کارنامه بسیج در دستاوردهای پرشکوه انقلاب اسلامی
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4753
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23590
بازدید ماه : 197979
بازدید کل : 1609658
تعداد مطالب : 16947
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 6 / 9 / 1395

از آنجایی که بسیج جزیی از انقلاب و فرزند انقلاب است پیشینه و کارکرد آن نیز با اهداف مختلف انقلاب عجین گشته است و تا حدود زیادی با آن مطابقت دارد شاید بتوان ادوار مختلف نقش آفرینی بسیج وبسیجیان را به صورت ذیل دسته بندی نمود.

1ـ دوران ثبات واستقرار نظام: از 22 بهمن 57 تا پایان سال 60

2ـ دوران جهاد و دفاع مقدس: (سال 61 تا سال 67 و پذیرفتن قطعنامه 598 )

3ـ دوران سازندگی (از سال 67 تا 76)

4ـ دوران اصلاحات و حاکمیت جبهه دوم خرداد (از سال 76 تا 84)

5ـ دوران عدالتخواهی و اصولگرایی (سال 84 تاکنون)

دوره اول: دوران ثباط و استقرار نظام:

 انقلاب اسلامی در این مقطع تلاش در تثبیت پایه های خود دارد، دشمنان به خاطر نوظهور بودن آن و ناامیدی استکبار جهانی در پیشگیری از وقوع انقلاب اسلامی، زمینه ی جنگ های داخلی وناامنی ها واختلافات داخلی را فراهم می کنند.

درگیری های قومی در گنبد توسط زندانیان خلق و گروه های کمونیستی دامن زده شد. درگیری های آمل نیز در همان مقطع شکل گرفت. آشوب های قومی در خوزستان که به وسیله عوامل خارجی حمایت می شدند. اشرار بلوچستان، بحران آفرینی گروهک های منحله دموکرات و کومله در کردستان، غائله آفرینی با ادعای استقلال یا خودمختاری برخی قومیت ها و... از جمله اقدامات دشمنان انقلاب برای تلخ کردن کام این ملت بود. تمامی این چالش ها وبحران ها به وسیله ی نیروهای مردمی (بسیج) به همراه سایر نیروهای مسلح سرکوب شدند. اوج این اقدامات، ترورهای کور منافقین خلق در سراسر کشور بود که ملت فهیم و خداجوی کشورمان با همکاری صمیمانه با نیروهای اطلاعاتی، سپاه پاسداران و حتی کمیته ها برای نابودی وارد میدان شدند. بسیج با همان نیروهای مردمی نقش مهم و تعیین کننده ای در این مقطع از انقلاب برای یاری رساندن به سایر نیروهای مسلح ایفا نمود و در حقیقت تثبیت انقلاب در مقطع سه ساله اول انقلاب، مرهون رشادت های این نیروها است.

دوره دوم: دوران جهاد و دفاع مقدس: از سال 61 تا 67 (پذیرش قطعنامه 598)

قریب به 2 سال از آغاز جنگ تحمیلی گذشته بود که به واسطه ی درایت نیروهای انقلاب، توطئه نفوذ لیبرال ها در حکومت خنثی و بنی صدر از کشور خارج شد. در این مقطع بسیج با سازماندهی جدید و فراگیر وارد جبهه های جنگ گردید و اولین ثمره ی بزرگ آن فتح خرمشهر بود. بعد از آن حماسه ی عظیم هر عملیاتی با حضور و مشارکت بسیجیان قرین موفقیت می گردید. خلق حماسه های بیادماندنی توسط غیور مردان بسیج در دوران طلایی دفاع مقدس، خود حدیث مفصلی است که در این مقال نمی گنجد. بسیج تا پایان جنگ با قدرت بی نظیر خود حضور داشت و خالق حماسه ها و پیروزی های شگفت انگیز بود. مهم ترین مدال افتخار بسیجیان در این خصوص خیل عظیم شهیدان، جانبازان، آزادگان، ایثارگران، رزمندگان و صبر زینب گونه خانواده های آنها می باشد.

بسیج علاوه بر خط مقدم در پشت صحنه جبهه نیز به جذب کمک های مردمی اقدام نمود و در ایجاد و تأمین امنیت شهرها و روستاها در اقصی نقاط کشور نیز یاری گر نیروهای انتظامی بود.

دور سوم: دوران سازندگی( از سال 68 تا 76)

بسیج در عین ساماندهی و تطبیق خود با شرایط و اقتضائات جدید در کمترین زمان ممکن و توجه به آموزش های فراگیر از جمله ایجاد بیش از یکصد گردان عاشورا و الزهراء در تشکیل هسته های امر به معروف و نهی از منکر برای جلوگیری از گسترش فساد در جامعه به نحو مطلوبی تأثیرگذار بود. اقامه نمازهای جماعت با فعالیت پایگاه های بسیج رونق بیشتری گرفت، هیأت های مذهبی توسط پایگاه های مقاومت شکل فعال تری پیدا کرد و کمک شایانی به ایجاد فضای معنوی در جامعه نمود. با این حال بسیج از وظایف خود در کمک به دولت سازندگی کوتاهی ننمود. اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در سراسر کشور در سال های متوالی از اقدامات بزرگ و مهمی بود که به جهان ثابت نمود بسیج، توانمندی لازم برای خدمات ارزنده و بزرگ را داراست. شرکت در ساختن سدها و اتوبان ها و گازکشی شهرها، همکاری و سازندگی برای کمک به مردم و درخت کاری و آبخیزداری، دام و دامپزشکی، شیلات و آبزیان، انجام پروژه های آب رسانی وبرق رسانی واحداث مدارس وخدمات عام المنفعه به ویژه در مناطق محروم وآسیب پذیر و مواردی از این قبیل که مهم ترین آن کمک سریع و وسیع در حوادث غیرمترقبه برای کمک به مردم از اقدامات بسیج در جهت یاری انقلاب و کشور عزیزمان بوده است.

دوره چهارم: دوران حاکمیت اصلاح طلبان (از سال 76 تا84)

در اوج حرکت های افراطیون که قصد داشتند در 18 تیر 78 آشوب علنی و سراسری را دامن بزنند بسیج با حضور به موقع خود، تمامی توطئه های آنان را نقش بر آب کرد. بسیج با استفاده از چشمان تیزبین خود در سراسر کشور هر نقشه ضدانقلابی را شناسایی و خنثی نمود و این امر باعث شد تا انقلاب در مقابل یورش همه جانبه و شبیخون سیاسی و فرهنگی و روانی گسترده دشمن سرافراز بیرون آید. به حق می توان گفت در اوج جنگ تمام عیار سیاسی روانی دشمن حمله آمریکا به افغانستان و عراق و گرفتار شدن در باتلاق خاورمیانه، بدون تردید بسیج وبسیجیان از مهمترین موانع غرب برای حمله به کشورمان در سراسر کشور بوده اند.

بحران سازی افراطیون دوم خرداد با فداکاری بسیجیان و با تمسک به اخلاص و هوشیاری و ولایت مداری آنان مهار گردید و ناکام ماندند. بسیج با فتنه گری منافقان سیاسی و جریان های فرصت طلب واستحاله شده که آشکار و پنهان با دشمن ارتباط و تبانی داشتند مقابله کرد، همه تلاش خودرا برای خنثی کردن توطئه روزنامه های زنجیره ای و مطبوعات خلق الساعه وجراید اجاره ای به کار بست. شارلاتانیزم مطبوعاتی را که به پایگاه دشمن تبدیل شده بودند ناکام و رسوا ساختند. ماهیت پلید و وابسته جریان برانداز به اصطلاح ملی مذهبی را رسوا و متلاشی نمودند. بسیجیان در این دوران پربلا سنگ صبور رهبری و بازوی توانا و بصیر ولایت بودند. آنان هیچ گاه فریب نخوردند و ماهیت فریبکاران را برملا ساختند. برای مهار و کنترل مجاری نفوذ دشمنان درارکان و دستگاه های مختلف نظام اسلامی از تمام ظرفیت ها واستعدادها وتوانمندی های خود استفاده کردند و با این نقش آفرینی، توطئه ها وچالش ها وآسیب های نظام را در حد توان برطرف کردند و بهترین شاهد بر این مدعا رضایت مقام معظم رهبری و دلسوزان انقلاب از یکسو و بغض و کینه توزی و غضب بیگانگان و عناصر مرعوب و فرصت طلب از سوی دیگر را می توان نام برد.

دوره پنجم: دوره عدالت واصولگرایی( سال های 84 تا کنون)

بسیجیان در دو انتخابات نهم و دهم تمامی توان و استعداهای انسانی و فکری و مادی خویش رادر خدمت نظام و ولایت قرارداد، در عرصه های تولید علم ونهضت نرم افزاری افتخارات بزرگی آفریدند. در تأمین امنیت و بازدارندگی و مقابله با تهدیدات سخت، نیمه سخت، و نرم پیشرفت های ارزشمندی کسب نمودند. دولت اصولگرا ونهادهای انقلابی را در حد گسترده یاری کردند. در مهار و خنثی نمودن آشوب ها و اغتشاشات پس از انتخابات دهم نقش اول را ایفا نمودند و تنها قشری بودند که در شناخت محیط داخلی و بین المللی و وظیفه شناسی و ولایت مداری دچار خطا و تردید و لغزش نگردیدند. بسیج به معنای واقعی کانون سازنده کادر سازی، نخبه پروری ومدیرپروری برای کشور به شمار می رود و در مقابله با مفاسد سیاسی و اقتصادی و لاابالی گری و اباحه گری و روند ویرانگر تجمل گرایی ومانورهای اشرافی گری و اسراف بیش از سایر نهادها ودستگاه ها موثر واقع شد.

مجاهدت در تامین امنیت ملی ومنافع ملی

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 1357، مشارکت مردمی به اشکال مختلف نمایان گشت. همزمان با تشکیل و تولد نهادهای جدید، سازمانی به نام بسیج نیز به وجود آمد. اگر چه بسیج در آغاز شکل گیری عمدتاً بعنوان یک نیروی دفاعی عمومی مطرح شد، لیکن این پدیده از همان لحظه پیدایش به مرور از نوعی گستردگی و تنوع عملکرد برخوردار بوده ودر عین حال دچار تغییرات زیادی به خصوص در سازمان و تشکیلات شده است. در حالی که بسیج در جمهوری اسلامی ایران با وجود انجام وظیفه مستمر همکاری با نیروهای نظامی کشور به منظور حراست از مرزها و دفع دشمن و همچنین کمک به قوای انتظامی جهت اجرای نظم و امنیت در شهرها و بازدارندگی تهدیدات دشمنان به ویژه امریکا و رژیم صهیونیستی نقش اساسی داشته، کارکردهایی نیز در امور فرهنگی، سیاسی ـ اجتماعی و آموزشی و غیره دارد و طبعاً چنین مشارکت مؤثر در حفظ «امنیت ملی و منافع ملی» کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیج کارآمدترین عامل در تحقق اتحاد ملی، تحکیم همبستگی ملی و فراگیر ساختن انسجام اسلامی به شمار می رود. بسیجیان در تامین امنیت ملی و کسب بالاترین ضریب عزت و اقتدار ملی و نیز تأمین منافع ملی نقش بی بدیلی ایفا نموده اند.

ولایت مداری بسیج

ولایت پذیری بسیج و اجرای دقیق فرامین رهبری که برگرفته از عمق ایمان و باورهای قلبی است باعث شده است تا ایده امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل ارتش 20 میلیونی و بسیج ده ها میلیونی را در حد مقدور عملی ساخته و حیطه نفوذ و قلمرو خود را در تمامی سازمان ها، نهادها، مراکز و مساجد گسترش دهد. خطاب ها ورهنمودهای رهبری را به درستی فهمیده وبه ترویج وتبلیغ آنها اهتمام ورزیده اند. با روحانیت ومرجعیت رابطه ای ناگسستنی دارند و در این راه معنویت رابا اقدام سیاسی به نحو مطلوبی درهم آمیخته اند.

پویایی سازمانی وخدمت رسانی بی منت

از خصوصیت دیگر سازمان عظیم وشجره طیبه ی بسیج این است که می تواند به سرعت در مقابل انواع مختلف بحران ها تغییر شکل دهد و تجدید سازمان نماید و سریعاً برای انجام مأموریت های محوله در شرایط متفاوت و مواجه شدن با موقعیت های گوناگون آماده گردد. سرعت عمل در کنار استحکام و انسجام روحی، وحدت اعتقادی، صفات روحی و مشخصه های فردی و اجتماعی متعالی و متکامل از دیگر ویژگی های بسیج می باشد که بسیج را به تکیه گاهی مستحکم و رکن مطمئنی در امنیت ملی کشور تبدیل نموده است. گسترش سازمان بسیج دانش آموزی با الگو هایی چون شهید فهمیده وشهدای دانش آموز برای میلیون ها دانش آموز کشور الگوی مناسبی است تا با استفاده از فرهنگ شهادت و از خودگذشتگی برای دفاع غیرتمندانه و عزتمندانه از انقلاب و کشور آمادگی داشته باشند. بسیج دانشجویی با حضور در تمامی دانشگاه های کشور برای حفاظت و صیانت از افکار و عقاید اسلامی و جلوگیری از نفوذ افکار سکولاریستی و لیبرالی، بسیج ادارات و وزارت خانه ها جهت گسترش فرهنگ اسلامی در ادارات و نهادها و گسترش فرهنگ کار و تلاش خالصانه سنگ تمام گذاشت، بسیج طلاب برای توسعه فرهنگ اسلام ناب در سراسر کشور و فعالیت در سطح طلاب و روحانیان شکل گرفته است و فرهنگ امتزاج علم با دیانت و تقوی با رشادت را در قلوب طلاب جوان تقویت نموده است. بسیج فرهنگیان، بسیج مهندسین، بسیج جامعه پزشکی، بسیج اساتید و سایر اقشار و آحاد بسیج هر کدام وظیفه و رسالت مهمی در جهت تحرک بخشی در قشر مربوطه برای حرکت بزرگ اسلامی در حمایت از انقلاب را در آن بخش بر عهده دارند.

بسیج و تربیت عناصر کاردان و کارآمد برای نظام

با نظری گذرا بر تاریخ می توان دریافت که همه ی انبیاء و مصلحان تاریخ قبل از رسیدن به مقام نبوت مدت زیادی را برای تمرین زهد و تقوا و پرهیزکاری گذرانده تا خود را آماده حضور در صحنه های مختلف نمایند. سیری گذرا بر زندگی و آثار حضرت امام (ره) نیز نشان می دهد که ایشان نیز اولین قدم را برای داخل شدن در مبارزات سیاسی و اجتماعی، خودسازی اخلاقی و معنوی می دانست. بسیج با داشتن روحیه ایثار و شهادت طلبی، زمینه ساز تربیت عناصر مؤمن، عاشق و فداکار بوده و با تقویت باورهای دینی و گسترش ارزش های اسلامی در جامعه و نسل جوان، به ایفای نقش پرداخته است.

مجاهدات وافتخارات علمی و فرهنگی دربسیج

بی شک نبرد کنونی ما با دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، یک نبرد فکری ـ فرهنگی است و این نبردی است بس وسیع، پیچیده، نامرئی و ظریف. بسیج با ظرفیت بالایی که در این زمینه دارد و با استفاده از اساتید بسیجی، فرهنگیان، دانشجویان متدین، طلاب علوم دینی، دانش آموزان، مهندسین و پزشکان و... توانسته است موفقیت های بزرگی را در این رویارویی کسب نماید. بسیجیان متعهد در هر سنگری که مشغول به خدمت هستند آن سنگر را بسان خاکریزی می دانند که باید با جان و دل و با هوشیاری و بیداری و آگاهی کامل از آن دفاع نمایند و این فرهنگ بسیجی است که امروز دشمن را زمین گیر و ذلیل کرده است. فتح قله های علم و مظاهر تمدن، گسترش اختراعات و ابتکارات، انجام پروژه های سنگین تحقیقاتی و پژوهش های گوناگون تنها بخشی از افتخارات بسیجیان می باشد.

شناخت و رویارویی با استکبار جهانی

انقلاب اسلامی ایران پدیده مبارکی است که بر اساس تعالیم اسلامی شکل گرفته و بر مبنای همین بینش، ضرورت مقابله با ظلم و ستم را در هر شرایطی مورد تأکید قرار می دهد. به تبع آن، یکی از اصول اساسی نظام، نفی هر گونه سلطه گری و سلطه پذیری است، بسیج با استفاده از هنر بزرگ خود که روشن نمودن فضاهای تاریک و مرموز سلطه جویی استکبار است توانسته از ابتدای انقلاب، سلطه گری استکبار در جمهوری اسلامی ایران را با رهبری مدبرانه ولایت امر سد نماید و از آنجا که ظلم ستیزی و نفی سلطه با ضمیر آنان عجین گشته است، پذیرش هرگونه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور خود را مردود شمرده است. این هوشیاری سیاسی، با اتکاء به مکتب حیاتبخش اسلام، بسیج را متمایز از سایر بخش های حکومت نموده است. همواره متمایز از یک نهاد نظامی عمل کرده است و توانسته است فضای جامعه را به یک فرهنگ و تفکر اصیل با روحیه ظلم ستیزی و روشن بینی تبدیل نماید.

امروز بسیج در زمینه های علمی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و... در تمامی مسائلی که ممکن است مورد هجوم دشمن واقع شود سنگرهای مستحکم و آماده ای ساخته است تا در هنگام حمله ناگهانی دشمن به هر خاکریزی از این نظام بتواند به سادگی از آن موضع دفاع نماید. این مشخصه بارز بسیج مدیون سه دهه کار و تلاش و ایثار و شهادت طلبی و تدبیر و هوشیاری عناصر مؤمن و تربیت شده در مکتب اسلام و گفتمان ولایت و رهبری است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی