آيات كيهان شناسي و نجوم قرآن مورد بررسي قرار نگرفته است
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4072
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 22909
بازدید ماه : 197298
بازدید کل : 1608977
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 4 / 1 / 1396

 وي با بيان اين كه بيش از ٧٥٠آيه در قرآن مجيد وجود دارد كه به مسائل علوم تجربي و طبيعي مي پردازد، مي گويد: زمينه هاي مختلف آفرينش اعم از آفرينش انسان ها، حيوانات، گياهان و خلقت آسمان ها، زمين، خورشيد و ماه و حركت هاي آنها همه از مواردي است كه در قرآن به آنها پرداخته و از همه آنها به عنوان آيات و نشانه هاي پروردگار ياد شده است. وي ادامه مي دهد: البته قرآن كتاب هدايت است و براي هدايت بشر نازل شده است همان گونه كه تمام اديان هم همين هدف را دنبال كرده اند. اما خود قرآن در آياتي ما را به تدبر و تفكر درخصوص چگونگي آفرينش اين جهان فرا مي خواند كه نتيجه اين تدبر و تفكر مي تواند سبب افزايش ايمان مومنان و كساني باشد كه درصدد افزايش بينش خود نسبت به پروردگار هستند چرا كه با پي بردن به عظمت كائنات و نظم حاكم بر آنها، ايمان انسان به ناظم عالم بيشتر مي شود. وي ادامه مي دهد: كهكشان ها به 3 دسته عمده بيضوي و مارپيچي و نامنظم تقسيم مي شود كه بعضي از آنها بيش از ٢٠٠ميليارد ستاره مانند خورشيد را در خود جاي داده است به همين دليل پروردگار به آسمان و زمين قسم ياد كرده و از مومنان خواسته است كه درخلقت آن تفكر كنند.
 
اميدياني به آيه ٣٠ سوره انبياء اشاره مي كند و در توضيح بيشتر نشانه هاي جهان هستي كه در قرآن آمده است، مي گويد: خداوند در اين آيه از يكپارچه بودن زمين و آسمان در آغاز خلقت سخن مي گويد و مي فرمايد: آسمان و زمين به هم پيوسته بود و ما آنها را از هم شكافتيم همان گونه كه فيزيك دان ها از ماجراي خلقت جهان با عنوان «انفجار بزرگ» نام مي برند و مي گويند كه جهان حدود 14ميليارد سال قبل بر اثر انفجار بزرگ از ذره اي كه اندازه آن ميليونها بار كوچك تر از اتم اما دماي آن ١٠ به توان ٣٢ درجه سانتي گراد بوده، به وجود آمده و اين امري بسيار شگفت انگيز است.
وي اضافه مي كند: در آيه ١١ سوره فصلت نيز آمده است « ثم استوي الي السماء و هي دخان»، خداوند در اين آيه به آسمان مي پردازد و اين كه در آن زمان دود و گاز بوده است، به عبارتي در اين آيه اشاره شده كه زماني قسمت عمده كائنات از گازهاي سبك شكل گرفته و پس ازآن اتم ها و عناصر سنگين شكل و ستارگان ايجاد شده است و پس از آن نيز تراكم ستارگان كهكشان ها و خوشه هاي كهكشاني پديد آمده اند.
 
دكتر اميدياني با بيان اين كه در قرآن به انبساط عالم هستي نيز اشاراتي شده است، اظهار مي دارد : در سوره ذاريات آيه ٤٧ خداوند مي فرمايد: « آسمان ها را خلق كرديم و همواره آن را بسط و گسترش مي دهيم» در اين آيه به اين نكته اشاره شده است كه جهان درحال گسترش است و همچنان نيز بسط پيدا مي كند و اين موضوع توسط دانشمندان نيز مورد بررسي قرار گرفته است. وي توضيح مي دهد: در سال ١٩٢٩ «هابل» با انجام محاسبات فيزيكي نظريه اي مطرح كرد كه جهان درحال انبساط است و كهكشان ها و خوشه هاي كهكشاني درحال دورشدن از هم هستند كه دليل آن هم اين بود كه طيف كهكشان هاي دورتر رو به قرمزي مي رود پس از او نيز كيهان شناسان با بررسي اين امر متوجه شدند كه برداشت هابل از اين موضوع صحيح بوده است و از آن سال به بعد انبساط و دورشدن جهان مورد توجه قرار گرفت، در حالي كه اين مسئله قرن ها پيش در قرآن آمده است.اين فيزيك دان توجه قرآن و علم به سرانجام جهان را نيز مورد تاكيد قرار مي دهد و مي افزايد: فيزيك دانان براي سرانجام جهان بحث انقباض را مطرح كرده اند بدين معنا كه روزي انبساط جهان متوقف مي شود و جهان شروع به جمع شدن مي كند كه با كشف جديدي كه بشر به آن نايل شده است، يعني كشف ماده تاريك و انرژي تاريك مي توان گفت كه جرم كافي براي گرانش جهان در زمان انقباض بزرگ هم وجود دارد.
 
وي ادامه مي دهد: اين موضوع دقيقا مطلبي است كه در آيه ١٠٤ سوره انبياء مورد اشاره قرار گرفته است با اين مضمون كه: « ما تمام كائنات و جهان هستي را به حالت اول برمي گردانيم، به همان ذره ريزي كه در ابتدا بوده است» و البته در پايان آيه نيز آمده است « انا كنا فاعلين، حتما اين كار را انجام مي دهيم» به بياني ديگر خداوند تاكيد مي كند كه جهان بالاخره روزي منقبض مي شود(بيگ كرانچ).
به گفته دكتر اميدياني در «سوره تكوير» نيز خداوند بارها به موضوع جهان هستي و رموز آن پرداخته است، آنجا كه مي گويد:« اذالشمس كورت». وي ادامه مي دهد: خداوند در اين آيه به متلاشي شدن خورشيد اشاره دارد و مرگ ستارگان كه امري فيزيكي است و هم اكنون نيز رخ مي دهد يا در آيه « واذاالنجوم انكدرت» زماني كه ستارگان تاريك مي شوند كه اين امر موضوعي علمي است يعني ستارگان به غول قرمز تبديل مي شوند و پس از آن منفجر و به ستاره نوتروني و كوتوله سفيد مبدل مي شوند از اين رو اين آيه قرآن همان مطلب فيزيكي است كه دانشمندان كيهان شناس در رصد كهكشان ها مي بينند. وي همچنين با اشاره به خلقت جهان هستي در شش روز(مرحله) خاطرنشان كرد: علم جديد نيز به اين نتيجه رسيده است كه جهان طي مراحل مختلفي خلق شده و به شكل كنوني رسيده است. اميدياني در ادامه با تاكيد بر ديدگاه پيامبر(ص) و ائمه (عليهم السلام) مبني بر اين كه يك ساعت تفكر از ٧٠سال عبادت برتر است، تصريح مي كند: هنوز بسياري از مباحث فيزيكي مانند جاذبه و حركت زمين كه در قرآن آمده، مورد بررسي دقيق فيزيك دانان قرار نگرفته، لذا ضروري است كه آنها بدون علم زدگي به تبيين وتوضيح اين مطالب بپردازند چرا كه اين امر خود مي تواند در توجه و تلاوت قرآن توسط جوانان كه نتيجه آن انسان سازي و تربيت بشر است، تاثيرگذار باشد. اين استاد دانشگاه همچنين ازكم كاري دانشمندان ايراني درباره پرداختن به موارد متعدد اعجاز علمي قرآن انتقاد مي كند و مي افزايد: برخي كشورهاي اسلامي مانند مصر، لبنان، سوريه و عربستان فعاليت هاي خوبي درزمينه هاي مختلف مانند زمين شناسي، پزشكي، گياه شناسي و علوم طبيعي كه در قرآن طرح شده است، انجام داده اند در حالي كه متاسفانه در كشور ما در مقايسه با اين كشورها كم كاري صورت گرفته است. به همين دليل لازم است دانشمندان ما در رشته هاي گوناگون در ذيل آيات، مطالب علمي خود را دنبال كنند. وي اضافه مي كند: ما نبايد توقع داشته باشيم كه دانشمندان بزرگ ما در حوزه هاي علميه با فرصت اندكي كه دارند، در مورد همه علوم تخصص پيدا كنند چرا كه اين توقع نابجايي است. وي تاكيد مي كند: اگر قرار است حق قرآن ادا شود بايد گروهي از دانشمندان و متخصصان تراز اول در هر رشته اي با كمك به علماي حوزه در تفسير قرآن، دين خود را به اين كتاب آسماني ادا فرمايند.

منبع:خراسان


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: گونان گون
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی