ابوبصیر! چنانچه در آخرین لحظات عمر امام جعفر صادق علیه السلام در جمع ما و دیگر اعضاء خانواده مى بودى ، از كلامى بسیار مهمّ استفاده مى بردى .
ابوبصیر گوید: از آن بانوى كریمه توضیح خواستم ؟
پاسخ داد: در آن هنگام ، كه ضعف شدیدى بر امام علیه السلام وارد شده بود فرمود: تمام اعضاء خانواده و آشنایان و نزدیكان را بگوئید كه در كنار من حاضر و جمع شوند.
وقتى تمامى افراد حضور یافتند، حضرت به یكایك آنان نگاهى عمیق انداخت و سپس خطاب به جمع حاضر فرمود:
كسانى كه نسبت به نماز بى اعتنا باشند، شفاعت ما اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شامل حالشان نمى گردد.
قابل دقّت است كه حضرت نفرمود: شفاعت ما شامل افراد بى نماز نمى شود؛ بلكه فرمود: شفاعت ما شامل حال افراد بى اعتناء به نماز، نمى شود.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان


منبع: ثواب الا عمال : ص 205، بحارالا نوار: ج 47، ص 2، ح 5.



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:13 | نویسنده : اکبر احمدی |

براى دانش امام صادق


 


در توان ما نیست که براى دانش امام صادق و یا هر کدام دیگر ازائمه ‏علیهم السلام حد و مرزى قرار دهیم، زیرا معتقدیم که دانش ایشان تصویرى ‏است آشکار از اتصال و ارتباط آنان با خداوند متعال و همین امر این باوررا در ضمیر ما جان مى ‏دهد که خداوند به آنها الهام مى‏ کند.

همچنین ما نمى ‏توانیم صفتى کلّى براى دانش آنان پیدا کنیم چرا که ما مى ‏دانیم مفاهیم معمولى که انسان در حیات روزمرّه خود با آنها سر و کاردارد نمى ‏تواند تمام دانش و بینش و شناخت آنها را در خود جاى دهد،زیرا امام وپیامبر و برخى از صالحان ملهم، از نیرویى برخوردارند که ‏خداوندِ توانا این نیرو را بدیشان ارزانى داشته است.

این نیرو همچون یک دستگاه گیرنده که امواج گوناگون را جذب‏ مى‏ کند عمل مى ‏نماید و اطلاعات و معلومات را از جهان و هستى ‏مى ‏گیرد، مثل چشم واعصاب گوش که زیبایى حیات و صداى زندگان راضبط مى ‏کند و بدین وسیله فرد اشیاء زیبا و فرد سخنگو را مى ‏شناسد.

باز متذکر مى ‏شوم که دانش امام صادق محدود بدانچه گفته یا بدانچه ‏در آثار مختلف علمى از او بر جاى مانده، نیست بلکه گسترده و وسیع‏تراز اینهاست. چون دانش آن ‏حضرت مستقیماً به موجودات مرتبط است‏چنان که ابر به دریا و نور به خورشید و عطر به گل.

چرا که افکاروگرایشها و دانشهاى آن‏حضرت از جانب خداى آفریننده دریا و خورشیدو شکوفا کننده گل است. پس وحى از آن خداست و در مرتبه بعد از آن ‏پیامبر و در سوّمین مرحله از آن امام. الهام نیز چنین است ابتدا از خداست و در انتها از امام.

حقیقتى که زبان امام بازگو کننده آن است، همان حقیقتى است که‏ قلبش آن را شناخته و اندیشه ‏اش آن را در برگرفته و جانش آن را لمس ‏کرده و همان است که آفریننده حقیقت آن را در جان آن‏ حضرت دمیده ‏است.

پس از تمام این موارد، یک بُعد از دانش امام صادق وجود دارد که درحقیقت معجزه آن‏ حضرت محسوب مى ‏شود چنان که معجزه پیامبرصلى الله علیه وآله ‏نیز قرآنش بود.

معجزه امام صادق ‏علیه السلام آن بود که وى تمام نیازمندیهاى ‏انسان را مى‏ دانست، این بُعد خود به تنهایى شیعه جعفریه را وامى ‏دارد تامکتب فکرى آن‏حضرت را در هر دوره‏اى دنبال کند.

در اینجا سزاوار است اعترافات برخى از زعما و اندیشمندان را در باره ‏آفاق گسترده دانش و جایگاه ارجمند علمى آن‏حضرت، که حتّى دشمنان ‏را به مدح و ستایش از ایشان وا داشته، نقل کنیم.

ابوحنیفه در باره آن‏حضرت مى ‏گوید:
"فقیه ‏تر از جعفر بن محمّد ندیدم".
و نیز گفته است:
"جعفر بن محمّد فقیه ‏ترین کسى است که دیدم".
"او )امام صادق‏ علیه السلام( در دین داراى دانشى سرشار و در حکمت ‏صاحب ادبى کامل است".
شهرستانى در باره آن‏حضرت مى ‏گوید:ابن حجر هیثمى در باره آن امام مى‏ گوید:
"مردم از جعفر بن محمّد الصادق علومى نقل کرده‏ اند و آوازه او درتمام شهرها پیچیده و پشیوایان بزرگ از او روایت نقل کرده ‏اند".

سید امیر على، نویسنده کتاب مختصر تاریخ العرب و التمدن ‏الاسلامى، در باره آن‏ حضرت مى ‏گوید:

"این اشاره را از یاد نباید برد که کسى که زعیم این جنبش بود، یکى ازنوادگان على بن ابى ‏طالب موسوم به امام جعفر، ملقّب به صادق بود.

وى ‏مردى بود با افق هاى باز فکرى و خردى بس دوراندیش. به علوم عصرخویش بسیار اهتمام مى ‏ورزید. در واقع او به عنوان نخستین پایه ‏گذارمدارس فلسفى در اسلام محسوب مى ‏شود.

در اجتماعات و جلسات علمى ‏آن‏حضرت، تنها کسانى که بعداً به عنوان بنیان‏گذاران مذاهب فقهى معرفى ‏شدند، شرکت نمى ‏کردند بلکه دانش‏ پژوهان علاقه‏ مند به فلسفه و فلاسفه ‏از نقاط دوردست نیز در این جلسات شرکت مى ‏جستند".

پروفسور هولمیادر، نویسنده انگلیسى، در این باره مى ‏نویسد:
"جابر بن حیان، شاگرد و یار جعفر صادق بود. او در پیشواى ‏ارجمندش تکیه‏ گاه و یاور و رهبر و امین و فرد موجهى را مى‏ دید که هیچ‏گاه نمى‏ توانست از او بى ‏نیاز شود.

جابر با راهنمایى استادش کوشید تا علم ‏شیمى را از خرافاتى که از اسکندریه گریبانگیر آن شده بود، پیراسته ورهاسازد و البته در این راه تا حدّ فراوانى هم کامیاب شد بدین سبب باید نام‏جابر را در کنار اسم دیگر نام ‏آوران این دانش در جهان امثال "بویله"و"لاوازیه" و... قرار داد".(۱)

دهها و بلکه هزاران اعتراف دیگر از سوى نویسندگان مسلمان‏ ومحدثان و قدما و بویژه معاصران آن امام در این باره موجود است تاآنجا که باید گفت جهان از فضل و دانش سرشار و آگاهى گسترده و فزون ‏از حد آن‏ حضرت، آکنده گشته است.

پي نوشت :
۱) این اعترافات و دهها نمونه دیگر از آنها را مى‏توانید در کتاب الامام الصادق نوشته‏استاد الدخیل، فصل امام در چشم بزرگان و دانشمندان، ص‏۱۱۱ - ۸۶ بخوانید.
نویسنده: آیت الله حاج سید محمد تقى مدرسى
مترجم: محمد صادق شریعت




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:12 | نویسنده : اکبر احمدی |

عبادت‌ ومكارم‌ اخلاق‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌)


 




عبادت‌ ومكارم‌ اخلاق‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌)


مالك‌ بن‌ انس‌ گفت‌: حضرت‌ از سه‌ حال‌ بيرون‌ نبود.يا روزه‌ بود ويا مشغول‌ عبادت‌ بود ويابذكر خدا مشغول‌ بود.او از بزرگان‌ عابد واز عظيم‌ترين‌ زاهدان‌ بود.
ابان‌ بن‌ تغلب‌گويد: خدمت‌ امام‌ درحاليكه‌ مشغول‌ نماز بود،رسيدم‌.ذكرهاي‌ ركوع‌ وسجده‌اورا شمردم‌، از شصت‌ بار بيشتربود.

«عبدالله بن‌ سنان‌ مي‌ گويد:به‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌) عرضكردم‌:پسرعموئي‌دارم‌ كه‌ هرچه‌ با او مي‌ پيوندم‌ او از من‌ مي‌ بُرد! لذا من‌ تصميم‌ گرفته‌ ام‌ كه‌اگر از من‌ بُريد منهم‌ از او ببُرم‌.بمن‌ اجازه‌ مي‌ فرمائيد كه‌ منهم‌ با او قطع‌رابطه‌ كنم‌؟ فرمود:اگر با او ارتباط‌ داشته‌ باشي‌ واو از تو ببُرد،خداي‌عزّوجل‌ شمارا باهم‌ مي‌ پيوندد.واگر تو از او ببُري‌ واو هم‌ از تو ببُرد،خدااز هر دوي‌ شما ببُرد.» بحارج‌74

«شخصي‌ به‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌)گفت‌:همسايه‌اي� � دارم‌ كه‌ اهل‌ غنااست‌.وقتي‌ من‌ براي‌ قضاء حاجت‌ به‌ دستشوئي‌ مي‌روم ‌، براي‌ شنيدن‌ ازصداهاي‌ غناي‌ همسايه‌،بيشتر مي‌مانم‌!آيا اين‌ اشكال‌ دارد؟

امام‌ فرمود: نبايد بيشتر بماني‌ كه‌ خدا فرموده‌ است‌:همانا گوش‌ وچشم‌ودل‌ مورد سؤال‌ واقع‌ مي‌شوند.«اسراء36»

او گفت‌:گويا تاكنون‌ اين‌ آيه‌ را نشنيده‌ بودم‌ وانشاءالله توبه‌ مي‌كنم‌!
امام‌ فرمود:حال‌ بلند شو ونماز بخوان‌ كه‌ گناهت‌ بزرگ‌ است‌ واگر درچنين‌ حالي‌ اجلت‌ رسيده‌ بود،خيلي‌ برايت‌ بد بود»9-

علم‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام‌)محقق‌ حلي‌ دركتاب‌ معتبر نوشته‌ است‌ كه‌:
از امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌)در زمينه‌ علوم‌ آنقدر منتشر شده‌ است‌ كه‌ عقلها به‌حيرت‌ مي‌افتد. فقط‌ يك‌ نفر راوي‌ ازحضرت ‌، سي‌ هزار روايت‌ از امام‌نقل‌ كرده‌ است‌.همچنان‌ كه‌ خود امام‌ فرمود: ابان‌ بن‌ تغلب‌ از من‌ سي‌هزار حديث‌ نقل‌ كرده‌ است‌.

معلّي‌ بن‌ خنيس‌ مي‌گويد: ديدم‌ كه‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌) با كيسه‌اي‌ بردوش‌ به‌ جائي‌ مي‌رود.اجازه‌ گرفتم‌كه‌ ايشان‌ را همراهي‌ كنم‌.

با حضرت‌ به‌ محله‌ فقراء رفتيم‌ وامام‌ بربالاي‌سرآنان‌ كه‌ همگي‌ درخواب‌ بودند ، مقداري‌ غذا مي‌گذاشت‌. من‌ پرسيدم‌كه‌ اينها شيعه‌ هستند؟امام‌ فرمود: اگر شيعه‌ بودند كه‌ ما هرچه‌ داشتيم‌حتي‌ نمكمان‌ را با آنها نصف‌ مي‌نموديم‌.«منتهي‌ الامال‌ ج‌2 ص‌244»

ابوجعفر خثعمي‌ گويد: امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌)كيسه‌اي‌ پول‌ بمن‌ داد و فرمود: اين‌ را به‌ فلان‌ سيد بده‌ ولي‌ نگو چه‌ كسي‌ آن‌ را داده‌ است‌.

منهم‌ آن‌ را به‌ شخصيكه‌ امام‌ معرفي‌ كرده‌ بود دادم‌. اوگفت‌:خدا جزاي‌خير به‌ اين‌ كسيكه‌ هميشه‌ بمن‌ كمك‌ كند، بدهد ولي‌ جعفربن‌ محمدحتي‌ يك‌ درهم‌ هم‌ بمن‌ كمك‌ نمي‌كند! «منتهي‌ الامال‌ ج‌2ص‌244»

«امام‌ ششم‌(علیه السلام‌‌):عده‌اي‌ به‌ محضر پيامبر آمدند وگفتند: ما عازم‌ مسافرت‌به‌ شام‌ هستيم‌. بما سخني‌ بياموز!حضرت‌ فرمود: شب‌ هنگام‌،هركجابراي‌ استراحت‌ توقف‌ نموديد ، وقتي‌ به‌ بستر رفتيد،قبل‌ ازخواب‌،تسبيح‌ فاطمه‌(علیها السلام‌‌) وآية‌ الكرسي‌ را بخوانيد كه‌ شمارا از هر چيزي‌حفظ‌ مي‌كند.

آنها رفتند وهنگام‌ خواب‌ دستور حضرت‌ را بكار بستند.در آن‌ حوالي‌راهزناني‌ بودند كه‌ اين‌ عده‌ را زير نظر گرفته‌ ومنتظر بودند كه‌ شب‌ بشودوبه‌ اينها دستبرد بزنند.

وقتي‌ شب‌ شد يكي‌ از راهزنان‌ براي‌ آگاهي‌ ازموقعيت‌ مسافرين‌، به‌ محل‌ استراحت‌ آنان‌ آمد ولي‌ غير از ديوار بلندي‌كه‌ دور تا دور آن‌ محل‌ را فرا گرفته‌ بود،چيزي‌ نديد!

برگشت‌ واين‌ قضيه‌رابه‌ راهزنان‌ خبر داد.راهزنان‌ سخن‌ اورا قبول‌ نكرده‌ وگفتند:تو آدم‌ضعيفي‌ هستي‌ واز ترس‌ اين‌ حرف‌ را مي‌زني‌! امّا وقتي‌ خود به‌ محل‌آمدند وآن‌ ديوار بلند را ديدند،بناچار برگشتند.

فردا صبح‌ باز به‌ آن‌ محل‌ رفتند وازديوارخبري‌ نبود ومسافرين‌ آنجابودند.راهزنان‌ از مسافرين‌ پرسيدند:شما ديشب‌ كجابوديد؟

گفتند:همين‌ جا!راهزنان‌ گفتند:ديشب‌ ما آمديم‌ ولي‌ جز ديواربلندي‌ چيزي‌ نديديم‌!قصة‌ شما چيست‌؟

آنان‌ گفتند:پيامبر بما سفارش‌كرده‌ است‌ كه‌ شب‌ قبل‌ از خواب‌، تسبيح‌ فاطمه‌(علیها السلام‌‌) وآية‌ الكرسي‌ را بخوانيم‌ وماهم‌ همينكار را كرديم‌.

راهزنان‌ گفتند:شما آزاديد وبه‌ هركجاكه‌ مي‌خواهيد برويد كه‌ بخدا سوگند!ما هرگز شمارا تعقيب‌ نمي‌كنيم ‌و بدانيد كه‌ تازمانيكه‌ بدستور پيامبرتان‌ عمل‌ مي‌كنيد ، هيچ‌ راهزني‌نمي‌تواند بشما آسيب‌ برساند!»ص336

«روايت‌ شده‌ كه‌ در وقت‌ سوار شدن‌ به‌ كشتي‌ اين‌ دعا را بخوانند:
بسم‌اللّه‌ المَلِك‌ الحق‌ وماقدروا اللّه‌ حق‌ّ قدره‌ والارض‌ جميعاً قبضته‌ يوم‌القيلمة‌ والسماوات‌ مطويات‌ بيمينه‌ .سبحانه‌ وتعالي‌ عما يشركون‌.بسم‌اللّه‌ مجراها ومُرساها.ان‌ ربّي‌ لغفورٌ رحيم‌.»

«عده‌اي‌ مهمان‌ امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌)شدند.حضرت‌ از آنها خوب‌ پذيرائي‌ نمود وموقعي‌ كه‌ مي‌خواستند بروند،امام‌ براي‌ آنها توشه‌ سفر تهيه‌ديد.ولي‌ وقت‌ خارج‌ شدن‌ آنها،به‌ غلامانش‌ فرمود:موقع‌ رفتن‌ در بردن‌ِ بارهايشان‌ كمك‌ نكنيد!

آنها در هنگام‌ خداحافظي‌ به‌ امام‌ گفتند:يا بن‌رسول‌ اللّه‌!تو خوب‌ از ماپذيرائي‌ نمودي‌ واموالي‌ بما بخشيدي‌ ! ولي‌ چرابه‌ غلامانت‌ دستور دادي‌ كه‌ در بردن‌ بارها مارا كمك‌ نكنند؟
امام ‌فرمود:ما خانداني‌ هستيم‌ كه‌ به‌ رفتن‌ مهمان‌ كمك‌ نمي‌ كنيم‌.»




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:10 | نویسنده : اکبر احمدی |

اصحاب‌ و شاگردان امام


 






اصحاب‌ و شاگردان امام :


1-زرارة‌ بن‌ اعين‌ كه‌ ابتدا مسيحي‌ بود وسپس‌ مسلمان‌ شد ودر مكتب‌امام‌ صادق(علیه السلام‌‌)از بزرگان‌ فقهاء مي‌ باشد.

2-بريد عجلي‌

3-محمدبن‌مسلم‌ كه‌ او هم‌ از بزرگان‌ فقيه‌ است‌.

4-ليث‌ بن‌ بختري‌

5-ابابصير كه‌بسيار از امام‌ باقر(علیه السلام‌‌) وامام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌) روايت‌ كرده‌ است‌.

6-صفوان‌ بن‌مهران‌

7-مؤمن‌ الطاق‌ كه‌ دشمنان‌ به‌ او شيطان‌ مي‌ گفتند.

8-هشام‌ بن‌حكم‌ كه‌ هنوز مو بر صورتش‌ نروئيده‌ بود ولي‌ در مباحثات‌ عقيدتي‌بسيار ماهر بود وامام‌ به‌ او احترام‌ ويژه‌ اي‌ مي‌ گذاشت‌.

9-هشام‌ بن‌ سالم‌

10-ابوحمزه‌ ثمالي‌ كه‌ وقتي‌ شنيد امام‌ صادق‌(علیه السلام‌‌) رحلت‌ كرده‌است‌،فريادي‌ كشيد وبيهوش‌ شد.

11-معاوية‌ بن‌ عمار

12-عبدالله بن‌يعفور

13-ابوجعفر احول‌

14-جابربن‌ يزيد جعفي‌ كه‌ هفتادهزار روايت‌در سينه‌ داشت‌.

15-مفضل‌ بن‌ عمرو

16-مفضل‌ بن‌ قيس‌

17-عبداللهبن‌ عجلان‌

18-ابراهيم‌ بن‌ مهزم‌

19-ابوبكر حضرمي‌

20-ابان‌ بن‌ تغلب‌

21-حمران‌ بن‌ اعين‌ و..

ضمنا ابوحنيفه‌ رئيس‌ حنفي‌ ها وشافعي‌ ومالك‌رؤساي‌ شافعي‌ ها ومالكي‌ ها در نزدآن‌ حضرت‌ درس‌ خواند ه‌ اند.





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:9 | نویسنده : اکبر احمدی |

طلوع خورشيد هدايت در مدينه


 


طلوع خورشيد هدايت در مدينه

تولد اين‌ امام‌ در روز دوشنبه‌ هفدهم‌ ربيع‌ الاولي‌ سال‌ هشتاد وسه‌هجري‌ در مدينه‌ واقع‌ شد.مادرش‌ اُم‌ّ فروه‌ وپدرش‌ امام‌ باقر(علیه السلام‌) بوده‌است‌.

نام‌ مباركش‌،جعفر والقابش‌،صادق‌،صابر،فاضل‌وطاهر بوده‌ وكنيه‌ اش‌ابوعبدالله است‌.

در سن‌ سي‌ ودوسالگي‌ به‌ مقام‌ امامت‌ رسيد وسي‌ وسه‌سال‌ مقام‌ امامت‌ را به‌ عهده‌ داشت‌.

عاقبت‌ در سن‌ شصت‌ وپنج‌ سالگي‌بدست‌ منصور دوانقي‌ بشهادت‌ رسيد.مرقد شريفش‌ در قبرستان‌ بقيع‌است‌.

مذهب‌ شيعيان‌ ومذهب‌ اهل‌ بيت‌(علیهم السلام‌) به‌ نام‌ جعفري‌ مزيّن‌ شده‌ است‌زيرا آن‌ حضرت‌ از فرصتها استفاده‌ كرد وعلم‌ اهل‌ بيت‌(علیهم السلام‌‌) را كه‌ از زمان‌رحلت‌ پيامبر،مورد ظلم‌ قرار گرفته‌ بود،منتشر كرد وشاگردان‌ زيادي‌تربيت‌ نمود و در محضرش‌ چهارهزار نفر حاضر مي‌ شدند.






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:8 | نویسنده : اکبر احمدی |

ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام



3.gif
السلام عليک يا مولاي يا جعفر بن محمد٬ ايها الصادق
يابن رسول الله يا حجت الله علي خلقه يا سيدنا و مولانا




شهادت مرد آسمانی مدینه، بنيان گذار فقه جعفري ٬‌ رهبر مکتب تشيع ٬‌
مظهر مهر و رافت ٬‌چشمه جود و سخاوت، کوه صبر و صلابت ،
تجسم اخلاص و ايمان و بحرعمیق علوم لدنی ٬ حضرت امام
جعفر صادق عليه السلام را به محضر مولا صاحب الزمان
عج الله تعالي ظهوره و همه شيعيانو رهروان راهش
و سوگواران حضرتش تسليت عرض مي کنيم




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:7 | نویسنده : اکبر احمدی |

ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

7.gif

بنال ای دل که در نای زمان فریاد را کشتند
بهین آموزگار مکتب ارشاد را کشتند

اساتید جهان باید به سوک علم بنشینند
که در دانشگه هستی بزرگ استاد را کشتند

به جرم پاسداری از حریم عترت وقرآن
رئیس مذهب والگوی عدل وداد را کشتند

بجای اشک وخوندل ببار ای آسمان زین غم
که نور دیدگان سید امجاد را کشتند

دریغ ودرد کز بیداد منصور ستمگر
به جرم یاری دین مظهر امدادا را کشتند

به جنّت مادرش زهرا پریشان کرده گیسو را
که بهر حفظ قرآن شافع میعاد را کشتند

من ژولیده میگویم زنسل ساقی کوثر
امام جانشین وپنجمین اولاد را کشتند



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:5 | نویسنده : اکبر احمدی |

ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

سلام بر امامی که صدق و راستی‏اش، به «صادق» ملقب‏ش کرد!
سلام بر شکوفایی گل باغ ایمان که قیامی جهل‏ شکن، آغاز کرد؛
قیامی نه با خون و شمشیرآخته، بلکه با لباس تدریس و دانش!
بیش از چهارهزار شاگرد زبده چون
«جابربن حیان» و «جابر جعفی» پرورید

که نه فقط شیعه، بلکه همه مسلمانان را از نابودی برهاند.

سلام بر صبح صادق!
روزی که زیر آفتاب سوزان حجاز، ب
یل به دست می‏گرفتی و کشاورزی می‏کردی.

این زمین تفتیده، تا آن روز، جز گام‏های سنگین توقع، تکبر،
کشمکش و تصاحب هر آنچه در روی زمین است،
از سوی صاحبان قصرها و مسندهای خلافت
و نوایی جز عربده ‏های شیطانی خلفای جور و ستم، نشنیده بود.

سلام بر امام صادق علیه ‏السلام و مکتب نشر معارف دینی‏ اش!
سلام بر سینه پر از دانش او که مأخذ عالی‏ترین
و ناب‏ترین احادیث و اندیشه‏ های دینی و علمی است!



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:4 | نویسنده : اکبر احمدی |

ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام








ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها
امام جعفر صادق عليه السلام






جرعه اي ازجام معرفت کلام امام

قال الصادق عليه السلام


اِنَّ القَلبَ لَیـتَجَلجَلُ فِى الجَوفِ یطلُبُ الحَقَّ فَاِذا اَصابَهُ اطمَاَنَّ وَ قَرَّ


امام صادق عليه السلام فرموده اند :


به راستى که دل در درون سینه بى قرار است و به دنبال حق مى ‏گردد

و چون به آن رسید، آرام و قرار مى ‏گیرد.


(کافى، ج 2، ص 421)

 


موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ويژه نامه شهادت جانسوز صادق آل طاها امام جعفر صادق عليه السلام

تاريخ : پنج شنبه 29 / 4 / 1396 | 11:2 | نویسنده : اکبر احمدی |

زندگی سبك زندگي ازدواج و زناشویی سیاست‌های مردانه و زنانه برای استحکام روابط زناشویی در زندگی سیاست

Image result for ‫نقش زن در زندگی‬‎

روزی که عاشق همسرم شدم، مغرور بودنش مرا جذب کرد. اما امروز نه تنها عاشقش نیستم بلکه بین مان فاصله ای به اندازه دره ای عمیق وجود دارد. او برایم حکم یک صندلی را دارد که گوشه ای از خانه نشسته است. 

بهترین برخورد با همسر منزوی چیست؟

انتخاب همسر و معیارهایی که دارید مهم ترین رکن زندگی مشترک تان است. عدم شناخت باعث می شود طلایی ترین کلید برای انتخاب را نداشته باشید و نتوانید شریک زندگی تان را درست انتخاب کنید. ممکن است فرد منزوی را که عاشق تنهایی است، انتخاب کنید.

معمولا این فرد منزوی در برخورد با دیگران و از جمله شریک زندگی اش نمی‌تواند هیجان مناسبی از خود نشان دهد. او بسیار کم‌حرف و بی‌توجه است و گاهی اوقات مرموز به نظر می‌رسد و همین موضوعی باعث می شود، شما برای این که دنیای درون او را کشف کنید، عاشقش شوید و در نهایت با او ازدواج کنید. دختر و پسر ازدواج کرده‌اند تا تنها نباشند اما بعد از مدتی یکی متوجه علاقه دیگری به گوشه‌گیری و انزوا می‌شود.

حال که با فرد  منزوی  ازدواج کرده اید، فردی که  دوست ندارد به مهمانی بیاید یا مهمان داشته باشد ، بیشتر دوست دارد تنها باشد. یک زندگی همراه شما و بچه هایش، چه باید بکنید؟ بهتر است اگر شریک زندگی تان فردی است که در لاک تنهایی اش فرو رفته با دنیای درونگراها و افراد گوشه‌گیر آشنا شوید تا با همسرتان به‌سوی رابطه بهتر قدم بردارید.


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: زندگی سبك زندگي ازدواج و زناشویی سیاست‌های مردانه و زنانه برای استحکام روابط زناشویی در زندگی سیاست‌های مردانه و زنانه برای استحکام روابط زناشویی در زندگی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 / 4 / 1396 | 8:31 | نویسنده : اکبر احمدی |

زن زندگی باید چه ویژگی هایی را نداشته باشد؟ مردان دقت کنید

معجزه زنان

آقایان اغلب جذب خانم هایی می‌شوند که به چشم می‌آیند و تاثیری ماندگار می‌گذارند.

با این حال بعد از شناختن یک خانم، به آسانی می‌توان تشخیص داد آیا او شخصیتی قوی دارد یا نه، که این می‌تواند منجر به مشکلات آینده شود. وقتی صحبت از یافتن بهترین همسر است، باید به هر قیمتی از این ۷ نوع خانم حذر کنید.

۱. خانم‌هایی که خیلی وابسته هستند.

خانم‌هایی که برنامه‌ی زمانی‌شان را پیرامون برنامه‌ی شما تنظیم می‌کنند، یا ناراحت می‌شوند اگر تمام آخر هفته را با او سپری نکنید، وابسته محسوب می‌شوند و ممکن است نهایتا در رابطه بیش از حد کنترل‌کننده شوند.

۲. خانم‌های داستان‌سرا

خانم‌هایی که هنگام یک دعوا در مکان عمومی داستان درست می‌کنند یا در جزییات اغراق می‌کنند، می‌توانند هم به رابطه و هم به وضعیت عاطفی‌تان آسیب بزنند.

۳. خانم‌هایی که بیش از حد عاطفی هستند

در ابتدای یک رابطه، این‌که خانمی در طول یک فیلم گریه کند یا وقتی احساسات‌اش را برای شما ابراز می‌کند، بغض کند، می‌تواند معنی زیادی داشته‌باشد. البته به مرور زمان، اگر همیشه در آستانه‌ی برانگیختگی باشد تکیه بر ثبات عاطفی او می‌تواند دشوار باشد.

۴. خانم‌های حسود

اگر دوست ندارید نامزدتان در گوشی‌تان سرک بکشد یا شما را با سوالاتی درباره‌ی دوست‌های سابق‌تان کلافه کند، پس بهتر است از خانم‌های حسود که همیشه منتظر خیانت شما هستند حذر کنید.

۵. خانم‌های گستاخ

اخیرا پژوهشی نشان داده‌است خانم‌های گستاخ، به علت رفتاری که ممکن است با همسر یا دیگر آدم‌های زندگی‌شان داشته‌باشند، برای آقایان مطلوبیت کم‌تری دارند. بهتر است از خانم‌های گستاخی که احتمالا باعث می‌شوند شما احساس بی‌اهمیتی بکنید، حذر کنید.

۶. خانم‌های پول‌دوست

وقتی شما به دنبال عشق هستید، معمولا هیچ توجیهی ندارد با کسی قرار آشنایی بگذارید که بیش‌تر نگران اندازه‌ی کیف پول‌تان است تا شخصیت‌تان به عنوان یک فرد. از خانم‌های پول‌دوست حذر کنید. این خانم‌ها فقط نگران چیزهایی هستند که شما می‌توانید برایشان فراهم کنید.

۷. خانم‌هایی که همیشه در یک رابطه هستند

خانم‌هایی که به نظر می‌رسد هرگز چند ماه یا چند سال مجرد نبوده‌اند، اغلب مشکلات عمیق‌تری دارند که سبب می‌شود از نظر عاطفی به آقایان وابسته باشند. بهتر است برای آشنایی فردی را پیدا کنید که مجرد بودن به او اعتماد به‌نفس می‌دهد و برای چیزهایی که در مردان جست‌وجو می‌کند استانداردهایی دارد.

 

مترجم: مینا بنادکوکی


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: زن زندگی باید چه ویژگی هایی را نداشته باشد؟ مردان دقت کنید

تاريخ : جمعه 28 / 4 / 1396 | 8:27 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.