ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

مهم‌ترین بخش مبارزاتی امام خمینی قدس‌سره را مبارزه توأمان با استبداد داخلی و استکبار می توان یاد کرد. احاطه حضرت امام به ارتباط میان رژیم دست‌نشانده پهلوی و قدرت‌های خارجی و وابستگی به ابرقدرت‌ها و چپاولگران منابع و منافع کشورهای اسلامی و افشاگری ایشان در موارد مختلف، باعث عصبانیت رژیم طاغوت و دولت‌های زورگو شده بود.  امام راحل تا آخرین روزهای عمر شریفشان آثار وابستگی حکومت‌های قبل و خطرات و اعمال مخرّب قدرت‌های خارجی با کشورهای اسلامی و کشور عزیزمان را بیان می‌کردند.
 
شناخت شخصیت ممتاز امام خمینی قدس‌سره و ویژگی‌های کم‌نظیر ایشان که باعث شد تا بزرگ‌ترین انقلاب عصر حاضر را رقم زند و باعث تغییر معادلات جهانی شود و محاسبات بلوک شرق و غرب را برهم زند،‌ از مهم‌ترین مباحث سازنده و الگوساز برای همه انسان‌ها به‌ویژه جوانان عزیز می‌باشد. این شناخت باعث می‌شود تا علاوه‌ بر الگوگیری از شخصیتی کامل و خودساخته که جهانیان بر عظمت او لب به تحسین برداشته‌اند، آگاهی از ماهیت انقلاب اسلامی و نظام انقلابی را برای نسل‌های گوناگون به ارمغان آورد که یکی از وظائف دوستداران انقلاب اسلامی، انتقال و شناساندن شخصیت جامع و جهانیِ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و معانی‌ و مفاهیم  مرتبط با انقلاب اسلامی است.
 
با توجه به این موضوع خبرنگار راسخون با حجت الاسلام و المسلمین بنیادی نائب‌رئیس مجمع‌عمومی جامعه‌مدرسین حوزه‌علمیه قم و استاد حوزه علمیه گفتکویی را انجام داده است.
 

خداباوری و تکلیف‌مداری  امام

راسخون: ویژگی های شاخص و ممتاز امام خمینی(ره) از نظر شما چیست که باید امروز الگوی جامعه باشد.

شناخت ویژگی‌های ممتاز امام خمینی قدس‌سره الشریف برای تمام اقشار به‌ویژه برای جوانان بسیار مهم است.
 
 اولین ویژگی خداباوری و تکلیف‌مداری در تمام جنبه‌های فردی، اجتماعی و حکومتی است. پایه این امر عقیده راسخ و باور به وعده‌های الهی است، حضرت امام رحمةالله‌علیه به این معنا که «عالم محضر خداست» ایمان داشت و در خلوت و جلوت خدای متعال را ناظر اعمال خود می‌دانست.
 
 ایمان و عقیده دارای مراتبی است که هرچه عقیده محکم‌تر باشد، عمل به تکالیف هم بهتر انجام می‌شود و تقوای عملی و واقعی در تمام شئون زندگی انسان نمایان‌تر می‌شود بنابراین فرمایش عقیده مبنای تقوا و تقوا محور کرامت انسان‌هاست، امام خمینی قدس‌سره این معنا را با تمام وجود و به‌واسطه دانش فراوان  در علوم مختلف مانند فقه، اصول، کلام، فلسفه، عرفان و اخلاق کسب کرده بود. امام خمینی(ره) با عمل و بیان خود، مردم را  ترغیب به پاکی و اخلاص در ایمان و رعایت تقوا دعوت می‌کرد.
 

امام تسلیم محض فرامین خداوند متعال بود

یکی از بیانات مشهور امام خمینی قدس‌سره این بود که ما مأمور به انجام تکلیف هستیم و نتیجه فرع بر آن است. در حقیقت امام رحمةالله‌علیه مطیع و تسلیم محض فرامین خداوند متعال بود، عبد صالح خدا بود و تمام امورش را بر اساس تکلیف و حجت الهی انجام می‌داد.
 
این‌گونه زندگی کردن، به انسان‌ها در تمام میادین مبارزه با شیطان، هوای نفس و دشمنان قوت می‌دهد و در برابر ظلم و ظالم، استکبار و مستکبر با تمام نیروی ظاهری‌ اش قدرت بیشتری می‌دهد.
 

هوش و فهم بالای سیاسی امام

راسخون:هوش سیاسی  امام خمینی(ره) چگونه بود و از این مسئله در بحث رهبری انقلاب و کشور چگونه استفاده می کردند.

 
هوش و فهم بالای سیاسی امام خمینی قدس‌سره  یکی از عوامل مهم در رهبری انقلاب اسلامی است. هوشمندی امام خمینی قدس‌سره مبتنی بر استعداد ذاتی و شناخت از تمامی مؤلفه‌های تأثیرگذار در جامعه جهانی و اتفاقات داخل کشور بود.
 
 امام رحمةالله‌علیه نسبت به جامعه دینی و ظرفیت‌های انسانی و منابع کشور مطالعه داشتند،‌ مقاصد شوم استکبار نسبت به ملل مظلوم جهان بخصوص ملت‌های مسلمان را می‌شناختند و نسبت به قدرت عظیم جوامع اسلامی آگاه بودند. ازاین‌رو در هشدارهای خود از همان آغاز نهضت اسلامی درباره دشمنی دشمنان خارجی و خیانت خائنین داخلی و جریان‌های معاند هشدار می‌دادند‌، مردم کشورمان و ملت‌های مسلمان را به وحدت توصیه می‌کردند و توطئه‌های استبداد داخلی و استکبار جهانی را گوشزد می‌کردند و هشدار می‌دادند.
 

تحلیل صحیح از وقایع و مناسبات داخلی و خارجی توسط امام 

از مهم‌ترین مصادیق هوش و فهم سیاسی، تحلیل صحیح از وقایع و مناسبات داخلی و خارجی است. اساساً اشخاصی که دارای چنین میزان از قدرت تشخیصی باشند در تصمیم‌گیری‌های کلان و دفع خطرات و آسیب‌های احتمالی، شخصیتی جهانی پیدا می‌کنند و اصول و قواعد درک بالا و فهم درستشان موردبررسی قرار می‌گیرد.
 
 امام خمینی قدس‌سره دارای چنین جایگاهی می‌باشند، پیش‌بینی‌های حضرت امام درباره پیروزی انقلاب اسلامی سال‌ها قبل از این اتفاق مهم، فروپاشی مارکسیسم، سقوط صدام و... نمونه‌هایی از این ویژگی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی می‌باشد.
 

 احیاء هویت دینی در بین ملت ها توسط امام

راسخون: از امام خمینی(ره) به عنوان احیا گر هویت دینی یاد می کنند نظر شما در این مسئله چیست؟

 بازگشت مردم به اعتقادات اسلامی و رفتار بر اساس آموزه‌های دینی، هویت دینی انسان را تشکیل می‌دهد. یکی از خطرناک‌ترین دسیسه های دشمنان، تخریب باورهای دینی و ایجاد بحران هویت دینی است تا در پرتو آن عناصر فعال یک جامعه را متزلزل و به اردوگاه خود بکشانند و انگیزه‌های قوت بخش دینی را در اجتماع خنثی و از کار بیندازند.
 
 فراوانی این توطئه‌ها به اشکال مختلف در تاریخ قدیم و تاریخ معاصر ایران نشان‌دهنده‌ی آن است که یکی از عوامل سقوط جامعه از دید استکبار از بین بردن روحیه دینی در دو بخش اصول و فروع دین است تا در بستر بی‌دینی، مقاصد شوم خود را اجرا کنند.
 
امام خمینی قدس‌سره علاوه بر شناسایی مؤلفه‌های تأثیرگذار این توطئه، ملت‌های مسلمان را ابتدا به اصل دیانت و معرفت دینی و دشمنی دشمنان با اصل دین و از بین بردن و فراموش‌شدن مظاهر دینی، آگاه نمودند و جامعیت و تأثیر آموزه‌های دینی در رشد و کمال جامعه در تمام اعصار را به ملت‌های مسلمان اعلام نمودند.
 
فرهنگ اسلامی، فرهنگ ظلم‌ستیزی، فرهنگ مقاومت در برابر استکبار، فرهنگ خودکفایی، فرهنگ خانواده و... ازجمله اموری است که هویت و مشخصه جامعه دینی را تشکیل می‌دهد و در برابر آن فرهنگ غلط و منحط غرب است که با ظاهری فریب‌دهنده جامعه را دچار بحران هویت می‌کند و به‌تبع آن استیلای قدرت‌ها را به دنبال خواهد داشت.
 
امام خمینی قدس‌سره در این موضوع مهم اعلام‌خطر کردند و توجه اقشار مختلف را به پایبندی به این موضوع مهم جلب نمودند، نمونه بارز فرهنگ برآمده از هویت دینی همان فرهنگ ایثار، جهاد‌، شهادت، خودباوری و زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در کشور است که مبتنی و استوار بر دستورات الهی می‌باشد.
 

مبارزه و مقابله با استبداد و استکبار از فعالیت های مهم امام

راسخون: از فعالیت های مهم و تاثیرگذار امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟

مهم‌ترین بخش مبارزاتی امام خمینی قدس‌سره را مبارزه توأمان با استبداد داخلی و استکبار می توان یاد کرد. احاطه حضرت امام به ارتباط میان رژیم دست‌نشانده پهلوی و قدرت‌های خارجی و وابستگی به ابرقدرت‌ها و چپاولگران منابع و منافع کشورهای اسلامی و افشاگری ایشان در موارد مختلف، باعث عصبانیت رژیم طاغوت و دولت‌های زورگو شده بود.
 
 امام راحل تا آخرین روزهای عمر شریفشان آثار وابستگی حکومت‌های قبل و خطرات و اعمال مخرّب قدرت‌های خارجی با کشورهای اسلامی و کشور عزیزمان را بیان می‌کردند.
 

نتیجه عمل استبداد و استکبار استعمار ملت هاست

در حقیقت استبداد و استکبار دو جریان سرکوبگر می‌باشند که نتیجه عملشان‌ استعمار ملت‌هاست. امام خمینی قدس‌سره در قیام تاریخی خود ملل مسلمان را از دام استعمار مطلع کردند، استعماری که در هر دوره و زمانی شکلی جدید و ابزاری نو دارد، این اعلام‌خطر برای کشورهای رفاه‌زده و چشم‌دوخته به غرب، هنوز هم عامل نجات آنان خواهد بود تا از عاملیت، دست‌نشاندگی و تاراج اموالشان، نجات پیدا کنند.
 
ملت بزرگ ایران آن روز ندای حق‌خواهی و استقلال‌طلبی امام خمینی قدس‌سره را با تمام وجود درک کرد و با اعتماد به رهبر و مقتدای خویش، راه آزادگی از قید استبداد و ستم استکبار را پیش گرفت تا امروز از آنان به‌عنوان آزادترین ملت جهان نام‌برده شود، دیپلماسی مستقل و روابط بین‌الملل بر اساس عزت و حکمت ثمره‌ی تیزبینی کم‌نظیر آن امام عزیز می‌باشد.
 

کوتاهی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در شناساندن جایگاه ولایت‌فقیه

راسخون: مهم‌ترین رکن انقلاب اسلامی، ولایت‌فقیه است، امام خمینی برای استحکام بخشیدن به این موضوع در جامعه چه اقداماتی انجام دادند.

رهبری در نظام پیشرفته اسلامی بر اساس اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه می‌باشد برای درک عظمت این جایگاه بایستی معنای ولایت و معنای مطلقه بودن آن را فهمید، باید ادله و مضامین والا و فوق‌العاده‌ی رهبری را شناخت تا بفهمیم نقش و رسالت امام در اندیشه اسلامی و منابع دینی‌، صرفاً مدیریت مادی جامعه نمی‌باشد، به همین دلیل است که عرض می‌کنم نخبگان حوزوی و دانشگاهی در شناساندن جایگاه ولایت‌فقیه به ملت‌ها به‌ویژه جوانان عزیز کوتاهی داشته‌اند.
 
 مهم‌ترین رکن انقلاب اسلامی، ولایت‌فقیه است که نظام دینی، قوام خود را بر این رکن رکین و اصل اصیل پایدار می‌بیند. امام خمینی قدس‌سره علاوه بر پایه‌ریزی جامع و نگاهی ژرف به اصل ولایت‌فقیه، مبادی نظری و مبانی فکری ولایت مطلقه فقیه را استحکام بخشیدند تا آثار اطاعت و پیروی از ولایت‌فقیه و حاکمیت اسلام در ترقی و تعالی جامعه بیش از همه‌چیز نمایان‌تر باشد. اطاعت و تبعیت از ولایت مطلقه فقیه هموار موجب سربلندی، موفقیت و رسیدن به اهداف و آرمان‌ها می‌شود.
 
مقام معظم رهبری در بیانی هنر رهبری امام خمینی قدس‌سره را در پنج محور بسیار مهم بیان می‌فرمایند: «مطرح کردن حاکمیت اسلام، شناختن نیروی مردم، گم نکردن هدف، جلوگیری از هضم شدن انقلاب در اردوگاه شرق و غرب و سامان دادنِ نهاد بسیج»
 
پس از رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و داغ و غم از دست دادن امام خمینی قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه نفس‌ها در سینه‌ها حبس گردید تا حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، امامت و رهبری جامعه و امت اسلامی را عهده‌دار شدند و دوستان انقلاب شاد و دشمنان اسلام عصبانی گشتند چراکه راه امام و اهداف امام با همان صلابت و قاطعیت ادامه پیدا کرد.
 
امام خامنه‌ای باتدبیر و حکمت، ریشه‌های نظام اسلامی و جریان انقلابی را به حدی استحکام بخشیدند که تفکر و گفتمان انقلاب اسلامی، به‌عنوان اصلی‌ترین اندیشه موردبحث نخبگان جهان و قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی در سراسر منطقه و فراتر از منطقه مشهود و معلوم است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه ارتحال حضرت امام خمینی

تاريخ : جمعه 14 / 3 / 1399 | 9:13 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.