حكمت برخی عبادات در کلام امام علی علیه السلام
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3063
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21900
بازدید ماه : 196289
بازدید کل : 1607968
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 17 / 10 / 1398

خداوند ايمان را جهت پاك شدن از شرك واجب نمود، و نماز را براى منزّه شدن از كبر، و زكات را موجب روزى، و روزه را آزمايشى براى اخلاص مردم، و حج را سبب تقويت دين، و جهاد را براى ارجمندى اسلام، و امر به معروف را به خاطر اصلاح عموم مردم، و نهى از منكر را براى باز داشتن نادانان از کارهای زشت، و صله رحم را براى فراوانى نفرات، و قصاص را براى حفظ خونها، و اقامه حدود را براى بزرگداشت حرامها، و ترك خوردن مسكر را براى حفظ عقل، و دورى از دزدى را براى پا بر جايى پاكدامنى، و ترك زنا را براى حفظ نسب، و ترك لواط را براى ازدياد نسل، و شهادات را براى پشتوانه حق بر عليه انكارها، و ترك دروغ را به خاطر شرافت راستى، و سلام را امانى از خطرات، و امامت را براى نظام امت، و فرمانبردارى را براى‏ بزرگداشت مقام امامت‏. (حکمت 252)

شرح حدیث:
احكام دين اسلام با تمام جزئيات خود دستورهائى هستند كه خداوند حکیم براى بندگان مؤمن خود مقرر كرده است. از اينرو انجام دادن اين احكام وظيفه حتمى و قطعى مسلمانان است و يك مسلمان مؤمن كسى است كه دستورهاى واجب الإجراى خداوند را بدون چون و چرا انجام دهد و درباره آنها دچار هيچگونه شك و ترديدى نشود، هيچگونه سؤال و جوابى نكند و هيچگونه دليل و برهانى نخواهد.
با اين حال، گاهى پيشوايان معصوم و امامان بزرگوارما علت منطقى و فلسفه فردى و اجتماعى اين دستورها را تشريح كرده و درباره هر يك توضيح كافى داده اند. تا هم غير مسلمانان به منطقى و مستدل بودن دستورهاى اسلام پى ببرند و بتوانند با دستورهاى اديان ديگر مقايسه كنند، و هم مسلمانها با فلسفه احكام و عباداتى كه انجام مي دهند آشنا شوند و فوايد سازنده آنها را بهتر و بيشتر بشناسند
امام عليه السلام نيز در اين جمله هاى كوتاه و پر معنى فلسفه ايمان، نماز، زكات، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهى از منكر و... را تشريح فرموده و درباره واجب بودن هر يك توضيحى دقيق و عميق داده است.
______________________
منبع: پندهاى كوتاه از نهج البلاغه، هیئت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی