شگفتی های آفرینش در غار انجیرسیاه گچساران

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

شگفتی های آفرینش در غار انجیرسیاه گچساران

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

شگفتی های آفرینش در غار انجیرسیاه گچساران

شگفتی های آفرینش در غار انجیرسیاه گچساران

شگفتی های آفرینش در غار انجیرسیاه گچساران

گچساران- ایرنا- غار ناشناخته انجیر سیاه در گچساران یکی از شگفتی های طبیعی جهان خلقت است که در پس صخره های سخت و سنگی و سکوت زمین نغمه شکوه آفرینش سر داده شده است.

گزارش ایرنا، در مسیر روستای انجیره سیاه به روستای پادوک در شرق گچساران و منطقه لیشتر غاری طبیعی چون تونل در دل کوه جلوه گری می کند.

روستای صخره ای و زیبای انجیر سیاه در شرق شهرستان گچساران و در محدوده دهستان لیشتر قرار دارد ، این روستا با وجود قرار گرفتن در دامنه کوه سرخ،چشمه سارها و تنوع گیاهی و زیبا های خیال انگیز هر ساله  به ویژه در فصل بهار میزبان کوهنوردان است.

ساکنان روستای ۱۴۰ نفری انجیر سیاه ابتدا بر روی کوه زندگی می کردند و بعدها به منطقه ای به نام جاجی تغییر مکان دادند و اکنون در ۳۰۰ متری کوه سرخ زندگی می کنند.

غار آهکی و آبی انجیر سیاه که طول آن ۲۶۵۰ متر برآورد شده در فاصله یک کیلومتری روستای انجیر سیاه در دشتی زیبا به گونه ای واقع شده که در نگاه نخست کسی گمان نمی کند چنین شگفتی در این خلوتگاه دلچسب واقع شده باشد.

عرض غار انجیرسیاه  یک تا ۱۰ متر است به سخن دیگر این غار گاهی باریک و گاهی پهنای آن افزایش می یابد و ارتفاع غار انجیر سیاه ۱.۵ تا ۲ متر برآورد می شود.

وجود تالاب های کوچک و بزرگ از ویژگی های این غار است در برخی نقاط غار باید به صورت سینه خیز حرکت کرد و برخی نقاط دیگر باید در آب شنا کرد و در برخی نقاط دیگر غار، گاهی ارتفاع آن به حدود ۱۰ متر هم می رسد.

شناسایی غار روستای انجیر سیاه

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:با توجه به اینکه غار روستای انجیرسیاه در گچساران سه سال پیش شناسایی شده است هنوز مطالعات کافی روی آن انجام نشده تا بتوان به دوره زمین شناسی و دیدگاه های جامع کارشناسی آن پی برد.

رحیم دادی نژاد افزود: تیمی از کارشناسان میراث فرهنگی مسیر حدود ۶۰۰ متر از این غار را بازدید کرده اند و بقیه مسیر غار در دست مطالعه است.

وی بیان کرد:برای انجام مطالعه بیشتر درباره  این غار نیاز به نقشه برداری و عکس برداری های بیشتری وجود دارد که انجام این مهم نیازمند اعتبار برای استقرار تیم های کارشناسی است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد معتقداست مشاهدات اولیه نشان می دهد غار روستای انجیر سیاه قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی طبیعی کشور را دارد. 

وی تاکید کرد: اقدام های اولیه برای ثبت غار روستای انجیر سیاه در فهرست آثار ملی انجام شده اما  این جاذبه طبیعی نیازمند انجام مطالعات زمین شناسی و کارشناسی بیشتری است.

دیگر جاذبه های گردشگری گچساران

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان گرمسیری گچساران  در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی، تاریخی و مردم شناسی ظرفیت های گردشگری از مقاصد گردشگری استان در فصول، پاییز،زمستان و بهار است.

دادی نژاد تاکید کرد:قرار داشتن در نزدیکی کوه سه هزارمتری خامی،جنگل های سر به فلک کشیده زاگرس و بناهای تاریخی از جاذبه های گردشگری گچساران است.

رشته کوه های سربه فلک کشیده و پر چین و شکن زاگرس، جنگل های سرسبز، ساحل دریاچه نیلگون سد کوثر، جاذبه های تاریخی و گردشگری و وجود بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) شهرستان گچساران را به قطب نخست گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.

امواج آبی دریاچه سد کوثر و رودخانه پرپیچ و خم رودخانه زهره که چون ماری خوش خط و خال جلوه گری می کند اوج پیوند شاهکار طبیعت و هنرنمایی انسان در این شهرستان است که با توجه به سفر تعداد زیادی گردشگر به این منطقه می توان با جذب سرمایه گذاران بستر ایجاد فرصت های شغلی جدید را فراهم کرد.
با وجودی که این سرزمین یکی از بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران محسوب می شود اما آسمان آبی در جنگل ها و جاذبه های طبیعی مغایرتی دلپذیر با نامش دارد.
دوگنبدان نام امروزی مرکز شهرستان گچساران است که تا پیش از سال ۱۳۰۶ هجری شمسی، بدون سکنه بود،اما با توجه به فعالیت‌های نفتی که در گچساران قدیم مشهور بنام گچ کوراوغلی انجام می‌شد، مسئولان وقت در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۰، تصمیم به تخریب و تخلیه‌ی شهر قدیم و انتقال واحدهای کارمندی و کارگری به شهر دوگنبدان امروزی گرفتند.
با توجه به کاوش‌های انجام شده در بخش‌های شرقی و غربی دوگنبدان، آثاری از دو گنبد کهن وجود دارد که همین امر سبب شد تا این شهر به دوگنبدان شهرت یابد.
رودخانه زهره با طول تقریبی حدود ۲۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، ،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.
این رودخانه که از کوه کنه دوده در نزدیکی اردکان واقع در استان فارس سرچشمه می گیرد از کنار شهرهای اردکان ، سپیدان و ممسنی در استان فارس می گذرد.
رودخانه زهره بعد از خارج شدن از استان فارس از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می کند پس از ریخته شدن به رودخانه های بابا منیر و هفت قنات و طی مسیری پر پیچ و خم در گستره سه استان به خلیج فارس می ریزد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: شگفتی های آفرینش
برچسب‌ها: شگفتی های آفرینش

تاريخ : شنبه 4 / 1 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.