اینجا جوجه‌ها زنده به گور نمی‌شوند | ادامه بازتاب ها نسبت به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌ روزه
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 1 / 2 / 1399

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، انتشار فیلم‌هایی از معدوم‌سازی هزاران جوجه‌ یک‌ روزه در شبکه‌های اجتماعی خراسان جنوبی مانند سراسر کشور در شرایط درگیری با بیماری کرونا، ناراحتی بسیاری از مردم، نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته است.

در حالی که برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از رده خارج کردن جوجه‌های یک روزه را رویه معمول در صنعت مرغداری عنوان کردند اما در جامعه ایرانی و اسلامی که حقوق حیوانات هم محترم شمرده شده، دیدن چنین صحنه‌هایی دردآور و غیرقابل قبول است.

با توجه به این‌که کلیپ و تصاویر منتشر شده مشخص نبود مربوط به کدام استان یا منطقه است خبر در همه استان‌ها پیچید و اذهان همه را به سمت خود جلب کرد.

شایعاتی هم شکل گرفت که معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه به روش زنده به گور کردن آنها در خراسان جنوبی نیز انجام شده است که برای صحت این موضوع به گفت‌وگو با چند تن از مسئولان و دست اندرکاران صنعت دام و طیور در استان پرداختیم.

مدیرعامل شرکت مجتمع تولیدی مرغ مادر جنوب خراسان گفت: تاکنون در این مجتمع به شیوه زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه برای معدوم‌سازی اقدام نکرده‌ایم.

سیدحسین خیریه افزود: در روزهای اخیر که بیماری کرونا سبب کاهش تقاضا و افزایش تولید شده است نیز تصمیم گرفتیم یک محموله تخم‌ مرغ نطفه‌دار را هرچند با ضرر و زیان همراه بود اما به شکل تخم‌ مرغ خوراکی وارد بازار کنیم.

وی بیان کرد: حداکثر قیمت یک عدد تخم مرغ ۸۰۰ تومان است در حالی که برای ما ۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه داشت اما باز هم از معدوم‌سازی مجموع محموله راه‌حل بهتری بود.

مدیرعامل شرکت مجتمع تولیدی مرغ مادر جنوب خراسان گفت: یکی از دلایل اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه افزایش قیمت و از طرفی کمبود دان بوده که با توجه به شرایط کشور و بیماری کرونا مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت طیور ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که صنعت طیور برای زنده ماندن به دان مناسب نیاز دارد افزود: علاوه بر نبود و گرانی قیمت دان و نهاده، اکنون قیمت جوجه یک روزه باید حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان باشد در حالی که به ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان و شاید پایین‌تر کاهش یافته و این فقط به ضرر تولیدکننده است.

خیریه گفت: مرغداری‌ها از چند ماه قبل از سال جدید نسبت به تولید جوجه یک روزه برای افزایش تولید گوشت مرغ مورد نیاز مردم در ایام عید و ماه مبارک رمضان اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به کاهش بیش از ۲۰ درصدی مصرف گوشت در استان افزود: شیوع بیماری کرونا و به تبع تعطیلی تمامی مراسم، مجالس، مراکز آموزشی، ورزشی، خوابگاه‌ها و سایر اماکن سبب کاهش عرضه گوشت مرغ شد و این موضوع خسارت زیادی به واحدهای مرغداری وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: ۲ تولیدکننده مرغ مادر در استان وجود دارد که هیچ کدام نسبت به معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌ روزه اقدام نکرده‌اند.

محمود اشرفی‌گل افزود: شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد قیمت جوجه یک‌ روزه همچنین گوشت مرغ تا میزان قابل توجهی کاهش یابد و تعطیلی مراکز آموزشی، رستوران‌ها، اماکن عمومی، عزاداری‌ها، مجالس، مراکز دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر سبب شد میزان مصرف گوشت مرغ به شدت کاهش یابد و بر بازار عرضه تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: تمامی این مسایل سبب شد قیمت عرضه بیشتر از تقاضا شود در حالیکه قیمت نهاده‌های دامی نیز زیاد بود بنابراین مرغداری‌ها با مشکلات زیادی مواجه شدند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که قیمت مرغ زنده به حداقل ممکن رسیده است، گفت: قیمت مصوب تنظیم بازار هر کیلوگرم مرغ زنده در کشور هشت هزار و ۵۵۰ تومان است که در استان هفت تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی با بیان این‌که سالانه هر واحد مرغداری چهار دوره جوجه‌ریزی انجام می‌دهد، گفت: هر دوره ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار و در مجموع ظرفیت جوجه‌ریزی استان در طول سال ۴۱ میلیون قطعه است.

اشرفی‌گل در ارتباط با قیمت دان بیان کرد: قیمت دان و نهاده مصوب و بر اساس ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و در استان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از شیوع کرونا توسط بخش خصوصی دان در حد بسیار کم توزیع می‌شود اما شرکت پشتیبانی امور دام ۲۵ درصد نیاز استان را تامین کرده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: تاکنون گزارشی از معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه به شیوه زنده به گور کردن در استان ارائه نشده است.

محمد اصغرزاده افزود: مردم خراسان جنوبی انسان‌های اخلاق مدار هستند و بدون شک هیچ موقع این اقدام را انجام نمی‌دهند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این روش معدوم‌سازی را روشی متداول اعلام کردند در حالی که از لحاظ شرعی زنده به گور کردن دام و طیور به شدت منع شده است.

حجت‌الاسلام علی حیدری بر ضرورت برخورد جدی با متخلفان تاکید کرد و افزود: قوه قضاییه نیز این شیوه معدوم‌سازی طیور را نفی کرد و بدون شک با خاطیان برخورد خواهد شد.

وی با بیان این‌که تاکنون در خراسان جنوبی موردی از این قبیل معدوم‌سازی جوجه نداشته‌ایم، گفت: از منظر پیامبر اسلام (ص)، حیوان هر اندازه هم کوچک باشد، خُردی او دلیلی بر رعایت نکردن حقوق آن حیوان نیست بلکه باید حق او را نیز به خوبی ادا کرد حتی اگر یک گنجشک کوچک باشد.

مسئول دفنر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: در ادامه این روایت آمده است هر کسی گنجشکی را بدون رعایت حق آن بکشد، خدای تعالی در روز قیامت از او بازخواست خواهد کرد.

وی با بیان این‌که به لحاظ شرعی باید دام و طیور ذبح شوند، گفت: در حال حاضر ۹ ناظر ذبح شرعی در سطح استان و کشتارگاه‌ها انجام وظیفه می‌کنند و در شهرستان‌ها نیز مسئولان دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی بر این مساله نظارت دارند.

حجت‌الاسلام حیدری اظهار کرد: شاید این کار قبلا هم انجام شده اما نباید فیلمبرداری و کلیپ آن منتشر می‌شد که کار درستی نیست.

کد خبر 502953

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط:
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی