ویژگی های خاص عید غدیر خم

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ویژگی های خاص عید غدیر خم

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

ویژگی های خاص عید غدیر خم

عید تا عید ☻ تصاویر ویژه عید قربان تا غدیر ☻

ویژگی های خاص عید غدیر خم
 

غدير خم سال‏ها بود که انتظار مي‏کشيد تا راز خلقتش را دراين بيابان خشک بيابد، تا آن که کاروان آمد و در کنار او توقف کرد. پيامبر به سخن درآمد و جمعيتي انبوه به نوشيدن کلامش ايستاد. نسيم کلام پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله، منادي وحي الهي و رسول پيام‏هاي خدايي، همه جا را از عطر ستايش خدا پر کرد. آن گاه علي عليه‏السلام را به سوي خود خواند. دست او را بالا برد و بر مردم نشانش داد. در فضايلش سخن‏ها گفت و پيغام خدا را رساند که: بعد از من خدا او را انتخاب کرده است. انگار که خلقت دوباره آغاز شود، روح زنده بودن در تار و پود وجود دميد. وحي خدا بود امامت او حکم الهي بود بيعت با او و همه از مرد و زن بيعت کردند و غدير خم بر خود مي‏باليد.

اسلام ولايي
اسلام کشتي نجات است اگر ولايت ناخداي آن باشد و مسلماني ريسمان رهايي است اگر به حلقه ولايت متصل باشد. اسلام نسيم حيات است اگر از سمت وادي ولايت‏پذيري بوزد و مسلماني زلال زندگي است اگر از سرچشمه ولايت بتراود. اسلام کامل‏ترين ديني است که خالق عالم براي انسان پسنديد، اگر از کمال ولايت لبريز شود. اسلام پربارترين نعمت الهي است، اما اگر به گوهر ولايت مزين باشد و سرانجام، اسلام باران رضايت خداست، البته اگر از ابر سرشار از رحمتِ ولايت فرو بارد.

ولايت، لطف الهي
در وادي اسلام هميشه زلال حيات بخش ولايت جاري است و خدا هرگز اين بوستان سبز را در خشکي و عطش نبودن مولا و سرپرست و رهبر وا نمي‏نهد. در ديار مسلماني نسيم خوش بوي ولايت هنوز هم پس از سال‏هاي سال از جانب غدير خم مي‏وزد و دل و جان را زنده مي‏دارد. آن که راه بر اين نسيم ببندد و عشق به ولايت را از دل بيرون کند، راه زنده بودن بر خود بسته است. راه جاودانگي عشق را بر خود بسته است. امّا حيات بخشي ولايت همواره جاري است.

کليد گنج قرآن
قرآن مجيد گنجينه‏اي‏ست بي‏همتا در آفرينش، سرشار از گوهرهاي گرانقدر و دُر دانه‏هاي ارزشمند. امّا کسي بايد باشد که دَرِ اين گنجينه بگشايد و به هر کس به قدر ظرف و جودش ببخشد. قرآن دريايي است ژرف و بيکران، سرشار از مرواريدهاي معرفت. امّا بايد غوّاصي باشد تا توان غوص در اين ژرفا را داشته باشد و مرواريدها رابيابد و عرضه دارد. پس از پيامبر عليه‏السلام، که رحمت خدا بر او باد، علي عليه‏السلام قرآن ناطق است. کليد در گنجينه قرآن، کلام مبارک اوست. روح بلند علي عليه‏السلام است که تحمل ژرفاي قرآن را دارد و دست فهم بلند اوست که مرواريد را از صدف کلام الهي بيرون مي‏کشد.
حقايق را از غير حق باز مي‏شناسد و راه را از بي‏راهه باز مي‏شناسد. پس چگونه است اگر بعد از پيامبر عليه‏السلام علي عليه‏السلام نباشد؟

جانشين رسول خدا
«يا علي اگر بعد از من تو نبودي، معرفتي در ميان امت من نمي‏بود.» قلب مبارک پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله نگران آينده امت است. باغي که سال‏هاي سال براي آن و به امر خدا، خون دل خورد و رنج‏ها کشيد، اينک بدون علي عليه‏السلام بي‏باغبان مي‏ماند. واي از علف‏هاي هرز! واي از هجوم طوفان غفلت! با اين که در شروع دعوتش به اسلام، فرموده بودکه علي وصي و جانشين من است، گاهِ رفتن به جنگ تبوک فرموده بود که سزاوار نيست بروم مگر اين که تو جانشين من باشي، در غدير گفت، هنگام رحلت گفت او بارها و بارها به هر بهانه‏اي از علي عليه‏السلام نام برد و تقديرش کرد و جانشين خود خواندش، امّا باز هم نگران بود، و نه بيهوده، که به چشم مي‏ديد فردا را که علي، ولي خدا، تنها مانده است. و امروز، روز غدير خم، روز بيعت دوباره ماست با ذريه خلف علي عليه‏السلام، تا قلب مبارک رسول خدا را شاد کنيم.

بيعت با امام عصر(عج)
روز عيد غدير، فقط جشن نيست تا به شادي و کف زدن بگذرد. روز چشم دل گشودن است و با همه وجود بيدار شدن. روز بيعت است و حمايت از ولايت. روز مبارک باد گفتن است به يمن ولايت و روز شادباش گفتن به ولي عصر(عج) و بيعت مجدد با او. روز سلام و صلوات است بر پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله که امتش را رها نکرد. روز سپاسمندي از خداست که در درياي طوفاني و پر غفلت دنيا کشتي نجات ولايت را به سويمان فرستاد. مبارک باد اين عيد. مبارک باد اين بيعت مجدد، مبارک باد ولايت امام عصر(عج).

آفتاب ولايت
امروز از غدير خم آفتابي طلوع کرد که نه بر همه زمين، که بر همه خلقت تا دورترين ذرّات آن تابيد. آفتابي که گرمايش حيات آفرينش بودو نورش مايه بيداري جان‏ها. آفتابي که طلوع کرد و هرگز به غروب فرو نخواهد نشست. آفتابي که نورش در عمق جان مي‏نشيند و شور پرواز مي‏دهد. آفتابي که در پرتو نورش تا بهشت مي‏توان رفت. آفتابي که بهشت هم در انتظارش روز شماري‏ها کرد.
و امروز ما روز طلوع آن آفتاب را گرامي مي‏داريم. مبارک باد طلوع آفتاب ولايت بر همه آنان که عاشق ولايتند.

سلام بر صاحب غدير
سلام بر غدير. سلام بر صاحب غدير. سلام بر تو اي علي، اي تجلي‏گاه صفات الهي، اي شگفتي آفرينش. دست‏هاي مهربان و پر صلابت توست که آسمان را برپا داشته است. خلقت به حضور حجّت است که مي‏گردد. زمين اگر ماندن را تاب آورده است، به اميد آمدن فرزند خلف توست. غديري که به يمن وجود تو جاري شد، هنوز و تا هميشه تاريخ، مي‏جوشد و پيش مي‏رود و به زلالي خود تاريکي همه فتنه‏ها و غفلت‏ها را از چهره امّت اسلامي مي‏شويد. ولايت تو يا علي ريسمان نجات ماست. ما را درياب که سينه‏مان از عشق تو لبريز است و خونمان به دوستي تو در رگ‏ها مي‏چرخد، يا علي.

بارش رحمت الهي
امروز روز ولايت است، امروز سوسن‏ها و نسترن‏هاي بوستان اسلامي دست‏هاي گرم و مهربان باغبان را با تمام وجودحس مي‏کنند. باغْ امروز باغباني تازه يافت و نه يک باغبان، که باغباناني مهربان تا هميشه تاريخ؛ چرا که ريسمان ولايت تا ابد ناگسستني است. امروز روز ولايت است و ما امروز به سپاس گزاري خدا مي‏ايستيم و به قدرداني او روزه مي‏گيريم و سجده شکر به جا مي‏آوريم. خداوندا، تو را سپاس بر فرستادن کامل‏ترين دين و سرشارترين نعمت. تو را سپاس بر بارش رضايت‏مندي‏ات بر ما و تو را سپاس بر جاري کردن زلال ولايت در دل‏هاي ما.

ذکر روز غدير
«مهربانا، تو را سپاس که ريسمان نجات ولايت مولا علي و فرزندانش را ـ که درود تو بر آن‏ها باد ـ به سويمان فرستادي. تو را سپاس که به اين روز گرامي‏مان داشتي و باران کرامت بر ما باريدي. دل‏هامان را به عهدي که بر ولايت با تو بستيم محکم کردي، قلب‏هامان را به ميثاقي که در باب ولايت از ما گرفتي پايدار ساختي و انکار روز قيامت را بر ما نخواستي. تو را سپاس که کمال دين و اتمام نعمتت را در ولايت اميرالمؤمنين، علي بن ابيطالب عليه‏السلام، نهادي.» تو را سپاس مي‏گوييم و شکر مي‏کنيم.

شکست شيطان
هاله تابان نور را بنگر که از آسمان مي‏بارد. فرشتگان را بنگر که دست در دست هم داده و اين روز را به جشن ايستاده‏اند. امروز پايه‏هاي دين خدا محکم شد و تا ابد دل شيطان در سوز حضور ولايت خواهد سوخت. او تا ابد حضور ولي امر خدا و جانشين برحقش را بر زمين مي‏نگرد و در اندوه روز غدير مي‏سوزد و ما به پاس شکست شيطان و ثبات دينمان اين روز را جشن مي‏گيريم. مبارک باد روز عيد غدير خم، روز آبياري دل‏هاي مومنان به زلال مِهر ولايت.

تجلّي عدالت و امامت
غدير تجلي‏گاه نام و ياد علي عليه‏السلام است. علي عليه‏السلام، قهرمان بت‏شکن و عدالتخواه تاريخ که در سراسر زندگي خود، حق گفت و براي حق کوشيد و سرانجام در راه اجراي حق و عدل به شهادت رسيد. علي عليه‏السلام و هواداران او در طول چهارده قرن، در راه رهايي و آزادي مردم محروم، پرچم مبارزات سختي بر دوش کشيده‏اند. شخصيت علي عليه‏السلام چون درياي پهناوري تمام جهان هستي را در بر گرفته است و شگفتا که اين دريا با ديدن اشک کودک يتيمي طوفاني و متلاطم مي‏شود.

پيام غدير
داستان غدير از عظمت و ضرورت ولايت و ريشه‏اي بدون اين مسئله خبر مي‏دهد. رسول صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در آن هنگام و در زير آن آفتاب سوزان. آن همه جمعيت را براي چه نگه مي‏دارد و چه پيامي براي‏شان دارد.
اين پيام اساسي‏ترين پيام دين او بود و به راستي رسول صلي‏الله‏عليه‏و‏آله بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرماي سوزان نگه داشت و رسالت آسماني خويش را به مسلمانان ابلاغ فرمود.

مکان غدير
بين مکه و مدينه محلي به نام «جُحفه» هست و «غدير خم» در همين جا قرار دارد. چون اين آبگير به شکل خُم رنگرزان بوده است و برخي از قبايل صحرايي گاه در آن جامه‏هاي رنگ کرده خويش را مي‏شسته‏اند، آن را «غدير خم» ناميده‏اند.

واقعه غدير
پيامبر اکرم صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در سال دهم هجري به قصد انجام دادن اعمال حج از مدينه به مکه سفر کرد. پس از پايان اعمال حج و هنگام بازگشت، در کنار غدير خم، جبرئيل بر پيامبر نازل شد و اين آيه را خواند: «اي پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوي تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکني پيامش را نرسانده‏اي. و خدا تو را از [گزندِ[ مردم نگاه مي‏دارد».
پيامبر فرمود تا همه آن جمعيت انبوه گرد آمدند. آن گاه وحي و دستور خداوند را درباره تعيين جانشين ذکر فرمود و علي عليه‏السلام بن ابيطالب را پيش خود خواند. دست او را گرفت و بلند کرد و با صدايي رسا فرمود: «هر کس که من تاکنون مولاي او بودم، از اين پس علي عليه‏السلام مولاي اوست.» آن‏گاه در حق آنان که علي را ياري کنند دعا فرمود و در حق آنان که او را ترک گويند و بي‏ياور گذارند. نفرين کرد.

بهترين روز
در غدير خم نگر نور دل افروز علي عليه‏السلام نيست روزي در جهان مانند امروز علي عليه‏السلام
روز کامل گشتن دين است و اتمام نِعَم هجده ذيحجه يعني عيد پيروز علي عليه‏السلام
چونکه از يمن علي عليه‏السلام حق راضي از اسلام شد زين جهت امروز باشد خوش‏ترين روز علي عليه‏السلام
روز توحيد است روز رحمت و روز اميد پرده برداري شد از حُسن دل افروز علي عليه‏السلام
شهر دانش احمد است و مرتضي در وازه‏اش انبيا غير از محمد دانش‏آموز علي عليه‏السلام

اقيانوس بي‏کران
غدير، برکه نيست؛ اقيانوسي بي‏کران است که سراسر هستي را پوشانده است. غدير بخشي از تاريخ نيست؛ همه تاريخ است.
غدير، با علي عليه‏السلام پيوند خورده است. سخن علي عليه‏السلام و خداي علي عليه‏السلام است.
غدير ضرورتي بود که بايد براي هدايت و ارشاد مردم و ادامه رسالت انبياي الهي به وجود مي‏آمد و شخصي که بتوان چنين رسالتي را عهده‏دار شود جز علي عليه‏السلام نبود.

غدير، خنثي کننده توطئه
آنچه مي‏توانست همه نقشه‏هاي منافقان را يکجا خنثي، و اسلام را در چنان برهه حساسي حفظ کند، تعيين جانشين پيامبر و اعلان رسمي آن بود، چنان که حضرت زهرا(س) در اين‏باره مي‏فرمايند: «پيامبر در روز غدير، عقد ولايت را براي علي عليه‏السلام محکم کرد». غدير خم منافقان را فلج کرد و مانع اجراي نقشه‏ها و توطئه‏هاي شيطاني‏شان شد.

تاج ولايت
پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله در غدير خم عمامه خود را، که «سحاب» نام داشت، به عنوان تاج افتخار بر سر اميرالمؤمنين عليه‏السلام قرار دادندو انتهاي عمامه را بر دوش آن حضرت آويختند و فرمودند «عمامه تاج عرب است».

خلاصه مکتب وحي
«غدير» عصاره و نتيجه خلقت و چکيده تمام اديان الهي و خلاصه مکتب وحي است و صرفا واقعه‏اي تاريخي نيست. اين نام مقدس، عنوان عقيده ما و اساس دين است. غدير ثمره نبوت و ميوه رسالت است غدير تعيين کننده خط‏مشي مسلمانان تا آخرين روز دنياست. غدير ماجرايي سرنوشت‏ساز است که «خطبه غدير» شاخص‏ترين و زنده‏ترين سند آن است.

عيدي بي‏نظير
اي غدير خم تو را مانندْ در اعيار نيست عاشقان را چون تو در اعياد عيدي ياد نيست
فطر و هم نوروز و اضحي بي تواش بنياد نيست بلکه عيدي چون تو اندر عالمِ ايجاد نيست

تجلي غدير
غدير، برترين عيد است محمد صلي‏الله‏عليه‏و‏آله، جايگاه ويژه‏اش در ميان ساير مناسبت‏ها آن گاه روشن مي‏شود که بدانيم پس از هزاران پيامبر الهي، آنگاه که اسلام به بشريت عرضه شد غدير تکميل کننده اسلام شد و «حجت» که زمين حتي يک روز بي‏آن برقرار نمي‏ماند، در غدير معنا گرفت.
غدير که مهر صحت همه محبت‏هاي پيش از خود را به همراه دارد منشأ ايجاد محبت‏هاي شريف بعدي شد و امروز در عصر غيبت محبت الهي، «ولايت فقيه» تجلي غدير است.

غدير در سخن امام علي عليه‏السلام
حضرت علي عليه‏السلام در روز جمعه‏اي که با غدير مصادف بود، ضمن خطبه‏اي فرمودند: همانا امروز، روزي بس بزرگ است. در اين روز گشايش در رسيد و در اين روز منزلت آن کسان که شايسته بودند بلندي گرفت و برهان خدا روشن شد. آري امروز، روز روشن حق است روز به صراحت سخن گفتن از مقام پاک رهبر معصوم.
امروز روز کامل شدن دين است.
امروز روز عهد و پيمان است.
امروز روز گواهي گواهان است.
امروز، روز نمايان بنيادهاي نفاق و انکار است.
امروز، روز بيان حقايق ايمان است.
امروز، روز راندن شيطان است.
امروز، روز آزمودن مردمان است.
غدير، پاسدار اصالت‏ها.
غدير، آن روز سازنده و آينده ساز مسلمانان...
غدير، آن روز که پيامبر صلي‏الله‏عليه‏و‏آله براي ابد راهبران امت را معرفي فرمود.
غدير، آن روزي که منافقان و دشمنان اسلام و پيامبر مأيوس شدند.
و غدير، آن روزي بود که بشر گونه‏اي آسماني زمام امت را بر عهده گرفت.
زيارت اميرالمومنين در روز عيد غدير
از عباداتي که خاص روز غدير است، زيارت بارگاه مطهر صاحب اين روز، يعني حضرت علي عليه‏السلام است.

نماز و روزه
«امام صادق عليه‏السلام فرموده‏اند: اين روز، روز عبادت و نماز است. و نيز فرموده‏اند: اين روز، روزي است که حضرت علي عليه‏السلام به شکرانه آن روزه مي‏گرفت.

در وصف غدير
باده بده ساقيا، ولي ز خُمّ غدير چنگ بزن مطربا، ولي به ياد امير
تو نيز اي چرخ پير، بيا ز بالا به زير داد مَسرّت بده، ساغر عشرت بگير
* * *
وادي خم غدير، منطقه نور شد يا ز کف عقل پير، تجلي طور شد
يا که بياني خطير، ز سرّ مستور شد يا شده در يک سرير، قرانِ شاه و وزير
* * *
چون به‏سر دست شاه، شير خدا شد بلند به تارک مهر و ماه، ظل عنايت فکند
به‏شوکت فرّ و جاه، بطالعي ارجمند شاه ولايتْ پناه، به امر حق شد امير
* * *
مژده که شد مير عشق، وزير عقل نخست به همت پير عشق، اساس و مدت درست
به آب شمشير عشق، نقش رؤيت بشست بزير زنجير عشق، شير فلک شد اسير


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: ویژه نامه عید سعید غدیر

تاريخ : جمعه 7 / 5 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.