عاشورا و نیازهاى امروز
پیام عاشورا
از عاشورا بیاموزیم
صداى سید شهیدان را بهتر بشنویم
دو دیدگاه تاریخى
درباره فرهنگ عاشورا و حضرت سیدالشهداء اقدامات انجام شده و ناتمام و كارهایى كه باید انجام شود، فراوان است. اما اقیانوس بیكران عاشورا آن قدر عمیق و بزرگ و پر حادثه است، كه گوهرهاى آن پایان نمىپذیرد و جز با كشتى نجات حسینى نمىتوان در آن راه پیمود. تنها حسین علیه السلام است كه مىتواند بشریت را به ساحل كربلا برساند و از گردابهاى فكرى و اجتماعى رهایى بخشد.
در این ورطه كشتى فرو شد هزار كه پیدا نشد تختهاى بر كنار عاشورا و حسین علیه السلام و كربلا، هزاران مسئله تاریخى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، اخلاقى، عبادى، فقهى، عرفانى و نظامى دارد، كه اگر آب دریاها مركب و درختان گیتى قلم شود، تا ابعاد و آثار و اهداف این حادثه عظیم را ترسیم كند، توان بررسى و ارائه تصویرى جامع از آن را ندارد.
نفوذ بیكران عاشورا و سیدالشهدا در اعماق تاریخ و گستره جهان؛ تاثیر نام و قیام حسینى در عوالم پیدا و پنهان و مرزهاى غیب و شهود؛ حضور مداوم فرشتگان و ساكنان ملا اعلى در بارگاه قدسى امام؛ اشك و آه زمین و زمان و جن و ملك در عزاى سرور آزادگان جهان؛ آفاق روشن محبت دو سویه نبوى و حسینى و تداوم هدایت بشریت به بركت بعثت و عاشورا؛ نقش آب و خاك كربلا در شفا بخشى و امنیت آفرینى؛ عزت و استقلال امت اسلام در پرتو سیره و سخن حسینى؛ نقش امام حسین علیه السلام در ترویج و تبلیغ معارف آسمانى؛ افشاى همیشگى خط نفاق در پرتو عاشوراى حسینى؛ فلسفه قیام و جهاد پرشكوه ابا عبدالله علیه السلام، پیوند قطعى قیام مهدوى عجل الله تعالى فرجه الشریف با قیام و فرهنگ عاشورا؛ و سرانجام درسهاى عشق وعرفان حسینى، همه و همه میدانهایى محدود از محورهاى گسترده پژوهش و تبلیغ و تدریس فرهنگ عاشورا است كه امروز هم همچون همیشه بدان نیازمندیم .
پیام عاشورا
عاشورا، فریاد بلند مقاومت در برابر تحریف اسلام است. عاشورا، فریادى علیه بى تفاوتى و بى طرفى در جنگهاى حق و باطل سراسر تاریخ است. عاشورا، آواى اعتراض سیدالشهداء به نشستن ناصالحان بر كرسى حكومت امت اسلامى است.
عاشورا، بى تفاوتى حكومتها نسبت به سه مسئله مهم «حقیقت» ، «عدالت» و «فضیلت» را محكوم مىكند و حمایت دولتمردان از باطل و بیداد و فساد را بزرگترین منكرات اجتماعى مىداند، كه امام شهیدان در برابر آن بپاخاسته و همه رنج را در مقابله با این منكر بزرگ و بنیادى تحمل كرده است.
نهضت حسینى، حركتى از سر سیرى و جهانگردى و سفر تفریحى و تجارى و ورزشى و حتى سفرى به قصد انجام حج و عمره و جهانگردى مذهبى و زیارتى نیست. سفر كربلاى سیدالشهدا علیه السلام هجرتى دفاعى، عبادى، زیارتى و تبلیغى به منظور انجام وظیفهاى دشوار و بزرگ و جهانى و جهادى است. از مراسم عاشورایى كه ما برگزار مىكنیم تا عاشوراى معرفت حسینى، فرهنگها فاصله است؛ گرچه شبیه عاشورا هم مغتنم است و براى بیدادگران وحشتانگیز.
ازعبادت كربلایى تا عادت كربلایى تفاوت از زمین تا آسمان است؛ گرچه نفس حضور و زیارت سرور شهیدان شیرین و دلنشین و مسئولیت آفرین است.
از شورعاشورایى تا شعور و عرفان حسینى تفاوت از زمین تا آسمان است.
از امامى كه برخى ترسیم مىكنیم كه گریزان و هراسان و صامت و آرام است، تا امام قیام و جهاد و فریاد و عزت و اعتراض و وارث پیامبر و امین خدا، مسافتى از غرب تا شرق عالم است.
عاشورا، درسها، عبرتها و جلوههایى دارد كه همه ساله از زبان عالمان دین و مبلغان متعهد و فداكار و مداحان مخلص و شاعران كربلایى تكرار مىشود، اما امروز از عاشورا چه درسهایى را باید فرا گیریم و چه معارفى را بیاموزیم؟
از عاشورا بیاموزیم
از عاشورا، رهایى از رفاه زدگى، وارستگى از علایق زندگى، رهایى از بیم و امید شیطانى، معروف گرایى، منكرستیزى، پاسدارى از حقوق اجتماعى، احساس مسئولیت، ایمان به غیب، آخرت گرایى، دفاع از دین، اصلاحات راستین، جهاد براى احیاى اسلام و اجراى قرآن، بى بال پریدن، و از شهادت خود و یاران نهراسیدن را بیاموزیم .
صداى سید شهیدان را بهتر بشنویم
او بشریت را به عزت فرا مىخواند، ما براى ذلت توجیه جستجو مىكنیم .
او ما را به استقلال از بندگى غیر خدا دعوت مىكند، ما به بندگى بندگان سر سپردهایم .
شعار سیدالشهدا، همان شعار توحید است، دو بعدى است، تركیبى از نفى و اثبات . خوب گوش بسپاریم: «لا اله الا الله». اندیشه عاشورا هم دو بعدى است؛ یعنى، تركیبى از «نه» و «آرى» است. امام با قیام خود لبیک گفت:
«لبیك» به خدا، «لبیك» به رسالت، «لبیك» به امامت، «لبیك» به حق و عدالت و تسلیم در برابر حقوق دیگران، «لبیك» به اذان و نماز و نیایش، «لبیك» به قرآن و سنت نبوى صلى الله علیه و آله و «لبیك» به مرجعیت و فقاهت راستین .
آواى سید الشهدا علیه السلام را بهتر بشنویم و توحید را از حسین بیاموزیم. عاشورا عصاره «معروف گرایى» و «منكر ستیزى» فرزند فاطمه علیها السلام در سراسر تاریخ است و كربلا نقطه تلاقى حق و باطل در سراسر گیتى .
دو دیدگاه تاریخى
عاشورا از اینجا پدید آمد كه راجع به انسان و جهان و اداره عالم و آدم دو دیدگاه وجود دارد . دیدگاهى كه خدا و قیامت و نبوت را باور دارد و حكومت بر بشریت را حق خدا و رسول و امامان صالح به انتخاب خدا و رسول و امامان قبلى مىداند و دیدگاهى كه خدا و قیامت و رسالت را دروغ مىشمارد و یا با تردید به آن مى نگرد و حكومت را حق كسانى مىداند كه از زور و زر و تزویر بیشترى برخوردارند . درگیرى این دو اندیشه در صحنههاى اقتصاد و فرهنگ و سیاست از هر روز عاشورایى پدید مىآورد و از هر سرزمین كربلایى مىسازد.
در این نبرد همیشه تاریخ، یك طرف حسین است، وارث آدم، وارث نوح، وارث ابراهیم، وارث موسى و عیسى علیهم السلام و میراث دار مسئولیتهاى دشوار محمد صلى الله علیه و آله و على علیه السلام و در سوى دیگر یزید است و عبیدالله و شمر، وارثان شیطان و فرعون و نمرود و هامان و بلعم .
یك تفكر خدا را پذیرفته است و امین و حجت خدا در زمین را اطاعت مىكند و یك تفكر اصلا خدایى را باور ندارد، یا براى او حجتى قائل نیست و عقل فردى و جمعى بشریت را براى اداره انسان و جهان كافى مىشناسد.
یك تفكر به دیندارى و قرآن شناسى و فقاهت و حلم و علم و سماحت و محبت در دل مؤمنان افتخار مىكند و یك دیدگاه به استانداردهاى جهانى و پیشرفت و توسعه و رفاه قبیلهاى و شخصى و ملى مىاندیشد.
یك تفكر، به اقامه نماز و پرداخت زكات و امر به معروف و نهى از منكر مى بالد و افتخار مىكند و یك اندیشه، آزادى جامعه از هر گونه ایدئولوژى و عقیده و اندیشه آسمانى را خواستار است.
یك تفكر، شهادت را اوج تكامل انسان مىبیند و یك دیدگاه، جهاد و شهادت را خشونت طلبى و ضد تمدن و پیشرفت تلقى مىكند .
یك تفكر، براى حكومتها وظیفهاى جز دفاع از حقیقت و شریعت و فضیلت نمىشناسد و یك تفكر، در جنگ حق و باطل اظهار بى طرفى مىكند.
شناخت و تبلیغ عمیق و دقیق تفكرعاشورایى مسئولیتى است كه امروزهم بر دوش مبلغان راستین اسلام است. باشد كه با استمداد از خود آن بزرگوار موفق باشیم .
"السلام على الحسین و على على بن الحسین و على اولاد الحسین و على اصحاب الحسین علیهم السلام"
نظرات شما عزیزان: