فلسفه غسل میت و غسل مس میت چیست ؟
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 808
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19645
بازدید ماه : 194034
بازدید کل : 1605713
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 24 / 11 / 1396



 

 

پرسش شما: فلسفه غسل میت و غسل مس میت چیست ؟

✅پاسخ کوتاه: در مورد غسل میت و غسل مس میت احتمالاتی را می توان بیان داشت که خدمت دوستان تقدیم می کنیم. ظاهرا غسل مس ميت ارتباط تنگاتنگی با غسل ميت دارد، چون به مجرد غسل داده شدن ميت ديگر لمس او موجب غسل نمي گردد.
ان طور که از روایات اهل بیت استنباط می شود مرگ جنبه ای از آلودگی را برای شخص به همراه دارد مانند حالت جنابت. ما می توانیم که پس از مرگ ظاهری، روح کماکان به بدن سابق خود یک نحوه تعلقی دارد و هنوز از ان اثر میپذیرد لذا بدن سابق میت را غسل می دهند تا از ان الودگی حین وفات پاک شود. اما شهیدان چون مرگشان لله است مرگشان الودگی برایشان ندارد و غسل هم ندارند!
فردي از امام جواد عليه السلام پرسيد : « چرا میّت را غسل می دهند و چرا غسال باید غسل مس میّت کند؟ حضرت در پاسخ فرمود: میّت جنب است و چون می خواهد با فرشتگان دیدار کند، باید پاک باشد. غسال هم چون می خواهد ( بعد از غسل) با مؤمنان ملاقات کند، بايد غسل نمايد ».
البته در كنار اين امور می توان احتمالات ديگري را نيز مطرح نمود ؛ مثلا مي توان گفت غسل مس میت زمينه اي برای پرهیز زنده ها از آلودگی به میکرب و بیماری هاي احتمالي است که به وسیله تماس با مرده ممکن است منتقل گردد زيرا بازماندگان مرده در اثر از دست دادن فرد عزیزى از افراد خانواده خود احساسات و عواطف برافروخته اى خواهند داشت . نمى توانند یکباره رابطه خود رابا او قطع شده ببینند . آن ها در اثر انس و علاقه اى که نسبت به او داشته اند , حتى بعد از مرگ مى خواهند او را ببوسند و در آغوش پر مهرشان بگیرند .
لذا اسلام براى آن که همه افراد - مخصوصا بازماندگان مرده - را از آلودگى به انواع میکروب ها و ابتلا به امراض گوناگون که از پیکر بى جان ممکن است بـه آنـهـا سـرایـت کـنـد , بـازدارد و در عین حال با تحریم تماس با مرده, با عواطف و احساسات برافروخته آن ها مبارزه نکرده باشد, مشکل قانونى براى آن ها به وجود آورده است; یعنى دستور داده هـر کسى به بدن مرده دست بزند و یا به هر نحوى بدنش با میت تماس پیدا کند , باید تمام بدنش را شست و شو داده و غسل نماید .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی