تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8991
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27828
بازدید ماه : 202217
بازدید کل : 1613896
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 5 / 8 / 1398


ایستادگی در نبردها
یكی از جلوه های پایدار حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) حضور در جنگ های متعددی است كه دشمنان بر مسلمانان تحمیل كردند. پیامبر(صلی الله علیه وآله) در این جنگ ها با شجاعت و با تمام وجود مبارزه می كردند و دیگران را تشویق به مقابله با دشمنان می نمودند و فرماندهی جنگ را نیز بر عهده داشتند.
خداوند از پیامبر (صلی الله علیه وآله) می خواهد كه اگر تمام افراد از اطراف او پراكنده شدند باز به مبارزه برخیزد و در راه دین كوتاهی و سستی به خود راه ندهد: (فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ) (نساء: 84); پس در راه خدا پیكار كن، جز عهده دار شخص خود نیستی، و[لی] مؤمنان را [به مبارزه] برانگیز.
به تنهایی برابر دشمن بایست، حتی اگر هیچ كس همراه تو گام به میدان نبرد نگذاشت، تو موظّفی با تمام نیرو و ثبات قدم با دشمنان به مبارزه برخیزی.
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «خداوند رسول خود را به تكلیفی امر كرد كه هیچ كس را این چنین امر نكرده بود. او را تكلیف كرد تا به تنهایی در برابر دشمن بایستد، هر چند كسی را برای یاری خود نیابد.(14)
هر گاه كار جنگ سخت می شد و دشمن پیشروی می كرد، مسلمانان به طرفی كه پیامبر در آنجا نبود می گریختند. آن حضرت یك تنه با دشمنان می جنگید و با اینكه فرمانده بود، نزدیك ترین افراد به دشمن بود، و هیچ گاه میدان نبرد را خالی نمی كرد.
قرآن در عدم سازش رسول اكرم (صلی الله علیه وآله) با دشمنان می فرماید: (وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُونَ) (قلم: 9); دوست دارند كه نرمی كنی تا نرمی نمایند.
سران شرك و كفر دوست دارند تا تو نرمش نشان دهی و بخشی از فرمان های خدا را نادیده بگیری تا آنان هم نرمش نشان دهند و از مبارزه با تو دست بردارند. خداوند در این آیه، او را از این كار نهی می كند. كافران از او می خواستند مانند رهبران دنیایی دست از سخت گیری در اجرای اهداف خود بردارد و با سازش و نرمش با مخالفان خود كنار بیاید. پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) هیچ گاه اهل سازش كاری و داد و ستد سیاسی نبود. او هرگز اهداف مقدس خویش را با ثروت و مقامات دنیوی معامله نكرد. آن حضرت با تمام وجود از دین و آیین خویش دفاع كرد و از فراوانی دشمن و سختی راه هرگز ناامید نگشت. با نشاط به وظایف خویش عمل كرد و هیچ گاه خستگی و سستی به خود راه نداد. تمام جنگ ها و مبارزات برای این است كه مردم خداپرست شوند و با خدا ارتباط پیدا كنند. چگونه می توان با مشركان كنار آمد و بر سر دین معامله كرد؟ باید با قاطعیت تمام از اصول ارزشی دین دفاع نمود.
هیچ گاه در زندگی پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) دیده نشده كه در جایی از اصول و اركان دین خویش عقب نشینی كرده باشد و یا از میدان جهاد فرار كند. حتی در میدان جنگ احد كه كار به منتها درجه وخامت رسید و اغلب افراد از میدان خارج شده و به گوشه ای پناه بردند، پیامبر (صلی الله علیه وآله) در میدان ایستاد و با اینكه جراحات پیشانی و دندان، او را به شدت آزار می داد و ظاهراً هیچ امیدی به نجات او نبود، ایستادگی نمود. (15)
این گفتار را با سخنی از علی (علیه السلام) درباره اسوه بودن پیامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) برای همه مسلمانان به پایان می بریم. آن حضرت فرمود: «... از راه و رسم پیامبرتان پیروی كنید كه بهترین راهنمای هدایت است، رفتارتان را با روش پیامبر تطبیق دهید كه هدایت كننده ترین روش هاست.» (16)
********************************************
پى نوشت ها :
1ـ ر.ك: جعفر سبحانى، منشور جاوید: نخستین تفسیر موضوعى قرآن، قم، دارالقران الكریم، 1369، ج 7، ص 341.
2ـ سید محمّد حسین طباطبایى، المیزان، قم، اسماعیلیان، 1371، ج 7، ص 64 / ناصر مكارم شیرازى، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیه، 1368، ج 5، ص 214.
3ـ اكبر هاشمى رفسنجانى، تفسیر راهنما، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، 1379، ج 11، ص 14.
4ـ نهج البلاغه، ترجمه عبدالمجید معادیخواه، تهران، ذرّه، 1379، خ 72.
5ـ همان، خ 108.
6ـ همان، خ 194.
7ـ ناصر مكارم شیرازى، پیشین، ج 27، ص 121.
8ـ محمود شبسترى، گلشن راز، تهران، كتابخانه طهورى، 1361، ص 12.
9ـ مرتضى مطهّرى، مجموعه آثار، تهران، صدرا، 1378، ج 16، ص 139.
10ـ جعفر سبحانى، پیشین، ج 7، ص 347.
11ـ محمّد باقر مجلسى، بحارالانوار، تهران، المكتبة الاسلامیه، ج 16، ص 95، ح 29.
12ـ ناصر مكارم شیرازى، پیشین، ج 12، ص 347.
13ـ عبداللّه جوادى آملى، تفسیر موضوعى قرآن: سیره رسول اكرم (صلى الله علیه وآله) در قرآن، قم، اسراء، 1379، ج 8، ص 291.
14ـ محمّد بن یعقوب كلینى، اصول كافى، بیروت، دارالاضواء، 1415، ج 8، ص 274، ح 414.
15ـ ناصر مكارم شیرازى، قرآن و آخرین پیامبر، تهران، دارالكتب الاسلامیه، 1375، ص 331.
16ـ نهج البلاغه، خ 110.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی