مدیریت بحران به سبک جوانان جهادگر
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1891
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20728
بازدید ماه : 195117
بازدید کل : 1606796
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 5 / 11 / 1398
از این بلایا، در یک سال اخیر در کشورمان کم نبوده؛ اول سال که مردم غرب و شمال کشور گرفتار سیل شدند، حالا هم آسمان آنقدر در سیستان و بلوچستان و کرمان گریست که دنیا را آب برد.

بعد از تجربه‌های چند سال اخیر در بحران‌هایی مانند زلزله کرمانشاه یا سیل خوزستان و لرستان و مانند آن ها، اکنون تجربه‌های جدیدی از مدیریت بحران‌ها را، گروه‌های جهادی آتش به اختیار به نمایش گذاشته اند. یکی از این گروه ها، متشکل از دانشجویان جهادگر اصفهانی است که در قالب گروه جهادی محمد رسول الله (ص)، وابسته به بسیج دانشجویی اصفهان، از همان روز‌های ابتدایی وقوع سیل، در شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان حضور یافتند و مدیریت را به دست گرفتند.


همراهی چند ساله با مردم

این گروه جهادی، چند سال است که در دلگان مشغول خدمت رسانی اند و از خرده فرهنگ‌های حاکم بر این شهرستان و اطراف آن، آگاهی دارند. در این سال‌ها هم تجهیزات زیادی را در این منطقه مستقر کرده اند. اخیرا هم مشغول ساخت یک مجتمع مهارتی و آموزشی بودند که سیل آمد. همین ساخت مجتمع باعث شده زیرساخت‌ها و تجهیزات خوبی برای کمک به مردم سیل زده در اختیار داشته باشند و از توانشان برای حل بحران استفاده کنند.
 
دلگان

سیدسجاد شبانکاره، مسئول این گروه جهادی است و درباره فعالیت‌های این گروه در دلگان با خبرنگار ما گفتگو می‌کند. او می‌گوید: این گروه جهادی از قبل در شهرستان دلگان حضور مستقیم داشته و به همین دلیل بر مشکلات مردم و همچنین نیاز‌های آنان اشراف بیشتری دارد. 

او معتقد است همین حضور چند ساله در دلگان و استقرار تجهیزات و لجستیک، باعث شده که در چنین موقعیتی بتواند با برنامه ریزی و بدون دستپاچگی، امور را پیش ببرند و بتوانند مدیریت بهتری در بحران داشته باشند. 

به گفته مسئول گروه جهادی محمد رسول الله (ص) یکی از اقدامات مهم گروه، شناسایی افراد توانمند بود. شبانکاره توضیح میدهد: افرادی که توانایی انجام کاری دارند، شناسایی کردیم یا افراد توانمندی که از قبل میشناختیم، پای کار آوردیم تا بتوانیم هرچه سریعتر وضعیت دلگان را به حالت قبل برگردانیم.


اعتماد بنیاد مستضعفان به جوانان

وی با بیان اینکه گروه جهادی ما، به دلیل اشراف بر منطقه توانایی مدیریت کمک‌ها و اقدامات لازم برای لایروبی یا بازسازی منازل را دارد، ادامه می‌دهد: به همین دلیل بنیاد مستضعفان از لحظات اولیه وقوع سیل بخشی از کمک‌های خود به مردم را در اختیار گروه ما قرار داد. از سوی بنیاد مستضعفان حدود ۵۰۰ میلیون تومان وسیله مانند جیره غذایی، پک‌های اضطراری مواقع بحران، لوازم اولیه زندگی و پتو به دلگان ارسال شد که توزیع و مدیریت توزیع بخشی از آن به گروه ما سپرده شد. 

شبانکاره با اشاره به اینکه محل استقرار گروه جهادی محمد رسول الله (ص) به صورت قرارگاهی برای دیگر جهادگران تبدیل شده، می‌گوید: توانستیم نقاط کور شهرستان را که ممکن است از دید جهادگران یا مسئولان پنهان بماند، شناسایی کنیم.

وی به برنامه ریزی گروه جهادی محمد رسول الله (ص) برای مدیریت کاهش آسیب و همچنین بازگرداندن زندگی به مردم منطقه اشاره میکند و میگوید: در بحث کشاورزی، باید پیگیر خسارت‌های وارد شده به کشاورزان خرد باشیم. مثلا بنا داریم زمین‌های کشاورزی زیر ۱۰ هکتار را با تجهیزاتی که در اختیار داریم، شخم بزنیم. تأمین بذر هم فعلا در توان گروه نیست، اما شاید در آینده بتوانیم برای آن فکری بکنیم.
 
دلگان

مسئول گروه جهادی محمد رسول الله (ص) ادامه می‌دهد: در بحث ترمیم چاه آب هم با دستگاه‌هایی که داریم، برای حفر چاه یا احیای چاه‌های آب اقدام خواهیم کرد.


هم ابزار می‌دهیم؛ هم مشورت

وی بیان می کند: در موضوع بازسازی منازل مردم، ابزار و وسایل مورد نیاز را تهیه خواهیم کرد. در واقع قصد داریم قرارگاهی در دلگان تشکیل دهیم که لوازم مورد نیاز دیگر گروه‌های جهادی را تأمین کنیم. 

شبانکاره توضیح می‌دهد: از این به بعد احتمالا گروه‌های جهادی زیادی برای بازسازی و کمک به مردم به منطقه خواهند آمد یا برنامه ریزی برای آن دارند. همه گروه‌های جهادی ابزار‌ها و وسایل را ندارند؛ ابزار‌های سنگین و نیمه سنگین در ساخت خانه و بازسازی مناطق مسکونی و مانند آن، در اختیار همه گروه‌ها نیست. ما این ابزار را به گروه‌های جهادی میدهیم و حضور گروه‌ها را در منطقه مدیریت میکنیم. 

او می‌گوید: اسکان و غذای مورد نیاز این گروه‌ها را هم ما بهتر از خودشان میتوانیم هماهنگ کنیم، حتی اگر گروهی نتوانست کار را تکمیل کند، یا برای بخشی از کار نیروی مورد نیاز را نداشته باشند، باز هم میتوانند روی کمک و همراهی ما حساب کنند. 

این جهادگر اصفهانی برای بیان چهارمین اقدام موثر گروه جهادی محمد رسول الله (ص) به ادامه ساخت مجموعه آموزشی- مهارتی اشاره میکند و میگوید: داریم تلاش میکنیم که این موضوع را به عنوان یک استراتژیک در دلگان دنبال کنیم. این مرکز در حال تبدیل شدن به مقری برای جبهه‌های مردمی است و در این مدت هم محل عبور و مرور بچه‌های جهادگر و دغدغهمند شده است. 

وی ادامه می‌دهد: در آینده هم که این مرکز قرار است فضای مهارت آموزی را در حد توان خود، متحول کند و آموزش‌های فنی و مهارتی را که خلأ اساسی در زندگی مردم دلگان است، تأمین کند. 

حضور گروه‌های جهادی، چه کوچک و چه بزرگ مانند گروه جهادی محمد رسول الله (ص) نعمت بزرگی برای کشور است. برای آن قسمت‌هایی که از چشم مسئولان دور مانده و مورد غفلت آنان واقع شده است. از طرفی فعالیت‌های جهادی از این دست، میتواند الگوی جالبی برای فعالیت‌های خودجوش و آتش به اختیار جوانان برای حل مشکلات مردم و کشور باشد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط:
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی