دوستی اهل بیت علیهم‌السلام - درس دهم

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دوستی اهل بیت علیهم‌السلام - درس دهم

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دوستی اهل بیت علیهم‌السلام - درس دهم

بسم الله‌ الرحمن الرحیم
دوستی اهل بیت علیهم‌السلام
ذلِكَ الَّذي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ (شوری/23)
اين همان چيزى است كه خداوند بندگانش را كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند به آن نويد مى دهد! بگو: «من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمی كنم جز دوست داشتن نزديكانم [اهل بيتم ]؛ و هر كس كار نيكى انجام دهد، بر نيكى اش مى افزاييم؛ چرا كه خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.


انس با قرآن: فضیلت قاری قرآن
تذکر: با دقت در روایات دیگر مشخص می‌گردد که این مقدار از فضیلت برای کسانی است که قرآن را می‌خوانند، با آن انس دارند، در آن تفکر می‌کنند و سعی وافر در عمل به آن دارند.
پیامبر اکرم صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم به سلمان فارسی فرمود:
اي سلمان ملازم باش به خواندن قرآن كه:
1ـ خواندن آن كفاره گناهان است ، 2ـ و مانع از آتش، 3ـ و امان از عذاب،
و برای کسی که قرآن مي‌خواند:
4ـ در مقابل هر آیه ثواب صد شهيد نوشته می‌شود، 5ـ و در قبال هر سوره‌ای ثواب پيغمبرى داده مى شود، 6ـ و رحمت بر صاحب آن فرود مى آيد، 7ـ و فرشتگان براى او استغفار مي‌كنند، 8ـ و بهشت مشتاق وى مى شود، 9ـ و خدا از وى راضى مى گردد...
و به درستى كه چون مؤمن قرآن را بخواند:
10ـ خدا با رحمت به او نظر كند، 11ـ و به هر آيه‌ای که از قرآن خوانده حوريه‌ای به او بدهد، 12ـ و به هر حرفى که از قرآن خوانده نورى بر صراط عطا کند...


واژگان
يُبَشِّرُ: بشارت می‌دهد
لا أَسْئَلُكُمْ: (سؤال) درخواست نمی‌کنم

الْمَوَدَّةَ: محبت و دوستی
الْقُرْبى : نزدیکان
يَقْتَرِفْ: به دست آوَرَد، انجام دهد


تفسیر آیه
در آیات قبل به بیان اجر عظیم مؤمنان پرداخته است که در سایه رسالت و پیامبری رسول گرامی اسلام محقق شده است و به دنبال اين سخن به پيامبر دستور مى دهد:«بگو: من هيچ اجر و پاداشى بر اين موضوع از شما درخواست نمى كنم، جز اين‌كه ذوى‌القرباى مرا دوست داريد». دوستى ذوى‌القربى بازگشت به مسأله ولايت و قبول رهبرى ائمه معصومين علیهم‌السلام مى كند و پر واضح است كه قبول اين ولايت سبب سعادت خود انسان‌ها است.
روايات متعدد و متواتری از فقهای شیعه و اهل سنت در تفسير اين آيه نقل شده است که تصریح دارد منظور از ذوی‌القربی در این آیه اهل بیت پیامبر صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم یعنی امیرالمؤمنین و همسر و فرزندانش هستند.
در ادامه می‌فرماید: « وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ» كلمه «حسنه» به معناى آن عملى است كه مورد رضاى خداى سبحان باشد، و در ازايش ثواب دهد، و كلمه «حُسن» به معناى سازگار بودن عمل با سعادت آدمى است، و معناى «زيادتر كردن حسن عمل» اين است كه جهات نقص آن را تكميل كند.
در نتیجه معناى آيه مورد بحث اين است كه: هر كس حسنه اى به جاى آورد، ما با رفع نواقص آن و زيادى اجر، حُسنى بر آن حسنه مى افزاييم كه خدا آمرزگار است و بدى ها را محو مى كند، و شكور است، خوبى هاى عمل را از عاملش ظاهر و برملا مى سازد.
بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از «حسنه» همان مودت به قرباى رسول خدا صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم است، و مؤيد اين احتمال رواياتى است كه از ائمه اهل بيت علیهم‌السلام وارد شده، كه آيه «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً» در باره مودت به قرباى رسول خدا صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم نازل گردیده است.


اجر رسالت
همه‌ی پيامبران پاداشى در برابر دعوت رسالت نمى خواستند، و پاداش آن‌ها بر پروردگار عالميان است. «ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلى رَبِّ الْعالَمِينَ ».(سوره شعرا)
و در مورد شخص پيامبر اسلام نيز تعبيرات مختلفى ديده مى شود:
«قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ ـ بگو پاداشى را كه از شما خواستم تنها به سود شما است اجر و پاداش من فقط بر خداوند است».(سبا/47)
«قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلًا ـ بگو من در برابر ابلاغ رسالت هيچ‌گونه پاداشى از شما مطالبه نمى‌ كنم، مگر كسانى كه بخواهند راهى به سوى پروردگارشان برگزينند».(فرقان/57)
«قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ ـ من از شما پاداشى نمى ‌طلبم و چيزى بر شما تحميل نمى ‌كنم».(ص/86)
يعنى: من پاداشى از شما خواسته ام كه اين ويژگي‌ها را دارد:
1ـ مطلقا چيزى نيست كه نفعش عائد من شود، 2ـ صد در صد به سود خود شما است، 3ـ و چيزى است كه راه شما را به سوى خدا هموار مى سازد.


اطاعت همراه محبت
مودت اطاعت همراه با محبت است که توانسته است شیعه را در طول تاریخ حفظ کند. حضرت امام خامنه‌ای در تبیین این موضوع فرموده‌اند:
«جاهايى هست كه قدرت علمى به تنهايى كافى نيست؛ يك چيز ديگر لازم است؛ آن چيزى كه پشتوانه ى ايمان‌هاى خالص هم همان است؛ و آن، عواطف صحيح برخاسته از معرفت درست است. اين محبّت ائمه، اين محبّت اهل بيت، همين چيزى كه در قرآن هم روى آن تكيه شده؛ «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى »؛ اين تمسّك به سخنان اهل بيت و راهنمايى هاى آن‌ها و انگشت راه‌گشاى اشاره ‌ى آن‌ها در همه‌ ى مسائل، آن عامل مهمى است كه توانسته اين انديشه‌ى سالم و مستحكم را از گزندها محفوظ نگه دارد».


و در بیانی دیگر فرموده‌اند:
«اين خيلى نكته ى مهمى است كه بايد به آن توجه داشت. خدشه دار كردن اين محبت به هر شكلى و به هر صورتى، خيانت به جريان عظيم محبت اهل بيت و پيروى اهل بيت است».


اثرات دوستی اهل بیت علیهم‌السلام
رسول اکرم صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم فرموده‌اند:
متوجه باشيد هر كس بر محبت آل محمّد از دنیا برود:
1ـ شهيد مرده است.
2ـ آمرزيده است.
3ـ با توبه از دنيا رفته.
4ـ با ايمان كامل از دنيا رفته.
5ـ ملك‌الموت به او بشارت بهشت مي‌دهد بعد از او نكير و منكر.
6ـ چنان با جلال او را به بهشت مي‌برند مانند عروسى كه به خانه شوهر مي‌رود.
7ـ درب‌هایى از قبرش به بهشت گشوده مى شود.
8ـ خداوند قبر او را جايگاه زيارت ملائكه رحمت قرار مي‌دهد.
9ـ بر راه و روش پيامبر و جماعت مؤمنين مرده است.


دوستي با گناه نفعي ندارد
جابر بن يزيد جعفى گفت هجده سال به خدمتكارى امام و مولايم حضرت باقر اشتغال داشتم وقتى خواستم از خدمت آن جناب خارج شوم وداع كرده گفتم: «مرا بهره اى برسان».
مولايم فرمود: جابر پس از هجده سال (باز هم برايت چيزى بگويم)
گفتم: آرى شما درياى خشك ناشدنى و ژرف و بى پايان هستيد.
فرمود: جابر سلام مرا به شيعيانم برسان به آن‌ها بگو بين ما و خدا خويشاوندى نيست و نمي‌توان مقرب درگاه او شد مگر به اطاعت. جابر هر كه مطيع خدا باشد و دوستدار ما ولى ما است و هر كه معصيت خدا را كند دوستى ما به او نفعى نمى بخشد.


نشانه‌هاي دوستان
امام صادق عليه‌السّلام فرمود: به راستى دوستان آشكار و نهان ما نيز نشانه هايى دارند كه گوياى شخصيت آنان است...خصلت‌هايى كه نخستين آن‌ها اين است كه ايشان مسأله توحيد (يكتاپرستى) را به‌طور صحيح شناخته و علمش را تكميل كرده اند، و زان پس به ايمان به‌خدا و صفاتش پرداخته اند، سپس از حدود و حقائق و شروط و تأويل‌هاى ايمان باخبر شده و بدان پى برده اند.



 





 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ذکر مبارک
برچسب‌ها: ذکر مبارک

تاريخ : شنبه 31 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.