تحقیقی پیرامون روز و سال تولد حضرت زهرا علیهاالسلام
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18867
بازدید ماه : 193256
بازدید کل : 1604935
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 28 / 12 / 1395


سال معراج

بدون تردید معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از بعثت واقع شده است. که عده‌ای آن را اوائل بعثت. [البدایه و النهایه ج 3 ص 108.] برخی 15 ماه پس از بعثت. [سیره مغلطه‌ای ص 27.] و برخی هیجده ماه پس از بعثت. [شرح الشفا ج 1 ص 151.] و برخی در سال‌های دیگر ذکر کرده‌اند که چه بسا معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله) در دفعات متعدد اتفاق افتاده باشد.

در این صورت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) چه زمانی به دنیا آمده است؟ زیرا هیچ‌یک از دو تاریخ مشهور 5 سال قبل از بعثت و 5 سال بعد از بعثت را نمی‌توان به طور قاطع به عنوان سال ولادت آن حضرت پذیرفت؟!

سخن یعقوبی، نظریه شیخ مفید و شیخ طوسی

8.
گفته سومی نیز وجود دارد:

یعقوبی- متوفای 284 ه-. ق- تاریخ نگار موثق و بصیری که گرایش وی به تشیع معروف است می‌نویسد: «فاطمه زهرا (علیهاالسلام) هنگام وفات 23 سال داشت». [تاریخ یعقوبی ج 2 ص 115.] عده‌ای دیگر از علمای بزرگ شیعه بر همین رأی‌اند و تولد فاطمه (ع) را 20 جمادی‌الثانی سال دوم بعثت ذکر کرده‌اند آن‌ها عبارتند از:

1-
شیخ مفید- متوفای 413- در کتاب حدائق الریاض. [حدائق الریاض به نقل از بحارالانوار ج 43 ص 8.]

2-
شیخ طوسی- متوفای 460- در مصباح المتهجد. [مصباح المتهجد ص 732.]

3-
کفعمی در کتاب مصباح. [مصباح کفعمی ص 512.]

نظریه عده‌ای دیگر از علمای اهل سنت

این گفته با نظر عده‌ای از علمای بزرگ اهل سنت نظیر:

1-
بیهقی- متوفای 458 ه- در کتاب دلائل النبوه. [دلائل النبوه بیهقی مترجم ج 1 ص 217]

2-
حاکم نیشابوری- متوفای 405 ه- در مستدرک. [مستدرک حاکم ج 3 ص 161]

3-
خوارزمی- متوفای 568- در مقتل الحسین. [مقتل خوارزمی ج 1 ص 51]

4-
محب الدین طبری- متوفای 694- در ذخائر العقبی. [ذخائر العقبی ص 26.] که تولد حضرت زهرا (علیهاالسلام) را در سن 41 سالگی پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌دانند تا حد زیادی مطابقت دارد. [به نظر می‌رسد سخن علمای شیعه و سنی که ولادت فاطمه را 20 جمادی‌الثانی سال دوم بعثت و یا در سن 41 سالگی پیامبر (ص) ذکر کرده‌اند کاملاً با هم مطابقت دارد زیرا پیامبر (ص) در 12 ربیع‌الاول یا 17 ربیع‌الاول عام الفیل به دنیا آمد و در ماه رجب یا رمضان آغاز چهلمین سال زندگی خود به نبوت مبعوث گردید که در هنگام بعثت 39 سال و چهار یا شش ماه از سن شریف حضرتش می‌گذشت، بنابراین در 20 جمادی‌الثانی سال دوم بعثت رسول خدا (ص) در چهل و یکمین سال زندگی‌اش بود.] در این صورت آن بانو هنگام ازدواج حدود 14 سال و هنگام رحلت 23 سال داشته است.

لازم به تذکر است، شیخ طوسی به کتابخانه و اسناد و مدارک مهمی دسترسی داشت. و در غائله‌ای که در سال 447 ه-. یعنی 13 سال قبل از وفات شیخ، در بغداد اتفاق افتاد متعصبین کتابخانه وی را که حاوی کتاب‌های بسیار مهم خطی و اسناد ارزشمندی بود به آتش کشیدند. [فقهای نامدار شیعه ص 73]

بنابراین در مسائل فقهی، فقهای بزرگوار گفته شیخ طوسی را حجت می‌دانند و برای آن اعتبار و ارزشی خاص قائلند. زیرا او به روایات و اسناد مهمی دسترسی داشته است. همان‌گونه که در مسائل فقهی گفتار او نزد علما دارای اعتبار فراوان است چه مانعی است که ما نیز سخن او را در تاریخ به همان میزان معتبر بشماریم؟ با توجه به اینکه عده‌ای از علمای بزرگ شیعه و سنی نیز با او موافقند و خدا داناتر است. به هر صورت فاطمه (علیهاالسلام) 28 ساله بود یا 29 ساله. 18 ساله بود یا 23 ساله، او دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و الگوئی کامل برای جامعه اسلامی است. مهم آنست که ما از زندگی‌اش درس زندگی فراگیریم و با پیروی از راهش و هدفش خود را به کمال رسانیم و شیعه راستین او باشیم.

بخش عترت وسیره تبیان
منبع:
زندگانی فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی