موشک ضد زره توسن، قاتل ایرانیِ اهداف زمینی و دریایی
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1240
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20077
بازدید ماه : 194466
بازدید کل : 1606145
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 13 / 11 / 1398

در همین راستا صنعت دفاعی و سازمان جهاد خودکفایی نیرو‌های مسلح کشورمان نیز جهت بروز رسانی و بومی‌سازی تسلیحات زمینی، انواع سلاح‌های ضدزره را متناسب با نیاز روز کشور و جنگ‌های ناهم‌تراز در کالیبر‌های مختلف طراحی و تولید کرده و در رزمایش‌های تخصصی و مشترک مورد استفاده قرار داده است.

نابودی اهداف زمینی و دریایی با موشک ضدزره توسن

البته توجه به این حوزه از دوران دفاع مقدس شروع شد، در آن مقطع بسیاری از کشور‌های جهان انواع تانک‌ها، نفربر‌ها و زره‌پوش‌های قدرتمند را در اختیار عراق گذاشتند تا شاید کمر انقلاب نوپای ایران شکسته شود، اما این تهدید بزرگ به فرصتی تبدیل شد تا انواع سلاح‌های ضدزره ساخته شود.

زرمندگان ایرانی در ابتدای جنگ فقط دو موشک تاو و دراگون را در اختیار داشتند که در زمان حکومت پهلوی از غرب به تعداد محدودی خریده شده بود، همین موضوع باعث شد تا طراحان و متخصصان حوزه نظامی وارد فاز طراحی موشک ضدزره شوند، البته در این دوران غنیمت‌هایی که از ارتش بعث عراق گرفته شد، مانند موشک ضدزره مالیوتکا که بی‌‍تاثیر نبود.

نابودی اهداف زمینی و دریایی با موشک ضدزره توسن

موشک مالیوتکا که توسط شوروی ساخته شده است، در دوران جنگ تحمیلی به صورت صد‌ها فروندی در اختیار صدام قرار گرفت، اما از آنجایی نیرو‌های ارتش بعث ترسوتر از آن بودند که از این سلاح به خوبی استفاده کنند، در عملیات هایی چندین فروند به دست زرمندگان ایرانی افتاد که پایه ساخت نمونه‌های داخلی شد.

این موشک در ۳ مدل تولید می‌شد و برد مسلح شدن آن نزدیک به ۲۰۰ متر است و تا برد هزار متری با چشم و بیش از آن با پریسکوپ توانایی انهدام هر هدفی را دارد، نمونه‌های اولیه این موشک زیر ۴۰ درصد و آخرین نمونه آن بیش از ۹۰ درصد دقت عملیات داشتند و می‌توانست در بدنه زره هزار میلیمتری نفوذ کند، اما مهم‌ترین ویژگی مالیوتکا وزن کم آن است، به حدی که یک نفر هم می‌تواند آن را حمل و از آن استفاده کند، از این رو مورد توجه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

نابودی اهداف زمینی و دریایی با موشک ضدزره توسن

پس از تولید این سلاح به روش مهندسی معکوس که منجر به ساخت موشک‌های ضدزره‌ چون رعد شد، فرآیند طراحی و تولید نمونه‌های تماما ایرانی آغاز شد که هر کدام به خودی خود توانایی انهدام هر هدفی را دارند، حتی برخی از آن‌ها مانند توسن می‌توانند سنگر‌ها و استحکامات بتنی را نیز نابود کنند.

نابودی اهداف زمینی و دریایی با موشک ضدزره توسن

توسن سلاح پیشرفته ایرانی

موشک ضدزره توسن که می‌توان آن را از اولین تولیدات بومی نیرو‌های مسلح کشور دانست برای انهدام انواع هدف‌های زرهی ثابت و متحرک، مجهز به زره‌های واکنشی و غیر واکنشی، استحکامات بتنی و اهداف دریایی کاربرد دارد.

تکنولوژی توسن چندین سال است که وارد چرخه دفاعی ایران شده و در بسیاری از نیرو‌ها از جمله نیروی زمینی ارتش به خصوص در نقاط مرزی مورد استفاده قرار گرفته است تا امنیت مرزها با قدرت حفظ شود.

نابودی اهداف زمینی و دریایی با موشک ضدزره توسن

مهم‌ترین ویژگی توسن این است که با ۲ سرجنگی در فاصله ۷۵ متر پس از شلیک از موشک‌انداز مسلح می‌شود و می‌تواند هر هدفی را در فاصله‌های دوردست منهدم کند، چرا که نوع هدایت آن saclos است، در این نوع هدایت ردیابی هدف دستی، اما ردیابی و کنترل موشک به صورت خودکار انجام می‌شود؛ این نوع هدایت باعث می‌شود موشک از نقطه‌ای نامرئی برای کاربر شروع به حرکت کرده و راحت‌تر عمل کند، به همین دلیل از این هدایت در برابر اهداف زمینی مانند تانک‌ها و پناهگاه‌ها استفاده می‌شود.

نابودی اهداف زمینی و دریایی با موشک ضدزره توسن

دیگر ویژگی‌های توسن باعث شده تا این موشک را بتوان از روی نفربر زرهی bmp۲ و لانچر زمینی شلیک کرد، البته این لانچر قابل نصب بر روی خودروی جیپ هم هست و می‌توان این موشک را به دوربین حرارتی دید در شب نیز مجهز کرد.

برد نسبتا زیاد، هدایت مطمئن، احتمال اصابت فزاینده، سبک بودن، سرعت عمل در شناسایی هدف و امکان هدایت و کنترل آن در شب از ویژگی‌های برجسته توسن است و نیرو‌های عمل کننده می‌توانند در عملیات آفندی، پدافندی و جنگ‌های نامنظم نیز از آن بهره ببرند.

نابودی اهداف زمینی و دریایی با موشک ضدزره توسن

طول این موشک حدود ۱۳۰ سانتیمتر، قطر آن نزدیک به ۱۳۵ میلیمتر، وزن آن ۵.۲۶ کیلوگرم، نوع سرجنگی آن heat و نوع سوخت آن جامد دو پایه است. سبک بودن، امکان حمل موشک‌انداز، سرعت عمل در شناسایی اهداف، امکان تغییر سریع ۳۶۰ درجه‌ای برای رهگیری هدف از دیگر ویژگی‌های موشک ضدزره توسن است که آن به سلاحی تهاجمی، نفوذی و مرگبار تبدیل می‌کند.

نیرو‌های مسلح کشورمان از موشک توسن برای عملیات‌های نفوذی، تهاجمی و جنگ و گریز استفاده می‌کنند و امروز این موشک کاملا منطبق با اصول نبرد ناهمگون و تهدیدات روز تولید می‌شود.

نابودی اهداف زمینی و دریایی با موشک ضدزره توسن

تولید این موشک‌های ضدرزه در کنار سایر تجهیزات پیشرفته، چون تانک‌ها، نفربر‌ها و سایر تسلیحات بومی قدرت بازدارندگی کشور را به حدی رسانده است که همه دنیا حتی دشمنان را وادار کرده به قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارند و به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای و جهانی حساب ویژه‌ای باز کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط:
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی