وقتی رسانه سعودی مهندس پیروزی بر داعش را هدف می گیرد

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

وقتی رسانه سعودی مهندس پیروزی بر داعش را هدف می گیرد

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

وقتی رسانه سعودی مهندس پیروزی بر داعش را هدف می گیرد

بغداد – ایرنا – رژیم آل سعود که در باتلاق تروریسم فرو رفته و کار را به جایی رسانده که با «اره» مخالفان خود را قطعه قطعه می کند، در ادعایی بی دلیل و برهان کوشیده «مهندس» پیروزی بر گروه تروریستی داعش را در عراق دهشت افکن جلوه دهد و به او انگ تروریسم بچسباند؛ اقدامی که خشم ملت و گروه های عراقی را به همراه داشت.

شبکه تلویزیونی «MBC» عربستان سعودی که فتنه انگیزی های آن تنها به عراق محدود نمی شود، بلکه به مصر، قطر، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای عربی نیز کشیده شده و بیش از ۵ سال کشور فقیر و ملت مظلوم یمن را زیر بمباران های بی وقفه اش قرار داده است، در برنامه پنجشنبه شب خود به بهانه بررسی زندگی «نزار قبانی» شاعر بزرگ سوری، کوشید تهمت انفجار سفارتخانه عراق در بیروت را در سال ۱۹۸۱ به «ابومهدی المهندس» بچسباند. 

این رسانه سعودی با نشان دادن تصویری از انفجار سفارتخانه عراق در بیروت که در آن «بلقیس» همسر عراقی نزار قبانی جان باخت با پخش تصویری از ابومهدی المهندس، او را بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی، متهم به دست داشتن در این حادثه کرد.

این اقدام رسانه سعودی، در طول ۲۴ ساعت گذشته با واکنش های خشم و انزجار سیاسی و مردمی در عراق مواجه شده است.

برخی از رسانه های عراق با ارائه گزارش هایی از نقش عربستان سعودی در ایجاد باندهای تروریستی از دهه های هشتاد قرن گذشته به بهانه «جهاد در افغانستان» که منجر به شکل گیری گروه های تروریستی «القاعده»، «طالبان» و زیرشاخه های امروز آن از جمله «داعش» شده، رژیم سعودی را مادر تروریسم در منطقه و جهان معرفی کرده اند.

در همین حال برخی از شخصیت های سیاسی عراق نیز اتهام انگ تروریسم به ابومهدی المهندس به عنوان «مهندس پیروزی بر داعش» را دلیل خشم و عصبانیت این رژیم از پایان تروریسم در عراق می دانند.

«نعیم العبودی» نماینده پارلمان عراق از فراکسیون «صادقون» (عصائب اهل الحق) در توئیتی نوشت که «شبکه MBC با بهانه قرار دادن زندگی نامه شاعر بزرگ نزار قبانی کوشیده است، اتهام تروریسم را به فرمانده شهید ابومهندی المهندس که تروریسم را در عراق سرکوب کرد، الصاق کند.»

به گفته وی، اتهام سخیف و پیش پا افتاده ای است که بستر غرق شدن هر چه بیشتر این شبکه تلویزیونی سعودی را در کینه توزی کور و اتهام ارتباطش با تروریسم فراهم می کند.

در همین حال، مسوول رسانه ای الحشد الشعبی در توئیتی، هدف از اهانت به شهید ابومهدی المهندس به دلیل جایگاه و شانی است که در عراق دارد و این اقدام حمله رسانه ای به مرجعیت عالی دینی، ملت عراق و همه مظلومانی است که شهید المهندس از آنها دفاع می کرد.

«مهند العقابی» تاکید کرد که هدف گیری مجدد شخصیتی مانند شهید ابومهدی المهندس بعد از شهادتش نشان دهنده ادامه اثرگذاری قوی او در صحنه داخلی عراق است.

«شیخ خالد الملا» روحانی برجسته اهل سنت و رییس جماعت علمای اهل سنت عراق هم در توئیتی از هیات ارتباطات و رسانه به عنوان مسوول نخست رسانه ها در عراق خواسته که به مسوولیت خود عمل کرده و از اعتبار و شان فرماندهان شهید دفاع کند.

وی هدف شبکه MBC عربستان سعودی از اتهام زنی به ابومهدی المهندس را تحریف، فتنه انگیزی و شکاف در وحدت ملی عراق دانست.

سازمان بدر به ریاست هادی العامری نیز در بیانیه ای نوشت: در حالی که نیروهای الحشد الشعبی همچنان در خاکریزها با داعش می جنگند، رسانه های حامی تروریسم و در پیشاپیش آنها MBC سعودی می کوشد تا از فرمانده مبارزه با تروریسم ابومهدی المهندس با ادعاهای کاذب، انتقام بگیرد.

«فالح الخزعلی» نماینده پارلمان و عضو گروه مقاومت سید الشهداء نیز از دولت عراق خواسته که در مقابل این اهانت موضع بگیرد.

وی در بیانیه ای گفته که رسانه های سعودیِ، امتداد پنج هزار تروریسم انتحاری سعودی در عراق هستند و ضروری است دولت عراق و وزارت امور خارجه و تشکیلات الحشد الشعبی به علاوه هیات ارتباطات و رسانه در برابر این اهانت های مکرر به فرمانده پیروزی بر تروریسم، به مسوولیت های خود عمل کنند.

در همین راستا، هیات ارتباطات و رسانه در عراق نیز گفته که احساسات مردم عراق را به خاطر اهانتی که به یکی از نمادهای ملی که برای پاکسازی کشور از وجود تروریسم، متحمل از خودگذشتگی های بزرگی شد، درک می کند.

این موسسه رسمی عراقی در بیانیه اش با اشاره به اینکه ابومهدی المهندس در راه مبارزه به تروریسم در نهایت جان خود را از دست داد تاکید کرد که اجازه نمی دهد حرمت او شکسته و به او اهانت شود.

هیات ارتباطات و رسانه افزود که شبکه MBC عربستان سعودی یک رسانه غیر عراقی است که از داخل خاک عراق برنامه پخش نمی کند برای همین خارج از سلطه دولت عراق است اما این باعث نمی شود که هیات، مساله را از طریق کانال های رسمی و دیپلماتیک دنبال نکند تا مانع تکرار آن در آینده شود.

اهانت MBC  به ابومهدی المهندس نخستین اهانت رسانه سعودی به نمادهای ملی و باورهای اعتقادی ملت عراق نیست بلکه پیش از این نیز این رسانه و دیگر رسانه های سعودی اهانت های مشابهی داشته اند.

روزنامه «الشرق الاوسط» سعودی نیز چند سال پیش در جریان زیارت اربعین حسینی به شرافت و پاکدامنی زنان عراقی اهانت کرد که به موجب آن هیات ارتباطات و رسانه دفتر این روزنامه را در بغداد بست.

 رسانه های سعودی و مورد حمایت این رژیم در منطقه و داخل عراق به صورت سازماندهی شده هر از گاهی به بهانه های مختلف می کوشند به ملت عراق به ویژه شیعیان این کشور به روش های مختلف اتهام بزنند و با حرمت شکنی، از شان و اعتبار آنها بکاهند.

حدود دو هفته پیش از حادثه اهانت MBC به ابومهدی المهندس، همین رسانه سعودی در سریالی تحت عنوان «احلام السنین» (رویاهای سال ها) به اهالی جنوب که خاستگاه تاریخی شیعیان عراق است، اهانت کرد.

این سریال که با اعتراض عشایر جنوب عراق مواجه شد و بیانیه های محکومیت و انزجار در برابر آن صادر کردند، کوشید زنان جنوب را بی شخصیت و به دور از کرامت و اعتبار ترسیم کند.

شبکه MBC در ماه رمضان امسال نه تنها به ملت عراق اهانت کرده بلکه با پاره ای سریال های شبهه انگیز از جمله «ام هارون» یا «مخرج ۷» احساسات مسلمانان را در باره قضیه فلسطین نیز جریحه دار کرد.

 این شبکه سعودی با این گونه سریال های شبهه انگیز کوشید با غیرمشروع جلوه دادن مقاومت فلسطینیان، به رژیم صهیونیستی مشروعیت ببخشد امری که با واکنش مثبت برخی مقام های صهیونیستی از این سیاست MBC  مواجه شد.

کارشناسان و تحلیلگران عراقی و نیز دولت های وقت عراق، همواره سعودی ها را متهم کرده اند، از هنگام سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی برای خلل در کار حکومت جدید و مردمی در عراق که بر اساس انتخابات تعیین می شود کارشکنی و از گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش و باقی مانده های حزب بعث حمایت های مالی و تسلیحاتی کرده است، این درحالی است که دولت های عراق از همان ابتدای تشکیل نظام جدید سیاسی در این کشور تلاش کرده اند تا بهترین روابط را با همسایگان خود از جمله عربستان ایجاد کنند.

رسانه های سعودی نیز در طول جنگ عراقی ها علیه داعش از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی بستر ساز سیاست های دولت عربستان در عراق بودند که فروپاشی حکومت ملی عراق و جلوگیری از شکست داعش در جنگ، هدف اصلی اش بود، به طوری که حکومت عربستان برای جلوگیری از عملیات آزادسازی شهرهای تکریت در ۱۳۹۳ ، فلوجه در ۱۳۹۵ و موصل در ۱۳۹۶ خود را به آب و آتش زدند و از همه امکانات سیاسی و دیپلماتیک خود بهره گرفتند.

براساس گزارش ها خطرناک ترین اعضای داعش در عراق، شهروندان و اتباع عربستانی بوده اند و این کشور به همراه امارات متحده عربی از تامین کنندگان اصلی مالی و تسلیحاتی گروه های تروریستی در عراق و سوریه از جمله گروه تروریستی داعش بوده است.

اکنون نیز عراقی ها اعتقاد دارند حمله به ابومهدی المهندس که در عراق به قهرمان و مهندس پیروزی بر داعش شهر یافته، در چارچوب و ادامه همان سیاست کینه توزانه قدیمی نسبت به حکومت و ملت عراق بویژه شیعیان این کشور است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: عصائب اهل الحق ، گروه تروریستی داعش، افغانستان ، طالبان ، لبنان ، القاعده عراق ، قطر ، تروریسم ، هادی العامری ، اربعین حسینی ، سوریه ، بیروت ، عربستان سعودی ، مصر ، پارلمان ، الحشد الشعبی ، رژیم صهیونیستی ، فلسطین

تاريخ : سه شنبه 28 / 2 / 1399 | 10:42 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.