ازدواج و فواید آن
خانواده، واحد کوچک اجتماعی است که از پیوند میان زن و مرد آغاز میشود و با تولید فرزند توسعه و استحکام مییابد. ازدواج برای انسان یک نیاز طبیعی است که با اجرای صیغه عقد مشروعیت و رسمیت پیدا میکند.
اسلام به تشکیل خانواده بسیار اهمیت میدهد و آنرا امری مقدس میشمارد و در احادیث، بهترین بنا معرفی شده است:
امام محمد باقر علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود:
بنایی در اسلام برپا نشده که نزد خدا محبوبتر از ازدواج باشد.[1]
امام صادق علیه السلام از رسول نقل کرده که فرمود:
نزد خدا چیزی محبوبتر از خانهای نیست که با ازدواج آباد گردد.
همچنین نزد خدا چیزی مبغوضتر از این نیست که با طلاق خانهای ویران گردد.[2]
ازدواج، یکی از سنتهای ارزشمند اسلام است که پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام به لزوم پیروی از آن تأکید نمودهاند.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
ازدواج کنید، زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر که دوست دارد از سنت من پیروی کند، سنت من، ازدواج است.[3]
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
ازدواج سنت من است و هرکس از آن روی گرداند، از امت من نیست.[4]
اسلام، ازدواج را عمل حیوانی نمیداند و پیروانش را به رهبانیت و ترک ازدواج دعوت نمیکند، بلکه برعکس، آنرا وسیلهای برای تزکیه و تهذیب نفس، ترک گناه و تقرب به سوی خدا میداند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
دو رکعت نماز که شخص همسردار بخواند، بهتر از هفتاد رکعت نماز
شخص ازدواج نکرده است.[5]
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
دو رکعت نماز شخص ازدواج کرده افضل است از عبادت مرد ازدواج نکرده که شبها برای نماز به پا میخیزد و روزها را روزه بدارد.[6]
امام صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود:
بدترین مردگان شما کسانیاند که بدون ازدواج بمیرند.[7]
ازدواج و تشکیل خانواده از نظر اسلام، امری است ارزشمند و منافع فراوانی را دربر دارد که به برخی اشاره میشود:
1. وسیله انس و محبت: انسان در این زندگی پرآشوب، نیاز به سکونت و آرامش و محبت دارد. به شخصی نیازمند است که محرم اسرار و خیرخواه و دلسوز و حامیاش باشد، تا با او انس بگیرد و از محبتها، کمکها و حمایتهای مخلصانهاش بهرهمند گردد. به فردی نیازمند است که شریک زندگیاش باشد. در سلامت و بیماری، عزت و ذلت، خوشی و ناخوشی، فقر و غنا، رفاه و تنگدستی و در همه احوال، به او وفادار و مهربان و دلسوز باشد.
در تأمین این نیاز چه کسی بهتر از همسر و چه جایی مناسبتر از کانون خانواده است.
خداوند متعال در قرآن میفرماید:
«و از نشانههاى خداست كه براى شما از جنس خودتان همسرانى بيافريد، تا به سويشان آرامش بيابيد و در ميان شما محبت و دلسوزى قرار داد. در اين كارِخدا نشانههايى است براى كسانى كه اهل تفكر هستند».[8]
2. وسیلهای برای پاکدامنی و مصونیّت از گناه: انسان طبعاً نیاز به عمل جنسی و ارضای غریزه جنسی دارد. اگر از طریق مشروع ارضا نشد، کنترل آن بسیار دشوار است و انسان را به انحراف و گناه میکشد. بنابراین، ازدواج بهترین و سالمترین وسیله برای ارضای غریزه جنسی و مصونیت از انحراف است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
هر که دوست دارد خدا را پاک و پاکیزه ملاقات نماید باید ازدواج کند.[9]
حضرت صادق علیه السلام از رسول خدا نقل کرده که فرمود:
هر که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.[10]
حضرت موسیبنجعفر علیه السلام از پدرانش از رسولخدا صلی الله علیه و آله نقلکره که فرمود:
هر که در آغاز جوانی ازدواج کند، شیطان او فریاد میزند: واویلا! این جوان دو ثلث دینش را از من حفظ کرده است. پس باید در ثلث دیگر تقوا را رعایت کند.[11]
3. وسیلهای برای سلامت جسم و روان: عمل جنسی و ارضای غریزه، نیازی طبیعی است که موجب سلامت جسم و اعصاب خواهد بود و کنترل و سرکوب کردن آن، اعصاب را فرسوده و از حال اعتدال خارج میسازد. منشأ بسیاری از بیماریهای روانی، از قبیل افسردگی، یأس، اضطراب، ترس، بدبینی، پوچپنداری، بیاعتمادی و عصبانیت، میتواند سرکوب کردن غریزه جنسی باشد. بنابراین، ازدواج به موقع و ارضای غریزه جنسی از طریق مشروع را میتوان یکی از عوامل سلامت جسم و اعصاب دانست.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
مردان و زنان بیهمسر را به همسری یکدیگر درآورید، تا خدا اخلاقشان را نیکو گرداند و در رزق آنان گشایش دهد و بر مروتشان بیفزاید.[12]
4. کمک به سلامت محیط اجتماعی: اگر افراد در آغاز جوانی ازدواج کنند به زندگی خانوادگی وابسته و دلگرم میشوند واز ولگردی و بسیاری از مفاسد اخلاقی مصون میمانند. در نتیجه، از تعداد تجاوزها با عنف، اغفال دختران و زنان، زنا، لواط، استمنا، حتی اعتیاد، قتل و جنایت و سرقت کاسته میشود. ازدواج به موقع در سلامت و امنیّت محیط تأثیر فراوانی دارد. از همین رو، اسلام به اولیا و مربیان توصیه میکند که وسیله ازدواج کسانی را که ازدواج نکردهاند، فراهم سازند.
قرآن میفرماید:
«افراد بىهمسر، بندگان و كنيزان صالح خود را به همسرى همديگر درآوريد، چنانچه تهىدست باشند، خدا به فضل خود بىنيازشان مىكند و خدا توسعهدهنده و دانا است».[13]
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
فرزند سه حق بر پدر دارد: نام نیکویی برایش بگذارد، نوشتن را به او یاد دهد و وقتی به حد بلوغ رسید وسیله ازدواجش را فراهم سازد.[14]
5. تولید و تکثیر نسل: اسلام به تولید فرزند و تکثیر نسل عنایت دارد و آنرا یکی از اهداف مهم ازدواج میشمارد.
امام محمد باقر علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود:
چه مانع دارد که مؤمن ازدواج کند، شاید خدا فرزندی به او عطا کند که
زمین را با گوینده کلمه لاالهالااللَّه سنگین نماید.[15]
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
ازدواج کنید تا زیاد شوید، زیرا من در قیامت به سایر امتها با شما مباهات میکنم، حتی با جنین سقط شده.[16]
6. لذتجویی: یکی از فواید مهم ازدواج، لذتجویی و ارضای غریزه جنسی از طریق مشروع است. لذتهای جنسی یکی از بهترین لذتهای دنیا است و از دیدگاه اسلام، نه تنها مذموم نیست، بلکه عملی است مشروع که اگر با قصد قربت انجام بگیرد ثواب هم دارد و در بعضی اوقات واجب میشود.
ازدواج پیمانی است مقدس که با چند چیز تحقق مییابد:
1. رضایت زن ومرد؛
2. اجازه پدر یا جد (در صورت باکره بودن دختر)؛
3. تعیین مهر (مهر میتواند ملک باشد یا پول نقد یا نسیه، یا هر مال دیگری، کم باشد یا زیاد)؛
4. خواندن صیغه عقد (توسط زن و مرد یا وکیل آنان، در صورت آشنایی با زبان عربی).
بعد از اجرای صیغه عقد، زندگی فردی زن و شوهر، به زندگی خانوادگی تبدیل میشود و مسئولیتهای تازهای پیدا میکنند.[17]
[1]. وسائل الشيعه، ج 20، ص 15: عن أبي جعفر عليه السلام قال:« رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: ما بُنِي بناء فى الإسلام أحبّ إلى اللَّه عز و جل من التزويج»
[2]. همان، ص 16: عن أبي عبداللَّه عليه السلام قال:« قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: ما من شي أحبّ إلى اللَّه من بيت يعمر في الإسلام بالنكاح، و ما من شي أبغض إلى اللَّه من بيت يخرب في الإسلام بالفرقة، يعنى الطلاق»
[3]. همان، ص 17: قال أميرالمؤمنين عليه السلام:« تزوّجوا فإنّ رسول اللَّه صلى الله عليه و آله قال: من أحبّ أن يتّبع سنّتي فإنّ من سنّتي التزويج»
[4]. بحارالأنوار، ج 103، ص 220: قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:« النكاح سنّتي فمن رغب عن سنّتي فليس منّي»
[5]. وسائل الشيعه، ص 18: قال أبوعبداللَّه عليه السلام:« ركعتان يصلّيهما المتزوّج أفضل من سبعين ركعة يصلّيها عزب»
[6]. همان، ص 19: قال النّبي صلى الله عليه و آله:« ركعتان يصلّيهما متزوّج أفضل من رجل عزب يقوم ليله و يصوم نهاره»
[7]. همان، ص 19: عن أبي عبداللَّه عليه السلام قال:« قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: رُذّال موتاكم العزّاب»
[8]. روم( 30) آيه 21:« وَمِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِى ذ لِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
[9]. وسائل الشيعه، ص 18: قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله:« من أحبّ أن يلقى اللَّه طاهراً مطهراً فليَلْقَه بزوجةٍ»
[10]. همان، ص 17: عن أبي عبداللَّه عليه السلام قال:« قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: من تزوّج أحرز نصف دينه»
[11]. بحارالأنوار، ج 103، ص 221: موسى بن جعفر عليه السلام، عن النبيّ صلى الله عليه و آله، قال:« ما من شابّ تزوّج في حداثة سنّه إلّا عجّ شيطانه: يا ويلاه، يا ويلاه، عَصَم منّي ثلثي دينه، فليتّق اللَّه العبد في الثلث الباقى»
[12]. همان، ص 222: قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله:« زوّجوا أياماكم؛ فإنّ اللَّه يحسن لهم أخلاقهم، و يوسّع لهم في أرزاقهم، و يزيدهم في مروّاتهم»
[13]. نور( 24) آيه 32:« وَأَنْكِحُوا الأَيامى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ»
[14]. مكارم الاخلاق، ج 1، ص 253: عن النبيّ صلى الله عليه و آله قال:« من حقّ الولد على والده ثلاثة: يُحسِّن اسمه، و يعلّمه الكتابة، و يزوّجه إذا بلغ»
[15]. وسائل الشيعه، ج 20، ص 14: عن أبي جعفر عليه السلام، قال:« قال رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: ما يمنع المؤمن أن يتّخذ أهلًا؛ لعلّ اللَّه يرزقه نسمة تثقل الارض بلاالهالااللَّه»
[16]. بحارالأنوار، ج 103، ص 220: قال النبيّ صلى الله عليه و آله:« تناكحوا تكثروا؛ فإنّي أباهي بكم الأمم يوم القيامة ولو بالسقط»
[17] امينى، ابراهيم، آشنايى با وظايف و حقوق زن، 1جلد، بوستان كتاب (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - قم، چاپ: چهارم، 1390.
نظرات شما عزیزان: