آثار بصیرت در بیان امام علی علیه السلام
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 118338
بازدید دیروز : 63316
بازدید هفته : 331486
بازدید ماه : 653767
بازدید کل : 11045522
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 27 / 11 / 1399

امام علی علیه السلام

سودمندی نگاه چشمان سر

دیدن چشم از حواس پنج گانه جسمی است؛ اثر بخشی و سودمندی نگاه های چشمان بشر بسته به بصیرت است. امام علی(ع) فرمودند: نظرالبصر لایجدی اذاعمیت البصیرة (غررالحکم و دررالکلم ، ج 6 ص 174، حدیث 9972). نگاه چشم زمانی که بصیرت کور باشد سود نمی دهد. با

بصیرت نگاه انسان در دل اشیاء و پدیده ها نفوذ می کند و روابط علی و معلولی حوادث را درک می کند و توانایی تحلیل درست رویدادها و کشف قواعد و سنن الهی را پیدا می کند و می تواند آینده را پیش بینی کند.

آگاهی عمیق حقیقی

در بصیرت آگاهی همه جانبه دقیق و عمیق و صحیح وجود دارد. علم حقیقی جامع پایدار بابصیرت است. امام علی(ع) در این زمینه فرمودند: لاعلم فمن لابصیرة له (غررالحکم و دررالکلم ج6 ، ص 401، حدیث 10773). برای کسی که بصیرتی برای او نیست، علمی نیست! علم سودمندی که بشر را به حق و رستگاری برساند علم با بصیرت است.

در بصیرت آگاهی همه جانبه دقیق و عمیق و صحیح وجود دارد. علم حقیقی جامع پایدار بابصیرت است. امام علی(ع) در این زمینه فرمودند: لاعلم فمن لابصیرة له (غررالحکم و دررالکلم ج6 ، ص 401، حدیث 10773). برای کسی که بصیرتی برای او نیست، علمی نیست! علم سودمندی که بشر را به حق و رستگاری برساند علم با بصیرت است.

شناخت مکر و حیله و خدعه ها

انسان های با بصیرت از سردرگمی، حیرت و سرگردانی و توقف و کجروی رهایی می یابند. «دشمن شناسی» و شناخت مکر و حیله و ترفندها و نیرنگ ها و فریب کاری های دشمن و آگاهی و آمادگی برای خنثی سازی برنامه های دشمن و ناکارآمدسازی ابزارهای آنان، برای اهل بصیرت دشوار و سخت نیست. امیرمومنان امام علی(ع) در نامه به معاویه ، وی را عامل هلاکت ، گمراهی، فریب خوردن، غرق شدن مردم در دریای

جهالت، فرو رفتن در تاریکی ها، غوطه ور شدن در شبهات، به کژراهه رفتن و بازگشت به جاهلیت دانسته اند و تنها اهل بصیرت را رهایی یافتگان از این انحرافات شمرده و نوشته اند: الا من فاء من اهل البصائر فانهم فارقوک بعد معرفتک و هربوا الی الله من موارزتک (نهج البلاغه ، نامه 32) جز

اهل بصیرت که مسیر خود را تغییر دادند و پس از شناخت تو از تو جدا شدند و از یاری کردن تو به سوی خدا گریختند!براساس این بیان علوی: اهل بصیرت «معاویه شناس» بوده و از تمام نقشه ها و فریب کاری هایش گذشته و راه خدا و راه حق را یافته اند و در راه حق گام برداشته و پایدار مانده اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: بصیرت
برچسب‌ها: بصیرت
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی