آداب قرائت قرآن
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5849
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 24686
بازدید ماه : 199075
بازدید کل : 1610754
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 7 / 1 / 1396

 

محیط خلوت

هرگاه به دست آورد قاری از برای تلاوت قرآن، جایِ خالی و بتواند از خلق عالم کناره گرفت و به دو خصلت سابق که خشوع دل و فراغ بدن باشد هم موصوف شد، انس می گیرد نفس او به خداوند عالم و از غیر او متوحّش می شود و ادراک لذّت تلاوت خواهد کرد و به حلاوت و مزه مخاطبات [موارد خطاب] الهی که در قرآن مجید به بندگان خود کرده، خواهد رسید و مراتب شفقت و مرحمت الهی به بندگان به او ظاهر خواهد شد، و فنون کرامت ها و انواع عزّت های خود را به ایشان معلوم خواهد کرد و به اشارت بدیعه و رموزات عجیبه قرآن خواهد رسید.

پس هرگاه قاری یک جام از این شراب چشید و سرش از باده محبّت الهی گرم شد، هیچ حال را بر این حال اختیار نخواهد کرد و هیچ کار را بر این کار ترجیح نخواهد داد، بلکه حال تلاوت را بر هر حالی و این وقت را بر هر وقتی اختیار خواهد کرد، بلکه او را بر اکثر عبادات ترجیح خواهد داد؛ چرا که تلاوت و قرائت قرآن، مناجات با پروردگار است بی واسطه و توجّه به جناب اوست بی حاجب و مانع.

عزیز و رفیع

پس نظر کن ای قاریِ قرآن که چون خواهی خواند کتاب پروردگار خود را و منشور ولایت او را که بر تو کرامت فرموده است؟ و به چه طریق به جا می آری حدود او را از فرایض و سنن؟ چرا که قرآن، عزیزْ کتابی است بس به عزّت و رفعت و راه ندارد به او خلاف حقّ و باطل؛ نه نظر به اخبار و قصص گذشتگان و نه نظر به احوال آیندگان؛ چرا که این قرآن فرود آمده است از جانب حکیم حمید یعنی از جانب کسی که افعالش در نهایت اِحکام [محکمی] و اتقان است و نظر به نظام کلّ به هیچ نحو خلل ندارد و هر که چنین است، البتّه محمود است و جمیع اَفراد حمد [حمدها] راز برای او ثابت است و منحصر به اوست.

آیات عذاب و رحمت

بخوان قرآن را شمرده، نه با بسیار تعجیل که حرف ها از هم جدا نشود و نه بسیاری از هم جدا، در هنگام قرائت، هرگاه می رسی به آیه رحمت و وعد به درجات بهشت؛ لحظه ای توقّف کن و بگوید: «اللهمّ ارزقنا» و به آیه عذاب و وعید به درکات جهنّم که می رسی، استعاذ کن و بگو: «اللهمّ عافِنا» و به آیه های امثال و مواعظ که می رسی، به تفکّر و تأمّل بگذر نه از روی غفلت.

فضیلت قاریان و عاملان به قرآن

حدیث است که: «رُبَّ تالٍ لِلْقرآنِ و القرآنُ یَلْعَنُهُ» یعنی بسا قاری قرآن که تلاوت قرآن کند و قرآن بر او لعنت کند، از جهت رعایت نکردن حدود و آداب تلاوت. و از آن جمله است پیروی نکردن و به عمل نیاوردن دوام و نواهی قرآن مجید. باید دانست که تلاوت قرآن با رعایت شروط مذکوره فضیلت بسیار دارد. حدیث قدسی است که: هر که مشغول شود به تلاوت قرآن و از آن جهت اشتغال نتواند نمود به دعا کردن و عرض کردنِ حاجت خود به من، من بهترین مزد شاگردان به او عطا می فرمایم و نام او را در زمره صابران و حامدان ثبت می کنم و حاجت او را روا می کنم.

عبداللّه بن مسعود از حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم روایت کرده که آن حضرت فرموده که: قرآن خوان احسان خداست که جمیع بندگان را به او دعوت نموده، پس از خوان نعمت او بهره مند شوید و هرچند توانید فایده آن را فرا گیرید، چه آن ریسمانی ست محکم که هر که دست در آن زند هرگز از رحمت واسعه خدا محروم نشود. و نوری است روشن که گمراهان را به سرمنزل مقصود رساند و شفایی ست به غایت سودمند که دردمندان و مستمندان جهل از دارالشفای معرفت آن عارف می شوند و کافی ست که هر که تابع او می شود به مرتبه ارجمند می رسد. پس تلاوت آن نمایید تا حضرت او سبحانه بهر حرفی از آن ده حسنه در دیوانِ حسنات شما بنویسید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: معرفت شناسی
برچسب‌ها: آداب قرائت قرآن
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی