تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3018
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21855
بازدید ماه : 196244
بازدید کل : 1607923
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 / 9 / 1396

 

 

پرسش شما:چرا مخالفان فلسفه میگویند ملاصدرا شرب خمر را جایز می داند؟ اگر کذب است، پس این سخنانی که مخالفان فلسفه میگویند چیست؟!

✅پاسخ عمومی:

بسم الله الرحمن الرحیم

حرمت شراب و هر نوع نوشیدنی مست کننده برای هر طلبه پایه اول و هر نوجوان و جوانی که در مملکت اسلامی زندگی کند واضح و مبرهن است. حال چگونه می شود به ذهن برخی خطور کند که عالم، دانشمند، فقیه و عارفی در سطح و جایگاه ملاصدرا به اندازه یک طلبه پایه اول از حلال و حرام خدا اطلاع نداشته باشد؟!

واقعا گاهی انسان از برخی اشکالات مخالفان فلسفه و عرفان متعجب می شود. هر چند پشت پرده این ماجراها بر ما پنهان نیست اما بهتر است از بحث دور نشویم و به پاسخ سوال بپردازیم.

بر اساس حکم صریح دین خدا نوشیدن شراب ولو به قدر سر سوزنی باشد حرام است. اما هر ماده و شیء حرامی لزوما بی منفعت و بی تاثیر نیست. در شراب نیز منافعی وجود دارد منتهی مضرات و صدماتی که به جسم و روح وارد می کند بیش از منافع آن است.

حق تعالی در قران کریم می فرماید:  يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ ۖ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

از تو از حکم شراب و قمار می‌پرسند، بگو: در این دو کار گناه بزرگی است و سودهایی برای مردم، ولی زیان گناه آن دو بیش از منفعت آنهاست.

ملاصدرا در کتاب اسفار خود بحث های گوناگونی را با نظم و چینشی خاص بیان نموده است. از کلیات و طبیعیات گرفته تا بحث قیامت.

در بخش طبیعیات میگوید : 

قال الشیخ فی سبب شده الفرح فی شارب الخمر وشده الغم فی السوداوی اما الأول فلان الخمر إذا شربت باعتدال ولدت روحا کثیرة معتدلة فی الرقة والغلظ شدیده النورانیة وذلک هو السبب الأول وسببیته للفرح ان الروح إذاکانت کثیرة معتدلة ساطعة یستعد للانفعال من أدنى سبب من المفرحات فان المستعد للشئ یکفیه أضعف أسبابه مثل الکبریت فی الاشتعال فإنه یشتعل بأدنى نار لا یشتعل الحطب بأضعافها ولهذا یکثر فرح شارب الخمر حتى یظن به انه یفرح لذاته ولیس کذلک لان حدوث اثر لا عن مؤثر محال .

  الأسفار, الملا صدرا , ج4 ص۱۶۰.

همانطور که از صدر عبارت بر می آید نوشته است « قال الشیخ». یعنی شیخ ابن سینا این حرفها را گفته است نه ملاصدرا!! . ملاصدرا دارد از شیخ ابن سینا نقل قول می کند.

اینکه بنده از کتابی مطلبی نقل کنم و بگویم فلانی این حرف را زده، به معنای این نیست که بنده آن را گفتم. بنده ناقل ان سخنم. حال ان سخن چیست؟ سخنی است در محدود طبیعیات و خواص و تاثرات مواد بر بدن انسان است به نقل از یک دانشمند و پزشک و طبیب بزرگ.

در متن نوشته شده است، «قال الشیخ فی سبب شده الفرح فی شارب الخمر»، ابن سینا در سبب و علت مادی فرح و شادی ناشی از شرب خمر سخن می گوید و در ادامه نوشته است « وشده الغم فی السوداوی» و علت شدت غم در افراد سودایی.

در ادامه هم میگوید اگر کسی شراب را اینگونه بخورد، موجب تاثیری بر روح بخاری (نه روح مجرد از ماده که مخالفان فلسفه پنداشتند) می شود و این تاثیر موجب فرح و شادی در این شخص می گردد.

این دانشمند بزرگ دارد تاثیر شراب خوردن ( اگر زیاده روی در ان نشود) را بیان می کند و میگوید شراب خوردن به این دلیل باعث فرح و شادی فرد مست شده می شود. 

اگر کسی از تاثیرات مادی یک ماده ای که در فقه و شرع حرام شده مطلب بنویسد خلاف شرع مرتکب شده است؟ اگر کسی مثلا از خواص  گوشت خوک بگوید و در عین حال معترف باشد مضرات این گوشت بیش از خواص ان است و خوردن ان جایز نیست گناهی مرتکب شده؟

ابن سینا در ادامه از علت غم و اندوه در افرادی که مزاج سودایی دارند نیز سخن می گوید چون اصلا کتاب قانون وی کتابی مربوط به طب و پزشکی و تاثیر و تاثرات مواد بر بدن انسان است.

از کجای این بحث پزشکی و طبیعی جواز نوشیدن شراب استنباط می شود؟ از کجای این بحث تائید شراب خارج می شود؟ این ملاصدرا همان است که میگوید نابود باد فلسفه ای که خلاف شرع خدا سخن بگوید. این ملاصدرا همان کسی است که چشم برزخی اش باز بوده و بارها و بارها با پای پیاده به سفر خانه خدا رفته است. این ملاصدرا به اندازه آن مسئولان سایت دار الصادق که حتی عربی خواندن نیز نمی دانند سواد دارد. به اقایانی که در این سایت در صدد تخریب دین خدا به اسم اسلام زحمت میکشند نصیحت می کنم دست از این شیطنت ها بر دارند.

خلاصه کلام اینکه:

1) این تبلیغات و هجمه های سایت های صد عرفان و فلسفه که میگویند ملاصدرا شراب خوردن را تائید کرده غلط اندر غلط است.

2) ملاصدرا شراب خواری را تائید نکرده و ان سخنی که در اسفار امده نقل قولی از کتاب قانون ابن سینا است.

3) مراد ابن سینا نیز بیان علت طبی و پزشکی شادی ناشی از شرب خمر است و در مقام بحث فقهی و یا بیان مضرات شراب نیستند.

در پایان برای کسانی که از روی عناد در صدد تخریب شخصیت ستارگان عالم علم و دانش این مرز و بوم هستند طلب هدایت می کنیم و از عزیزی که این سوال را ارسال کردند تشکر می نماییم.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی