شيوههاى آموزش و جذب فرزندان به نماز
ضرورت آموختن نماز به فرزندان
زندگى پاكيزه هنگامى به دست خواهد آمد كه انسان دل خود را با ياد خدا زنده نگه دارد تا به كمك آن بتواند با همه جاذبههاى بدى و فساد مبارزه كند و دست شيطانهاى درونى و برونى را از سر خود كوتاه كند. توفيق اين ذكر و حضور هميشگى، فقط به بركت نماز به دست مىآيد. «نماز در حقيقت، پشتوانه استوار و ذخيره تمامنشدنى است كه آدمى را در مبارزه با شيطان نفس كه همواره او را به پستى و زبونى مىكشاند و شيطانهاى قدرت كه با زر و زور و تزوير او را وادار به ذلت و تسليم مىكند، يارى مىرساند و محكمترين و كارسازترين وسيلهاى است كه انسانهاى در آغاز راه رابطه خود را با خدا با آن استوار مىكنند و برجستهترين اولياى خدا نيز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در آن مىجويند».
بدين ترتيب، لازم است براى روبهرو شدن با سردرگمىهاى زندگى و پيشگيرى از انحرافهاى اخلاقى و رفتارى خود و افراد خانواده به ويژه فرزندان، از اين سرچشمه رحمت الهى جام برداريم؛ زيرا فرزندان، امانتى الهى هستند كه به پدر و مادر سپرده شدهاند. قلب آنها در كودكى و نوجوانى پاك، ساده و بىپيرايه است، آنچنانكه پذيراى هر نقش و روكننده به هر سو هستند. پس چه بهتر كه از همان آغاز، نقش نماز را در دل و جان فرزند پديد آوريم و بدين گونه او را از گزند شيطان باز بداريم.
امام سجاد عليهالسلام مىفرمايد:
حق فرزند بر تو اين است كه بدانى وجود او از توست و بد و خوب او در اين دنيا به تو ارتباط دارد و بدانى كه در سرپرستى او مسئوليت دارى و مسئول تربيت او هستى و او را به خداوند بزرگ راهنمايى كنى.
و چه عملى نيكوتر از نماز كه مىتواند فرزندانمان را به سوى خدا راهنمايى كند و دل آنها را پيش از آنكه شيطان بربايد، در كف خدا نهد.
پيام متن
ارزندهترين گوهر مقصود نماز است***زيبندهترين هديه به معبود، نماز است
كوبندهترين اسلحه مكتب توحيد***كز ريشه كَنَد خصم تو تا بود نماز است
نقش الگويى والدين در تشويق فرزندان به نماز
براى آموزش و جذب فرزندان به نماز، روشهاى گوناگونى وجود دارد كه مىتوان به فراخور سن و وضع روحى ايشان آنها را به كار گرفت. در اين ميان، نقش الگويى ارشادگران اهميت ويژهاى دارد؛ زيرا از روشهاى بسيار راهگشايى است كه خداى تعالى در قرآن براى هدايت انسانها بارها به شكل مستقيم و غيرمستقيم بهره گرفته است. حكايتهاى وارد شده از پيامبران در قرآن جملگى از اين مقوله است. منظور از تربيت الگويى اين است كه: «مربى بكوشد نمونه رفتار و كردار پسنديده خود را به طور عملى (مستقيم يا غيرمستقيم) در معرض ديد متربى قرار دهد و بدينگونه موقعيت اجتماعى او را دگرگون كند».
به يقين، در ميان الگوها نقش پدر و مادر از همه مؤثرتر است. والدين نخستين و اثرگذارترين الگوى عملى فرزندان هستند، بيشترين زمان را با آنان مىگذرانند و بيشترين نقش را در شكلگيرى شخصيت فرزندان دارند. به همين دليل، فرزندان همواره در حال همانندسازى از رفتار والدين خود هستند. شيوه رفتارى امام خمينى رحمهالله در تربيت دينى فرزندان، نمونه جالبى از تربيت الگويى است. فريده مصطفوى دختر امام مىگويد:
كارهاى دينى به ما ديكته نمىشد. در خانواده وقتى ما رفتار امام را مىديديم، خود به خود در ما تأثير مىگذاشت و هميشه سعى مىكرديم كه مثل ايشان باشيم، ولو اينكه مثل ايشان نمىشديم. از نظر تربيتى، خود ايشان براى ما يك الگو بودند. وقتى كارى را به ما مىگفتند انجام ندهيد و ما مىديديم ايشان در عمرشان آن كار را نمىكنند، به طور طبيعى ما هم انجام نمىداديم.
به هر حال، والدين براى آنكه الگوى شايسته و نيكوى فرزندان باشند، بايد عامل به نماز باشند؛ دانش و منش تربيتى داشته باشند و در آموزش احكام و معارف نماز كوشا باشند.
پيام متن
اگر والدين اهل نماز نباشند، نمىتوان انتظار داشت كه فرزندان آنها نمازگزار باشند.
نقش نمازخوان بودن والدين در گرايش فرزندان به نماز
«عامل بودن والدين به نماز، خود، روش مشاهدهاى و غيرمستقيم براى آموزش نماز به كودكان و نوجوانان است و منظور از آن اين است كه: اگر والدين كه الگوهاى عملى براى كودكان و نوجوانان خود هستند، براى نماز اهميت ويژهاى قائل شوند و در اين انديشه پايدار و ثابت قدم بمانند، فرزندان ايشان نيز به سوى نماز گرايش پيدا مىكنند و به آن رو مىآورند. وقتى كودك از همان آغاز كودكى خويش، بارها و بارها مشاهده كند كه پدر و مادر مهربان و دلسوز و محبوب او در خانه، سفر، گردش، ميهمانى، كار و در هر شرايط و موقعيتى به نداى اذان و اقامه نماز بيش از هر چيز ديگر اهميت مىدهند و بزرگترين رسالت خود را به هنگام اذان، تحت هر شرايطى نماز خواندن و سخن گفتن با خدا مىدانند، بدون ترديد، نگرش و روش برداشت آنها از نماز نيز چنين خواهد بود».
بىگمان، پدر و مادرى كه خود عامل به نماز نيست و در رويارويى با هر يك از امورى كه ذكر شد، امور مادى را بر نماز مقدم مىشمارد و نماز را به تأخير مىاندازد يا در اقامه نماز و يادگيرى آن خود سهلانگارى مىكند، نمىتواند الگوى مناسبى براى فرزندان خود باشد و نبايد از آنها انتظار داشت كه فرزندانى نمازخوان داشته باشند.
پيام متن
دوست داريد فرزندانتان چگونه باشند؟ شما نيز همانگونه باشيد.
بهره داشتن والدين از دانش و منش تربيتى
منظور از «دانش» تربيتى، آگاهى داشتن از روشهاى متعدد و گوناگون روانشناسى در امر تربيت به ويژه آموزش نماز است و مقصود از «منش» تربيتى، توانايى به كارگيرى اين روشها در قالبهاى نو، جذاب، ساده و هماهنگ با دنياى كودكان و نوجوانان است. البته بدين ترتيب، والدين بايد از آنها آگاهى كافى داشته باشند تا مناسب با سنين فرزندان خود بتوانند بهره بگيرند. برخى از اين روشها و چگونگى به كارگيرى آنها عبارتند از:
الف) روش انگيزشى (ايجاد انگيزه در فرزندان)
روش انگيزشى، در مراحل ابتدايى نمازگزارى فرزندان بسيار كارساز است. تشويق، تأييد، پاداش و هديه دادن، از ابزارهاى اين روش است كه والدين مىتوانند در تربيت دينى و جذب فرزندانشان به نماز از آن بهره بگيرند.
«در مراحل اوليه نمازگزارى، وقتى كودك روى زمين دراز مىكشد و صورت خود را به سجاده و مُهر مىمالد، به جاى آنكه پاى او را گرفته، حالتش را به صورت سجده بزرگسالان درآوريم، بهتر است همان رفتار كودكانهاش را تشويق و تأييد كنيم. تشويق سبب مىشود كه اين رفتار مطلوب بارها و بارها تكرار شود و به موازات رشد ذهنى و حركتى كودك زمينه يادگيرى (سجده كردن) هم فراهم مىشود. اگر كودك جملهاى و حتى كلمهاى از نماز را به زبان آورد، بايد او را جدا تشويق كرد. هنگامى كه كودك كلمه «اللّه اكبر» يا «لا اله الا اللّه» را به زبان جارى كند، مستحق پاداش پدر و مادر است».
در اين باره نوع رفتار امام خمينى رحمهالله با نوهاش به هنگام نماز بسيار آموزنده است. يكى از نوههاى امام مىگويد:
وقتى بچه بودم، يكبار كه امام مشغول نماز خواندن بود، من هم رفتم پشت سر ايشان ايستادم و همان كارهايى را كه ايشان انجام مىدادند، من هم تكرار مىكردم. [پس از اتمام نماز] امام چند جلد كتاب كودكان كه همانجا بود، برداشتند [بهعنوان هديه] به من دادند. بعدها هر موقع من به اتاق امام مىرفتم، يا ايشان مرا مىديد، از من مىپرسيد [آيا نمازت را خواندهاى يا نه؟] اگر مىگفتم بله، مىگفتند: آفرين.
در مرحلههاى بعدى همراه با رشد جسمى و ذهنى فرزند، مىتوان با خريد وسايل ويژه نماز همانند مهر، سجاده، تسبيح، لباس سفيد، گرفتن جشن تكليف با شركت گروه همسالان و بردن ايشان به پارك، سينما، مكانهاى مقدس، فرزند خود را به نماز علاقهمند ساخت. بدين منظور، حتى بيان خاطرههايى درباره نماز اهل بيت عليهمالسلام ، عالمان دينى و بزرگان مذهبى، در جذب كودكان و نوجوانان به نماز بسيار تأثيرگذار است.
پيام متن
وقتى كه حتى آدمهاى بزرگ با تشويق و قدردانى و جايزه به كارشان دلگرم مىشوند، از اين ابزار براى راندن فرزندانمان به سوى نماز بىخبر نمانيم.
ب) روش عبادت جمعى و تأثير آن در نمازخوانى فرزندان
براى آنكه پدر و مادر از نقش الگويى و آموزشى خود به خوبى برآيند، بهتر است به همراه فرزندان و ديگر اعضاى خانواده فريضه نماز را به صورت دستهجمعى به جا آورند. بدين ترتيب، هم امكان سهلانگارى در نماز به كمترين اندازه مىرسد و هم فريضه دينى به شكل گروهى و منظم انجام مىگيرد.
اگر عبادت در خانه به شكل دستهجمعى به جاى آورده شود، افزون بر آنكه شوق به نماز در دلها كاشته مىشود، سبب افزايش ارتباط عاطفى و روحيه همدلى و همبستگى ميان اعضاى خانواده مىشود. در نتيجه، بنيان خانواده به نيكى و مطمئن تقويت مىشود.
پيام متن
دست خدا، با جماعت و گروه است. بر اين اساس، در خانوادهاى كه با هم نماز مىخوانند، احتمال نمازخوان شدن فرزندان افزايش مىيابد.
ج) روش تنوع
گوناگونى در برنامههاى نماز، در ادامهدار شدن نمازگزارى كودكان و نوجوانان بسيار مؤثر است، بدين معنا كه نماز جنبههاى مختلفى دارد و تنها به بعد فردى محدود نمىشود. فرزندان در خانواده تنها با بعد فردى نماز آشنا مىشوند، ولى براى آشنايى با جنبههاى فرهنگى، اجتماعى و سياسى نماز شركت دادن آنان به همراه افراد خانواده در نماز جماعت، مسجد و نماز جمعه ضرورى است. شركت دستهجمعى افراد خانواده در جمع نمازگزاران، ضمن اينكه نوعى نشاط و طراوت را در نماز به همراه دارد و آن را از يكنواختى و كسالتبار بودن خارج مىكند، سبب نهادينه و استحكام جايگاه نماز ميان اعضاى خانواده مىشود و ميل و رغبت به نماز را بالا مىبرد.
پيام متن
حتى نماز نيز اگر به گونهاى يكنواخت، بهجا آورده شود، اى بسا كسالتبار شود. تغيير دادن مكان آن، گروهى يا به جماعت خواندن، به آن تنوع مىبخشد و از كاهش رغبت نمازگزار به آن مانع مىشود.
د) روش پرهيز از رفتارهاى ناخوشايند
والدين براى واداشتن فرزندان به نماز، اجازه هرگونه رفتار ناخوشايند را ندارند تا سبب رنجش خاطر فرزندان نشوند يا در ذهن آنها خاطره تلخى از آموزههاى دين همچون نماز پديد نياورند. كارهايى كه لازم است از آنها پرهيز شود، عبارتند از:
ـ اعمال قدرت و مجبور كردن كودك و نوجوان به نماز؛
ـ گرفتن وقت تفريح كودك و نوجوان مانند: وقت بازى و تماشاى فيلم، به انگيزه نماز خواندن آنها؛
ـ مقايسه فرزندان خود با كودكان نمازخوان ديگران؛
ـ دعوت كودك به نماز در زمانى كه به تازگى تنبيه شده است؛
ـ خسته كردن كودك يا نوجوان با برنامههاى اضافى و تعقيبات نماز.
بىشك، اگر والدين در واداشتن فرزندان خود به نماز اين پيشنهادها را رعايت نكنند، اثر بدى بر روحيه نمازگزارى كودك و نوجوان بر جاى مىگذارد تا آنجا كه ممكن است آنان را براى هميشه از نماز بيزار كند.
پيام متن
در روش پرهيز براى جذب فرزندان به نماز بايد از هر گونه اقدام ناخوشايند پرهيز كرد.
ه) روش عنايتآميز
بهرهگيرى از روش عنايتآميز در تربيت دينى و جذب فرزندان به نماز، در بسيارى از موارد مىتواند اثرگذارترين راه باشد. ابزارهاى اين روش، برخوردهاى غيرمستقيم، كريمانه و از روى چشمپوشى است براى نمونه، روش امام خمينى رحمهالله به هنگام نماز صبح يا زمستان با كودكانى كه به تكليف شرعى نرسيده بودند، از اينگونه راههاى شوقآميز براى اداى نماز است. فريده مصطفوى، دختر امام خمينى رحمهالله ، نقل مىكند:
امام كسى را از خواب بيدار نمىكرد، مىگفت خودتان اگر بيدار شديد، بلند شويد نماز بخوانيد؛ اگر بيدار نشديد، مقيد باشيد كه ظهر، قبل از نماز ظهر و عصر، نماز صبحتان را قضا كنيد. زمستان هم كه بلند مىشديم، مىرفتيم سرحوض كه وضو بگيريم، اگر آب گرمى بود، آن را به [بچهها] مىداد كه وضو بگيرند.
در مورد فرزندى نيز كه در امر نماز كوتاهى مىكند:
«والدين مىتوانند بعد از پايان هر نماز خود به گونهاى كه فرزنداشان مىشنود، او را با ذكر نام دعا كنند و از خداوند عزت در دنيا و پاداش اخروى برايش بخواهند. اين امر، علاقه فرزند به نماز را بيشتر خواهد كرد؛ زيرا او به هر حال به خودش و نامش اهميت مىدهد و از اينكه در فرصت بعد از نماز ياد و ذكرى از او مىشود، خرسند خواهد شد و به نماز اقبال بيشترى نشان خواهد داد يا والدين مىتوانند، از او درخواست كنند به جهت جوانى و پاكى و همينطور آبرومندى جوان در پيشگاه خدا، در حق ايشان دعا كنند كه نمازشان پذيرفته شود و حتى مىتوانند از جوانشان بخواهند كه جلو بايستد و آنها به او اقتدا كنند. اگرچه ممكن است فرزندشان نپذيرد، ولى پيشنهاد عنايتآميز والدين، اثر لازم را در روح او ايجاد خواهد كرد».
پيام متن
اگر فرزندانمان در كنار جدى بودنمان در امر نماز آنها، رفتارى كريمانه و همراه با مدارا از ما در اين باره ببينند، شوق بيشترى به خواندن نماز در آنها پديد مىآيد.
و) روش گفتوگو با فرزندان
اگرچه در تربيت الگويى، والدين بايد بيشتر بكوشند به طور غيرمستقيم با رفتار خويش، فرزندان خود را به نماز و يادگيرى آن علاقهمند كنند، گاهى آنها به سادگى و آسانى حاضر به اصلاح رفتار خويش درباره نماز نيستند. از اين رو، والدين بايد با دليل و استدلال قوى بتوانند از راه گفتوگو و بحث كردن به شكلى محرمانه، رفتار او را اصلاح كنند. حكايت زير در اين باره شنيدنى است، يكى از دختران امام خمينى رحمهالله مىگويد:
وقتى دختر پنج سالهاى بيش نبودم، يك شب وقتى امام به نماز مشغول شدند و عدهاى هم به او اقتدا كردند، من به جهت دير وضو گرفتن، وقتى به نماز رسيدم كه امام به سجده رفته بودند. تا ركعت دوم بايد صبر مىكردم، ولى از شدت علاقهاى كه براى خواندن نماز با ايشان داشتم، سريع تكبير گفتم و به خيال اينكه به جماعت وصل شدم، به سجده رفتم. بعد از نماز، مادرم گفت: دخترم نمازت اشكال داشت. دليل آن را هم گفت، اما من نپذيرفتم و اصرار كردم كه حتما به امام بگويم. مادرم به ناچار جريان را به امام گفت. امام با حوصله و سعه صدر يكربع ساعت براى من آن مسئله را توضيح داد كه چرا نبايد آن موقع تكبير مىگفتم و حالا براى رفع اشكال بايد چه كنم.
پيام متن
فرزندان در برابر سخنانى كه با دليل و برهان همراه است، تسليم هستند. از اين روش، در تشويق فرزندانمان به نماز بهره كافى بگيريم.
پدیدآورنده:حسين بافكار
نظرات شما عزیزان: