دیدگاه رهبری(دیدار با کارگران)

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری(دیدار با کارگران)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری(دیدار با کارگران)

ارزشی که دین اسلام به کار و کارگر می دهد، در بسیاری از فرهنگ های دیگر وجود نداشته است . به همین دلیل در طول تاریخ غرب، تعارضات جدی میان کارگر و کارفرما به وجود آمده و نتایج غم باری را رقم زده است. به دنبال اعتراض کارگران به بی عدالتی ها و تحقیر های جامعه غربی به مقام کارگر، روز اول ماه می "روز جهانی کارگر" نام گذاری شده است. تعارض میان کارگر و کارفرما یکی از ویژگی های فرهنگ مادی غرب است که در آن انجام کارهای بدنی و سخت، نشانه پستی و زیر دست بودن است. این تعارض در فرهنگ اصیل اسلامی دیده نمی شود چرا که همانطور که گفتیم بزرگان دین، خود کارگری می کردند و آن را مایه شرافت و سعادت می دانستند. در ایران اسلامی نیز پس از پیروزی انقلاب، رهبران انقلاب همواره بر جایگاه ویژه و سرنوشت ساز کارگران در استقلال و عزت کشور تأکید کرده اند. روز جهانی کارگر، همواره به عنوان فرصتی برای یادآوری اهمیت کار و کارگر از سوی رهبران انقلاب گرامی داشته شده است. امسال نیز مانند سال های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای با هزاران تن از کارگران ایرانی دیدار و گفتگو کردند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز کارگر را به کارگران کشور تبریک گفتند و فرمودند: «امروز هم به همه‌ى شما و به همه‌ى جامعه‌ى کارگرى کشور عرض ارادت می کنم و از خداى متعال عمیقاً درخواست می کنم به ما توفیق بدهد تا بتوانیم وظیفه‌ى خودمان را در قبال جامعه‌ى کارگرى انجام بدهیم.»حضرت آیت الله خامنه ای مفهوم کار را بسیار گسترده و شامل تمام کارهای علمی، دینی، مدیریتی، تولیدی، خدماتی و تبلیغاتی دانستند و فرمودند:«کار به این معناى گسترده‌اى که عرض کردیم، هم سازنده‌ى خود انسان است، هم سازنده‌ى جامعه است و بنابراین ارزش است. بیکارى، تنبلى، وقت‌گذرانى‌هاى بیجا، بى‌مورد، هدر دادن نیروى جوانى، نیروى فکرى، نیروى بدنى مذموم است، ضدّ ارزش است؛ این منطق اسلام است. هرکسى در هرجایى که دارد یک کارى را انجام می دهد، دارد یک ارزش مى‌آفریند. و اگر با نیّت خدایى همراه باشد، عبادت و ثواب است.» اسلام کار و تلاش در این دنیا را مایه سعادت اخروی انسان می داند و آن را عبادت محسوب می کند. پیامبر پس از آن که دست یکی از یاران خود را فشرد، به وى فرمود: به چه سبب دستانت این گونه سخت و زبر شده است؟عرض کرد: اى رسول خدا! بیل می زنم و طناب می کشم و خرج زندگی خانواده ام مى کنم . پس رسول خدا(ص) دست وى را بوسید و فرمود: این دستى است که هرگز آتش به آن نمى رسد.


حضرت آیت الله خامنه ای ادامه سخنان خود را به موضوع جامعه کارگری اختصاص دادند که که اصطلاحاً به کارگران مشاغل تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی گفته می شود . ایشان جامعه کارگری ایران را جامعه ای وفادار به نظام اسلامی و کشور دانستند و از حضور کارگران در حوادث مهم اوایل انقلاب و پس از آن قدردانی کردند.رهبر معظم انقلاب یاداوری کردند که در در جریان مبارزات انقلابی ملت ایران، مارکسیست ها سعی می کردند این حرکت مردمی را به انقلاب های کارگری، با تعریف مارکسیستی، تبدیل کنند تا زمام کار از دست مردم مسلمان و جریان دینی خارج کنند اما جامعه کارگری با هوشیاری و بصیرت جلوی این توطئه ها را گرفت.


حضرت آیت الله خامنه ای به شعار امسال یعنی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اشاره کردند و نقش جامعه کارگری را در رسیدن به این هدف بسیار مهم خواندند. ایشان فرمودند: « نقش کارگر در درجه‌ى اوّل احساس مسئولیّت است؛ یعنى کارگر در آن کارى که به او محوّل است باید احساس مسئولیّت کند و کارى را که به او سپرده شده است باید مسئولانه انجام بدهد؛ کیفیّت را باید افزایش بدهد. همه‌ى آحاد کارگرى باید در فکر این باشند، درصدد این باشند که کیفیّت کار را بالا ببرند؛ این برکت ایجاد می کند، هم براى خود او، هم براى جامعه.» پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «رحمت خدا بر آن انسانى که کارى را انجام میدهد و آن را محکم انجام می دهد.»


حضرت آیت الله خامنه ای بالا بردن کیفیت کارها را از ضروریات خواندند و تأکید کردند برای افزایش کیفیت، باید مهارت کارگران بالا برود . ایشان بر اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای تأکید کردند و نقش دولت و کارفرمایان را در این زمینه مهم خواندند. رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی دیگر از راه های افزایش کیفیت را تأمین «امنیت شغلی کارگران » دانستند و این مهم را وظیفه مسؤولین دولتی و کارفرمایان و مدیران دانستند. ایشان تأکید کردند تعطیلى کارگاه‌ها، آفتى بزرگ برای امنیت شغلی کارگران است و از مسوولین خواستند از تعطیل شدن کارگاه ها به خاطر کمبود امکانت کارفرمایان جلوگیری کنند. حضرت آیت الله خامنه ای سوءاستفاده های برخی از سودجویان را نیز دلیل مهمی در تعطیلی کارگاه ها دانستند و از دستگاه های مربوط خواستند در این مورد حساسیت لازم را داشته باشند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با تأکید بر اهمیت ترویج کالای ایرانی، این مهم را یکی از دلایل موفقیت کارگران دانستند .همچنین ایشان، سلامت محیط کار و افزایش سهم دستمزد در هزینه تولید و کاستن از هزینه های غیر ضروری را از عوامل موفقیت کارگران دانستند. حضرت آیت الله خامنه ای تضاد و تعارض میان کارفرما و کارگر را اساس تفکر مارکسیستی معرفی کردند و تأکید کردند در تفکر اسلامی کارگر و کارفرما نه دو عضو متعارض و متضاد بلکه دو همکار و همراه هستند و کمک به آنان برای تأمین امکانات تولید مثل مواد اولیه، نقدینگی و امکان صادرات کالا را از وظایف مهم مسوولین برای رونق تولید دانستند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی حمایت از تولید داخلی راضروری دانستند و تأکید کردند اجناسی که در داخل تولید می شود نباید از خارج وارد شود. ایشان با بیان اینکه فروش و مصرف کالای خارجی باید به عنوان یک ضد ارزش شناخته شود از مسوولین خواستند واردات را به صورت هدفمند و مدبرانه کنترل کنند. حضرت آیت الله خامنه ای قاچاق را سم تولید داخلی خواندندو با انتقاد از سستی های صورت گرفته در مبارزه با قاچاق، از مسوولین خواستند با قاچاق های سازمان یافته به طور جدی مبارزه کنند.

 
رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، پیشرفت در عرصه فناوری های نوین را برای ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی لازم دانستند و تأکید کردند برای دست یافتن به فناوری پیشرفته، باید از توانایی نخبگان دانشگاهی استفاده کرد و این با پیوند دانشگاه و صنعت ممکن است. ایشان با اشاره به موفقیت های دانشمندان جوان ایرانی در عرصه های مختلف، تصریح کردند دانشمندان ایرانی توانایی دست یافتن به فناوری های پیشرفته جهانی را در عرصه تولید دارند و باید از این توانایی استفاده شود.


حضرت آیت الله خامنه ای به مانع تراشی های دشمنان ایران اسلامی از جمله آمریکا اشاره کردند و گفتند دلیل بدبینی ما به آمریکایی ها، دشمنی های واضح آنان است. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تأکید کردند امریکا در مذاکرات هسته ای با ایران به تعهدات خود عمل نکرده و بر خلاف تعهداتش، در عمل، بانک ها و موسسات مالی و تجاری را از همکاری با ایران باز می دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران فرمودند: «ما ۳۷ یا ۳۸ سال است که این دشمن را داشتیم و پیشرفت کردیم. اگر این دشمنى تا صد سال دیگر هم باقى بماند، به کورى چشم آنها ما تا صد سال دیگر مرتّب پیشرفت خواهیم کرد.» ایشان تأکید کردند آمریکا دشمن ایران است و دشمنی او با اصل این حرکت عمومىِ مردمى و با اصل انقلاب و با اصل نظام است. آمریکا یک روز در اینجا همه‌کاره‌ى این کشور بوده؛ امروز حتّى یک سفارتخانه در این کشور ندارد؛ به‌خاطر اینکه نظام اسلامى سرِ کار آمده؛ خب با نظام اسلامى دشمن است و می خواهد همان وضع قبلى برقرار باشد اما ایران به رغم همه مظلومیتش کشوری قوی است و آمریکا به اهداف خود نخواهد رسید.


در فرهنگ اسلامی،کار کردن همچون عبادت و جهاد در راه خدا مقدس است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: عبادت هفتاد پاره است و برترین آن، طلب روزی حلال است. مقام معظم رهبری در خصوص قداست کار می‌فرماید: تقدس کار و تکریم کارگر باید در راس برنامه‌ها باشدو در منطق اسلام، کار، نوعی عمل صالح و عبادت است که این، جایگاه و ارزش کارگر را در نظام اسلامی نشان می دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: امام خامنه ای امام عشق است

تاريخ : جمعه 20 / 1 / 1399 | 9:12 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.