پرسش وپاسخ
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2488
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21325
بازدید ماه : 195714
بازدید کل : 1607393
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 / 3 / 1394

پرسش:

اگر کسی سفر به کره ماه کند قصد بیش از 10 روز کند و ماه رمضان باشد چگونه ماه را ببیند؟!!!

پاسخ:

معمولاً وقت عبادتهای دینی با حرکت ماه ( و ایجاد ماههای قمری ) و خورشید ( و ایجاد شب و روز و طلوع و غروب ) تنظیم می شود  مانند حج ، روزة ماه مبارک رمضان و .... ( که با ماههای قمری زمانش مشخص می شود ) و نماز ( که با حرکت و طلوع و غروب خورشید زمانش مشخص می گردد ) . اما این مسئله بدان معنا نیست که هرکس می خواهد نماز بخواند حتماً باید طلوع فجر ، طلوع خورشید ، زوال خورشید و یا غروب کردن آنرا ببیند بلکه مثلاً به همین اندازه که شخص به غروب خورشید  علم حاصل کند ، نماز مغرب در حق وی واجب می شود .

در مورد روزه نیز ، دیدن ماه برای تک تک  مکلفین ( حتی کسانی که در روی زمین هستند ) جهت شروع روزه یا افطار کردن لازم نیست و همینکه شخص ، علم به حلول ماه مبارک رمضان علم پیدا کند  مکلف به روزه گرفتن می شود . حال اگر فردی در کرة ماه قصد اقامت  10 روزه ( یا بیشتر ) کند  و اطمینان به این مطلب دارد که ماه رمضان است ، روزه گرفتن برای او هم واجب می شود و اگر به حلول ماه مبارک رمضان شک دارد که باید طبق احکام شک عمل نماید .

___________________________________________________________________

پرسش:

من چند تا روزه ی قضا از همین ماه رمضانی که گذشت داشتم البته فکر کنم باید قضایش را بگیرم چند تایی مال ماه رمضان سال قبل و چند تایی هم مال ماه رمضان سال قبلش داشتم که نگرفتم هنوز ، روزه های قضایی که با عذر شرعی قضا شده بعد می خواستم ببینم حالا اگه امسالی که قضا شده من روزه های قضایم را بگیرم اون دو سال را باید کفاره بدهم اگه باید بدهم چه شکلی باید بدهم و چقدر باید بدهم. مرجع تقلیدم آیت ا... سیستانی هستند.

پاسخ:

شما باید قضای روزه های سالهای قبل را بگیرید و علاوه بر آن برای هر روز 750 گرم گندم یا جو به عنوان کفاره ی تأخیر بپردازید که مقدار کفاره معادل 400 تومان ( در حال حاضر ) به ازاء هر روز است. و قضای روزه های ماه رمضان گذشته را نیز تا فرارسیدن ماه رمضان امسال بگیرید. اگر نتوانستید قضای روزه های سال گذشته را تا رمضان امسال بگیرید باید بعد از ماه رمضان علاوه بر قضای روزه ها به ازاء هر روز کفاره تأخیر بپردازید.

___________________________________________________________________

پرسش:

اگه روزه ی عمدی خورده باشیم حکمش چیه باید روزه ها را پشت سر هم 60 تا  بگیریم و چیکار کنیم اگه روزه ها را عمدی خورده باشیم مثلاً خودم یک ماه رمضان روزه اصلاً نگرفته باشم.

پاسخ:

اگر روزه های خود را عمداً نگرفته باشید باید به ازاء هر روز 60 روزه بگیرید که 31 روز آن باید متوالی باشد. و یا به ازاء هر روز 60 نفر فقیر را غذا بدهید. اما اگر الان توانایی گرفتن قضای روزه ها را ندارید و نمی توانید 60 نفر فقیر را غذا دهید هر چند نفر که می توانید غذا بدهید و بعداً که توانائی مالی پیدا کردید بقیه کفاره خود را بپردازید البته باید به نرخ روز محاسبه نمائید. حال اگر هیچ مقداری از کفاره را نمی توانید پرداخت کنید استغفار نمائید. اگر چه مثلاً یک مرتبه استغفرالله بگوئید و احتیاط واجب آن است که هروقت بتوانید کفاره خود را بپردازید.

___________________________________________________________________

پرسش:

60 تا روزه را به خاطر دو تا حاملگی خوردم و اون 30 تایش را به خاطر شیردهی ولی برای جایگزین کردن روزه هام فشارم میاد پائین و نمی تونم روزه های بدهکاری ام را بگیرم هر موقع روزه می گیرم سر درد شدیدی پیدا می کنم و به خاطر همین یکی که می گیرم دیگه بقیه اش را نمی تونم بگیرم یکی که تو یه ماه می گیرم دوباره روزه نمی گیرم تا یکماه دیگه به خاطر همین روزه هام مونده. از حاج آقا بهجت  تقلید می کنم.

پاسخ:

اگر توانائی گرفتن قضای روزه های خود را ندارید و حتی اگر احتمال ضرر می دهید نباید قضای روزه های خود را بگیرید فقط باید به ازاء هر روز کفاره بدهید که مقدار آن به ازاء هر روز 400 تومان است. و این کفاره را به خاطر به تأخیر افتادن قضای روزه هایتان می دهید. اما چون 30 روز را به خاطر شیردهی روزه نگرفتید باید علاوه بر کفاره تأخیر به ازاء هر روز یک کفاره به عنوان کفاره شیردهی بپردازید.

___________________________________________________________________

پرسش:

از ماه رمضان گذشته برای فطریه ما مبلغ 10 هزار تومان برای فطریمون مونده چون یه مقداری کفاره بوده و فطریه خودمون متأسفانه تا حالا نتونستیم پرداخت کنیم و قادر به پرداختنش نبودیم یعنی وجهی، پولی نداشتیم که پرداختش کنیم می خواستم ببینم اشکالی نداره هر موقع پولدار شدیم پرداختش کنیم.

پاسخ:

اگر در هنگامی که پرداخت فطریه واجب بوده پولی نداشتید که فطریه خود را پرداخت کنید، دادن فطریه بر شما واجب نیست حتی اگر بعداً پولدار شوید. پس اگر در همان موقع عید فطر پولی نداشتید که فطریه خود را بپردازید و یا جنسی مثل برنج یا گندم و مثل آن را که به فقیر بدهید، زکات فطره بر شما واجب نیست.

___________________________________________________________________

پرسش:

من شوهرم دو تا شغل داره یه شغلش اینجاست یه شغلش بیرون شهره تو ماه رمضان حدوداً چهار بار رفت مثلاً بیرون شهر بودند یعنی بیرون رفتنشون معلوم نیست کی مثلاً بار بهشون بخوره بروند بیرون بعد از آقای بهجت هم تقلید می کنند می خواستم ببینم روزه هاشون را به چه صورت باید بگیرند کامل گرفتند می خواستم ببینم چه طور باید می گرفتند.

پاسخ:

اگر برنامه شغلی همسر شما طوری است که ایشان حداقل 10 روز یک بار به بیرون از شهر سفر می کنند نماز شان را باید کامل و روزه هایشان را باید بگیرند. اما اگر بیرون از شهر رفتن ایشان طوری است که مثلاً گاهی یک ماه یکبار و گاهی در هفته 2 بار به سفر می روند باید نمازهای خود را در سفر شکسته بخوانند و روزه هم نمی توانند بگیرند.

___________________________________________________________________

پرسش:

اگه پزشک کسی را تو ماه رمضان از گرفتن روزه منع بکنه آیا این روزه ها کفاره داره و کفاره اش اگه استطاعت مالی داشته باشند باید به چه صورت پرداخت بشه؟

پاسخ:

اگر منع پزشکی از گرفتن روزه تا رمضان آینده ادامه داشته باشد و آن فرد نتواند قضای روزه هایش را به جا آورد دیگر قضای روزه ها از گردن او ساقط است و فقط باید به ازاء هر روز یک مد طعام به عنوان کفاره به فقیر بدهد و یا پول آنرا به فقیر و یا به کسی که به فقیر می دهد بپردازد. اما اگر منع پزشکی تمام شده باشد و فرد بتواند روزه هایش را بگیرد باید تا رمضان آینده قضای روزه هایش را بگیرد اما اگر نگرفت باید علاوه بر قضای روزه ها برای هر روز کفاره هم بپردازد که مقدارش در بالا ذکر شد.

___________________________________________________________________

 

پرسش:

اگه یک نفر عقد باشه بعد داخل ماه رمضان بخواد روزه بگیره ولی همسرش بهش اجازه ندهد می خواستم ببینم روزه اش درسته؟ مرجع تقلیدم هم آقای لنکرانی هستند.

 

پاسخ:

برای انجام واجبات مثل نماز و روزه و حج و ... اجازه همسر شرط نیست و اگر شوهر خانمی به او بگوید که روزه نگیرد، این خانم نباید از ایشان اطاعت کند. پس روزه او صحیح می باشد.

___________________________________________________________________

پرسش:

اگه ما روزه ی قضا داشته باشیم بعد نذر هم بکنیم که مثلاً تا 40 روز روزه بگیریم قبل از اینکه ماه رمضان بیاد مثلاً ماه های شعبان یا رجب اون نذری که کردیم را بخواهیم به جا بیاوریم و اون روزه های قضا هم سرجایش باشه حالا می خوام ببینم آیا اون نذر قبوله یا اینکه به این دلیل که ما روزه ی قضا داریم اول باید روزه ی قضامون را به جا بیاوریم بعد نذرمون را ادا کنیم این را راهنمایی کنید اگه میشه بعد هم اینکه وقتی که روزه می گیری بعد می خواستم روزه را بخوری باید قبل از اذان ظهر بخوری یا بعد از اذان ظهر.

پاسخ:

عمل به نذرتان هیچ منافاتی با روزه های قضای شما ندارد و می توانید هر دو را انجام دهید اما نکته ای که ذکر آن لازم است این است که اگر برای نذرتان صیغه نخوانده اید یعنی نگفته اید چنانچه فلان حاجتم برآورده شود برای خدا 40 روز، روزه می گیرم یعنی لفظ برای خدا به زبان گفته نشود، عمل به آن نذر واجب نیست.

اما در مورد قسمت دوم سؤالتان: اگر روزه ماه رمضان باشد که بدون عذر شرعی چه قبل از اذان ظهر و چه بعد از اذان ظهر اجازه ندارید روزه خود را بخورید. اما اگر  روزه قضا باشد برای گرفتن آن تا رمضان آینده وقت دارید تا قبل از اذان ظهر می توانید روزه خود را افطار کنید و بعد از اذن ظهرحق چنین کاری را ندارید.

___________________________________________________________________

پرسش:

اگه در ماه مبارک رمضان یک بویی مثل وایتکس یا جوهر نمک وارد گلوی آدم بشه این روزه باطله یا نه؟

پاسخ:

بوی وایتکس و جوهر نمک روزه را باطل نمی کند.

___________________________________________________________________

پرسش:

در ماه رمضان وقتی که ما روزه می گیریم اگه آب دهانمان را از عمد قورت بدهیم چه مشکلی داره گناه داره یا روزه مان باطل میشه و اگه حواسمان هم نباشه آب دهانمان را قورت بدهیم باز آن هم گناه داره و روزه مان باطل است

پاسخ:

فرو بردن آب دهان از مبطلات روزه نیست. پس اگر عمداً یا سهواً فرداده شود هیچ ایرادی به روزه وارد نمی کند و روزه شما صحیح است. البته نباید آب دهان را جمع کرد.

___________________________________________________________________

پرسش:

می خواستم ببینم برای دانشجو ها امکان داره که فقط تو ماه رمضان مرجع تقلیدشون را برگردانند به یه مرجعی که بنا بر فتواشون ایشون بشه نماز را کامل خواند و روزه ها را گرفت. اگر هم میشه شرایطش چه طوریه و اگه نمیشه یه توضیحی بدید که چیکار باید کرد من خودم قبلاً همه ی روزه هام را می گرفتم ماه رمضان ولی بعد متوجه شدم که طبق فتوای مرجع تقلیدم موقعی که رفتم به دانشگاه نباید می گرفتم روزه ها را  ، حالا می خواستم ببینم تو این شرایط من چی کار می تونم بکنم آیا میشه روزه هایی که قبلاً گرفتم مرجع تقلیدم  را برگردانم یا نه؟

پاسخ:

برای مدت مشخص، عوض کردن مرجع تقلیدتان امکان ندارد. اما برای سوال های بعدی شما در صورتی که مرجع تقلید شما رجوع به مرجعی که با او مساوی است را اجازه دهند در این مسئله از مراجعی دیگر تقلید کنید به شرط این که شما مرجع خودتان را از دیگران اعلم ندانید و پس از آن هم در بین مراجع موجود که مساوی ایشان هستند کسی باشد که مطابق وضعیت شما اجازه دهد نمازتان را تمام بخوانید و روزه را بگیرید، مشکل برطرف می شود برای آینده هم چنین کاری امکان دارد یعنی شما طبق این فتوا عمل کنید البته دو مرتبه اجازه برگشت به نظر مجتهد اولیه نیست مگر باز شرایطی موجود باشد. و اگر شرایط بالا نبود یعنی مرجع تان رجوع به مساوی را اجازه نداد و یا مرجعی که با شرایط شما اجازه دهد نماز تمام خوانده شود و روزه نیز گرفته شود، نیافتید، نمازها قضا شود و روزه ها نیز قضا دارد ولی احتیاط به کفاره نمی باشد. پیشنهاد می شود برای آینده حتماً نظر مرجعتان را با دقت مطالعه کنید مثلا در همین مسئله ببینید نظر مرجع تان احتیاطی است یا خیر که این هم امکان دارد کمک کند.

___________________________________________________________________

پرسش:

خوردن روزه در ماه مبارک رمضان، به صورت عمدی حکمش چی هست؟ من شنیدم که کفاره ی روزه اش باید 61 روزه باشه که 30 روزش حتماً باید دنبال هم باشه می خواستم ببینم این درسته یا نه؟ و اگه که نتونست روزه بگیره می تونه مثلاً به جای اون ، پولی یا چیزی دیگه بده؟

پاسخ:

اگر کسی روزه هایش را از عمد و بدون عذر شرعی نگرفته باشد علاوه بر قضای روزه ها، کفاره باید بدهد که عبارت است از این که یا 60 روز روزه بگیرد ( که 31 تای آن پشت سر هم باشد) یا شصت فقیر را یکباره سیر کند اگر امکان آن نیست باید حداقل 18 روز روزه بگیرد یا هر چند فقیر که می تواند سیر کند اگر این هم ممکن نبود در حد امکان استغفار کند و هر وقت توان بدنی یا قدرت مالی پیدا کرد کفاره را انجام دهد.

___________________________________________________________________

پرسش:

ماه رمضان سال قبل به دلیل اینکه بچه شیر می دادم بیشتر روزه هام را نگرفتم و نتوستم تا قبل از ماه رمضان امسال همه اونها را قضا کنم و کفاره بدم تکلیفم چیه؟ مرجع تقلیدم آیت ا... مکارم هستند.

پاسخ:

اگر خانمی به علت شیردهی در ماه رمضان نتوانست روزه های خود را بگیرد بعد از تمام شدن ماه مبارک در اولین فرصت باید قضای هر روزه را بگیرد و برای هر روزه یک کفاره بپردازد که این کفاره مخصوص دوره شیردهی است حال اگر خانمی به واسطه مریضی نتوانست تا رمضان سال آینده این روزه ها را قضا کند، گرفتن قضای روزه از گردن او ساقط است ولی باید به ازاء هر روزه دو کفاره بدهد یک کفاره مخصوص دوره شیردهی و یک کفاره به عنوان کفاره تاخیر که به علت به تاخیر انداختن قضای روزه بر او واجب شده است. به واسطه شیردهی روزه ماه مبارک را نگرفت و تا ماه رمضان سال بعد می توانست بگیرد و مریض هم نبود اما اهمال کرد و قضای روزه خود را نگرفت هم باید قضای هر روزه را بگیرد و هم برای هر روزه دو کفاره بپردازد که مقدار آن چه شیردهی و چه تاخیر 750 گرم گندم یا جو و با قیمت آن است که به فقیر می دهد و یا به کسی می دهد که آن را به فقیر برساند. و فقیر آن را به مصرف خوراکش برساند.

دوست عزیز پاسخ شما را با تماسی که با دفتر آیت الله مکارم شیرازی گرفتیم و با توجه به این که فتوای ایشان در این مورد تغییر کرده خدمتتان ارائه کردیم برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 5-7743111-0251  تماس حاصل فرمایید.

___________________________________________________________________

پرسش:

من دانشجوی دانشگاه پیام نور نجف آباد هستم بعد الان درسم 4 ساله تموم شده و الان هم ماه رمضانه من اگه بخوام به دانشگاهم سر بزنم آیا روزه ام مثلاً باطل میشه من اهل اصفهان هستم می خواستم ببینم موردش چیه؟

پاسخ:

اگر معمولا بیشتر از ده روز بین مسافرت های شما به دانشگاه فاصله است یعنی کم تر از ده روز یک بار به نجف آباد نمی روید نماز شما شکسته و روزه شما باطل است.

___________________________________________________________________

پرسش:

در رابطه با ماه مبارک رمضان و کفاره روزه ها سوال داشتم برای کفاره روزه می خواستم ببینم چه مقدار نان باید بدهیم و اینکه آیا حتماً باید نان را بدست مستحق بدیم یا اینکه مقدار پولی که برای اون کنار گذاشتیم کفایت می کنه و پول را دیگه به دست مستحق بدیم و اطلاع هم نداریم که از این پول چه استفاده ای می کنه.

پاسخ:

باید 750 گرم گندم یا جو یا برنج یا... یا پول معادل آن را بابت هر روزه به دست فقیر برسانید و حتی المقدور سعی کنید تا قبل ازماه رمضان بعدی بدست فقیر رسد و اگر پول به فقیر دادید باید بدانید که خرج نان یا برنج می کند.

___________________________________________________________________

پرسش:

من 19 سال سن دارم بعد چشمام ضعیفه بعد یه مدتی که روزه گرفتم تا یه هفته روزه گرفتم ولی این چند روز خیلی سرم درد میگیره، چشمام خیلی اذیت میشه و فشار خیلی زیادی رو چشمام هست مخصوصاً سمت راستم ،خیلی سردرد می گیرم دانشجو هم هستم اصلاً نه درس می تونم بخونم نه درس می تونم بفهمم من خیلی اذیت میشم می خواستم راهنمایی ام کنید آیا شنیدم می گند اینهایی که چشمهاشون ضعیفه براشون مضره روزه گرفتن و شماره چشم بالا میره می خواستم راهنمایی ام کنید آیا من روزه هام را می تونم همش را بگیرم یا اینکه نه بهتره یک در میون بگیرم اگه میشه حکمش را به من بگید و همچنین اگه قرص LD آدم برای جلوگیری از خونریزی در ماه رمضان بخوره تا بتونه همه روزه هاش را بگیره اشکال داره.

پاسخ:

اگر خوف ضرر عقلایی باشد، روزه بر شما واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد بیماری ادامه یافت، قضا هم واجب نیست. تنها برای هر روزه 750 گرم گندم، جو و یا آرد و... را به عنوان کفاره به فقیر بدهید. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که ،ملاک ضرر، تشخیص خود شخص است، یعنی همین اندازه که ترس شما نسبت به ضرر، عقلایی باشد، کافی است. احتمال ضرر گاهی از قول متخصص و زمانی از تجربه مریض های مشابه و گاهی از تجربه خود انسان، به دست می آید.(رسالۀ دانشجویی- ص129).

در خصوص قسمت بعدی سؤالتان باید بگوئیم که: فقها می فرمایند اگر با مصرف قرص فرد عادت نشود روزه اش صحیح است ، اما لازم به ذکر است که در صورت تصمیم به انجام این کار حتماً با پزشک مشورت کنید.

___________________________________________________________________

پرسش:

می خواستم بدونم اگر در ماه مبارک رمضان ما روزه باشیم و به حمام بریم آیا روزمون باطله یا نه؟

پاسخ:

نظر همه مراجع تقلید این است که:آنچه روزه را باطل می کند، فرو بردن سر زیر آب است، به طوری که یک مرتبه آب، همه سر را فراگیرد؛ اما شستن سر زیر شیر و زیر دوش اشکال ندارد. (رساله دانشجویی ص 127).

___________________________________________________________________

پرسش:

در ماه مبارک رمضان در طول روز که روزه هستیم اگه یه چیزی تو دهن آدم جمع بشه نمی دونم خلطه، تف هست نمی دونم چیه بعد فرو دادنش می خواستم ببینم روزه را باطل می کنه یا نه؟ مثلاً فکر کنیم بیشتر خلط باشه اما خیلی اذیت میشیم و جایی که هستیم نه می تونیم بیندازیم بیرون نه می تونیم فرو بدهین میگم که نکنه روزه مون باطل شده می خواستم ببینم در اینمورد چه چیزهایی روزه را باطل می کنه مثلاً آب دهان اگه غلیظ باشه باطل میشه در مورد دهان و بزاق چه شکلی میشه؟

پاسخ:

همه مراجع به جز آیت الله بهجت و آیت الله سیستانی، فرو بردن خلط- چنانچه به فضای دهان نیامده باشد - اشکال ندارد ولی اگر به فضای دهان برسد، احتیاط واجب آن است که فرو نبرد. آیت الله بهجت: فرو بردن خلط اگر در عادی باشد و به فضای دهان نیز نیامده باشد اشکال ندارد ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب آن است که فرو نبرد.

آیت الله سیستانی : فرو بردن خلط- چنانچه به فضای دهان نیامده باشد- اشکال ندارد ولی اگر به فضای دهان برسد، احتیاط مستحب آن است که فرو نبرد.

تبصره: مرز فضای دهان و حلق، مخرج حرف خاء می باشد. اکثر اوقات خلط هنوز به فضای دهان نیامده است و می توان همان موقع آن را فرو داد.

___________________________________________________________________

پرسش:

من پدرم 62 سالشونه و زخم معده دارند بعد برای ماه رمضان 10 تا روزه هاشون را که می گیرند دل درد می گیرند و دیگه اصلاً نمی تونند روزه بگیرند الان دو سال هم هست که همینجور 10 تا روزه می گیرند و دیگه نمی تونند بگیرند و کفاره شون را هم دادند هر سال، و مثلاً امسال هم که نمی تونند بگیرند باید باز هم کفاره بدهند یا هر سال باید کفارشون را بدهند مثلاً نمی تونند روزه بگیرند.

پاسخ:

یکی از ویژگی های زیبا و قابل توجهی که در احکام الهی وجود دارد ، انعطاف پذیر بودن آن در شرایط خاص و ویژه می باشد. روزه ماه مبارک رمضان نیز از این قاعده مستثنی نیست یعنی در شرایط خاصی که بر فرد حاکم می شود انعطاف قابل توجهی را مشاهده می کنیم. یکی از این شرایط خاص ، افرادی هستند که به علت بیماری یا مشکل جسمی ، روزه گرفتن برای آنها ضرر قابل توجه داشته و اصلاً نمی توانند روزه بگیرند در این حالت شخص به ازای هر روزه ای که توانایی گرفتن آنرا ندارد باید کفاره دهد وتا زمانی که این مشکل و بیماری وجود دارد هر سال بعد از ماه رمضان باید کفارۀ روزه هایی را که نگرفته است حتماً بدهد البته هر سال کفارۀ خاص خودش را دارد.

___________________________________________________________________

پرسش:

مقلد آقای آیت ا... خامنه ای هم هستم می خواستم ببینم که اگه یه نفر روزه مستحبی بگیره و در بین روزه فراموش کنه که روزه است آیا روزه اش باطل میشه یا نه؟ با توجه به اینکه روزه مستحبیه و روزه واجب یا روزه ی قضای ماه رمضان نیست تنها یه روزه ی مستحبیه.

پاسخ:

اگر منظور شما از سوال این است که «شخص روزه مستحبی گرفته باشد و فراموش کند و چیزی بخورد در این صورت روزه او به چه صورت است ؟» باید بگوییم روزه او صحیح می باشد.

___________________________________________________________________

پرسش:

من وپدرم در ماه مبارک رمضان روزهای جمعه سوار ماشین می شویم و یک ٤٠کیلومتری به بالای شهر می رویم و همانجا روزه های خود را با طل می کردیم و بر میگشتیم البته از یک روحانی سوال کردیم گفتند اشکالی ندارد می خواستم نظر شما را در این باره بدانم؟

پاسخ:

اگر شخصی در ماه مبارک رمضان سفر کند و از شهر خودش خارج شده و حدود 23 کیلومتر از وطن خودش دور شود، می تواند روزه خود را افطار کند ولی بعد از ماه رمضان بر او واجب است که یک روزه به جای آن بگیرد و به اصطلاح قضا کند.البته در مواردی که انسان مشکلی ندارد و روزه گرفتن برای او مشقت و سختی غیر قابل تحملی ندارد بهتر است که در ماه رمضان روزه های خود را بگیرد چرا که روزه های ماه مبارک رمضان هر کدام  نورانیت خاص خود را دارد که وقتی این 29 یا 30 قطعه کنار هم قرار می گیرد، تابلوی معنوی زیبائی را در وجود انسان به نمایش می گذارد و هر کدام از آنها که نباشد جایش در این تابلو معنوی خالی بوده و از عظمت و زیبائی آن می کاهد.

___________________________________________________________________

پرسش:

اگر شخصی در ماه رمضان چند روزه اش قضا شود تا کی فرصت دارد روزه ی قضا شده را بگیرد؟ و آیا کفاره دارد ؟ واگر دارد کفاره ی آن چقدر است؟ (مرجع تقلید حضرت ایت الله خامنه ای).

پاسخ:

اگر در ماه رمضان روزه هایی از شخص قضا شده تا ماه رمضان سال آینده فرصت دارد آنها را قضا کند که اگر عذر داشته و از او قضا شده باشد کفاره لازم نیست، فقط قضا ، واجب است.

اما اگر کسی روزه هایش را از عمد و بدون عذر شرعی نگرفته باشد علاوه بر قضای روزه ها، کفاره هم باید بدهد که عبارت است از 60 روز روزه ، یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مد طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مد است.

اگر تا ماه رمضان سال آینده ، نتوانست روزه هایش را که بدون عذر شرعی از او فوت شده قضا کند، یعنی یکسال یا بیشتر به تأخیر افتاد باید علاوه بر قضا، برای هر روز ، یک مد طعام یعنی 750 گرم گندم یا جو و یا قیمت یکی از آنها را بابت کفاره تأخیر به نیازمندان بپردازد.

___________________________________________________________________

پرسش:

من یه دختری هستم 18 ساله که حدود یکی دو ساله که به زخم معده دچار شدم و نمی تونم روزه بگیرم بعد فکر می کنم روزه هایی که نگرفتم مثلاً داره از سنم بیشتر میشه بعد الان هم به ماه رمضان داریم نزدیک میشیم و من خیلی دوست دارم روزه بگیرم و روزه های نگرفته ام زیاده حالا باید چیکار کنم حالا می دونم روزه هام را بگیرم هر چی هم که درمون کردم فایده ای نداشته یعنی یه مدت خود بوده یه مدت کوتاه بعد دوباره به حالت اولیه اش برگشته لطفا منو راهنمایی کنید.

پاسخ:

فلسفه روزه گرفتن ، اطاعت و بندگی خداست کسی که سالم است وظیفه دارد روزه بگیرد و بندگی خدا برای چنین فردی به روزه گرفتن است. کسی که بیماری دارد و روزه برای او ضرر دارد، روزه گرفتن برای او حرام است و وظیفه او روزه نگرفتن است و بندگی خدا برای او به روزه نگرفتن است. روزه گرفتن یا روزه نگرفتن به خودی خود اهمیت ندارد. آنچه مهم است بندگی و اطاعت از خداست. آنچنان که از کلام شما پیداست شما تمایل زیادی به روزه گرفتن دارید و این نشانه علاقه شما به بندگی خداست اما بندگی خدا همیشه با خواست ما تطابق ندارد. چه بسا کسی که به خاطر دستور خدا در بین روزه داران روزه بگیرد ثواب بیشتری بگیرد چون او رنج و زحمت روحی خاصی را می برد که روزه داران نمی برند. مضافاً به این که غیر از اجتناب از خوردن و آشامیدن جنبه های دیگری در روزه مطرح است می توان در روزه با چشم و گوش و دست و پا و قلب با روزه داران همراه شد و در خوردن و آشامیدن به اقل لازم برای سلامتی اکتفا نمود. علاوه بر همه این ها در مفاتیح الجنان قسمت ماه رجب و رمضان ذکرهایی برای جبران ناتوانی بر روزه بیان شده است به جا آوردن این اذکار روزه نگرفتن را جبران می کند. فعالیت های معنوی مثل قرآن و نماز و... می تواند مساله را جبران کند. نماز شب راهکار خوبی برای جبران این مساله است. از همه مهم تر نیست خیر شما ثواب روزه داری و اطاعت و بندگی را برای شما درج خواهد کرد.

______________________________________________________________

پرسش:

برای ماه مبارک رمضان که فطریه ندادیم حالا می شود فطریه بدهیم؟

پاسخ:

حکم زکات فطره این است که کسی موقع غروب عید سعید فطر بالغ و عاقل و هوشیار است و خرج سالیانه اش را می تواند پرداخت کند باید برای خودش و کسانیکه نان خورش هستند هر نفری سه کیلو گرم گندم یا خرما یا برنج یا هرآنچه که غذای غالب مردم است به مستحق بدهد و البته اگر پول اینها را هم بدهد که مستحق خودش آنرا تهیه کند، کافی است. تمام مراجع در حکم فوق با تفاوتهای جزئی مشترک هستند مثلاًپدر خانه باید زکات خود و همسرش و فرزندانی که هنوز نان خور او هستند و کسان دیگری که نان خور او محسوب می شوند را پرداخت کند. حال اگر موقع غروب شب عید سعید فطر زکات فطره را نداد و از پول خود نیز کنار هم نگذاشت به فتوای امام خمینی و آیت الله فاضل لنکرانی احتیاط واجب آن است که موقعی که به یاد آورد بدون این که نیتِ ادا یا قضا کند، فطره را پرداخت کند و به فتوای حضرات آیات اراکی، گلپایگانی،تبریزی، خویی، و مکارم احتیاط آن است که بدونِ نیت ادا، قضای فطره را بعداً پرداخت کند (فرق این دو فتوا در احتیاط واجب را باید انجام داد و احتیاط غیر واجب لازم الاجرا نیست) به قتوای آیت الله بهجت احتیاط مستحب آن است که بعداً به نیت قضا پرداخت کند. به فتوای آیت الله بهجت اگر عمداً زکات فطره را در شب عیدکنار نگذارد معصیت کرده است.

___________________________________________________________________

پرسش:

آیا می توان روزه را بدون سحری گرفت یا نه؟

پاسخ:

گرچه می شود روزه را بدون سحری گرفت اما خوردن سحری هم مستحب است و هم باعث می شود که توان جسمی شما کم نشود پس اگر می دانید با نخوردن سحری در طول روز دچار ضعف می شوید حتما باید سحری بخورید.

___________________________________________________________________

پرسش:

کفاره ی یک روز روزه نگرفتن آیا ٦١ روز روزه گرفتن است؟ یا سیر کردن فقرا؟ یا هر دو؟

سؤالی دیگر هم دارم. اگر بخواهیم ٦١ روز کفاره ی روزه را بدهیم باید ٣١ روز آن پشت سر هم باشد. اما این در خانم ها با توجه به عادت ماهانه امکان پذیر نیست پس تکلیف چیست؟

پاسخ:

اگر کسی روزه هایش را از عمد و بدون عذر شرعی نگرفته باشد علاوه بر قضای روزه ها، کفاره باید بدهد که عبارت است از اینکه 60 روز روزه بگیرد ( که31 تای آن پشت سر هم باشد) یا شصت فقیر را یکباره سیر کند .

اگر امکان آن نیست باید حداقل 18 روز روزه بگیرد یا هر چند فقیر که می تواند سیر کند اگر این هم ممکن نبود در حد امکان استغفار کند و هر وقت توان بدنی یا قدرت مالی پیدا کرد کفاره را انجام دهد. ولی اگر کسی روزه هایش را غیر عمد  خورده باشد علاوه بر این که قضای روزه هایش را باید به جا آورد کفاره نیز باید بدهد که متفاوت با کفاره روزه عمد است و آن سیر کردن یک نفر فقیر است بدین منظور می تواند یک مد طعام ( تقریبا 750 گرم گندم یا آرد و مانند آن ) بدهد. لازم به ذکر است در مورد روزه هایی که سال گذشته به دلیل داشتن عذر شرعی نگرفته است اگر تا ماه رمضان امسال قضای روزه هایش را گرفت که به وظیفه اش عمل کرده است و کفاره نمی خواهد اما اگر نتوانست قضای آن ها را به جا آورد باید علاوه بر قضا، کفاره نیز بدهد که کفاره آن یک مد طعام ، تقریباً 750 گرم گندم یا آرد و مانند آن است.

اما در مورد قسمت آخر سؤالتان باید بگوییم که اگر در بین آن پریود شدید بعد از پاک شدن و انجام غسل روزهای خود را ادامه می دهید . مثلاً اگر 20 روز پشت سر هم روزه گرفتید و پریود شدید بلافاصله پس از پاکی 11 روز روزه می گیرید.

__________________________________________________________

پرسش:

آیا استفاده از کرم ها زمانی که روزه هستیم برای خشکی پوست آیا روزه را باطل می کنه یا نه؟ منظورم همون کرم های مرطوب کننده است.

پاسخ:

استفاده از کرم مرطوب کننده هیچ گونه مانعی را برای روزه ایجاد نمی کند.

__________________________________________________________

پرسش:

آزمایش خون دادن و آمپول زدن باعث میشه که روزه باطل بشه؟

پاسخ:

آزمایش خون دادن روزه را باطل نمی کند اما در مورد آمپول زدن باید بگوییم که احتیاط واجب آن است که شخص روزه دار از آمپول های مقوی یا مغزی یعنی آمپولی که جنبه تغذیه ای و تقویتی دارد و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود خودداری کند. لکن آمپول های داروئی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول هایی که برای بی حس کردن به کار می رود مانعی ندارد.

__________________________________________________________

پرسش:

اگر کسی روزه ای مستحبی می گیرد و سهواً چیزی می خورد آیا روزه اش باطل است؟

پاسخ:

اگر روزه دار سهواً چیزی بخورد یا بیاشامد روزه اش باطل نمی شود. (رساله شش مرجع، صفحه 570، 1575).

_______________________________________________________

پرسش:

اگه کسی فرزندش فوت شده باشه و نماز و روزه به گردن فرزندش باشه که فرزندش هم تازه بالغ شده یعنی تازه 15 سالش تموم شده وارد سن جدیدی میشه تازه هم فوت شده باشه نماز و روزه ای که به عهده اش هست مادرش که مثلاً نماز و روزه ی خودش هم به گردنش هست نماز و روزه ی قضا داره آیا مادرش می تونه نماز و روزه ی فرزندش را که تازه بالغ شده بجا بیاره یا نه؟

پاسخ:

نماز و روزه فرزند فوت شده بر عهده پدر و مادرش نیست و پدر و مادر می توانند خود این نماز ها و روزه ها را به جا آورند و هم می توانند از کسانی که این کار را انجام می دهند کمک بگیرند. اما وظیفه و تکلیفی به گردن آنها نیست.

__________________________________________________________

پرسش:

من از زمانی که به سن تکلیف رسیدم سن 13 سالگی که نشونه های بلوغ را در خودم دیدم و تمام باید روزه هام را می گرفتم نگرفتم الان می خوام بدونم برای این روزه هایی که نگرفتم الان می خوام بدونم برای روزه هایی که نگرفتم چیکار باید بکنم مرجع تقلیدم هم آیت ا... بهجت هستند.

پاسخ:

اگر در همان وقت می دانستید که وظیفه شما گرفتن روزه است و عمداً نگرفته اید باید علاوه بر قضای روزه هایتان به ازاء هر روز به 60 فقیر به عنوان کفاره طعام بدهید و یا پول آنرا به آنها بپردازید و اگر استطاعت مالی ندارید هر مقدار که می توانید کفاره بدهید. اما اگر در آن وقت نمی دانستید که تکلیف شما چیست و از کسی نیز نپرسیده اید و احتمال نمی دادید که باید روزه هایتان را بگیرید فقط باید قضای آنها را بگیرید.

__________________________________________________________

پرسش:

من شنیدم وقتی اذان صبح را دارند می گند تا چهار تا ا... اکبر ما اجازه آب نوشیدن و غذا خوردن داریم و وقتی به اشهد ان لا اله الا ا... رسید دیگه نمی تونیم چیزی بخوریم در صورتی که من قبلاً شنیده بودم فقط تا ا... اکبر یعنی دیگه وقتی که اعلام می کنند که اذان صبح هست دیگه نباید چیزی بخوریم ولی در ضمن شنیدم که می گند تا اشهد ان لا اله الا ا... هم ما فرصت غذا خوردن داریم، غذا خوردن که نمیشه نوشیدن حالا من افطار شنیده بودم اونهایی که طاقت ندارند تا اولین ا... اکبر یا دومی را گفتند می تونند افطار کنند ولی برای سحر شنیده بودم حالا می خواستم ببینم این صحتش تا چه حدیه اگه اینجوری روزه گرفته باشیم یعنی تا ا... سوم یا چهارم هم چیز خورده باشیم آیا روزه مون باطله یا نه؟

پاسخ:

در هنگام سحر تا قبل از لحظه ای که اعلام می شود اذان صبح ، می توان هم غذا و هم آب مصرف کرد و بعد از اعلام اذان اگر آب یا هر نوع غذایی مصرف شود باعث باطل شدن روزه می شود. اما در هنگام افطار هنگامی که یقین کردید داخل در وقت مغرب شدید می توانید روزه را افطار کنید که البته مستحب است بگذارید اذان تمام شود و بعد روزه خود را باز کنید.

__________________________________________________________

پرسش:

اگه کسی قرص داشته باشه که باید بخورد روزه اش را نباید بگیرد یا باید بگیرد.

پاسخ:

اگر فرد قرص را باید سر موعد و ساعت مشخصی مصرف کند و در صورت عدم مصرف قرص، بیماری او بدتر خواهد شد، می تواند روزه اش را نگیرد. اما اگر روزه برای بیماریش ضرر نداشته باشد و با پزشک خود مشورت کند که قرص های خود را در وقت افطار و سحر بخورد و برایش ضرر نداشته باشد بهتر است روزه هایش را بگیرد. پس تشخیص این امر با خود فرد و پزشک او می باشد.

__________________________________________________________

پرسش:

بوی عطر و ادکلن بخصوص ادلکن تقریباً تند روزه را باطل می کنه یا نه و خودمون مصرف کنم مصرف کرده باشیم اما تو همون فضایی باشیم که استفاده شده و تقریباً به گلو بخوره و به حلق و گلو برسه جوری که فکر کنیم حلق و گلومون را داره می سوزونه می خواستم ببینم این روزه را باطل می کنه یکی دیگه اینکه آیا غذای سرخ کردنی، بویش روزه را باطل می کنه یا نه؟ چیزی که سرخ می کنیم اگه به حلق و گلو استشمام بشه بشه این روزه را باطل می کنه یا نه؟ و گرد و غبار هم تا چه حد روزه را باطل می کنه یعنی گرد و غباری که غلیط یا گرد و غبار سطحی روزه را باطل می کنه یا نه؟

پاسخ:

بوی ادکلن و عطر تند حتی اگر گلو را بسوزاند موجب بطلان روزه نمی شود. اما در مورد غذاهای سرخ کردنی نیز باید بگوئیم که بوی آنها نیز روزه را باطل نمی کند. اما پاسخ به سؤال آخرتان گرد و غبار اگر غلیظ باشد روزه را باطل می کند و اگر سطحی باشد موجب بطلان روزه نمی شود.

__________________________________________________________

پرسش:

کسانی که در بچگی، بچگی می کردند و روی بی عقلی خودشون روزه هاشون را می خوردند مخفیانه و روزه نمی گرفتند حالا چه مثلا یکسال بعد از تکلیف و چه قبل از تکلیف الان که سنی ازشون گذشته و دیگه نمی تونند و روزه ی معمولی هم توانایی گرفتنش را ندارند آیا باید کفاره ی اون را که به اضای هر کدامش باید 60 تا روزه بگیرند باید انجام بدهند یا خیر؟

پاسخ:

اگر این افراد در زمانی که هنوز به تکلیف نرسیده بودند این کار را کرده اند یعنی مخفیانه روزه خود را خورده اند وظیفه ای به گردن آنها نیست. اما اگر بعد از تکلیف شدنشان روزه خود را خورده اند و چنانچه از روی بچگی و ندانستن وظیفه و حکم شرعی این اقدام را کرده اند باید فقط قضای روزه خود را بگیرند و به علت اینکه به تأخیر افتاده به ازاء هر روز یک مد طعام یعنی 250 گرم آرد، گندم به عنوان کفاره به فقیر بدهند و یا پول آن را به کسی که به فقیر می رساند بدهند. و اگر توانائی گرفتن روزه را ندارند فقط همان کفاره را بدهند. اما حالت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که فرد از روی فهم و دانش و دانستن مسئله شرعی خود و کاملاً آگاهانه اقدام به این کار کرده یعنی مخفیانه روزه خود را خورده است در این صورت چون توانائی گرفتن روزه را ندارد باید به ازاء هر روزی که این کار را کرده 60 مد طعام به فقیر بدهد و یا پول آن را به فقیر و یا کسی که به فقیر می رساند بپردازد.

__________________________________________________________

پرسش:

اگه یه نفر عقد باشه و همسرش بهش بگه که روزه نگیر اگه بگیره واسه کسی که ازدواج کرده روزه اش باطله یا نه؟

پاسخ:

برای انجام واجبات مثل نماز و روزه و حج و ... اجازه همسر شرط نیست و اگر شوهر خانمی به او بگوید که روزه نگیرد، این خانم نباید از ایشان اطاعت کند. پس با توضیحات فوق روزه او صحیح می باشد.

__________________________________________________________

پرسش:

در هنگام روزه داری اگه به نوارهای غیر مجاز گوش بدهیم آیا اشکالی داره

پاسخ:

یکی از دلائل واجب شدن روزه بر ما، این است که بتوانیم با محدود نمودن نیازهای مادی خود فضایی ایجاد نموده که روحمان آمادگی بیشتر برای ارتباط و انس با خدا پیدا نماید و از ارتباط با خدا لذت ببرد. به همین خاطر برای دست یابی به این هدف ارزشمند و عالی، از بسیاری از خواسته های حلال خود نیز صرف نظر می کنیم از قبیل خوردن و آشامیدن، حال اگر آهنگی که شخص می خواهد گوش دهد، جزء آهنگ هایی باشد که از نظر شرعی حرام است، پس این گوش دادن با فلسفه روزه منافات دارد. چرا که کسی که معصیت خدا را انجام می دهد قابلیت لذت بردن روحش را از ارتباط با خدا کم خواهد نمود. به همین جهت بهتر است نه تنها در حالت روزه بلکه در هیچ حال انسان به آهنگی که از نظر شرعی حرام می باشد گوش فرا ندهد. اگر چه هنگامی که روزه دار است اهمیت بیشتری پیدا می کند. چون وقتی روزه دار هستیم، مشغول گناه بشویم، از روزه چیزی جز گرسنگی و تشنگی نفهمیده ایم و هدف روزه، که رفاقت با خدا و انس با خالق می باشد محقق نمی شود. البته مطالب فوق به معنای این نیست که اگر شما به آهنگی حرام گوش دهید روزه شما باطل می شود، بلکه روزه شما صحیح است و اجازه ندارید آن را باطل نمایید ولی به خاطر این که در حین روزه دار بودن معصیت انجام داده اید، ثواب روزه شما خیلی کمتر خواهد شد و آثار مفیدی که روزه بر روی شما خواهد داشت کم رنگ تر می شود. اما اگر موسیقی که انسان روزه دار به آن گوش می دهد از نوع موسیقی های حلال باشد، گوش دادن آن هیچ ایرادی و اشکالی را به روزه دار وارد نمی کند.


__________________________________________________________

پرسش:

کفاره ی روزه از کسی که درآمد نداشته باشه واجبه یا نه؟ 10 سال

پاسخ:

کسی که بر او کفاره واجب شده باید کفاره اش را بپردازید اما اگر درآمدی ندارد باید هر مقدار که می تواند بپردازد مثلاً اگر بر او واجب است که شصت فقیر را سیر کند یعنی به هرکدام یک از آنها یک مُد طعام بدهد و نتواند اینکار را انجام دهد، هر مقدار که در توانش است باید طعام بدهد و اگر اصلاً نتواند که طعام دهد یا پول آنرا بپردازد باید استغفار کند. اگر چه مثلاً یک مرتبه بگوید استغفرالله و احتیاط واجب آن است که هر وقت که بتواند کفاره را بدهد.

__________________________________________________________

پرسش:

وقتی که من بخواهم روزه ی قضا به جا بیاورم روزه ی قضایی که مثلا از سال قبل دارم ولی خوب تو روزهایی که بیشتر ثواب دارد. مثلاً نیمه شعبان یا هفته رجب یا مثلاً بیست و هفت رجب و شعبان که می گند خیلی ثوابش بیشتر من روزهای قضایم را بجا بیاورم می خواستم ببینم که آیا من ثواب این روزه های مستحبی را هم می برم یا اینکه نه فقط اون روزه های قضایم را به جا آورم تو این روزهای مخصوص.

پاسخ:

می توانید روزه های قرضی خود را در روز های یاد شده مثل نیمه شعبان یا بیست و هفتم رجب و روزهایی از این دو ماه مبارک رجب و شعبان به نیت روزه قرضی بگیرید و از ثواب این روزها نیز بهره مند گردید.

__________________________________________________________

پرسش:

من لیسانس عربی 40 ساله به بالا می خواستم بپرسم که تو سفر ما می تونیم روزه ی نذری بگیریم اگر که خودمون روزه ی قرضی داشته باشیم.

پاسخ:

اگر نذر کرده اید که روز معینی را روزه بگیرید می توانید اگر چه در سفر هستید این روزه را به جا آورید اما اگر نذر کرده باشید روزه بگیرید ولی روز آن را معین نکرده باشید نمی توانید آن را در سفر بجا آورید. لازم به ذکر است روزه های قرضی را در حالتی می توانید در سفر بگیرید که در آن مکان 10 روز اقامت داشته باشید.

__________________________________________________________

پرسش:

برای روزه گرفتن آرایش موردی داره یعنی که آدم روزه دار می تونه آرایش بکنه یا اینکه روزه اش باطل میشه؟

پاسخ:

استعمال لوازم آرایش هنگام بیرون رفتن از خانه جایز نیست ولی در داخل منزل استفاده از این گونه وسایل اشکالی ندارد و استعمال لوازم آرایش ربطی به صحت یا بطلان روزه ندارد و روزه صحیح است. البته اگر انسان گناهکار باشد شاید اعمال او مورد قبول خدای متعال قرار نگیرد.

__________________________________________________________

پرسش:

کشیدن سیگار یا استشمام بوی سیگار روزه را باطل می کنه یا نه؟

پاسخ:

در پرسش شما 2 سؤال نهفته است. 1- کشیدن سیگار روزه را باطل می کند؟ 2- استشمام  بوی سیگار روزه را باطل می کند؟

اما پاسخ پرسش اول: یکی از مواردی که از مبطلات روزه حساب می شود رساندن غبار غلیظ به حلق است در این خصوص فقها احتیاط واجب را در این می دانند که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند این ها را به حلق نرساند. پس کشیدن سیگار موجب بطلان روزه می شود.

اما پاسخ سؤال دوم شما: اگر بوی سیگار بدون اینکه غبار یا دود آن به حلق برسد استشمام شود یعنی فردی سیگار بکشد و ما بوی آن را استشمام کنیم در این صورت روزه مان صحیح می باشد.

__________________________________________________________

پرسش:

من کلاس دوم دبیرستان هستم سوالم این بود که من که می خوام صبح زود روزه بگیرم آیا شب موقع خوابیدن نیت کنم صبح روزه ام قبوله یا موقعی که مثلاً صبح پا میشم میگم مثلاً امروز را من می خوام روزه بگیرم آیا روزه ی من قبوله یا نه؟

پاسخ:

لازم نیست انسان نیت روزه را از قلب خود بگذراند یا مثلاً بگوید: فردا را روزه می گیرم بلکه همین قدر که برای انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب کاری که روزه را باطل می کند انجام ندهد کافی است.

__________________________________________________________

پرسش:

اگر فردی به سن تکلیف رسیده باشه مثلاً از 9 سالگی که به سن تکلیف رسیده تا الان که 17 الی 18 سالشه خوب نماز و روزه هاش را به طور کامل به جا نیاورده حالا کم و بیش خوب خونده و روزه هم گرفته اما الان خودش پشیمانه و احساس گناه می کنه از این کارش خوب پشیمانه از اینکه نمازهاش را بطور دقیق و کامل به جا نیاورده الان سوالم اینه که خوب الان این شخصی که دچار این مشکل شده و الان پشیمانه چه راه حلی می تونیم در پیشش بگذاریم که خوب از این کارش دست برداره و همه ی نماز و روزه هاش را به جا بیاره؟

پاسخ:

همین که این شخص پی به اشتباه خود برده و از گذشته خویش پشیمان شده و قصد جبران گذشته خود را دارد خداوند او را می بخشد چرا که خداوند بسیار بخشنده و مهربان است. و اگر بنده گذشته خود را جبران کند گناهان او را تماماً می بخشد اما وظیفه او این است که اگر تعداد نماز و روزه هایی را که باید قضا کند را نمی داند  با خود فکر کند و ببیند از سن تکلیف تا حالا ممکن است چند روزه و نماز از او قضا شده سپس برطبق آن مقدار که یقین حاصل کرده است عمل کند و نماز و روزه قضا شده را به جا آورد.و اگر یقین حاصل نکرد به حداقل ها اکتفا کند مثلاً اگر بین 40تا50 روزه شک داشت. 40 روز را برای خود محاسبه کند وآن را به جا آورد. و وسواس به خرج ندهد. در مورد نمازهایش نیز همینطور عمل کند.

__________________________________________________________

پرسش:

من از سن 17 سالگی شروع به انجام واجبات کرده ام و در حال حاضر 20 سال سن دارم چون من در یک خانواده ی غیر مذهبی بزرگ شده ام یاد نگرفته بودم که مسائل دینی و واجبات چیست در واقع در سن 17 سالگی به بلوغ دینی رسیدم و شروع به انجام واجبات کردم حالا 2 سالی که از روزه ها و نمازها مانده است باید قضای آن را انجام دهم یا نه

پاسخ:

شما در سن 15 سال قمری به تکلیف رسیده اید که برای محاسبة آن می توانید 163 روز و 6 ساعت را از 15 سال شمسی کم کنید. از آن تاریخ به بعد شما مکلف شده اید و باید نماز و روزه های خود را محاسبه و قضا کنید. اگر هنگام محاسبه نماز و روزه های خود، بین دو مقدار شک دارید بنا را بر کمترین مقدار گذاشته و آن را بجا آورید. مثلاً اگر بین 100 یا 120 روز نماز شک دارید بنا را بر 100 روز گذاشته و برای آن برنامه ریزی کنید. نگران نباشید. شما می توانید روزانه پس از به جا آوردن نمازهای یومیه خود یک نماز قضای خود را بخوانید و یا هر هفته روزهای دوشنبه و پنج شنبه و یا یکی از این دو روز را روزه بگیرید و طی مدتی طولانی این چند سال خود را جبران نمائید.

__________________________________________________________

پرسش:

روزه ی واجبی که بعد از ظهر خورده بشه و سهواً بوده و عمداً نبوده می خواستم ببینم شرایطش چیه؟ مرجع تقلیدم آقای بهجت هستند.

 

پاسخ:

در صورتیکه سهواً روزه خود را خورده اید هیچ مورد و اشکالی برای روزه شما پیش نیامده و صحیح می باشد.

__________________________________________________________

پرسش:

من دانشجوی دانشگاه پیام نور هستم می خواستم ببینم من که هفته ای یکبار باید برم شهرضا و برگردم روزه ام را باید بگیرم یا نه و چه حکمی داره ؟ مقلد آقای خامنه ای هستم.

پاسخ:

فتوای حضرت آیت الله خامنه ای دراین مورد چنین است:

استادان و دانشجویان بورسیه و مامور به تحصیل، اگر درکمتر از ده روز، حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند نماز آنان تمام و روزه ایشان صحیح است. اما دیگر دانشجویان نمازشان شکسته و روزه آنها صحیح نیست.

تذکر: با توجه به این که آیت الله خامنه ای در مساله رجوع به مرجع مساوی ، احتیاط واجب دارند، دانشجویان دسته دوم می توانند در این مساله به مرجع تقلید مساوی دیگر رجوع کنند که نماز دانشجوی مسافر را تمام و روزه او را صحیح بداند.

حضرات آیات بهجت، صافی، فاضل، نوری نماز همه انواع دانشجویان مسافر را تمام و روزه آنها را صحیح می دانند.

__________________________________________________________

پرسش:

چه چیزی غیر از نوشیدنی ها روزه را باطل می کنه.

پاسخ:

نه چیز روزه را باطل می کند:

1- خودن و آشامیدن ، 2- جماع، 3- استمناء و استمناء آن است که انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون آید. 4- دروغ بستن به خدا و پیغمبر و جانشینان پیغمبر

5- رساندن غبار غلیظ به حلق

6- فرو بردن تمام سر در آب

7- باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح

8- اماله کردن با چیزهای روان

9- قی کردن

برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئی تر از موارد فوق به رساله توضیح المسائل مرجع تقلید خود مراجعه کنید.

__________________________________________________________

پرسش:

من دانشگاه پیام نور فارسان می روم بعد اگر صبح بروم و قبل از اذان مغرب اصفهان باشم یعنی برای روزهایم اشکالی دارد یا نه؟ و اگر بعد از اذان مغرب هم باشد روزه هایم را باید بخورم یا باید بگیرم.

پاسخ:

اگر نحوه حضور شما در دانشگاه به این شکل است که هفته ای دو الی سه روز آنجا بروید فتوای مراجع مختلف به شرح زیر است؟

ایات عظام امام خمینی و خامنه‏ای: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.

ایات عظام اراکی و گلپایگانی: نماز تمام و روزه صحیح است.

ایت الله بهجت: نماز تمام و روزه انان صحیح است.

ایت الله تبریزی: بنا بر احتیاط بین نماز شکسته و تمام جمع می‏کند و بنا بر احتیاط روزه بگیرد و چنانچه روزه گرفت قضا ندارد.

ایت الله سیستانی: اگر به مدت 6 ماه در یک سال یا سه ماه در چند سال این مسافرت‏ها ادامه دارد نماز او در همه مسافرت‏ها حتی اگر برای تفریح باشد تمام و روزه صحیح است.

ایت الله صافی: نماز در بین راه و محل تحصیل تمام و روزه صحیح است.

ایت الله فاضل: بنا بر احتیاط واجب شکسته است و نمی‏توانند روزه بگیرند.

ایت الله مکارم: نماز و روزه در محل تحصیل و خوابگاه و بین راه تمام است.

لازم به ذکر است در مواردی که شخص مسافر است چانچه قبل از  اذان ظهر به وطن خود برسد نمازش کامل و روزه اش هم صحیح خواهد بود

__________________________________________________________

پرسش:

اگر کسی خیلی روزه قضا دارد  و نمی تواند و برایش مقدور نیست  که کفاره بدهد و در آمد مالی چندانی هم ندارد  که فقیری را افطار کند  یا غذا بدهد چه حکمی برایش دارد ؟

پاسخ:

اشخاصی که قضای روزه های زیادی به گردنشان است، باید به تدریج در فواصل مختلف سال و طی سالیان متمادی قضای آنها را به جا آورند مثلاً در فصل زمستان که روزها کوتاه است و روزه گرفتن بسیار راحتر می باشد می توانید هفته ای یک الی دو روز روزه گرفته و همینطور ادامه دهید تا روزهایی که برگردن شما می باشد به اتمام برسد و کفاره هایی را هم که اکنون وسعت مالی ندارید را مد نظر داشته و هر گاه به تمکن مالی رسیدید کفاره های آنرا نیز بدهید به این ترتیب پس از گذشت چند سال هم قضای روزه های شما به اتمام رسیده و هم کفاره آنها را خواهید پرداخت.

__________________________________________________________

پرسش:

من روزه هستم در ماه مبارک مضان ظهر که می شود دندانم خیلی خیلی درد می گیرد آیا امکان دارد یکبار روزه ام را بخورم؟ چطوری می شود؟ قرصی می شود بخورم؟ روزه ام باطل نمی شود؟ خیلی دندانم شدید درد می گیرد.

پاسخ:

گرسنگی به طور مستقیم نمی تواند ایجاد درد دندان کند اما بسته بودن دهان به مدت طولانی در افرادی که دچار التهاب لثه باشند فرصت فعالیت بیشتری را به میکروبها می دهد که فعالیت بیشتری بکنند و التهاب تشدید شود بایستی پس از افطار و پس از سحری خوردن به طور کامل و صحیح  مسواک بزنید و پس از مسواک بین دندانها را با نخ دندان تمیز کنید.اگر لثه خونریزی داشت به خونریزی آن توجه نکنید و مسواک زدن را ادامه دهید. اما اگر باز بعد از مدتی درد دندان شما را اذیت کرد و تحمل آن برای شما مشکل بود با تشخیص دندان پزشک می توانید روزه خود را افطار کنید و روزه نگیرید و بعد قضای آن ا به جا آورید.

__________________________________________________________

پرسش:

مسواک زدن وقتی آدم روزه است چه حکمی دارد؟

پاسخ:

دوست عزیز، مسواک زدن در زمانی که روزه هستید هیچ اشکالی ندارد و روزه شما صحیح می باشد ولی باید مراقب باشید که در هنگام مسواک زدن چیزی فرو نبرید.

__________________________________________________________

پرسش:

من 5 الی 6 کیلو نسبت به وزنم کم دارم یعنی لاغرم و یه کم بدنم ضعیف هم هست آیا روزه حتماً باید بگیرم یا نه ؟ و اگه نگیرم آیا اشکالی دارد یا نه ؟

پاسخ:

شما باید به دکتر متدین متخصص مراجعه کنید اگر او نیز به یقین گفت ضرر دارد یا احتمال دارد روزه برای شما ضرر داشته باشد شما نباید روزه بگیرید. اما وقتی که مشکل شما رفع شد باید قضای روزه هایتان را بگیرید.

 

منبع:

 

فرهنگسرای پرسش



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
برچسب‌ها: پرسش وپاسخ
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی