مقام علی علیه السلام در روایات عام . . .
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1287
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20124
بازدید ماه : 194513
بازدید کل : 1606192
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 6 / 1396

بنابراین چون به دنبال این آیه بدون فاصله می گوید : سپس ما کتاب را به بندگان برگزیده خود ارث دادیم ، معلوم می شود که مراد همین قرآن مورد ذکر است ، و البته معلومست که مراد از این قرآن ارث داده شده قرآن نوشته شده نیست ، بلکه مراد حقیقت قرآن است که بر قلب آنان وارد شده است ، و به همان نهجی که حضرت رسول الله آن حقائق را از جبرئیل امین تلقی کردند ، به همان نهج این بندگان برگزیده از حضرت رسول الله قرآن را تلقی نمودند ، و آن حقائق و اسرار و دقائق و لطائف که :

«لا یمسه الا المطهرون [26]

«و انا جعلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم [27]

با سطح بسیار عالی و مرتفعی که اختصاص به خود آنان داشته است بر قلبشان وارد شده است .

مراد از بندگان برگزیده خدا که کتاب الهی به آنان به ارث رسیده چه کسانی هستند ؟

اما در موضوع دوم طبق روایات فراوان و مستفیضی که از حضرت امام محمدباقر و حضرت امام جعفر صادق علیهما السلام وارد است مراد از این بندگان برگزیده ذریه پیغمبر اکرم از اولاد حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند که به مقتضای آیه مبارکه : «ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین [28] در تحت ذریه و آل ابراهیم واقع شده اند .

علاوه از صدر اسلام تا به حال هیچکس ادعا ننموده که از امیرالمؤمنین علیه السلام و از ائمه طاهرین سلام الله علیها اجمعین ، کسی دیگر به کتاب خدا عارف بوده است بلکه طبق روایات متواتر که از بزرگان اهل سنت وارد

شده است امیرالمؤمنین علیه السلام اعرف و اعلم امت به کتاب خدا بوده اند .

و بنابراین مسلما مراد از بندگان برگزیده خدا که قرآن به آنان ارث رسیده است آنانند .

از اینها گذشته طبق حدیث متواتر بین شیعه و سنی که پیغمبر عترت خود را ملازم و قرین قرآن قرار داده است ، معلوم می شود که مراد از بندگان برگزیده همانا عترت رسول خداست : انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض[29] من در میان شما دو چیز بزرگ و سنگین از خود به یادگار می گذارم یکی کتاب خدا و دیگری عترت من ، یعنی اهل بیت من هستند ، و این دو هیچگاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند .

و علاوه بر روایاتی که درباره علم امیرالمؤمنین علیه السلام آمده مانند حدیث وارد از ام سلمه که پیغمبر فرمود : علی مع القران و القران مع علی[30] علی با قرآن است و قرآن با علی است و حدیث انا مدینه العلم و علی بابها[31] من شهر علمم وعلی در اوست ، و نظائر آنها از روایاتی که درباره علم امیرالمؤمنین وارد شده است استفاده می شود که آن حضرت از وارثین کتاب خدا از رسول الله بوده اند .

اما راجع به آنکه می فرماید : فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منهم سابق بالخیرات باذن الله

معلومست که منظور همان اصحاب شمال و اصحاب یمین و مقربونند ، و مسلما مراد از بندگان برگزیده همان دسته سومند که در خیرات گوی سبقت را ربوده اند .

بنابراین یا ضمیر منهم راجع است بعبادنا بدون قید اصطفا ،

یعنی مطلق بندگان ما به سه دسته تقسیم می شوند ، لکن از میان آنان همان سابقون الی الخیرات هستند که مورد برگزیدگی واقع شده و کتاب را ارث برده اند .

و یا ضمیر منهم راجع است به الذین الصطفینا من عبادنا بدین معنی که هر سه طایقه شریکند در وراثت کتاب ، گرچه وارث حقیقی و حافظ کتاب همان دسته سوم که عالم به کتابند خواهد بود .

و مانعی ندارد که در عین آنکه قائم به کتاب و حافظ آن بعضی بخصوص باشند ، نسبت وراثت به همه داده شود ، مانند کریمه شریفه :

«و اورثنا بنی اسرائیل الکتاب [32]

ما تورات را به بنی اسرائیل به عنوان ارث داده ایم ، با آنکه تورات بر حضرت موسی نازل شد ، نه بر همه آنان ، لکن چون حضرت موسی در میان بنی اسرائیل است عنوان نسبت اعطاء تورات به بنی اسرائیل نیز تجوزا صحیح است .

و بنابراین احتمال ، مراد از ظالم لنفسه همان افرادی از مسلمانان هستند که به واسطه ارتکاب سیئه ای بر نفس خود ستم نمودند ، چون بنابراین احتمال ظالم لنفسه از اقسام افراد برگزیده خواهد بود ، و لذا نمی توان آنان را از اصحاب شمال قرار داد ، بلکه از اصحاب یمینند ، غایه الامر آنکه کاستی و منقصتی در آنها خواهد بود

باری بگذریم به اصل بحث ، و آن این که چون امیرالمؤمنین و ائمه اطهار علیهم السلام بندگان برگزیده هستند ، _طبق نصوص صریحه ای که خود اهل سنت از بزرگان از محدثین آنها نقل کرده اند_ لذا آنان پاسداران و حافظان کتاب خداهستند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: امام شناسی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی