دیدگاه رهبری(دیدار با معلمان)

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری(دیدار با معلمان)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری(دیدار با معلمان)

حضرت آیت الله خامنه ای ضمن تبریک روز معلم، یاد و خاطره چهار هزار معلم شهید و 36 هزار دانش آموز شهید را گرامی داشتند. ایشان از جامعه معلمین کشور که کاری دشوار را با بازده مادی اندک بر عهده گرفته اند تشکر کردند و فرمودند: «معلّم، رنج مواجهه‌ى تربیتى با جوان و نوجوان را بر دوش دارد و با قناعت، نجابت و صبر و آینده‌سازى می کند.» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، معلمی را عرصه خوبی برای اخلاص ورزیدن دانستند و این مسأله را مایه برکت این شغل دانستند ایشان فعالیت های استاد شهید مرتضی مطهری را نمونه روشنی از عمل با اخلاص دانستند و فرمودند: «آیت‌الله مطهّرى با اخلاص حرکت می کرد و زمان‌شناس و نیازشناس بود و براى خدا، براى پُر کردن خلأ این نیازها، بااخلاص تلاش می کرد. نتیجه‌ى اخلاص او این شده است که کارهاى او ماندگار است.» ایشان تربیت جوان آینده ساز را مایه سعادت جاودانۀ معلم دانستند. ایشان رسیدگی به وضع معیشتی معلمی را ضروری خواندند و فرمودند: «مسئولان باید بدانند هر هزینه‌اى که در آموزش‌وپرورش می کنند هزینه‌ى سرمایه‌اى است، هزینه‌ى محض نیست؛ در واقع، سرمایه‌گذارى دارد می شود.»


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، اصلی ترین محور سخنان خود را توجه به نحوه تربیت آینده سازان کشور قرار دادند و نقش معلمین را در این زمینه حیاتی دانستند. ایشان با اشاره به نیاز کشور به جوانانی با هویت مستقل ملی و دینی، تلاش نظام سلطۀ بین المللی برای تأثیر گذاری روی جوانان کشورهای دیگر را موضوعی برنامه ریزی شده و جدی خواندند که باید در برابر آن هوشیار بود. ایشان فرمودند: «بعضى‌ها ممکن است تعجّب کنند که [مگر] آموزش‌ و پرورش ما با نظام سلطه‌ى بین‌المللى مواجه است؛ بله. نظام سلطه‌ى بین‌المللى که امروز مظهرش حکومت آمریکا، سرمایه‌دارهاى بزرگ صهیونیست‌ و بعضى از دولت هاى مستکبر دیگر هستند، می خواهند نسلى که آینده‌ى کشورها را می سازد طوری تربیت بشود که براى آنها مفید باشد؛ فکر و فرهنگ آنها و نیز نگاه و سلیقه‌ى آنها را به مسائل جهانى داشته باشد.» حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند تربیت نسلی که با نظام سلطه جهانی همفکر باشد یکی از برنامه های مهم استعمار فرهنگی است که ده ها سال است در حال اجراست.


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در بخشی از سخنان خود فرمودند: «متفکّرین سیاست غربى بارها گفته‌اند به‌جاى اینکه ما مثل دوران استعمار قرن نوزدهمى برویم کشورگشایى کنیم و حاکم نظامى بگذاریم و پول خرج کنیم و اسلحه بفرستیم و جنگ و جدال راه بیندازیم، بهتر از آن و آسان‌تر از آن و کم‌هزینه‌تر از آن این است که نخبگان و زبدگان آنها را بیاوریم فکر خودمان را به آنها تزریق کنیم، آنها را بفرستیم به کشورشان، آنها می شوند سربازهاى بى‌جیره و مواجب ما؛ همانى که او می خواهد، این عمل می کند.» حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند نظام سلطۀ جهانی قصد دارد از دانش آموزان ما چنین نسلی تربیت کند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در ادامه سخنان خود با معلمین مدارس ایران، ویژگی هایی را که باید دانش آموز ایرانی داشته باشد تا تسلیم این نظام سلطه نشود، برشمردند و فرمودند اولین چیزی که باید در یک دانش آموز به وجود بیاید هویّت مستقلّ ملّى و دینى است. جوان ایرانی باید به دنبال سیاست مستقل، اقتصاد مستقل و فرهنگ مستقل باشد و وابستگى به دیگران در او به عنوان یک روحیه رشد نکند. حضرت آیت الله خامنه ای، داشتن "هویّت مستقل" را اولین قدم برای اجرای اقتصاد مقاومتی دانستند و تأکید کردند تا زمانی که روحیه‌ى استقلال و مقاومت و ایستادگىِ در مقابل دیگران نباشد، آیین نامه ها و بخش نامه های دولتی گرهی از کار اقتصاد مقاومتی باز نخواهد کرد . ایشان از وابستگی اقتصاد به نفت به شدت اظهار نگرانی کردند و تأکید کردند اقتصاد بدون نفت فقط با روحیه مستقل و عزت مند ممکن خواهد بود.


حضرت آیت الله خامنه ای، پس از تأکید بر روحیه مستقل ملی و دینی به عنوان اولین شاخصۀ لازم برای دانش آموز ایرانی، شاخص های دیگری را نیز در این زمینه برشمردند. ایشان ایمان، اندیشه ورزی، مشارکت اجتماعی و اصلاح الگوی مصرف را، ضروری ترین اموری دانستند که از کودکی و نوجوانی باید آموخته شود. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند تحمّل مخالف، مؤدّب بودن و حیاداشتن نیز از ویژگی های دیگری است که نوجوان ایرانی باید به آنها آراسته باشد. حضرت آیت الله خامنه ای تربیت نسلی با ویژگی های مذکور را وظیفۀ مقدس معلمین دانستند و فرمودند: «معلّم، عموماً یک تسلّط روحى و فرهنگى به‌طور طبیعى بر دانش‌آموز دارد که باید از آن برای رسوخ این اندیشه های جریان ساز در وجود دانش آموز استفاده کند.» ایشان با تأکید بر ضرورت توجه به فعالیت های پرورشی فرمودند: «معاونت پرورشى وظیفه‌ى سنگین‌ترى بر عهده دارد. فعّالیّت پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم؛ هم سالم از لحاظ اعتقادى، هم سالم از لحاظ سیاسى، هم سالم از لحاظ اخلاقى؛ اینها جزو مسئولیّت هاى معاونت پرورشى است.» ایشان هر گونه کوتاهی و خطا در این زمینه را این ضربه به آموزش‌وپرورش و ضربه به این نسل دانستند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود به مسؤولیت صدا و سیما در زمینه پرورش نسل مستقل و با عزت اشاره کردند و بر ضرورت برنامه سازی هنرمندانه برای جوانان تأکید کردند. ایشان همچنین با اشاره به اهمیت فضای مجازی در دنیای کنونی، ضرورت استفاده صحیح از این ابزار را یادآوری کردند و از مسؤولین خواستند فضای مجازی را منطبق با فرهنگ خودی، مدیریت کنند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، نظام آموزشى کنونیِ ایران را نظامی فرسوده و وارداتی از غرب خواندند که احتیاج به تحول اساسی و نوسازی دارد. ایشان تأکید کردند در این نوسازی باید به جای تقلید از کشورهای غربی، از نظرات صاحب فکران استفاده شود و نظامی پاکیزه و منظم طراحی شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به رشته های فنی و حرفه ای تأکید کردند و یادآوری کردند برای همه مشاغل مورد نیاز جامعه، لزوما تحصیلات دانشگاهی ضرورت ندارد. ایشان با اشاره به اینکه استعدادها در افراد متفاوت است فرمودند باید با شناسایی صحیح استعدادها، بر مهارت افزایی و کارآمدی تکیه شود تا افراد بتوانند شغل داشته باشند و در آن رشته مبتکر باشند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تأکید کردند در مقابل قدرت های زیاده‌خواه، افزون‌طلب و انحصارطلب جهان باید با عزت ایستاد . ایشان به دخالت ها و اظهارنظرهای بیجای امریکا در مورد رزمایش های ایران در خلیج فارس اشاره کردند و فرمودند:« آمریکا، از آن طرف دنیا مى‌آید اینجا رزمایش راه مى‌اندازد؛ شما اینجا چه‌کار می کنید؟ خب بروید در همان خلیج خوک ها رزمایش کنید. در خلیج‌فارس شما چه‌کار می کنید؟ خلیج‌فارس خانه‌ى ما است. خلیج‌فارس جاى حضور ملّت بزرگ ایران است ... باید حضور داشته باشد، باید رزمایش کند، باید اظهار قدرت بکند.» ایشان تأکید کردند ملت ایران ملتی است با تاریخ، قدرتمند که در گذشته پادشاهان ضعیفِ روسیاهى باعث شدند چند صباحی ایران عقب بماند اما الان آن روزگار گذشته است و ملت ایران اجازه زیاده خواهی و دخالت به قدرت های سلطه جو نمی دهد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، تأکید کردند در قانون اساسی ایران آموزش و پرورش بر عهدۀ حاکمیت است و باید سطح مدارس دولتی ارتقا یابد تا رغبت مردم به این مدارس بیشتر شود. ایشان در انتهای سخنان خود خطاب به معلمین حاضر در این جلسه فرمودند: «از جمله‌ى عناصرى که می توانند کشور را بسازند شما معلّم ها هستید، کشور را شما باید بسازید؛ کشور را باید قدرتمند کنید. قدرت فقط به سلاح نیست؛ مهم‌ترین ابزار قدرت و مهم‌ترین عنصر قدرت‌ساز، علم و شخصیّت ملّى است. شخصیّت افراد، ایستادگى، هویّت، هویّت انقلابى؛ اینها است که قدرت می سازد. ایمان، به ملّت ما قدرت داد، انقلاب، به ملّت ما قدرت داد.»

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: امام خامنه ای امام عشق است

تاريخ : جمعه 20 / 1 / 1399 | 9:6 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.