درب‌گرافی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

درب‌گرافی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

درب‌گرافی

سردرهای آذین شده با آیات کتاب خدا

بنابر اعتقادات و باورهای عامه، نوشته‌های کتیبه، اهالی خانه را در برابر هرگونه شر، حوادث ناگوار، بیماری و چشم‌زخم و بدخواهی محفوظ می‌دارد. عبور از زیر این آیات و اسماء گوهربار که نمادی از کلام خدا و بیانات پیامبر و ائمه هستند؛ همانند رد شدن از زیر قرآن به هنگام سفر یا شروع هر امر مهمی آن را در پناه خود محفوظ نگه می‌دارد و به برکت خانه می‌افزاید.

سردرهای آذین شده با آیات کتاب خدا

حکایت افزایش برکت خانه از این باور نشات گرفته که سلامت نان‌آور خانه با عبور از زیر این آیات و اوراد تأمین می‌شود و با یاد خدا برای کسب رزق و روزی و آوردن نان حلال، موجب افزایش روزی می‌شود.

سردرهای آذین شده با آیات کتاب خدا

نگاه وارد شوندگان به خانه نیز بر این آیات و اسماء می‌افتد و نام خدا را بر زبان می‌آورند، که باعث می‌شود هرگونه جن و شیطان از آن خانه گریزان  شود. ضمن اینکه وارد شدن به خانه همراه با ذکر نام خدا خیر و برکت به همراه دارد.1

سردرهای آذین شده با آیات کتاب خدا

وقتی سردر خانه‌های قدیمی تهران به دلیل اجرای طرح عقب‌نشینی از بین می‌رود بیشتر شهروندان بر سردر خانه‌های نوساز خود از ذوق و سلیقه گذشته استفاده نمی‌كنند و به جای اینكه روی كاشی فیروزه‌ای رنگ، آیات و اسم‌های متبركه را به خطاط مورد نظرشان بدهند ترجیح می‌دهند راحت‌ترین راه را انتخاب كنند. یعنی اینكه یك سنگ كه خطی روی آن نوشته شده است انتخاب می‌كنند و بر سردرخانه‌هایشان می‌گذارند.2

سردرهای آذین شده با آیات کتاب خدا

سردرها در قدیم، چكیده نگاه انسان ایرانی به زندگی بوده است. امروز نیز در هیاهوی صنعت و تکنولوژی، عده‌ای سعی دارند با زنده نگه داشتن این سنت‌ها، غفلتی که رهاورد زندگی در هزاره سوم است را از خود و دیگران بزدایند.

سردرهای آذین شده با آیات کتاب خدا

پی‌نوشت‌ها:

1. مجله فرهنگ مردم ایران، شماره‌های 7 و 8، زمستان 1385، صص 74-75

2. همشهری محله


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دانستنی ها
برچسب‌ها: درب‌گرافی

تاريخ : پنج شنبه 6 / 11 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.