چرایی عدم تصریح امامت علی(ع) در قرآن

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چرایی عدم تصریح امامت علی(ع) در قرآن

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چرایی عدم تصریح امامت علی(ع) در قرآن

در روایت آمده است که ابو بصیر از امام صادق(ع) درباره آیه شریفه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» پرسید. امام صادق(ع) فرمود: این آیه پیرامون علی(ع) و حسن(ع) و حسین(ع) نازل شده است. ابوبصیر می‌گوید به امام صادق(ع) گفتم: مردم می‌گویند: اگر این آیه درباره علی و اهل بیت ایشان آمده است، پس چرا نامی از علی(ع) و اهل بیت ایشان در قرآن نیامده است؟ امام صادق(ع) در پاسخ فرمود: به مردم- مخالفین ما- بگویید که نماز بر پیامبر(ص) نازل شد اما خداوند متعال از سه رکعتی یا چهار رکعتی بودن نماز نام برد و این رسول خدا بود که نماز را برای مردم تفسیر می‌نمود.

و نیز زکات بر پیامبر(ص) نازل شد، اما از نصاب زکات و اینکه در هر چهل درهم بایستی یک درهم زکات پرداخت نمود، نامی به میان نیامده و این پیامبر و رسول خدا(ص) بود که نصاب زکات را برای مردم بیان فرمود.

و باز وقتی فریضه حج نازل شد، خداوند سبحان به مردم نفرمود که، هفت دور طواف انجام دهید، و این رسول و فرستاده خدا بود که احکام طواف و حج را برای مردم بازگو فرمود. همچنین آن حضرت درباره معرفی اهل بیت شریف خود بارها سخن گفت و خداوند متعال هم گفته های پیامبر(ص) را درباره اهل بیت خود تصدیق فرمود: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً» خدا فقط می‌خواهد هرگونه آلودگی را از شما خاندان رسالت بزداید و شما را به گونه ای ویژه پاکیزه گرداند. (احزاب- 33) و پس از نزول این آیه شریفه بود که رسول خدا، علی و حسن و حسین و فاطمه (علیهم السلام) را در خانه «ام سلمه» زیر عبای خویش جای داد و سپس فرمود: بارالها هر پیامبری اهل و یادگارانی دارد، و این چند نفر (علی، حسن، حسین و فاطمه) اهل بیت و یادگاران من هستند.

پس از سخن پیامبر در حق اهل بیت(ع)، ام سلمه گفت: آیا من از اهل بیت تو نیستم؟ پیامبر(ص) فرمود: تو عاقبت به خیرخواهی بود، اما اینان اهل بیت و یادگاران من هستند. بنابراین پیامبر گرامی(ص) در موارد زیادی حضرت علی(ع) را به عنوان امامت معرفی و نصب فرمودند، در حالی که با دیگران هیچ گاه چنین تعامل و ارتباطی نداشتند. از طرفی مگر نام دیگران که ادعای امامت بعد از پیامبر اسلام را کردند در قرآن کریم تصریح شده است!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دریچه ای به سوی مذهب
برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : پنج شنبه 14 / 1 / 1399 | 8:27 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.