طبیعت زیر سایه کرونا نفس تازه می‌کند

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

طبیعت زیر سایه کرونا نفس تازه می‌کند

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

طبیعت زیر سایه کرونا نفس تازه می‌کند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، اسماعیل کشتکار: سیزده فروردین را روز طبیعت نامیده‌اند تا با این داده زیبای خدادادی با مهربانی رفتار شود و امانتی که در نزد ماست را به خوبی نگهداری و به نسل‌های بعد هدیه دهیم.

سیزده بدر پایانی بر جشن‌های سال نو در ایران است و همه سعی و تلاش دارند که این روز را در بیرون از خانه‌ها و در جنگل، سبزه و طبیعت بکر سپری کنند و نحسی سیزده را در طبیعت به در کنند.

در روز سیزده بدر خانواده‌ها در طبیعت خوش آب و هوا دور هم جمع می‌شوند و بازگشت بهار را جشن می‌گیرند و اگر این طبیعت سالم خدادادی نبود جایی برای تفریح و گذر شادی در این روز وجود نداشت.

در تقویم ایرانی هر روز ماه نام ویژه‌ای دارد روز نخست هر ماه «اورفرد» و روز ۱۳ هر ماه «تیر روز» نام دارد.

تیر روز در میان ایرانیان باستان ارزشمند بوده است و بعد از دوازده روز جشن و پایکوبی نوروز که ۱۲ ماه از سال را یادآور است روز سیزدهم را پایان جشن‌های رسمی به حساب می‌آوردند.

سیزده بدر روز بدرقه نوروز روزی که در تقویم ایرانیان به نام روز طبیعت است و به احترام طبیعت سرزنده این روز تعطیل اعلام شده است.

در سیزده بدر طراوت و سرسبزی به طبیعت بازمی‌گردد تا سرخوشی و امید را در وجود انسان‌ها زنده کند.

ایرانیان بر این باورند که در این روز شادی و لبخند باید وجود داشته باشد تا سالی توأم با شادمانی و خوشحالی را برای خود رقم بزنند در این روز سبزه‌های سفره هفت سین گره خورده به دل طبیعت سپرده می‌شود یا به رودهای روان هدیه داده می‌شود که بدی‌ها و شر را با خود ببرد و معتقد هستند که هر وقت گره سبزه باز شود مشکلی از زندگی حل خواهد شد.

گاهی تبرها ناجوانمردانه بر تنه درختان کوبیدن می‌شود و جان آنها را می‌گیرد. سوزاندن جنگل و شعله‌ور شدن احساس درختان، ریختن زباله و پسماندهای شیمیایی نفس گیاهان را به تنگ می‌آورد و همه اینها ره آورد تلاش بشر برای نابودی طبیعت است.

اما این سیزده بدر شاید برای طبیعت متفاوت باشد با یورش کرونا و قرنطینه خانگی انسان‌ها شاید طبیعت این شانس را داشته باشد که در این روزها ریه‌های خود را ریکاوری کند و از دست انسان‌های نابود گر در امان باشد.

هیولای کوچک فرصت مناسبی برای طبیعت ایجاد کرده است تا بتوانند ظاهر خود را پاکیزه و شاداب نگه دارد ما انسان‌ها می‌توانیم مهربان‌تر با این زیبای خداوندی رفتار کنیم و با جمع کردن زباله‌ها، محافظت از درختان و گیاهان، حفظ پاکیزگی، جداسازی زباله‌ها به این طبیعت روی خوش نشان دهیم.

تعطیلی پارک‌های جنگلی

غلامرضا منتظری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از تعطیلی ۸ پارک جنگلی در استان برای جلوگیری از شیوع کرونا خبر داد و داشت: در نوروز امسال استفاده از منابع طبیعی و بوستان‌های جنگلی در راستای مقابله با ویروس کرونا ممنوع شده است.

وی با اشاره به فعالیت گشت‌های حفاظتی منابع طبیعی گفت: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر استان بوشهر در حال آماده‌باش هستند و از ورود افراد به عرصه‌های جنگلی و مرتعی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر مساحت عرصه جنگلی استان بوشهر را ۲۷ هزار ۲۱۵ هکتار دانست و تأکید کرد: از عموم مردم تقاضا می‌شود برای حفظ سلامت خود و دیگر افراد جامعه و تا عادی شدن شرایط از رفتن به عرصه‌های طبیعی جداً خودداری کنند.

وی با اشاره به وجود ۸ پارک جنگلی در استان بوشهر گفت: در راستای مقابله با ویروس کرونا پارک‌های جنگلی استان بوشهر تا اطلاع ثانوی تعطیل و حضور در پارک‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

منتظری با تأکید بر رعایت موارد بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمعات برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا اظهار داشت: برای مبارزه با ویروس کرونا باید همگانی مشارکت فعالی داشته باشند و در این رابطه نقش مردم بسیار مهم و تأثیرگذار است.

بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها تعطیل است

مدیرکل دفتر شهری استانداری بوشهر گفت: در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای کاهش زنجیره انتقال کرونا، تمامی بوستان‌ها، مراکز تفریحی و فراغتی، مناطق گردشگری ساحلی و تفرجگاه‌های شهرها تعطیل است.

حمید بردستانی با اشاره به روز طبیعت اظهار داشت: مطابق مصوبات و ابلاغیه‌های وزارت کشور و در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای کاهش زنجیره انتقال کرونا، تمامی بوستان‌ها، مراکز تفریحی و فراغتی، مناطق گردشگری ساحلی و تفرجگاه‌های شهرها تعطیل است

مدیرکل دفتر شهری استانداری بوشهر افزود: مجموعه شهرداری‌ها با همکاری دستگاه‌های مرتبط ضرورت دارد هماهنگی‌های لازم به‌منظور تعطیلی و عدم هرگونه تجمع در این اماکن و اطراف آنها را انجام دهند.

تمهیدات ویژه پلیس بوشهر برای روز طبیعت

سرهنگ قدرت‌الله کشکولی رئیس پلیس راهور استان بوشهر در خصوص اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و اعمال ممنوعیت و محدودیت‌های تردد در راستای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا خبر داد.

وی اظهار داشت: از ابتدای اجرای این طرح نیروهای پلیس راهور و راه در کنار سایر نیروهای انتظامی و امدادی و بسیج در جاده‌ها و شهرها ترددها را کنترل و از ورود افراد غیر بومی به داخل استان و شهرها جلوگیری می‌کنند. ضمن اینکه در داخل شهرها نیز ورودی کلیه تفرجگاه‌ها و پارک‌ها و مسدود و محدودیت‌های تردد کماکان ادامه دارد.

سرهنگ کشکولی در خصوص روز طبیعت، ۱۳ فرودین گفت: پلیس با آمادگی کامل در راستای حمایت از آحاد شهروندان و حمایت از پویش «در خانه بمانیم» و اجرای قانون تکلیف دارد افرادی را که خلاف قانون و مقررات رفتار می‌کنند و حریم دیگران را رعایت نمی‌کنند و در محدوده‌های ممنوع تردد می‌کنند اعمال قانون و خودروهای آنها را به مدت یک ماه توقیف و ۵۰۰ هزار تومان جریمه کند.

رئیس پلیس راهور استان بوشهر تصریح کرد: از همکاری و همراهی مردم برای اجرای هر چه بهتر طرح مذکور و کاهش سفرها در این ایام قدر دانی می‌شود.

پارک‌ها و سواحل تعطیل است

بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا و در راستای رعایت اصول بهداشتی و حفظ سلامت مردم در مقابل ویروس کرونا، پارک‌ها و سواحل استان بوشهر تا ۲۰ فروردین ماه تعطیل اعلام شد.

بر این اساس فرمانداران و شهرداران و دهیاران موظفند نسبت به اجرای این مصوبه تمهیدات لازم را در حوزه مدیریتی خود بیاندیشند.

شاید طبیعت از دست ما خسته شده باشد؛ بیایید این ۱۳ را مهربان باشیم.

کد خبر 4889846
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: حمید بردستانی ، بوشهر ، ستاد ملی مبارزه با کرونا، قدرت الله کشکولی ، ویروس کرونا ، طبیعت

تاريخ : جمعه 13 / 1 / 1399 | 8:29 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.