امام علی علیه السلام و تجمل و زیبایی (1)
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51993
بازدید دیروز : 37451
بازدید هفته : 201825
بازدید ماه : 524106
بازدید کل : 10915861
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 10 / 12 / 1396

- نقش انگشتر امام علی علیه السلام امام صادق علیه السلام می فرماید:
نقش نگین حضرت علی علیه السلام «الله الملک» بود.
علی بن مهزیار می گوید:
بر امام هفتم علیه السلام وارد شدم،
انگشتری از فیروزه در دست آن حضرت بود، که جمله ی؛
«الله الملک»
بر آن نوشته شده بود،
و من زیاد به آن نگاه می کردم،
امام علیه السلام فرمود:
چرا نگاه می کنی؟
این سنگی از بهشت بود که جبرئیل برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هدیه آورد،
و رسول خدا آن را به حضرت علی علیه السلام بخشید که به ما رسید،
آیا می دانی نام آن چیست؟
گفتم: به فارسی فیروزه است.
فرمود: نام عربی آن ظفر است.(2)

3- انگشتر و زینت مردم

الف- حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام انگشتر عقیق بر انگشتان مبارک داشت و می فرمود:
هر کس انگشتر عقیق بر دست کند، ثواب نماز او چهل درجه از آنانکه عقیق بر دست ندارند برتر است.(3)
***
ب- امام علی علیه السلام در رهنمودی فرمود:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به من فرمود:
یا علی، انگشتر طلا در دست مکن و جامه ی حریر مپوش که ره آورد آن، آتش جهنّم است.
ج- از سلمان فارسی نقل شد:
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
یا علی، انگشتر در دست راست بکن تا از مقرّبان باشی.
عرض کرد که:
یا رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم کدامند مقرّبان.
حضرت فرمود:
جبرئیل و میکائیل
دوباره پرسید:
چه (نوع) انگشتر به دست کنم؟
فرمود:
عقیق سرخ، بدرستی که آن اقرار کرده است
برای خدا به یگانگی،
و برای من به پیغمبری،
و برای تو یا علی، به آن که وصیّ منی،
و برای فرزندان تو به امامت،
و برای دوستان تو به بهشت،
و برای شیعیان فرزندان تو به جنّت الفردوس.
***
د- حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:
حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نهی فرمود از انگشتر دست کردن در انگشت وسط و انگشت شهادت.
***

4- کیفیّت انگشتر

الف- حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
انگشترِ غیر نقره در دست نکنید،
به درستی که رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم فرمود:
پاک(تمیز) نیست دستی که در آن انگشتر آهن باشد.
***
ب- امام رضا علیه السلام فرمود:
در وقت انگشتر بدست نمودن، بگو:
«اَلّهُمَّ سَمِّنی بِسیماءِ الاِیمانِ وَاختِم لی بِخَیرٍ وَ اجعَل عاقِبَتی اِلی خَیرٍ اِنَّکَ اَنتَ العَزیزُ الاَکرَمُ»
***
(پروردگارا مرا نیکو و زیبا گردان، به علامت و نشانه ی ایمان،
و خیر برایم برگزین،
و عاقبتم را به سوی خیر قرار ده،
به درستی که تو قدرتمندی و گرامی تری).
***
ج- امام رضا علیه السلام از امام رضا علیه السلام نقل کرد که:
روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای نماز بیرون آمد، در حالی که انگشتر عقیق یَمَنی در دست داشت، انگشتری از «جزع یمانی» به من داد و فرمود:
ای علی!! این انگشتر را در دست راست خود بگذار و با آن نماز بخوان که نماز با انگشتر «جزع یمانی» هفتاد برابر ثواب دارد.(4)

2- رنگ کردن مو

اعتراضِ اصحاب

یکی از مظاهر تجمّل و زیبائی، رنگ کردن مو است، با خضاب کردن مو بوسیله ی حناء یا گیاهان، رنگ سفیدِ مو را تغییر می دادند، که از نظر تجمّل و زیبائی و حتّی سیاسی، مهمّ بود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دستور داد که:
غَیِّرُوا الشِّیب
***
«پیری را تغییر دهید»
***
که هم از نظر سیاسی و موضع گیری در برابر دشمن مهم می نمود، و هم از نظر تجمّل و زیبایی مؤثر بود.
رنگ کردن مو در جلب رضایت همسران، نقش دارد.
همانگونه که مرد از زن، انتظار تمیزی و پاکیزگی دارد، زن هم از مرد انتظار زیبائی و تجمّل خواهد داشت.
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام موها را رنگ می کرد.
امّا چند هفته ای که موهای مبارک را رنگ نکرد، مورد اعتراض اصحاب قرار گرفت:
لَو غُیِّرَت شَیبُکَ یَا اَمیرُالمُؤمِنین علیه السلام
***
(بهتر بود که موها را رنگ می کردی)
***
حضرت پاسخ داد:
الخِضابُ زینَةٌ وَ نَحنُ قَومٌ فی مُصیبَةٍ
***
(خضاب و رنگ کردن مو زینت است، امّا ما در مصیبت پیامبریم.)(5)

پی نوشت :

1- مکارم الاخلاق ص 86، و ناسخ التّواریخ ص 712، و بحارالانوار ج 9، و تذکرة الخواصّ ابن جوزی
2- مکارم الاخلاق ص 89-91
3- حلیة المتّقین باب سوّم
4- حلیة المتّقین باب پنجم.
5- حکمت 473 نهج البلاغه معجم المفهرس، که برخی از اسناد آن به این شرح است:
(1)- مکارم الاخلاق ص 83: طبرسی(متوفای 548 هـ)
(2)- منهاج البراعة ج3 ص 434: ابن راوندی (متوفای 573 هـ)
(3)- بحارالانوار ج 41 ص 165: مجلسی(متوفای 1110 هـ)
(4)- فروع کافی ج6 ص 482 ح 12: کلینی (متوفای 328 هـ)

منبع مقاله :
دشتی، محمد، (1379)، امام علی(ع) و تفریحات سالم(الگوهای رفتاری 15)، قم: انتشارات امیرالمؤمنین علیه السلام، چاپ سوم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: امام شناسی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی