به غفلت گذراندن شب های قدر سبب نازل شدن مقدرات بد برای انسان می شود

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

به غفلت گذراندن شب های قدر سبب نازل شدن مقدرات بد برای انسان می شود

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

به غفلت گذراندن شب های قدر سبب نازل شدن مقدرات بد برای انسان می شود

به غفلت گذراندن شب های قدر سبب نازل شدن مقدرات بد برای انسان می شود

به غفلت گذراندن شب های قدر سبب نازل شدن مقدرات بد برای انسان می شود
 
رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر ضرورت پرهیز از غفلت و بی توجهی در شب های قدر، مراسم های احیای شب های قدر در مکان های مختلف را مطلوب دانست و گفت: یکی از دعاهای مردم دعا برای حفظ نظام مقدس اسلامی باشد.

منبع : www.rasanews.ir

حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، شنبه پس از نماز ظهر و عصر در جلسات ماه مبارک رمضان که در مسجد حکیم برگزار می‌شود به ارزش و برکات شب قدر اشاره کرد و گفت: در احیای شب‌های قدر فرج امام زمان(عج) نخستین خواسته شما باشد، همه غم‌ها و غصه‌ها و گرفتاری‌ها با حضور امام زمان(عج) رفع می‌شود، دومین چیزی که از خدا می‌خواهید حفظ نظام مقدس اسلامی است.

وی ادامه داد: این نظام اسلامی هم از نظر داخلی و هم از نظر خارجی گرفتار است، دنیا پشت به پشت کرده است که این نظام اسلامی را براندازی کند و زمینه آن را به وسیله فساد اخلاقی، اقتصادی و اداری فراهم کرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ناکامی دشمن در جنگ هشت ساله تحمیلی و سرفرازی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: در آن هشت سال به وسیله جنگ نظامی کاری از پیش نبردند و جنگ نظامی را موقوف کردند و جنگ فرهنگی و نرم را راه انداختند که متأسفانه تا کنون موفق شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همه مشکلات اقتصادی به دلیل تحریم نیست، مردم هم در آن نقش دارند، مردم اگر جدا کوشا بودند و اقتصاد مقاومتی را رعایت می‌کردند ما فساد اقتصادی نداشتیم، مردم گاه بی‌رحم و بی‌مروت هستند.

آیت‌الله مظاهری طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های اداری، اختلاط زن و مرد، رشوه‌خواری، پارتی‌بازی، کم‌کاری وبی‌کاری را نمونه‌ای از فساد اداری خواند و خاطرنشان کرد: باید از خداوند خواست تا نظام مقدس اسلامی پایدارتر شود تا این بلاهای داخلی و خارجی رفع شود.

وی بیان کرد: افراد ضد انقلاب و ضد نظام هم برای خوشی خود و حتی برای ماندگاری کشور ایران باید برای ایران اسلامی دعا کنند، زیرا در صورت موفقیت نظام اسلامی رفاه مادی و ایران سربلند خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: همچنین در شب‌های قدر باید برای خود عاقبت به خیری و عافیت خواست، باید از خداوند پناه برد از ذلت بعد از عزت و انحراف یافتن، الان دشمن به دنبال انحراف جوانان و مردم هستند.

وی با تأکید بر این‌که انسان از خداوند بخواهد که هنگام مرگ نزد امیر مؤمنان(ع) سرافراز باشد، ابراز کرد: این دعا را هم برای خود و هم برای دیگران باید خواند، باید به شب‌های قدر بسیار اهمیت داد.

* عبادت در شب‌های قدر به اندازه یک عمر ثواب دارد

وی افزود: عبادت در شب قدر ثواب یک عمر عبادت را دارد، خداوند همچنین می‌فرماید که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، در ماه مبارک رمضان و شب قدر قرآن یک‌باره بر پیامبر(ص) نازل شد و انسان‌ها منزلت شب قدر را درک نمی‌کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این‌که قرآن در ابتدا هدف خود را آموزش و پرورش می‌داند، ابراز کرد: قرآن یک کتاب تربیتی، آموزشی و پرورشی است و در قرآن همه چیز وجود دارد، هر چه هست در قرآن وجود دارد.

وی بیان کرد: در شب قدر رحمت واسعه خداوند به همه نازل می‌شود، شب قدر یعنی شب نزول قرآن که قرآن یعنی تجلی رحمت و تجلی خداوند با همه اسما و صفات حتی اسما و صفات مستأثره که بر پیامبر(ص) نازل شد.

آیت‌الله مظاهری چهارده معصوم را همچون قرآن تجلی دیگری از اسما و صفات خداوند دانست و اظهار کرد: چهارده معصوم تجلی اسما و صفات خداوند حتی اسما و صفات مستأثره خداوند است و زیارت جامعه در جمله «خلقکم الله انوارا فجعلکم بعرشه محدقین» به این مطلب اشاره کرده است.

وی ادامه داد: برخی از آیات هفت هشت مرتبه بر پیامبر(ص) نازل شده است، اما آن چه مسلم است همه قرآن دو مرتبه بر پیامبر(ص) نازل شده است، مانند امشبی همه قرآن به واسطه جبرییل بر پیامبر(ص) نازل شد و به صورت تدریجی همه پس از 23 سال نازل شد.

* به غفلت گذراندن شب‌های قدر سبب نازل شدن مقدرات بد برای انسان می‌شود

استاد درس خارج حوزه علمیه چگونگی جمع‌آوری قرآن را به دستور پیامبر(ص) خواند و ادامه داد: قرآنی که اکنون در دست ما است، نه یک کلمه زیاد و کم دارد و نه یک صدای کوتاه یا کشیده کم و کاست و این قرآن همان قرآنی است که بر پیامبر(ص) نازل شد.

وی اظهار کرد: مقدرات امسال به وسیله جبرائیل و عده‌ای از فرشتگان بر امام زمان(عج) نازل می‌شود، «تنزل الملائکه و الروح بأذن ربهم من کل أمر»، همه مقدرات عالم وجود امشب به واسطه جبرییل با عده‌ای از ملائکه بر امام زمان(عج) فرود می‌آید.

آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که مقدرات امشب قابل تغییر است و در شب بیست و یک و بیست و سوم مقدرات بد می‌تواند خوب شود و مقدرات خوب می‌تواند بد شود، ادامه داد: در سه شب قدر مقدرات قابل تغییر است و اگر این مقدرات به غفلت بگذرد همان مقدراتی که نازل شده است، حتمی می‌شود.

وی گفت: اگر این دو سه شب به گناه مانند ظلم، جور و خیانت بگذرد، نعمت‌ها مبدل به بلاها می‌شود، چیزهای خوب تبدیل به چیزهای بد می‌شود، شب بیست و سوم که تمام شد، مهر امام زمان(عج) بر پای مقدرات می‌خورد و این امر دیگر قابل تغییر نیست.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: در شب قدر سلامتی از طرف خدا از اول شب تا آخر شب است، سلامتی به معنای رحمت خداوند است و از دیدگاهی دیگر رحمت برای گناهان است تا آنان فرصت توبه بیابند، شب قدر شب نعمت و سلامتی و بخشایش است و باید مواظب این امر باشیم.

* برگزاری مراسم احیا در شب‌های قدر بسیار مطلوب است

وی با تأکید بر ضرورت توجه و تنبه و پرهیز از غفلت در شب قدر ابراز کرد: باید توجه داشت که روزهای قدر هم مانند شب‌های قدر است، یعنی در روزهای قدر هم انسان می‌تواند کارهای بسیاری انجام دهد، انسان باید توجه کند که شب قدر با حرف‌های بیهوده، گناه نگذرد.

آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که گناه انسان اگر چه فراوان باشد اگر انسان زیر رحمت خداوند برود، خدا حتما او را می‌آمرزد، البته باید فرد به توبه واقعی دست پیدا کند و توجه کند به این که بسیار بد هستیم و اگر خواهان رحمت الهی هستیم باید خوب شویم.

وی با برگزاری مراسم احیا در شب‌‌های قدر را بسیار مطلوب دانست و تصریح کرد: اگر در این مراسم‌ها یک نفر مورد رحمت خداوند واقع شد، همه افراد مورد رحمت خداوند واقع می‌شود و باید مسجدها پر باشد و جمعیت باید به صورت عالی در مراسم شرکت کند و باید دانست که دست خداوند با جماعت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: در دعاهای شب‌های قدر اولین مطلبی که از خداوند درخواست می‌شود استغفار است و این‌که خداوند انسان را از آتش جهنم نجات دهد و این به آن معنا است که تا توبه انسان محقق نشود، دیگر کارهای او نیز سامان نمی‌یابد.

وی اشاره کرد: در دعای قرآن به سر و در دعای سحر به خداوند گفته نمی‌شود چه چیزی را به ما بده، یعنی خدایا رحمت و کرم تو را می‌خواهم و من گرفتارم و تو  همه این مشکلات را درست کن، در دعای قرآن به سر و دعای سحر خود را گدای درگاه الهی معرفی می‌کنیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه ماه مبارک رمضان

تاريخ : دو شنبه 3 / 2 / 1401 | 19:49 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.