اگر امام زمان(عج)ناظراعمال ماست واعمال به ايشان عرضه میشود«ستار العیوب»بودن خداچه ميشود؟
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 840
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19677
بازدید ماه : 194066
بازدید کل : 1605745
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 22 / 11 / 1398

مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان مي ­گويد: «هر عملي كه انسان انجام مي ­دهد، از خير يا شر، خدا و رسولش و مؤمنان، حقيقت عمل خير يا عمل شر را مشاهده مي ­كند»

منظور از «مؤمنون» در آيه­ی 105 از سوره­ی توبه ائمه ،علیهم السلام، هستند. يعقوب بن شعيب گويد: از امام صادق ،عليه السلام، درباره آيه «قل اعملوا فسيري الله عملكم و رسوله و المؤمنون» پرسيدم. فرمود: «مؤمنان ، ائمه هستند.».پس اعمال انساني، از خير و شر، به رسول­ خدا و ائمه ،علیهم السلام، عرضه مي­ شود. ابوبصير از امام صادق ،علیه السلام، نقل مي­ كند: در هر بامداد، كردار بندگان نيكوكار و فاسق بر رسول خدا ،صلی الله علیه و آله و سلم، عرضه مي­ شود. پس برحذر باشيدازكردارناشايست. همين است معناي قول خداي تعالي «قل اعملوا فسيري الله عليكم ورسوله »  بنابراين، پيامبر و امامان علیهم السلام، از حقيقت اعمال بندگان، با خبر هستند و اعمال آنان را مشاهده مي­ كنند.

معناي ستار بودن خدا، آن است كه اعمال انسان ­ها را از ديگر انسان ­ها        مي­ پوشاند تا آبروي آنان حفظ گردد. پيامبر و ائمه­ ،علیهم السلام، مظهر اسماء و صفات الهي هستند و همان­گونه كه خداوند، ناظر بر اعمال مردم است، پيامبر و ائمه نيز چشم خدا در ميان خلق هستند و اعمال آنان را مي­ بينند. آن روايتي نیز كه فرموده است، خدا، اعمال را حتي از چشم پيامبر مخفي مي­ كند، به مواردي خاص اشاره دارد تا رحمت بيكران الهي را به تصوير كشد.

ضمن آن كه نظارت پيامبر و امام بر اعمال مردم، همانند نظارت خداوند، آثار سازنده فراواني دارد؛ يعني، همان­گونه كه ستّاريت پروردگار، برای تربيت و رشد مردم است، عرضه اعمال مردم بر پيامبر و ائمه نيز در همين جهت است؛ زیرا، آنان، هادیان امت از طرف خدایند و فیض الهی از طریق آن بزرگواران بر بندگان نازل می ­شود. بنابراين، هيچ تنافي و تناقضي مشاهده نمي ­شود.

آیت الله جوادی آملی میفرماید:

خداوند متعال ستار العیوب است،میداند کجا ستاری کند و کجا ستاری نکند.اگر کسی ستار عیوب دیگران باشد و در عین حال مخفیانه مرتکب گناهی شود ،ذات اقدس اله اجازه نمیدهد اسرارش نزد دیگران افشا شود.حتی در قیامت خداوند کسانی که در گنار یکدیگر هستند از اعمال هم با خبر شوند،بنابر این عملکرد خود شخص بسیار مهم است. اگر کسی پرده ی دیگران را ندرد و آشکارا به گناهی دست نزند ،خداوند پرداش را کنار نمیزند.بر این اساس کسی که با قلم و بیان و اندیشه های نا صواب خود،آبروی دین خدا و مردم را میبرد،به جایی میرسد که شایسته نیست خدای متعال آبروی او را حفظ کند. در این موقیت خدای سبحان اجازه میدهد صاحبدلان ببینند او چه کرده است و حتی احتمالی وجود دارد که در قیامت هم رسوا شود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: شبهات
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی