واکنش متفاوت به احتمال ریاست قالیباف در مجلس

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

واکنش متفاوت به احتمال ریاست قالیباف در مجلس

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

واکنش متفاوت به احتمال ریاست قالیباف در مجلس

هرچند بسیاری از ناظران و تحلیلگران، نه امروز و دیروز، بلکه حتی پیش از برگزاری انتخابات مجلس، از آنجا که بعضا نتیجه این رقابت اصولگرایان با یکدیگر را تا حدودی روشن دانسته و معتقد بودند در چنین رقابتی، پیروز هم خود اصولگرایان خواهند بود، معتقد بودند که احتمالا رییس مجلس آینده و جانشین علی لاریجانی، کسی نیست جز محمدباقر قالیباف و این یعنی، دیگر گزینه‌ها در بهترین حالت می‌توانند رقبای او برای نشستن بر این کرسی کلیدی باشند. بماند که همین چند روز پیش علی مطهری، نایب‌رییس سه سال از دوره چهارساله مجلس دهم، گفته فرقی ندارد چه کسی بر مجلس ریاست کند؛ چراکه به گفته او مجلس مدتی است تصمیم‌گیر مسائل کلان کشور نیست و تصمیمات جایی دیگر رقم می‌خورد.  با این همه اما رقابت برای ریاست موضوعی نیست که به دلایلی از این دست منتفی شود. همان‌طور که حتی کرونا هم توان آن را ندارد که اینچنین اثرگذار شود. به‌وی‍ژه وقتی کمی از نزدیک‌تر بر ترکیب مجلس یازدهم دقیق شویم و ببینیم تصویری که در نگاه نخست، یکدست و تماما اصولگراست، وقتی جلوتر بیاییم، چندپاره است و متشکل از چندین و چند طیف رنگارنگ. ترکیبی که اگرچه قالیبافی‌ها یک‌سوی آن ایستاده‌اند، اما پایداری‌ها هم بیکار نمانده و گوشه‌ای دیگر را تصاحب کرده‌اند. همان‌طور که احمدی‌نژادی‌ها چراغ خاموش جلو آمده و برای خود جا باز می‌کنند و اصولگرایان سنتی هم سعی دارند برش دیگری از کیک قدرت پارلمان را نوش جان کنند.

  •  به‌ افتخار ریاست!

همین دیروز و در حالی که همه نگاه‌ها به شیوع کرونا در کشور معطوف شده و حتی جهان، خبری مهم‌تر از این ندارد، دبیرکل و رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به عنوان مهم‌ترین حزب موسوم به طیف سنتی جناح راست در توییت‌هایی جداگانه، نسبت به جایگاه ریاست مجلس یازدهم و همچنین وظایف نمایندگان مجلس یازدهم موضع‌گیری کردند. آنجا که سیدمصطفی میرسلیم که البته از جمله منتخبان مجلس یازدهم از پایتخت نیز هست، نوشت: «‏نمایندگان مجلس برای خدمت مخلصانه به مردم انتخاب شده‌اند و هیات رییسه خدمتگزاران آنهایند و رییس مجلس خادم قسم‌خورده آن هیات. این مقام جای برتری‌جویی نیست ولی آن ‎خدمت، افتخار است.» افتخاری که این‌طور پیداست، بعید است میرسلیم و دیگر اصولگرایان سنتی بخواهند به این راحتی از خیرش بگذرند و این مهم ما را بر آن داشت برای بررسی دقیق‌تر عِده و عُده سنتی‌های جناح راست ‌سراغ یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی برویم.

  • جدال موتلفه و کرونا

حمیدرضا ترقی در پاسخ به پرسش «اعتماد» در ارتباط با اولویت‌های حزب و اینکه آیا در حال حاضر مشخص شده که چند نفر از اعضای حزب موتلفه اسلامی که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند، گفته است: «هنوز بررسی به‌طور کامل انجام نشده و به‌ خصوص در سطح استان‌ها در حال جمع‌بندی هستیم، اما هنوز آمار و ارقامی که قابل ‌اعلام باشد، در دست نیست.» او درباره احتمال تشکیل فراکسیون موتلفه در مجلس یازدهم نیز گفته است: «باید مجلس شکل بگیرد و بعد ببینیم آیا چنین ایده‌ای ممکن خواهد شد یا خیر.» این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی البته تاکید کرد: «به‌طور طبیعی انتظار این است که ائتلاف نیروهای انقلاب در فراکسیونی منسجم و یکپارچه فعالیت کنند. اما به هر حال نمایندگانی که از گذشته ارتباطات تشکیلاتی و حزبی دارند، ممکن است رابطه‌ای قوی‌تر و منسجم‌تر با یکدیگر داشته باشند و جلساتی را به‌طور منسجم و منظم برگزار کنند، اما در مجموع قاعدتا باید فراکسیونی یکپارچه تحت عنوان فراکسیون نیروهای انقلاب تشکیل شود.»
ترقی همچنین در واکنش به اینکه آیا تاکنون در حزب موتلفه درباره نحوه ورود به رقابت‌های درون‌پارلمانی اعم از رقابت بر سر کرسی ریاست و دیگر کرسی‌های هیات رییسه و همچنین کرسی‌های کلیدی در کمیسیون‌های تخصصی بحثی صورت گرفته است یا خیر نیز می‌گوید: «مواردی از این دست، در واقع تصمیماتی است که باید خود نمایندگان، داخل مجلس اتخاذ کنند و نباید از بیرون پارلمان در این رابطه دخالت کنیم.» او گفته است: «نمایندگان باید جلساتی داشته باشند و بر اساس توانمندی‌ها و تخصص‌هایی که دارند، به جمع‌بندی برسند تا مشخص شود وضعیت کمیسیون‌ها و هیات رییسه در آینده چگونه خواهد بود.»

جالب اینکه این‌بار و در بحث بر سر مناسبات درونی مجلس آینده نیز باز پای یک ویروس مسری و مرموز به میان آمده است. ترقی به «اعتماد» گفته است: «باتوجه به شیوع گسترده کرونا در کشور، تاکنون امکان برگزاری جلسات جمعی با حضور تمامی اعضا و منتخبان عضو موتلفه در تهران و دیگر استان‌ها فراهم نشده و به همین دلیل هنوز شفاف نیست که نظرات عزیزان چگونه است و چه خواهد شد.»

  • سنتی‌ها جا مانده‌اند؟!

این اظهارات اما در حالی مطرح شده که همین جمعه گذشته نشستی با عنوان «منتخبان جوان مجلس یازدهم» در پایتخت برگزار شد و سخنرانانی شاخص از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد دهقانی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و همچنین مهرداد بذرپاش، کنشگر سیاسی اصولگرا و از جمله نمایندگان دوره نهم مجلس در جمع منتخبان سخنرانی کردند. جلسه‌ای که ظاهرا بنا بر پیگیری‌ها و شنیده‌های «اعتماد» عمدتا با حضور منتخبان نزدیک به جبهه پایداری از یکسو و همچنین برخی نزدیکان محمدباقر قالیباف برگزار شده است.

ترقی نیز ضمن تایید اینکه چنین نشستی به‌ گفته او با محوریت پایداری‌ها تشکیل شده، در واکنش به اینکه آیا از اعضا و منتخبان جدید عضو حزب موتلفه برای حضور در این جلسه دعوت به عمل آمده است، گفت: «خیر، با ما رایزنی نشده بود.» او با این حال درباره اینکه آیا موتلفه بنای تشکیل چنین جلساتی را در آینده ندارد، می‌گوید: «به هر حال در حال برنامه‌ریزی هستیم، اما در حال حاضر، خیر. درواقع در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل چنین جلساتی در آینده هستیم، چراکه هم‌اکنون به‌دلیل شیوع کرونا در کشور، رفت و آمد منتخبان از شهرستان‌ها به پایتخت بسیار مشکل است، اما سعی داریم برنامه‌ریزی کنیم تا با پایان فروردین‌ماه و بازگشایی مسیرهای تردد میان استان‌ها، با دعوت از منتخبان نسبت به برگزاری این دست جلسات اقدام کنیم، اما در حال حاضر منتخبان نوعا در قرنطینه هستند.» همه این مقدمات اما وقتی از ارزش وی‍ژه خبری برخوردار خواهد بود که به آن بحث اصلی یعنی ریاست مجلس آینده می‌رسیم. آن هم در حالی که از مدت‌ها قبل، حتی پیش از برگزاری انتخابات در اسفندماه ۹۸، باتوجه به آنکه نتیجه این انتخابات به ‌نحوی از پیش مشخص بود و می‌شد حدس زد که اصولگرایان پیروز انتخابات خواهند بود، بسیاری ناظران از احتمال ریاست قالیباف سخن می‌گفتند.

ترقی در پاسخ به اینکه آیا موتلفه می‌پندارد قالیباف می‌تواند بدون چالش جدی بر کرسی ریاست مجلس یازدهم تکیه بزند، مطابق انتظار دوپهلو پاسخ داده است: «به‌طور طبیعی برای ریاست مجلس، رقبایی در مجلس حضور دارند. اما این مساله نیز جزو وظایف مجلس آینده است، اما از آنجا که به دلیل عدم امکان برگزاری نشست منسجم، هنوز نتوانسته‌ایم نظرات یکایک نمایندگان را دریافت کنیم، طبیعتا جمع‌بندی دقیقی نیز نداریم و نمی‌توانیم گرایش و نظرات تمامی منتخبان را اعلام کنیم. اما درمجموع می‌توان بر پایه شناختی که از عزیزان مرتبط با شورای ائتلاف داریم، بگوییم که ترکیب هیات رییسه مجلس آینده، ترکیبی قدرتمند باشد.»

  •  مولفه‌های انتخاب موتلفه

پاسخ ترقی همچنین در واکنش به اینکه آیا باتوجه به آغاز رایزنی‌های برخی گزینه‌های ریاست از جمله قالیباف و حتی چهره‌هایی همچون علیرضا زاکانی، مرتضی آقاتهرانی و... با دیگر منتخبان، حزب موتلفه از این رقابت عقب مانده و بازی را به حریف واگذار کرده، منفی است. او می‌گوید: «قرار نیست کسی پیشاپیش درباره مجلس تصمیم‌گیری کنند. به هر حال بررسی تمایلات و گرایش منتخبان، با تصمیم‌گیری قطعی متفاوت است.»

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که معتقد است علل و عوامل متعددی در این زمینه دخیل خواهد بود، به برخی از این عوامل اشاره کرده و گفته است: «طبیعتا پیام رهبری و شرایط و فضای کشور در این مساله بسیار موثر است. گزارش‌هایی که درون مجلس ارایه می‌شود، روندی است که تایید اعتبارنامه‌ها طی می‌کند و مواردی از این دست، تاثیراتی قابل ‌توجه در تصمیم‌گیری نمایندگان دارد.

به هر حال ابتدای امر بنا بر قانون هیات رییسه سنی، مجلس را اداره خواهد کرد. بنابراین باید اجازه دهیم منتخبان جدید در فضای مجلس قرار بگیرند و آن زمان است که بسیاری از این دست مسائل تعیین‌تکلیف خواهد شد.» اشاره ترقی به اداره مجلس در روزهای نخست توسط هیات رییسه سنی اما در حالی مطرح شده که پیش از این برخی رسانه‌ها از احتمال ریاست مصطفی میرسلیم از جمله اعضای ارشد حزب موتلفه اسلامی به عنوان مسن‌ترین منتخب مجلس یازدهم و در نتیجه رییس سنی این مجلس خبر داده بودند. ترقی در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها اما با لحنی توام با شوخی به «اعتماد» گفته است: «نمی‌دانم والله! هنوز شناسنامه عزیزان را بررسی نکرده‌ایم!»

کد خبر 500927

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: مجلس شورای اسلامی ،اصولگرایان

تاريخ : شنبه 26 / 1 / 1399 | 8:57 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.