از جمله آیاتی که دلالت دارد اهل بیت پیامبر وکسانی که در پرتو انوار آنها هستند آگاه به تفسیر وحقایق قرآن هستند آیات ذیل است هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ (آل عمران ۷) در این آیه خداوند علم به متشابهات را مختص به خود وراسخان در علم میدا
از جمله آیاتی که دلالت دارد اهل بیت پیامبر وکسانی که در پرتو انوار آنها هستند آگاه به تفسیر وحقایق قرآن هستند آیات ذیل است هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ (آل عمران ۷) در این آیه خداوند علم به متشابهات را مختص به خود وراسخان در علم میداند به حسب آنچه در روایات فراوان که آدرس آنرا ذیلا میآوریم راسخان در علم وکسانی که به جایگاه ثابتی از علم دست یافته اند پیامبر واهل بیت آن حضرت هستند . وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفى بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ (رعد ۴۳ ) در این آیه خداوند خودش وکسانی را نزد آنان علم کتاب است را شاهد بر نبوت پیامبر میداند به حسب آنچه در روایات آمده است کسی که نزد او علم کتاب است اهل بییت هستند که در راس آنان امیر مومنان علیه السلام است .
بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فی صُدُورِ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ ما یَجْحَدُ بِآیاتِنا إِلاَّ الظَّالِمُونَ (عنکبوت ۴۹ ) قرآن آیات روشن وبین است در سینه کسانی که به آنان علم داده شده است در ذیل این آیه نیز روایت فراوانی وجود دارد که مراد از کسانی که خداوند به آنان علم عنایت نموده که قرآن نزد آنان بین وروشن است اهل بیت علیهم السلام هستند . کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ (ص ۲۹) در این خداوند مومنان در امر به تدبر وتعمق در معانی قرآن نموده است اگر قرار باشد کسی جز پیامبر حقایق قرآن را نداند امر به تعمق در قرآن بی معنی خواهد بود فرض بفرمایید در ذیل آیه ای هیچ روایت تفسیری از پیامبر وارد نشده است آیا ما مامور به تعمق وتدبر در این آیه جهت فهم آن هستیم یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است پس چرا خداوند امر به تعمق وتدبر بی جهت در آن نموده واگر پاسخ مثبت است پس معلوم میشود دیگران هم در پرتو سخنان پیامبر واهل بیت میتوانند به بخشی از حقایق قرآن دست یابند .
آیات یاد شده بخشی از آیاتی است که میتوان به آن استناد نمود روایات جهت اطلاع بر روایاتی که ذیل آیات یاد شده وارد شده است به بحار الانوار ج ۲۳ ص ۱۸۸-۲۱۱ مراجعه کنید . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۲/۱۰۰۱۱۲۰۲۸)
بَلْ هُوَ آیاتٌ بَیِّناتٌ فی صُدُورِ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ ما یَجْحَدُ بِآیاتِنا إِلاَّ الظَّالِمُونَ (عنکبوت ۴۹ ) قرآن آیات روشن وبین است در سینه کسانی که به آنان علم داده شده است در ذیل این آیه نیز روایت فراوانی وجود دارد که مراد از کسانی که خداوند به آنان علم عنایت نموده که قرآن نزد آنان بین وروشن است اهل بیت علیهم السلام هستند . کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ (ص ۲۹) در این خداوند مومنان در امر به تدبر وتعمق در معانی قرآن نموده است اگر قرار باشد کسی جز پیامبر حقایق قرآن را نداند امر به تعمق در قرآن بی معنی خواهد بود فرض بفرمایید در ذیل آیه ای هیچ روایت تفسیری از پیامبر وارد نشده است آیا ما مامور به تعمق وتدبر در این آیه جهت فهم آن هستیم یا خیر؟ اگر پاسخ منفی است پس چرا خداوند امر به تعمق وتدبر بی جهت در آن نموده واگر پاسخ مثبت است پس معلوم میشود دیگران هم در پرتو سخنان پیامبر واهل بیت میتوانند به بخشی از حقایق قرآن دست یابند .
آیات یاد شده بخشی از آیاتی است که میتوان به آن استناد نمود روایات جهت اطلاع بر روایاتی که ذیل آیات یاد شده وارد شده است به بحار الانوار ج ۲۳ ص ۱۸۸-۲۱۱ مراجعه کنید . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۲/۱۰۰۱۱۲۰۲۸)
نظرات شما عزیزان: