انواع انسان‌شناسي
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1116
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19953
بازدید ماه : 194342
بازدید کل : 1606021
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 11 / 10 / 1398

 

1. انسان‌شناسي تجربي را نبايد با انسان‌شناسي به مفهوم anthropologyخلط كرد. چنان‌كه در متن درس اشاره شد، انسان‌شناسي تجربي، شامل همة شاخه‌هاي علوم انساني از جمله آنتروپولوژي مي‌شود. آنتروپولوژي در طول تاريخ كاربردهاي مختلفي داشته، ولي در كاربرد رايج آن در محافل علمي و دانشگاهي در عصر حاضر، يكي از شاخه‌هاي علوم اجتماعي يا علوم انساني تجربي است كه به مسائلي مانند منشأ پيدايش انسان، توزيع جمعيت و پراكندگي آن، رده‌بندي انسان‌ها، پيوند نژادها، خصيصه‌هاي فيزيكي و محيطي و روابط اجتماعي و موضوع فرهنگ، با روش تجربي مي‌پردازد.

2. واژة علوم انساني در فارسي، گاه معادل واژة «humanitis» و گاه معادل واژة «Social sciences» قرار داده مي‌شود. واژة humanitis كه بهتر است برابرْنهادِ فارسي آن را دانش‌هاي انساني يا معارف انساني قرار دهيم، در نخستين كاربردش، بر آن دسته از آثار لاتيني و يوناني اطلاق مي‌شود كه برخلاف خداشناسيِ اهل مدرسه در قرون وسطا، به جنبة انساني مي‌پردازند. اين واژه در اروپا و آمريكا براي تفكيك رشته‌هاي ادبيات، زبان‌ها، فلسفه، تاريخ، هنر، خداشناسي و موسيقي از علوم اجتماعي و طبيعي به كار برده مي‌شود و به لحاظ روش، به روش تجربي و علمي محدود نيست. معارف ديني نيز در صورتي كه محصول انديشة بشر تلقي شود، در اين قلمرو قرار مي‌گيرد. بر اين اساس، معارف ديني به مثابة بينش‌ها و ارزش‌هاي دريافت شده از سوي خداوند و ماوراي طبيعت، خارج از اين حوزه است. واژة Social sciencesكه معادل دقيق آن «علوم اجتماعي تجربي» است، گاه به معناي مجموعة علوم تجربي انساني در برابر علوم تجربي طبيعي به كار مي‌رود و شامل جامعه‌شناسي، روان‌شناسي، علوم سياسي، اقتصاد و حتي علوم تربيتي، مديريت و شاخه‌هايي از علم حقوق مي‌شود و گاه در كانون آن، جامعه‌شناسي، اقتصاد، علوم سياسي و انسان‌شناسي (anthropology) قرار دارد و روان‌شناسي اجتماعي، زيست‌شناسي اجتماعي، جغرافياي اجتماعي و شاخه‌هاي مرزي آن، حقوق، فلسفة اجتماعي، تئوري‌هاي سياسي و تحقيقات تاريخي (تاريخ اجتماعي، تاريخ اقتصادي) از جهت روش، شاخه‌هاي مشترك آن به شمار مي‌آيند. ر.ك:

Kuper Adman, the social sciences Encyclopedia, Rotlage and kogan paul.

و همچنين، ر.ك: بولك بارس و ديگران، فرهنگ انديشة نو، ترجمة پاشايي

و نيز، ر.ك:

Theodorson George, A modern Dictionary of Social Sciences.

گروهي راه درست شناختِ انسان را سير و سلوك عرفاني و دريافت شهودي دانسته و با تلاش‌هايي كه از اين طريق انجام داده‌اند، به نوعي شناخت از انسان دست يافته‌اند كه مي‌توان آن را «انسان‌شناسي عرفاني» ناميد. جمعي ديگر، از راه تعقل و انديشة فلسفي به بررسي زواياي وجود انسان دست يازيده و او را از اين منظر كاويده و نتيجه تلاش فكري خود را «انسان‌شناسي فلسفي» ناميده‌اند. گروهي نيز با استمداد از متون ديني و روش نقلي، درصدد شناخت انسان برآمده و «انسان‌شناسي ديني» را پايه‌گذاري كرده‌اند.

آنچه در سلسله بحث‌هاي آيندة اين كتاب مورد نظر است، بررسي انسان با روش نقلي و در پرتو قرآن است.

انسان‌شناسي خُرد و كلان

انسان‌شناسي مورد نظر در اين كتاب، انسان‌شناسي كلانيا كل‌نگراست. به اين لحاظ، موضوع انسان‌شناسي در اين كتاب انسان به طور كلي است و قلمرو آن را مجموعه

مسائل كلي و كلانِ ناظر به انسان تشكيل مي‌دهد و انبوه داده‌هاي تجربي كه از انسان‌ها در اوضاع، زمان و مكان خاصي سخن مي‌گويند يا بُعدي خاص از آدمي را بررسي مي‌‌كنند (= انسان‌شناسي خُرد)، از قلمرو آن خارج‌اند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: انسان از نگاه قرآن
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی