ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سبک زندگی حاج آقا مجتبی تهرانی را الگو خود قرار دهید

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

سبک زندگی حاج آقا مجتبی تهرانی را الگو خود قرار دهید

سبک زندگی حاج آقا مجتبی تهرانی را الگو خود قرار دهید

آیت‌الله میردامادی گفت: لازم است روحانیون و جوانان آثار منشره آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی را تهیه و مطالعه کنند و از اخلاق و اعتقاد و حقیقت این مرد بزرگ بهره‌مند شده و زندگی حاج آقا مجتبی را برنامه زندگی خود قرار دهند.

 

آیت الله میردامادی: سبک زندگی حاج آقا مجتبی تهرانی را الگو خود قرار دهید عترتنا

به گزارش پایگاه تحلیلی عترتنا / در محضر علماء:  آیت‌الله سید باقر میردامادی، نماینده تام الاختیار آیت‌الله العظمی نوری همدانی در تهران و از اساتید اخلاق این شهر به مناسبت هفتمین سالگرد ارتحال عالم عامل مرحوم آیت‌الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی در گفت‌وگو با عترتنا گفت: من البته اهل تهران نیستم و حدود ۴۰ سال است به تهران آمده ام ولیکن از دورا دور این دو برادر  بزرگوار حاج آقا مرتضی و حاج آقا مجتبی را می شناختم و مجتهد بودنشان پیش من مسلم بود. و هر کجا می رفتم و جلسات علما و دانشمندان حضور می یافتم، از این دو برادر هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی و عبادی تعریف و تمجید می شد، و اواخر حیاتشان نیز ارتباطم بیشتر شد، لذا با کمال شرمندگی یک مقدار مختصر در چند دقیقه از ایشان صحبت می کنم که در ایام سالگرد حاج آقا مجتبی نام ایشان زنده گردد و به مهجوریت قرار نگیرد.

پرورش حاج آقا مجتبی توسط پدری عالم و اهل تقوا

آیت الله میردامادی با اشاره به شخصیت پدر مرحوم حاج آقا مجتبی گفت: در ابتدا باید از شخصیت پدر بزرگوار حاج آقا مجتبی سخن گفت که ایشان تربیت شده چنین پدر بزرگواری که خود عالم زمان خویش بوده است. پدر ایشان مرحوم حاج آقا میرزا شیخ عبدالعلی تهرانی بوده است که مشهور است که این عالم بزرگوار در هدایت افراد لابالی به دین اسلام نقش بسیار سازنده ای داشته است که لازم است در فرصتی مناسب مفصل از شخصیت این عالم بزرگوار نیز صحبت شود.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله میرزا شیخ عبدالعلی از شاگردان موسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله حائری  و در اخلاق و عرفان نیز از شاگردان آیت الله میزا جوادآقا ملکی تبریزی بوده است، و از چنین شخصیتی فرزندانی همچون حاج آقا مرتضی و حاج آقا مجتبی بوجود آمده است.

این استاد اخلاق شهر تهران به بهره مند شدن مرحوم حاج آقا مجتبی از محضر امام خمینی(ره) اشاره و بیان کرد: مرحوم حاج آقا مجتبی از شاگردان خاص امام خمینی(ره) بودند به نحوی که محضر امام راحل بهره های فراوانی برده بودند، و نقل شده حتی اولین رساله توضیح المسائل امام را ایشان از زبان امام نوشته است.

حضور جوانان در جلسات اخلاق حاج آقا مجتبی تهرانی

این استاد اخلاق حوزوی با اشاره به جلسات اخلاق حاج آقا مجتبی گفت: در دهه های اخیر خصوصا بعد از انقلاب، یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین جلسات درس اخلاق در شهر تهران، جلسات درس اخلاق حاج آقا مجتبی بود.

وی ادامه داد: یکی از امتیازات مهم این جلسات، حضور جوانان بود، که جوانان در کنار دیگر اقشار مختلف مردم و طلاب و حوزویان با شور و عشق خاصی حضور داشتند و از این جلسات بسیار استقبال می کردند و اکثر جاها که ما با جوانان دیداری داشتیم اکثرا تعریف این جلسات را می نمودند که روی آن ها بسیار تاثیر گذار بوده است. و ما کمتر کسی را سراغ داشتیم که چنین جوانان را جذب نموده و روی آنها تاثیر هم گذاشته  باشد.

علت تاثیر کلام حاج آقا مجتبی تهرانی

آیت الله میردامادی در پاسخ اینکه علت این تاثیر گذاری کلام حاج آقا مجتبی چه بود، گفت: علت نفوذ کلام  ایشان  این بود که بیان ایشان از روی خلوص بر می آمد و به نحوی خودشان ابتدا عامل به گفته هایشان بودند.

وی ادامه داد: سخنران و منبری زیاد است ،اما گاهی هست یک منبری و یک عالم دینی چنان سخن می گوید که در قلب مستمع انفجار ایجاد می شود و باعث بیداری و هدایت افراد میگردد و به اصطلاح سخنی که از دل برآید بر دل نشیند. و این ویژگی خاص در حاج آقا مجتبی وجود داشت که باعث تاثیر کلام ایشان شده بود.

این استاد حوزوی افزود: باید انسان ارتباط با خدا و اهل بیت(ع) داشته باشد و الا حرف زدن راحت است ولی انسان ساختن و تاثیر در دل گذاشتن سخت است. و خدا برخی را مشمول فضل و رحمت خود می کند که در قرآن نیز آیه چهارم سوره جمعه نیز می فرماید: « ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ». پس این عمل تاثیر گذاری کلام حاج آقا مجتبی در قلب ها، یک نعمت، رحمت و لطف خدا بود که خداوند به ایشان عنایت نموده بود.

توصیه به مطالعه آثار منتشر شده از حاج آقا مجتبی تهرانی

آیت الله میردامادی با توصیه به مطالعه آثار منتشر شده از مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی گفت: نصیحت اخلاقی و خواندن کتاب های اخلاقی و درس های اخلاقی یک امر لازم و ضروری است و اکنون که این عالم بزرگوار در قید حیات نیستند، خوشبختانه دفتر ایشان اقدام به چاپ و نشر آثار و سخنرانی های این معلم اخلاق نموده که توصیه اکید من به جوانان خصوصا طلاب مطالعه این آثار این عالم بزرگوار و مجتهد گرانقدر است.

وی ادامه داد: از این فرصت بوجود آمده ای که دفتر ایشان ایجاد کرده و سخنرانی ها و آثار ایشان را منتشر نموده اند، حتما استفاده کنید که این موقعیت در گذشته نبود و خیلی از علمای بزرگ ما ناشناخته زیستند و گمنام هم فوت کردند و آثار ایشان نیز از بین رفت.

سبک زندگی خود را همانند زندگی حاج آقا مجتبی تنظیم کنید

این استاد اخلاق حوزوی افزود: لازم است روحانیون و جوانان این آثار را تهیه و مطالعه کنند، که از اخلاق و اعتقاد و حقیقت این مرد بزرگ بهره مند شوید. و نکته مهم اینکه زندگی حاج آقا مجتبی را برنامه زندگی خود قرار دهند، خصوصا طلاب عزیز سعی کنند زندگی خود را بر اساس سبک زندگی و شیوه تدریسی ایشان تنظیم نمایند.

آیت الله میردامادی با تاکید بر لزوم درس اخلاق و تهذیب نفس در حوزه های علمیه گفت: الان حوزه علمیه قم وقعا یکی از نعمت های خدا است و از نظر کیفیت با قبل خیلی فرق نموده است، و همچنین خیلی فراوان اساتید برجسته آنجا در حال تدریس هستند، اما بهتر است به درس اخلاق در حوزه بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: لازم است علما و بزرگان در درسهایشان کلمات انسان ساز و اخلاقی را به طلاب تذکر دهند که این برکتی که خدا الان به ما و جامعه شیعی داده به خاطرات نفس های پاک بزرگان و علمای حوزه و تاکیدات آنان به تهذیب نفس بوده است.

این استاد حوزوی افزود: امروز طلبه ها نیاز به درس اخلاق دارند که باید اخلاق اسلامی و اخلاقی که هر مرجعی باید واجد آن اخلاق باشد در وجود آنها هم پیدا شود.

قدرشناسی مردم تهران در تشیع باشکوه این عالم دینی

آیت لله میردامادی در ادامه به قدرشناسی مردم از این عالم دینی با حضور باشکوه در مراسم تشیع پیکر ایشان اشاره و بیان کرد: نکته ای از قدرشناس بودن این مردم عزیز نسبت به ایشان، حضور باشکوه در مراسم تشیع بود. بنده در مراسم تشیع حاج آقا مجتبی دیدم که همه مردم، کوچک و بزرگ، پیر و جوان برای از دست دادن این عالم بزرگوار همه آمده بودند و مثل اینکه پدر خودشان را از دست داده اند، گریه می کردند و این نشان از عمق محبوبیت مردمی حاج آقا مجتبی داشت.

وی ادامه داد: من تا به حال ندیده بودم برای کسی دیگر این چنین همه مردم از هر قشر و گروهی برای او این چنین ناراحت و محزون باشند؛ که این نشان از عظمت و شخصیت  و مقام و معنویت ایشان است.

این استاد حوزوی افزود: بعضی از اشخاص به بعضی اشخاص احترام می گذارند، اما این احترام ظاهری است و احترام قلبی نیست، ولی حاج آقا مجتبی کسی بود که در دل مردم جا داشت و در قلب مردم بود و مردم مثل اینکه یک پدر را از دست داده باشند در تشیع ایشان شرکت کردند.

وی خاطر نشان کرد: و نکته دیگر اینکه، مقام معظم رهبری کمتر بر پیکر کسی نماز اقامه نمودند ، و ایشان بر پیکر مطهر حاج آقا مجتبی نماز میت را اقامه نمودند و این نیز از عظمت این مرد در نزد رهبر انقلاب بود.

آیت الله میردامادی در پایان این گفت‌وگو، حاج آقا مجتبی تهرانی را مردی کم نظیر و جامع صفات اخلاقی دانست و گفت: ایشان مرد کم نظیری بود؛و جامع صفات اخلاقی اسلام بود.

وی با اشاره به روایتی از معصوم(ع) بیان کرد: امام معصوم(ع) در حدیثی می فرماید: « فأمّا مَن کان مِن الفُقَهاء صائنًا لنفسه، حافظًا لدینه، مُخالِفًا علی هواه، مُطیعًا لأمر مولاه؛ فللعوامّ أن یُقلِّدوه»؛ در این حدیث امام یک صفت علمی و چهار صفت اخلاقی را بیان می کند که علمایی که علم دارند و دستورات را عمل می کنند و با هوای نفسشان مخالفت می کنند؛ بر عوام واجب است که از چنین افرادی تقلید کنند.

وی ادامه داد: بعضی علما حتی یک گناه هم در طول عمرشان نکرده اند و یک واجب هم ترک نکرده اند و این افراد نمونه و نابغه هستند و باید مردم از آنها پیروی  و دوستی داشته باشند. که یکی از این عالمان اهل عمل مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی بود.

*اختصاصی عترتنا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: حکایت خوبان
برچسب‌ها: حکایت ، خوبان

تاريخ : یک شنبه 25 / 10 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.