خواص هسته انار: ۱۰ فایده معجزه‌آسای هسته انار برای سلامتی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خواص هسته انار: ۱۰ فایده معجزه‌آسای هسته انار برای سلامتی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

خواص هسته انار: ۱۰ فایده معجزه‌آسای هسته انار برای سلامتی

خواص هسته انار: ۱۰ فایده معجزه‌آسای هسته انار برای سلامتی

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که انار می خورید؟ مسلما همه ما نام میوه انار را شنیده ایم و حتی آن را مصرف می کنیم. شاید هم درخت اناری در حیاط خانه تان دارید و به همین خاطر انار را به عنوان میوه ای خانگی و محصول باغچه کوچک خودتان نوش جان می کنید و از آن لذت می برید. اما آیا می دانید که هسته انار اگرچه سفت و سخت هستند اما از خواص و ارزش های غذایی بالایی برخوردارند؟ در این مقاله با خواص هسته انار بر سلامت انسان آشنا می شویم.

ارزش های غذایی هسته انار

انار میوه ای گرد با قطری در حدود ۵ تا ۱۲ سانتی متر است که پوستی به رنگ سبز ارغوانی، سفید، قرمز قهوه ای یا بنفش تیره دارد. این میوه دارای صدها دانه بیضی شکل است که نسبتا حجیم و سفت هستند. هسته انار به رنگ قرمز، صورتی یا سفید است.

۲۰% از وزن کلی هسته انار را روغن طبیعی تشکیل می دهد. روغن انار دربردارنده بیشترین میزان اسید لینولئیک و امگا ۳ است. علاوه بر آن، پروتئین، فیبر خام، ویتامین ها، مواد معدنی و پلی فنل ها دیگر ترکیباتی هستند که در هسته انار وجود دارد.

از آنجایی که انار پالپ بسیار کمی دارد، مصرف و محاسبه ارزش های غذایی انار بر اساس هسته های آن صورت می گیرد. 2/1 فنجان انار به همراه پوست یا پالپ آن دارای 72 کالری، 1.5 گرم پروتئین، 16 گرم کربوهیدرات، 3.5 گرم فیبر خوراکی و 0 گرم چربی است. علاوه بر این، مصرف روزانه انار به مقدار لازم در افراد بزرگسال 16% از ویتامین K و 10% از ویتامین C روزانه مورد نیاز آن ها را تامین می کند.

خواص هسته انار برای سلامت انسان

حالا که با ارزش های غذایی انار آشنا شدید، بهتر است با ما همراه باشید تا با هم برخی از خواص هسته انار برای سلامت انسان را با هم مرور کنیم.

۱.پیشگیری از سرطان

انار و هسته های آن دارای فلاونوئید است و به این ترتیب انار می تواند با نشان دادن عملکرد آنتی اکسیدانی در پیشگیری از سرطان موثر باشد. به این منظور می توانید انار و آب انار را بطور منظم مورد مصرف قرار بدهید. گفته می شود که انار می تواند مانع از پیشروی سرطان هایی مثل سرطان پروستات، سرطان سینه و غیره بشود.

۲. درمان بیماری کرمک

بیماری کرمک معمولا در کودکان دیده می شود و می تواند اختلالاتی را در رشد آن ها به وجود آورد. درصورتیکه کودک شما به بیماری کرمک مبتلا شود، می توانید برای درمان این بیماری از هسته انار استفاده کنید. روش درمان بسیار آسان است. یک قاشق پودر هسته انار را در یک لیوان آب آناناس نارس بریزید، خوب مخلوط کنید و با شکم خالی میل کنید و از خواص هسته انار لذت ببرید.

۳. درمان اسکوربوت

بیماری اسکوربوت یکی از علائم کمبود ویتامین C در بدن است. برای درمان این بیماری از انار تازه و هسته های آن استفاده کنید. دو عدد انار تازه رسیده و هسته های آن را بکوبید تا خوب نرم و له شود. سپس یک لیوان آب به آن اضافه کنید و این ترکیب را صاف کنید. با این آب دهان خود را غرغره کنید و آن را بنوشید. روزانه 2 تا 3 مرتبه این کار را تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

۴. کاهش علائم تکرر ادرار

آیا شما هم از آن گروه افرادی هستید که تکرر ادرار برایتان بسیار آزاردهنده و غیر قابل تحمل شده است؟ خبر خوش اینکه با استفاده از هسته انار می توانید این مشکل را برطرف کنید. برای این کار به هسته انار تازه و یک مشت سیر شرقی احتیاج دارید. آن ها را با سه لیوان آب بجوشانید. ترکیب به دست آمده را کناری بگذارید تا خنک شود. روزانه دو بار و هر بار ۴/۳ از این ترکیب را میل کنید.

۵. سلامت بدن

هسته انار با میوه آن خورده می شود. گفته می شود که هسته انار حاوی پلی فنل ها است و به این ترتیب از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها از جمله آنفولانزا، تب، سرماخوردگی و غیره محافظت می کند. برای نتایج بهتر می توانید انار رسیده را به همراه هسته آن نوش جان کنید.

۶. تقویت نیروی جنسی به طور طبیعی

در بسیاری از فرهنگ‌ها، از قرن‌ها پیش تاکنون، انار را به خاطر هسته‌های بسیارش به عنوان نمادی برای باروری و فراوانی می‌شناسند؛ ولی در سال‌های اخیر، گزارش‌ها و اخبار بسیاری درباره‌ی اثرات این میوه بر تقویت نیروی جنسی منتشر شده‌اند. طبق یافته‌های مطالعه‌ای که در دانشگاه کویین مارگارت در ادینبرا به عمل آمد، مصرف آب انار خالص به شکل قابل توجهی باعث افزایش سطوح تستوسترون موجود در بزاق (به طور میانگین ۲۴ درصد) و هم‌چنین، باعث ایجاد اثراتی مثبت بر فشار خون و روحیه‌ی مردان می‌شود. افزایش سطوح تستوسترون می‌تواند به بهبود وضعیت روحی و افزایش میل جنسی منجر شود.

آیا نگران ابتلا به اختلال نعوظ هستید؟ طبق یافته‌های علمی، مصرف آب انار برای افزایش جریان خون و بهبود نعوظ در حیوانات آزمایشگاهی موثر بوده است؛ بنابراین، فواید انار به عنوان یک درمان طبیعی برای اختلال نعوظ، در آینده‌ی نزدیک، بر روی انسان نیز ثابت خواهد شد.

۷. کاهش درد مفاصل و آرتریت

آرتریت عبارت است از التهاب یک یا چند مفصل که باعث ایجاد درد و سفتی مفاصل می‌شود؛ این وضعیت با افزایش سن وخیم‌تر خواهد شد. هر سال، بیش از ۳ میلیون مورد ابتلا به آرتریت در ایالات متحده گزارش می‌شود. انار به عنوان یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان آرتریت شناخته می‌شود؛ زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاونول است؛ این آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان عامل ضد التهاب در بدن عمل می‌کنند.

طبق نتایج مطالعاتی بر روی حیوانات، عصاره‌ی هسته‌ی انار ممکن است احتمال شروع و بروز آرتریت ناشی از کلاژن را کاهش دهد. هم‌چنین، مطالعاتی که بر روی نمونه‌های حیوانی به عمل آمده‌اند نشان می‌دهند، مصرف عصاره‌ی انار می‌تواند از شدت آرتریت و التهاب مفاصل کم کند.

اگر برای درمان آرتریت از دارو استفاده می‌کنید، پیش از افزودن محصولات حاوی انار به برنامه‌ی داروی روزانه‌تان با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۸. کاهش فشار خون

عصاره‌ی هسته‌ی انار حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنل‌های زیست‌فعالی است که طبق گزارش‌های علمی، از طریق سازوکارهای مختلف، باعث بهبود وضعیت سلامت قلب و عروق، از جمله بهبود سطوح فشار خون، می‌شوند.

طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۳، از جهت بهبود بیماری فشار خون بالا (هایپرتنشن) مصرف آب انار را باید در دو مقوله‌ی غذایی و هم‌چنین، درمانی (مداخلات دارویی) بررسی کرد. هم‌چنین، مطالعه‌ای دیگر که نتایج آن در نشریه‌ی پژوهش‌های گیاه‌درمانی به چاپ رسیدند، نشان داد آب انار داروی مکمل مفیدی برای بیماری مبتلا به فشار خون بالا است، و تنها پس از دو هفته مصرف روزانه‌ی آن می‌تواند فشار خون را به طور طبیعی کاهش دهد.

۹. مبارزه علیه عفونت‌های باکتریایی

انار حاوی صدها ترکیب زیست‌فعال مختلف است، از جمله الاجیک اسید، الاجیتانین، پونیسیک اسید، فلاونوئید، آنتوسیانیدین، آنتوسیانین، فلاونول و فلاون‌های استروژنیک که مفیدترین ترکیبات درمانی موجود در انار شناخته می‌شوند. از دوران باستان تاکنون از عصاره‌های انار برای درمانی بیماری‌ها و وضعیت‌های مختلفی از جمله عفونت‌های انگلی و میکروبی، اسهال، زخم معده، آفت دهان، خونریزی و مشکلات تنفسی استفاده می‌شود.

طبق نتایج پژوهشی که در نشریه‌ی طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد علمی منتشر شدند، جای تعجب نیست که برای تحریک فعالیت باکتری‌های پروبیوتیک مصرف انار توصیه شود؛ به این ترتیب، اثرات مفید آن‌ها در مبارزه علیه عفونت‌های باکتریایی بهبود می‌یابند. و از خواص هسته انار بهره می برید.

۱۰. بهبود و تقویت حافظه

مطالعات نشان داده‌اند، پلی‌فنول‌ها دارای فواید بسیاری برای حافظه و قدرت شناختی انسان هستند؛ آب و هسته‌های انگور سرشار از پلی‌فنول هستند. پژوهشگران طی مطالعه‌ای که نتایج آن در نشریه‌ی طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد علمی منتشر شدند، به داده‌های جالبی دست پیدا کردند؛ این داده‌ها نشان می‌دهند پلی‌فنل‌های موجود در انار می‌توانند از بیماران در برابر نقص‌های حافظه‌ی ناشی از عمل جراحی باز قلب به صورت طولانی مدت محافظت کنند.

طی این مطالعه، پس از انجام تمام آزمون‌های حافظه از همه‌ی شرکت‌کنندگان، الگوی واضحی از بهبود وضعیت حافظه‌ی آن دسته از شرکت‌کنندگانی که پس از عمل جراحی از مکمل‌های انار استفاده کرده بودند، به دست آمد؛ طبق این نتایج، مصرف انار تاثیرات قدرتمند و طولانی مدتی بر وضعیت حافظه، به خصوص درباره‌ی بازیابی حافظه، می‌گذارد.

مطالعه‌ی دیگری نیز به انجام آزمایشی بر روی سالمندی مبتلا به مشکلات حافظه پرداخت؛ طی این آزمایش، در طول یک دوره‌ی چهار هفته‌ای، به گروهی از شرکت‌کنندگان ۲۴۰ میلی‌لیتر آب انار خالص و به گروهی دیگر ۲۴۰ میلی‌لیتر از یک نوشیدنی با طعم انار داده شد. حافظه‌ی کلامی و تصویری شرکت‌کنندگانی که آب انار مصرف کرده بودند به طرز قابل توجهی بهبود یافت.

به علاوه، مطالعاتی که در بخش روانشناسی دانشگاه لوما لیندای کالیفرنیا بر روی حیوانات به عمل آمدند، نشان داده‌اند انار به شکل موثری می‌تواند از سلول‌های عصبی محافظت کند، و افزودن این میوه به رژیم غذایی احتمالا به تاخیر در بروز یا کند کردن روند پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می‌کند؛ بنابراین، این مطالعات به شکل موردی، توانایی انار را در درمان طبیعی آلزایمر مورد بررسی قرار دادند. هم‌چنین، مطالعه‌ی دیگری بر روی حیوانات نشان داد، عصاره‌ی هسته‌ی انار دارای خاصیت درمانی بالقوه‌ای برای بهبود حافظه و هماهنگی ماهیچه‌ای است؛ این خاصیت عمدتا به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عصاره‌ی هسته‌ی انار و توانایی آن‌ها در مبارزه‌ی موثر علیه رادیکال‌های آزاد است.

تاثیرات جانبی هسته انار

مصرف انار به هیچ مقدار استانداردی محدود نمی شود. خوردن هسته انار و نوشیدن آب انار به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم کاملا امن و بی خطر است. درصورتیکه در هنگام خوردن هسته انار با هرگونه حساسیت غذایی روبرو شدید، فورا از خوردن انار دست بکشید و با پزشک مشورت کنید.

در صورتیکه از مسائلی مرتبط با فشار خون رنج می برید یا داروی فشار خون مصرف می کنید، بهتر است در خصوص مصرف انار با پزشک خود مشورت کنید. از آنجایی که انار فشار خون را تحت تاثیر قرار داده و آن را کاهش می دهد، بهتر است قبل یا بعد از عمل جراحی در خصوص مصرف انار و فرآورده های آن با پزشک مشورت کنید.

آب انار در صورتیکه با برخی داروها مثل رقیق کننده خون وارفارین( کومادین، جانتون) و بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مثل کاپتوپریل( کاپوتن)، انالاپریل( واسوتک) و لیزینوپریل( پرینیویل، زستریل) مصرف شود، تداخل دارویی ایجاد کرده و عوارض جانبی خطرناکی به همراه خواهد داشت. در صورت مصرف هر یک از این داروها، پیش از مصرف انار یا فرآورده های آن با پزشک مشورت کنید.

 هسته انار را از کجا و چطور تهیه کنیم؟

اگر می خواهید مرغوب ترین هسته انار را داشته باشید، بهتر است خود میوه انار را تهیه کنید. در انتخاب انار دقت کنید. انار مرغوب اناری است که سنگین باشد، پوست براق و محکمی داشته باشد و هیچ جای آن له نباشد. شما می توانید در فصل پاییز و زمستان این میوه لذیذ را از میوه فروشی ها، تره بارها، یا سوپرمارکت ها تهیه کنید.

برای باز کردن انار به یک چاقو، یک عدد کاسه و یک قاشق چوبی احتیاج دارید.

  • انار را در دست خود بچرخانید تا دانه های آن شل و از پوست آن جدا شود.
  • چاقوی تیزی را در وسط راس انار قرار دهید و با آن خطی بکشید. انار را به دو نیم تقسیم و آن را باز کنید.
  • نیمی از انار را طوری در دست بگیرید که دانه های آن رو به کاسته باشد. با قاشق چوبی به آرامی بر پوست انار ضربه بزنید تا دانه ها از پوست جدا شده و داخل کاسه بریزند.
  • این کار را با نیمه دیگر انار هم تکرار کنید.
  • دانه های خراب میان مغز سفید انار را با قاشق یا انگشت خود جدا کنید.
  • انار دانه کرده و آب لذیذ آن را بخورید و از نتیجه کار خود لذت ببرید.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: میوه وخواص دارویی انها
برچسب‌ها: میوه وخواص دارویی انها

تاريخ : سه شنبه 12 / 2 / 1400 | 20:41 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.