دیدگاه رهبری (دانشجویان، امیدها و انتظارات-دیدار با نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی)

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری (دانشجویان، امیدها و انتظارات-دیدار با نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی)

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاه رهبری (دانشجویان، امیدها و انتظارات-دیدار با نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی)

دیدگاه رهبری (دانشجویان، امیدها و انتظارات-دیدار با نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی)

دیدگاه رهبری (دانشجویان، امیدها و انتظارات-دیدار با نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی)

 

حضرت آیت الله خامنه ای: « امروز من مشاهده می کنم که با گذشت زمان، انگیزه‌های انقلابی، فکر انقلابی، فکر روشن، استدلال متین و خوب، روز به‌ روز در بین قشر دانشجو دارد گسترش پیدا می کند.»


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران در ماه مبارک رمضان روزهای پرکاری را سپری می کنند و اقشار مختلف مردم و مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدارهای متعددی با ایشان دارند. در این میان بی شک دیدار طولانی، پرشور و صمیمی دانشجویان با رهبر دلسوز و مهربان خود، از حال و هوای دیگری برخوردار است. در جریان همایش بزرگ دانشجویان در محضر آیت الله خامنه ای که روز اول جولای انجام شد، نمایندگان تشکلهای مختلف آنان دیدگاه ها و انتقادهای خود را در زمینه مسائل گوناگون بیان کردند و سپس ایشان به برخی از آنها پاسخ گفتند و رهنمودهای مهمی را درمورد دانشجویان و برخی مسائل دیگر مطرح نمودند.


نخستین سخن رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان، چون همیشه، ابراز خرسندی از این ملاقات بود: «دیدار دانشجویان عزیز در ماه رمضان هر سال، یکی از جلسات شیرین و مطلوب برای من است. امسال هم بیاناتی که دوستان کردند، برای من حقیقتاً جالب و لذّت ‌بخش بود.» ایشان با اشاره به اینکه دانشجویان از اول انقلاب سوابق خوب و درخشانی از خود برجای گذاشته اند، تأکید کردند که کمیت و کیفیت دانشجوی امروز از دانشجوی اول انقلاب برتر است. در اوایل انقلاب بیش از دویست هزار دانشجو در ایران وجود داشتند که اکنون با جهشی فوق العاده جمعیت آنان به نزدیک به پنج میلیون نفر رسیده است. مقام معظم رهبری در توصیف نسل کنونی دانشجویان فرمودند: «امروز من مشاهده می کنم که با گذشت زمان، انگیزه‌های انقلابی، فکر انقلابی، فکر روشن، استدلال متین و خوب، روز به‌ روز در بین قشر دانشجو دارد گسترش پیدا می کند.»


حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار دانشجویان با ایشان رهنمودهای حکیمانه و ارزنده ای را به آنها ارائه کردند که برای همۀ دانشجویان مسلمان راهگشاست. نخستین و مهمترین توصیۀ رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان، چون همیشه، دینداری و تقویت ایمان بود و در این زمینه فرمودند: «ازجمله‌ وظایف دانشجویی، حفظ دین و تقوا است. ... شما دلتان زود نرم می شود، زود نورانی می شود، اشکتان زود جاری می شود، ارتباطتان با خدا زود برقرار می شود؛ این خیلی مغتنم است. این گرایشی که امروز در محیط جوان کشور به معنویّات وجود دارد، خیلی با ارزش است. ... » ایشان ایمان را نیروی فعال درونی برای غلبه بر مشکلات شخصی و اجتماعی می دانند و برای تقویت این نیروی الهی می فرمایند : «من توصیه می کنم به جوانهای عزیزمان و جوانهای دانشجو که به تقوای شخصی، پرهیزکاری شخصی، پاکدامنی شخصی اهمّیّت بدهید، حتماً تلاوت قرآن را روزانه فراموش نکنید - ولو یک صفحه، ولو نیم صفحه- قرآن را هر روز بخوانید، با قرآن ارتباطتتان را برقرار کنید. این دعاها مضامین فوق‌العاده‌ای دارد، این دعاها رشتۀ ارتباط شما را با خدای متعال مستحکم میکند، این اصل قضیّه است.»




آیت الله خامنه ای معتقدند که امروزه مبارزه با دشمن از زمان انقلاب و همچنین جنگ صدام و حامیان غربی اش با ایران مشکل تر و پیچیده تر شده است و تصریح می کنند: «امروز برنامه (دشمن) ، برنامۀ پیچیده‌ای است؛ هم امنیّتی است، هم فرهنگی است، هم اقتصادی است، هم سیاسی است. برنامه‌ها برنامه‌های درهم ‌تنیده‌ای است؛ در این شرایط ، وظایف خیلی سنگین است؛ برنامه‌های امنیّتی دارند. ... مواجهه‌ با اینها تدبیر می خواهد، عقل می خواهد، دقّت می خواهد، مطالعه می خواهد.» به همین دلیل رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشجویان می فرماید : «یکی از خصوصیّات دانشجو این باید باشد که محیط را با چشم باز نگاه کند؛ هم محیط دانشجویی را، هم محیط کشور را، هم محیط منطقه را، هم محیط جهان را. من بارها گفته‌ ام در جنگهای نظامی، شناسایی یکی از مؤثّرترین و مهم ‌ترین عناصر جنگ است.»


در راستای لزوم برخورداری از بصیرت و دشمن شناسی، رهبر انقلاب اسلامی ایران از دانشجویان می خواهد که به رسانه های دشمن و جنگ تبلیغاتی آنها به هیچ وجه اعتماد نکنند: «امروز یکی از بخشهای پُرخرج دشمنان ما عبارت است از بخش رسانه؛ ... خب، اصلاً همّت این جریان رسانه ‌ای این است که بر روی یک نقاطی تکیه کند که جمهوری اسلامی را می تواند زمین‌ گیر کند؛ مثلاً ایجاد یأس، ایجاد نقاط منفی، نقاط منفی را درشت کردن، نقاط مثبت را بکلّی حذف کردن. ... یکی از اصول (دانشجویان) این باشد که نگاه به جریان رسانه‌ ای دشمن - چه جریان رادیو تلویزیونی ‌اش، چه جریان ماهواره‌ ای‌ اش، چه جریان فضای مجازی ‌اش- نگاه سوءظن ‌آمیز باشد.»


اردوهای جهادی، حرکت مقدس و خالصانه ای است که از اوایل انقلاب در دانشگاههای ایران برای کمک به مناطق محروم شکل گرفت و همچنان ادامه دارد. آیت الله خامنه ای از دانشجویان می خواهند که: «اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید. ... این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. ... واقعاً جهاد است؛ کار است، تلاش است، خدمت به محرومین است.»
آخرین مطالبۀ آیت الله از دانشجویان، پیشنهاد تشکیل جبهۀ واحد ضد استکباری است. ایشان فرمودند: «یکی دیگر از مسائلی که به نظرم می توانید شما انجام بدهید تشکیل یک جبهۀ واحد ضدّ آمریکایی و ضدّ صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام است.... امروز وسیلۀ ارتباط هم آسان است، در فضای مجازی تماس بگیرید، کما اینکه در موارد مشابهی این کار انجام گرفته. به قول این فرنگی‌ مآب‌ها ، کمپین‌ های عمومی دنیای اسلامی تشکیل بدهید علیه تسلّط آمریکا، از لحاظ ضدّیّت با سیاستهای آمریکایی و سیاستهای صهیونیستی. میلیون‌ها عضو وارد این مجموعه بشوند، وارد این جریان فکری بشوند.»


اما بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان ، جنبۀ عمومی تری داشت. ایشان در این بخش به ریشه یابی دشمنی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی با جمهوری اسلامی ایران پرداختند و توضیح دادند : «ملّت ایران چه بخواهد چه نخواهد درگیر یک مبارزۀ سرنوشت‌ ساز است و طبعاً مجموعۀ دانشجویی ، جزو این مبارزه و جزو پیشروان و پیشرانهای این مبارزه است. این مبارزه هم از اینجا آغاز می شود که ملّت ایران مایل است که مستقل، عزیز و پیشرفته باشد، خودش از امکاناتش استفاده کند؛ و اگر این کارها اتّفاق بیفتد، یک قدرت نوظهوری در دنیا خواهد شد؛ با تفکّرات خاص و با جهت‌ گیری‌های خاص. این با منافع قدرتهای مسلّط جهانی معارض است؛ لذا نمی خواهند بگذارند این اتّفاق بیفتد؛ مبارزه از اینجا شروع می شود.» ایشان تصریح کردند که آمریکا می خواهد جمهوری اسلامی ایران چون برخی دیگر از دولتهای حقیر منطقه در برابرش سر خم کند، تاکید نمودند: «این ملّت به حکم غیرت خود، به حکم سابقۀ خود، به حکم هویّت خود و به حکم اسلام ایستاده است! اسلام اجازه (ذلت) نمی دهد؛ مبارزه این است. بنابراین یک مبارزه‌ ای وجود دارد و این مبارزه با نظام جمهوری اسلامی خواه ‌ناخواه هست؛ تا وقتی جمهوری اسلامی هست، [این مبارزه] هست.»


آیت الله خامنه ای در مورد سرنوشت این نبرد و مبارزه چنین فرمودند: «اگر بخواهند این مبارزه از بین برود فقط باید یکی از دو حالت پیش بیاید: یا باید جمهوری اسلامی آن ‌قدر نیرومند و قوی بشود که بتواند حرف خودش را به کرسی بنشاند و طرف [مقابل] جرأت نکند به او تعرّض بکند که ما دنبال این راهیم؛ یا بایستی هویّت اصلی خودش را از دست بدهد و صورت بی‌جانی باشد، اسم بی ‌مسمّایی باشد، مثل بعضی کشورهای دیگری که اسمشان جمهوری اسلامی است و از اسلام هم در آنها هیچ خبری نیست. یکی از این دوتا راه است؛ راه سوّمی وجود ندارد.» آنگاه ایشان با اشاره به سخن معروف امام خمینی (ره) که حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران را واجب می دانستند ، اضافه کردند: «حفظ نظام، یعنی حفظ همۀ ارزشهایی که نظام اسلامی خودش را متعهّد به آنها می داند؛ مثل عدالت، پیشرفت، معنویّت، علم، اخلاق، مردم ‌سالاری، قانون‌ گرایی، آرمان‌ گرایی.»


مقام معظم رهبری با اشاره به جنگ احزاب در صدر اسلام که همۀ کفار و مشرکین برای از بین بردن اسلام و مسلمانان متحد شدند، فرمودند: «در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهۀ امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه ‌سازی بکنیم، می شود جنگ احزاب. امروز خب مشاهده می کنید دیگر؛ همه‌ دنیاپرستان و قدرت ‌طلبان و جنایت ‌کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده‌های مختلف اقتدار، در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیده ‌اند و حمله هم کرده‌ اند و دارند از همۀ جوانب حمله هم می کنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد.» ایشان این واقعیت تاریخی را یادآوری کردند که در جنگ احزاب، گروهی از مسلمانان سست ایمان از حملۀ جبهۀ متحد دشمنان هراسناک شدند، اما اکثریت با ایمان، نه تنها نترسیدند، بلکه بر ایمان و استقامتشان افزوده شد. رهبر انقلاب اسلامی راه پیروزی جمهوری اسلامی را نیز همین تفکر دانستند و گفتند: «اگر می خواهیم در مقابل جبهۀ استکبار ایستادگی کنیم، مقاومت کنیم، به آن عزّت، آن شرف، آن اقتداری که جمهوری اسلامی لایق آن است و انقلاب به ما وعدۀ آن را داده برسیم، احتیاج داریم به اینکه در رفتار شخصی خودمان رعایتهای لازم را بکنیم؛ آن تقوا را حفظ کنیم؛ [این] نیاز ما است.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: امام خامنه ای امام عشق

تاريخ : چهار شنبه 25 / 12 / 1399 | 8:57 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.