هشدار صریح تهران به طرح جدید آمریکا | واکنش سخت نشان می‌دهیم

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هشدار صریح تهران به طرح جدید آمریکا | واکنش سخت نشان می‌دهیم

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هشدار صریح تهران به طرح جدید آمریکا | واکنش سخت نشان می‌دهیم

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران نوشت: این هشدار ربیعی واکنش ایران به طرح در دست اقدام امریکا با محوریت مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور است که با وجود خروج از برجام قصد دارد با تمسک به مکانیسم ماشه پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران که بر اساس برجام در مهرماه سال‌جاری پایان می‌یابد را تمدید کند.

علی ربیعی در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص واکنش ایران در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی با فشارهای امریکا اظهار داشت: ما به رایزنی خودمان با دوستانمان و همچنین سایر اعضای برجام ادامه خواهیم داد. بر اساس رایزنی‌هایی که با آنها داریم مطلع هستیم که این روش امریکا را نمی‌پسندند و نخواهند پذیرفت. تعداد زیادی از اعضای برجام و شورای امنیت این دیدگاه امریکا را قبول ندارند.

وی گفت: امریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند از مفاد برجام استفاده کند. اگر آنها به تعهدات خود برگردند و تحریم‌ها را بردارند می‌توانند در قالب برجام به‌عنوان یک عضو اظهار نظر کنند، در غیر این صورت ادعای آنها هیچ وجاهت بین‌المللی و حقوقی ندارد.

سخنگوی دولت با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای شکست پروژه امریکا خاطرنشان کرد: ما هم قطعاً با کار دیپلماسی که تاکنون دنبال کردیم و از طریق مذاکره که با کشورها دنبال می‌کنیم از به نتیجه رسیدن اقدامات ضدایرانی امریکایی‌ها جلوگیری خواهیم کرد و مطمئن هستیم که در شرایط فعلی دنیا که نیاز به صلح و آرامش دارد امریکا به این هدف خود نخواهد رسید.

ربیعی تأکید کرد: اعضای شورای امنیت و برجام به‌خوبی می‌دانند که این اتفاق (تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران) پیامدهای وخیمی نه‌تنها برای برجام بلکه فراتر از آن، برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. اگر امریکا اصرار بر فشار خود داشته باشد و اگر هدف امریکا محقق شود پیامدهای وخیمی برای ثبات و امنیت منطقه به‌وجود خواهد آمد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: فکر می‌کنیم این پیام روشن را به امریکا و بقیه انتقال دادیم که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مغایر با توافق‌های قبلی است و واکنش سختی از طرف جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال خواهد داشت. ما مطمئن هستیم که امریکا به این هدف خود نخواهد رسید.

  • شورای امنیت برنامه‌ای درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران ندارد

با این حال رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: تاکنون برنامه‌ای برای برگزاری نشست این شورا درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران تحت قطعنامه ۲۲۳۱ در ماه مه وجود ندارد.

به‌گزارش ایرنا، «اسون اورگنسون» در نشست خبری خود که برای تشریح برنامه‌های شورای امنیت در ماه مه به‌صورت مجازی برگزار شد، افزود: تاکنون درخواستی برای تشکیل جلسه درباره ایران داده نشده اما این امکان وجود دارد که هر عضو شورای امنیت در هر زمانی درخواست نشست اضافی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا چنین حقی را برای استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ به‌منظور استفاده از «مکانیسم ماشه» و بازگرداندن قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران دارد، گفت: در این لحظه تمایل ندارم وارد این محدوده قانونی شوم چرا که حقوقدان‌ها در حال بررسی این موضوع هستند.

نماینده دائم استونی در سازمان ملل متحد که ریاست این شورا را در این ماه برعهده دارد، ادامه داد: اما ما در تماس نزدیک با همتایان خود از جمله امریکا هستیم. تاکنون طرحی ارائه نشده است هرچند که از مقاله نیویورک‌تایمز در این زمینه آگاهیم.

اورگنسون اضافه کرد: مطمئن هستم که سه کشور اروپایی، امریکا و همه همتایانم در این مذاکرات، در تماس بسیار نزدیک هستند و ما تلاش می‌کنیم تا بهترین نتیجه را به دست آوریم.

وی درباره موضع استونی درباره تمدید ممنوعیت تسلیحاتی یا اتمام آن هم گفت: نمی‌خواهم پیش از اتمام مذاکرات، جزئیات موضع استونی را مطرح کنم. اما استونی به‌عنوان یک عضو اتحادیه اروپا، به‌طور قدرتمندی از تداوم برجام حمایت می‌کند.

پیش‌از این اعلام شده بود که امریکا پیش نویش قطعنامه خود برای تمدید زمان تحریم تسلیحاتی ایران را بین برخی اعضای شورای امنیت توزیع کرده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا هم گفته است که این کشور از همه ابزارهای ممکن برای جلوگیری از پایان تحریم تسلیحاتی ایران استفاده می‌کند. اما «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرده که با وجود فشارها و تلاش‌های امریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

  • ظریف: امریکا بیشترین هزینه‌های نظامی دنیا را دارد

وزیر امورخارجه کشورمان هم دیروز با اشاره به تلاش‏ های جدید امریکا برای تمدید محدودیت‎های تسلیحاتی ایران گفت: امریکا خود سال‎هاست بیشترین هزینه‎های نظامی دنیا را دارد، اما مایک پمپئو نگران ایران است.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان با انتشار یک ویدئو از میزان صادرات تسلیحات امریکا به سایر کشورهای جهان در صفحه توئیتر خود نوشت: امریکا مدت‌هاست که در صدر کشورهای هزینه‎کننده نظامی، فروشندگان تسلیحات، آغازگران و تحریک‎کنندگان جنگ و سود برنده از مناقشات نظامی در جهان قرار دارد.

وی ادامه داد: اما مایک پمپئو (وزیر خارجه امریکا) که خود در حال سرازیر کردن سلاح به دنیاست، ظاهراً بشدت نگران ایران است که تا سال ۱۹۷۹ مشتری بزرگ تسلیحات امریکا بود.

کد خبر 507400

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: ایران و آمریکا ،علی ربیعی

تاريخ : سه شنبه 14 / 2 / 1399 | 9:32 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.