برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
بررسی فقهی انتخاب اصلح و صالح مقبول + دانلود مقاله
این تحقیق به پرسش های ذیل پاسخ می دهد: آیا انتخاب اصلح، ضرورت فقهی دارد؟ کناره گیری فرد اصلح، به نفع دیگران به لحاظ فقهی چه حکمی دارد؟ آیا صالح مقبول، همان اصلح است؟ آیا نسبت مستقیمی بین اصلح بودن با کارآمدی وجود دارد؟
بررسی فقهی انتخاب اصلح و صالح مقبول
بررسی فقهی انتخاب اصلح و صالح مقبول به پرسش های ذیل پاسخ می دهد: آیا انتخاب اصلح، ضرورت فقهی دارد؟ کناره گیری فرد اصلح، به نفع دیگران به لحاظ فقهی چه حکمی دارد؟ آیا صالح مقبول، همان اصلح است؟ آیا نسبت مستقیمی بین اصلح بودن با کارآمدی وجود دارد؟
بسم الله الرحمن الرحیم جامعه اسلامی همواره با رعایت قانون(مخصوصاً در انتخابات) به بالندگی خود خواهد رسید. همانگونه که رعایت قانون در زمان انتخابات مهم است، رعایت قانون در بعد از انتخابات نیز مهم است. اگر بعد از انتخابات، افرادی که رأی لازم را کسب نکرده اند، به فرد منتخب ملت تبریک گفته و دغدغه خود را پیشرفت امور کشور قرار دهند، قطعا کشور اسلامی مسیر بالندگی را بهتر می پیماید.
امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «أَنَّا لَا نَجِدُ فِرْقَةً مِنَ الْفِرَقِ وَ لَا مِلَّةً مِنَ الْمِلَلِ بَقُوا وَ عَاشُوا إلَّا بِقَيِّمٍ وَ رَئِيسٍ لِمَا لَابُدَّ لَهُمْ مِنْهُ فِى أَمْرِ الدّین و الُّدُنیا[۱]همانا ما نیافتیم در فرقه ها و ملت های گوناگون، عاملی برای بقا و زندگی را مگر به وسیله سرپرست و رئیس هایی که امور دنیا و آخرت آنها را رسیدگی کنند.»
پیام این حدیث این است که جامعه برای بقا و پیشرفت به حاکم و سرپرست نیازمند است؛ حاکمی که در کشور ما بعد از ولی فقیه، باید با برنامه های خود، کشور را به سمت پیشرفت و رشد سوق دهد، و این حاکم در صورتی می تواند جامعه را به پیشرفت مطلوب نائل کند که دیگران او را کمک کنند.
رییس جمهور منتخب در صورتی می تواند ایران را به سوی پیشرفت سوق دهد که دیگر شخصیتها از جمله کاندیداهای امروزی(که رییس جمهور نمی شوند) او را در اداره امور کشور یاری کرده و با تبعیت از قانون و همسو با رییس جمهور منتخب برای اعتلای ایران، به میدان بیایند، تا خدای ناخواسته کشورمان شاهد حواشی نامطلوبی مثل حواشی بعد از انتخابات ۸۸ نشود؛ حواشی نامطلوبی که بر اثر عدم پایبندی بعضی از کاندیدا به قانون(نتایج آرا) به وجود آمد.
پی نوشت: ۱ــ عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج۲، ص۱۰۱.
1- تأثیر لقمه حرام، در تربیت فرزندان 2- خطر گسترش ربا، به جای قرض الحسنه 3- خطر آرزوهای دور و دراز و محاسبات خیالی 4- ترک بحث و جدل، در گفتگوهای خانوادگی و اجتماعی 5- خطر تفسیرهای نادرست از قرآن 6- خطر اسراف و تبذیر در ادارات دولتی 7- خطر گسترش نفاق و دورویی در افراد جامعه
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
چون اجتماع نداریم آمدیم در اردوگاه آموزش و پرورش یک جایی را پیدا کردیم با عزیزان صحبت کنیم. بحث ما در این زمینه است که پیغمبر اسلام نگرانیها و دغدغههایش چیست؟ ما امت پیغمبر هستیم. یک کسی یک باغچه و باغ داشته باشد و پیر هم شده باشد، همهاش میگوید: من از دنیا بروم این درخت خشک میشود. برای درختها، ما حتی سراغ داریم باغبانی آمده دیده درختهایش خشک شده گریه کرده است. برای درخت! حالا پیغمبر ما دغدغههایش چیست؟ «إِنَ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَي أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي» نگرانیهای پیغمبر اسلام، روایات زیاد است، من فشردهای از چند حدیث را خدمت شما بگویم. 1- «هَذِهِ الْمَكَاسِبُ الْحَرَامُ» لقمه حرام، قرآن برای لقمه حلال و حرام آیاتی دارد. گاهی مستقیم میگوید: «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ» (اعراف/85) کم فروشی نکنید، لقمه حرام است. گاهی میگوید: «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِين» (مطففین/1) وای بر کم فروشها، لقمه حرام است. گاهی میگوید: هنر اصحاب کهف این بود که وقتی غذا می خواستند میگفتند: «أَيُّها أَزْكى طَعاماً» (کهف/19) آیه قرآن است. یعنی یک طعام بده که پاک باشد.
1- اولین زائر امام حسین علیهالسلام در کربلا 2- جایگاه عقل در فرهنگ اسلامی 3- جایگاه اهل بیت در نزد رسول خدا علیهمالسلام 4- دین، یک مجموعه به هم پیوسته، نه از هم گسسته 5- نقش صله رحم در زندگی دنیا 6- اخلاق کریمانه پیامبر گرامی اسلام 7- ارزش علم و عالم در فرهنگ اسلامی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
عزیزان پای تلویزیون بحث را غروب اربعین میبینند، اربعین 99، ما در هر سال به اربعین که میرسیدیم معمولاً یک چیزهایی را گفتیم، امسال میخواهیم یک حدیث معروفی است که هرکس چهل حدیث را حفظ کند، قیامت با فقها محشور میشود. دوست دارم انشاءالله خدا کمک کند، بتوانم انجام بدهم. در نیم ساعت، 25 دقیقه میخواهم چهل حدیث بخوانم که انشاءالله اینهایی که پای تلویزیون هستند، این چهل حدیث را گوش بدهند، انشاءالله ذخیره میشود برای آیندهشان.
1- درخواست استاندار خوزستان از امام صادق علیهالسلام 2- رفع مشکلات محرومان و افراد فرودست 3- دنیا برای ما، نه ما برای دنیا! 4- رعایت حقوق حیوانات در حکومت اسلامی 5- قاطعیت و نرمش، هر کدام به جای خود 6- رعایت حال بدهکاران و خانواده آنها 7- طبیعی بودن زندگی مسئولان نظام اسلامی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
یک نامهی بسیار خوبی استاندار خوزستان زمان امام صادق که از طرف حکومت بنی عباس نصب شده بود ولی شیعه بود از امام پرسید من استاندار شدم، چه کنم شما از من راضی باشید؟ آن نامه و جواب امام را میخواهم برای شما بگویم. خطاب به مسئولین است، فرماندار، شهردار، مدیر، هرکس هرجا میزی دارد، پست و مقامی دارد، نفوذ کلامی دارد. اسم این آقا عبدالله نجاشی بود، شیعه بود از طرف حکومت بنی عباس که مقابل اهلبیت بودند و ضد اهلبیت بودند استاندار شد و به امام صادق نامه نوشت و فرمود: «يَحُدَّ لِيَ حَدّا» یعنی برای من، مرز مرا معین کن. مسئولیتهای مرا معین کن. خیلی درس قشنگی است که انسان هر پستی میگیرد بگوید آقا وظیفه من چیست؟ هر مدیری و مسئولی بگوید وظیفه من چیست؟
1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران.
2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی؛ شبستر– ایران (نویسنده مسئول).
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه رهبری معنوی و سرمایه فکری با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر انجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 273 نفر از مدیران و معاونان مدارس آموزش و پرورش منطقه آذرشهر بودند که از این تعداد 167 نفر مرد و 106 نفر زن بودند. نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان 160 نفر تعیین شد که از این تعداد 98 نفر مرد و 62 نفر زن با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه رهبری معنوی(فرای و همکاران، 2005)، پرسشنامه سرمایه فکری(بونتیس، 1998)، و پرسشنامه اخلاق حرفهای(قاسمزاده و همکاران، 1393)، بود. برای تحلیل فرضیهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد بین رهبری معنوی با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد(05/0>p). بین سرمایه فکری با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد(05/0>p). ضریب رگرسیون رهبری معنوی (265/0=β) و سرمایه فکری (805/0=β) بر روی اخلاق حرفهای با توجه به مقدار آزمون t معنادار بود و نشان داد که رهبری معنوی و سرمایه فکری میتوانند اخلاق حرفهای را به طور معناداری پیشبینی نمایند.
مرکز تحقیقات غدد درونریز و متابولیسم، پژوهشکده علوم غدد درونریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:
لغت "اخلاق" جمع "خلق" است و به معنی سیرت و باطن انسان میباشد. همانگونه که شکل ظاهری انسان ممکن است زیبا و یا نازیبا باشد، شکل باطنی یعنی خوی و ویژگیهای درونی انسان نیز میتواند شایسته و آراسته و یا ناشایسته و نامطبوع باشد. در اصطلاح علما، اخلاق عبارت است از حالت و ملکهای که آدمی را بدون فکر در انجام کارها تحریک کند.1 اخلاق ساختار وجودی انسان است و شگرفترین اثر را در حوزه رفتار آدمی دارد.
زمینه: در حالیکه بسیاری از تحقیقات انجام شده در زمینه رهبری تحولآفرین تمرکزشان روی خود رهبران بوده است، تأکید پارادایم جدید مدیریت و رهبری بر این است که تک تک کارکنان میتوانند به جای انفعال و اثرپذیر بودن، نقش فعالتری را در زندگی سازمانی ایفا و خود به عنوان عامل تغییر عمل کنند. امروزه به نظر میرسد که دو مفهوم هوش معنوی و هوش اخلاقی بر میزان تحولآفرینی رهبران و کارکنان به مثابه عاملان تغییر سازمانی تأثیرگذار است. با این پیشفرض علمی، این مقاله هدف بررسی رابطه بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با رهبری تحولآفرین را دنبال میکند.
حب و بغض در دنیا در ارتباط با خداوند متعال معنا دارد و این معنا یعنی شلیک تیر خلاص به دار و ندار اندیشه لذت انگارانه غرب.
معنویت امام خمینی رحمه الله امام سراپا معنویت بود. اما این عارف بزرگ، مصلح هم بود. امام در این جهان به شدت دنیا زده و مادی، همه معنویت و آخرتگرایی خود را به توده های پیرو خود هدیه کرد و با این آخرتگرایی اسلامی علیه دنیاگرایی غرب وارد عمل شد و چه زیبا گفت که انقلاب ما انفجار نور است. غرب باشعار خوشبختی و رفاه به میدان آمده بود و امام دو علامت سؤال بزرگ در برابر آن قرار داد: خوشبختی چیست؟ و چه کسانی خوشبخت هستند؟
شرایط نامزدهای انتخاباتی از منظر آیت الله بهجت (ره) در پی سؤالات مکرر افراد گوناگون از ایشان درباره انتخابات بوده است و این بیانیه در زمان حیات معظم له
شرایط نامزدهای انتخاباتی از منظر آیت الله بهجت (ره)
شرایط نامزدهای انتخاباتی از منظر آیت الله بهجت رحمه الله در پی سؤالات مکرر افراد گوناگون از ایشان درباره انتخابات بوده است و این بیانیه در زمان حیات معظم له برای تبیین شرایط نامزد های انتخاباتی از سوی ایشان صادر شد:
برداشتهای جناحی نباید در انتخابات تاثیر بگذارد ممكن است كاندیداهاى انتخابات، وابسته به جناحهاى مختلف سیاسى باشند، یا خواهند بود - ایرادى هم ندارد - ممكن است با هم تنافسهایى داشته باشند؛ اما هیچ مسؤولى از مسؤولان، به هیچ وجه نباید اجازه بدهد كه برداشتهاى خطى، برداشتهاى جناحى و گرایشهاى گروهى، اندكى در این كار تأثیر بگذارد. این كار باید ان شاءاللَّه سالم و خالص و بدون اندكى خدشه انجام بگیرد؛ این است كه مردم را دلگرم خواهد كرد.[۱] **********
س1) افرادی پس از بازنشستگی به راهاندازی کافینت اقدام می نمایند، چنانچه این افراد علم داشته باشند از ابزاری که در اختیار مشتری قرار می گیرد استفاده حرام می شود، آیا می توانند آن را در اختیار مشتری قرار داده، و از این راه کسب درآمد نمایند؟ ج1) در صورت علم به استفاده حرام، جایز نیست در اختیار افراد قرار دهند و کسب درآمد از این طریق نیز اشکال دارد.
س 1) اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود، مثلاً نمازصبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا اینکه به احترام اهل بیت ع بهتر است شرکت کند؟ ج: بديهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضيلت شرکت در مجالس عزاداری اهلبيت ع است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری امام حسين ع جايز نيست، ولی شرکت در عزاداری بهگونهای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبات مؤکد است.
س1) اگر کسی تصمیم بگیرد در ماه مبارک رمضان روزهاش را باطل کند اماقبل از باطل کردن روزه، از تصمیم خود منصرف شود ،حکم روزهاش چیست؟اگر این امر در روزه غیر ماه رمضان پیش آید چه حکمى دارد؟ ج) اگر روزه دار در اثناى روز از نیت روزه گرفتن بر گردد بهطورى که قصد ادامه روزه نداشته باشد، روزهاش باطل مىشود و قصد دوباره او براى ادامه روزه فایده ندارد، ولی باید از کارى که روزه را باطل مىکند تا اذان مغرب خوددارى کند و بعداً هم قضا دارد.امّا اگر دچار تردید شود به این معنى که هنوز تصمیم نگرفته است روزه را باطل کند، یا تصمیم بگیرد کارى را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد مثلاً بخواهد آب بخورد و هنوز آن را انجام نداده، در این دو صورت صحّت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید.