ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بهترین ترکیب پردازنده و کارت گرافیک برای بازی های امروزی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بهترین ترکیب پردازنده و کارت گرافیک برای بازی های امروزی

بهترین ترکیب پردازنده و کارت گرافیک برای بازی های امروزی

بهترین راندمان در باز‌ی‌های پی‌سیِ امروزی با داشتنِ پردازنده‌ی رده بالا به دست می‌آید یا کارت گرافیک قدرتمند؟

در طول سالیان متمادی از تجربه‌ی ارتباطی که با گیمرها در طیِ چند نسل وجود داشته است، هنوز هم باوری در میان بسیاری از آنان وجود دارد مبنی بر این که پردازنده در بین تمام قطعات نقشی منحصر به فرد و اساسی در داشتن بهترین تجربه در بازی‌ها را ایفا می‌کند. این دسته از کاربران در هنگام گزینشِ قطعات برای خرید هم سعی می‌کنند ابتدا بالاترین مدل‌های موجود در بازار را به عنوان نقطه‌ی ثقل سیستمِ منتخب برگزینند و سپس مابقیِ قطعات را بر اساسِ آن انتخاب کنند. حتی بسیاری از فروشندگانِ بازار سنتی کامپیوتر هم از همین رویه پیروی می‌کنند و خرید پردازنده‌های قوی را در هر رده‌ی بودجه‌ای به قطعات دیگر ارجح دانسته و به کاربر توصیه می‌کنند.

در مقاله‌های راهنمای خریدِ زومجی در سالیان گذشته بارها منطق واقعی و شیوه‌ی انتخاب ترکیبی متوازن و صحیح از پردازنده، مادربرد،حافظه و کارت گرافیک را برای کاربران شرح داده‌ایم، اما در اینجا قصد داریم با جزئیات و تفصیلِ بیشتری این موضوع را مورد بررسی قرار داده و راهکار‌های کارآمد و اصولی را عنوان کنیم.

اولویتِ کاربرد و بودجه

همیشه اولین کاری که در شروعِ انتخاب قطعات به کاربران توصیه می‌شود، مشخص کردن پاسخ به دو پرسشِ اساسی است: یکی این که اولویتِ کاربری پی‌سی برای کاربرِ آن چیست و دیگر این که بودجه‌ی کلی در نظر گرفته شده برای خرید این سیستم به چه میزان است. پاسخ به سوال اول سخت نیست و معمولا به چند دسته‌ی کلی محدود می‌شود: بازی (Gaming)، تولید محتوا (Productivity)، پردازش‌های محاسباتی (Compute)، اداری (Office)، پخش چند رسانه‌ای (MultiMedia).

هر یک از کاربردهای فوق نیز با توجه به الگوی کاری و الگوریتم‌های پردازشیِ ویژ‌ه‌ای که دارند، ممکن است بار پردازشی خود را روی یک یا چند قطعه از قطعات اصلی سیستم بیش از قطعاتِ دیگر متمرکز کنند و در نتیجه باید آن قطعه را قوی‌تر و با دقتِ بیشتر نسبت به قطعات دیگر انتخاب کرد. بازی‌ها در اکثرِ موارد روی GPU چندین برابر فشار بیشتری نسبت به قطعات دیگر وارد می‌کنند و به همین دلیل هم اصطلاحا GPU-Bound هستند. به همین علت انتخابِ کارت گرافیکِ قدرتمند برای سیستم‌های گیمینگ اولویتِ اصلی است و اهمیتِ آن غیر قابل انکار است. سیستم‌های تولید محتوا هم بسته به نرم افزار می‌توانند هم روی CPU و هم روی GPU بار پردازشیِ کامل ایجاد کنند و بنابراین انتخابِ این قطعات در این سیستم‌ها اهمیت دارد، اما پردازنده در این سیستم‌ها تا جای ممکن باید قوی‌تر از سیستم‌های بازی در نظر گرفته شود.

به همین ترتیب سیستم‌های محاسباتی هم روی پردازنده تمرکز دارند و علاوه بر در نظر گرفتنِ ظرفیتِ بالایی از حافظه، ترجیحا پردازنده‌هایی با تعدادِ بالا و هسته‌های زیاد برای آنها توصیه می‌شود و کارت گرافیک در آن نقشِ مهمی بر عهده ندارد. سیستم‌های اداری و چند رسانه‌ای هم با سخت افزارِ معمولی و حتی رده پایین مشکلی نخواهند داشت و بسته به نیاز هم برای پردازنده و هم کارت گرافیک مدل‌های متناسب در نظر گرفته می‌شود. همان گونه که می‌بینید، پردازنده در تمامِ انواعِ کاربری‌ها جایگاهِ اصلی را ندارد و تنها بسته به میزانِ پردازش و الگوی رایجِ استفاده در کاربردی که به آن تحمیل می‌شود باید گزینش شود. از آنجایی که موضوع بررسی ما در مورد پی‌سی‌های مخصوصِ بازی است، ادامه‌ی مباحث را با پیش‌فرضِ پی‌سی گیمینگ و سیستم‌های مخصوصِ بازی‌ دنبال می‌کنیم.

نقش پردازنده در بازی‌های مدرن

در بازی‌های امروزی بسته به موتور بازیِ استفاده شده و وظایفی که در آن برای پردازنده‌ی اصلی تعریف شده، می‌توان پردازنده‌های متفاوتی را توصیه کرد که از نظر توان و کارایی لزوما در یک سطح نیستند و برخی مدل‌ها با ویژگی‌ها یا معماری مشخص در ارائه‌ی بهترین راندمان بر دیگران غلبه دارند. برخی سبک‌ها مانند بازی‌های استراتژی و MMO هم ماهیتا محاسباتِ نسبتا سنگین‌تری را به پردازنده تحمیل می‌کنند که نیاز به استفاده از یک مدل قوی‌تر برای استخراج بالاترین نرخِ فریم در بازی را بیشتر می‌کند. در کل بعضی بازی‌ها با پردازنده‌های ارزان قیمت هم در بالاترین نرخِ فریمِ قابل ابتیاع از کارت گرافیکِ شما اجرا خواهند شد و برخی نیز نیاز به پردازنده‌های نسبتا قدرتمند مثل سری Core i5 خواهند داشت. معدود بازی‌هایی هم وجود دارند که به علتِ رفتار موتور گرافیکی بازی یا سربارِ غیر معمولی که روی یک یا چند هسته‌ی پردازنده قرار می‌دهند، برای اجرای کم وقفه و بهینه‌ترین حالت نیاز به بالاترین رده‌های CPU مثل سری Core i7 خواهند داشت.

حتما به خاطر دارید که در مقاله‌های بررسی راندمانِ بازی‌ها در زومجی، برای هر بازیِ بررسی شده، به جز راندمانِ کارت‌های گرافیک منتخب به حداقل پردازنده‌ی مناسب برای اجرای بازی هم می‌پردازیم و به همین خاطر با مطالعه و جمع‌بندیِ آنها می‌توان اطمینانِ خاطر بیشتری نسبت به پردازنده‌ی مورد نیاز برای هر بازی یا گروهی از بازی‌های مورد علاقه به دست آورد و خرید یا ارتقای سیستمِ جدید را بر مبنای آن قرار داد.

در اینجا به برخی از پردازنده‌های توصیه شده در بازی‌های اخیر  بر اساس مقاله‌های بررسی راندمانِ بازی‌های پی‌سی در زومجی نگاهی می‌کنیم:

پردازنده حداقل و پیشنهادی برای برخی باز‌های اخیر بر اساس بررسی راندمانِ بازی‌های پی‌سی در زومجی

ردیف

نام بازی

حداقل پردازنده

پردازنده‌ی توصیه شده

۱

Assassin's Creed: Origins

Core i5-7600

Core i7-7700 / Ryzen 7 1700

۲

Call of Duty: WWII

Core i5-4670

Core i5-7600

۳

Wolfenstein II: The New Colossus

Core i3-4130

Core i3-6100

۴

Middle-earth: Shadow of War

4130-Core i3

Core i5-4670

۵

Watch Dogs 2

Core i7-4770

Core i7-6900K

۶

Titanfall 2

Core i3-6300

Core i3-6300

۷

Battlefield 1

Core i5-6600

Core i7-6700

۸

Gears of War 4

Core i5-6600

Core i7-6700

۹

Quantum Break

Core i5-4670

Core i5-4670

۱۰

DOOM

Core i5-6600

Core i5-6600

در جدولِ بالا حداقل پردازنده بر اساس متوسط نرخِ فریم به دست آمده در هر بازی توصیه شده و به دست آوردنِ تجربه‌ی قابل قبول در بازی را با تنظیماتِ گرافیکی رده متوسط یا بالا تضمین می‌کند. اما پردازنده‌ی پیشنهادی با بالاترین تنظیمات گرافیکی و کارت‌ِ گرافیکی رده بالای GTX 1080 برای به دست آوردنِ بالاترین نرخ فریمِ ممکن در آن بازی توصیه شده است.

Gaming PC 2017

ترکیب پردازنده و کارت گرافیک

نگاهِ دوباره به تاثیرِ پردازنده در بازی‌های بررسی شده‌ی زومجی این مطلب را یادآوری کرد که برای تمامِ بازی‌ها و تمام تنظیمات و حتی گاهی اوقات قوی‌ترین کارت‌های گرافیکی، همیشه نیازی به استفاده از قوی‌ترین پردازنده‌های بازار نیست. البته این موضوعِ مهم در مقاله‌های راهنمای خرید زومجی هم در انتخابِ بهترین قطعات در هر رده‌ی بودجه‌ای تداعی دارد و عدمِ نیاز به پردازنده‌های گران قیمت بارها و به بهانه‌های گوناگون و در پاسخ به کاربران هم گوشزد شده است.

در مقاله‌های راهنمای خرید کامپیوتر در زومجی APU-های ای‌ام‌دی در پایین‌ترین رده‌ برای سیستم‌های مناسبِ بازی با گرافیک مجتمع توصیه شده‌اند و به تدریج که بودجه افزایش پیدا می‌کند، از پردازنده‌های Core i3 در کنار کارت‌های گرافیکِ رده پایین و رده میانی مثل GTX 1050 ti و GTX 1060 بهره‌گیری شده است تا بهترین ترکیبِ قطعات با ارائه‌ی بهترین نرخِ فریم در بازی‌های جدید به دست آید. سیستمِ رده بالا هم حداقل با مدل‌های Core i5 توصیه شده‌اند وکارت‌های گرافیکیِ GTX 1070 و GTX 1080 را در بر گرفته‌اند. سرانجام در مقاله‌ی پایانی هم پردازنده‌های Core i7 در کنارِ پرچمدارهای فعلی گرافیکِ دنیا یعنی GTX 1080 Ti به عنوانِ گزینه‌های منتخب برای بازی معرفی شده‌اند.

در اینجا قصد داریم قطعات توصیه شده در هر رده‌ی بودجه‌ای را با چیدمانی تازه و بر اساس کارت گرافیک و پردازنده‌‌ی متناسب با آن فهرست کنیم تا همان اطلاعات در قالبی متفاوت و با تمرکز بر پیوندِ دو قطعه‌ی اصلی و تاثیرگذار در پی‌سی‌های مخصوص بازی قابل گزینش و ارزیابی باشند:

بهترین ترکیبِ کارت گرافیک و پردازنده‌ی متناسب در هر رده‌ی بودجه‌ای

کارت گرافیک

پردازنده

رده بودجه‌ای

GeForce GTX 1050Ti

Intel Core i3-7100

پایین

GeForce GTX 1060

Intel Core i3-8100

متوسط

GeForce GTX 1060

AMD Ryzen 5 1500X

متوسط

GeForce GTX 1070

Intel Core i5 8400

بالا

GeForce GTX 1070

AMD Ryzen 5 1600

بالا

GeForce GTX 1070

Intel Core i5 8600K

بالا

GeForce GTX 1080

Intel Core i5 8600K

حرفه‌ای

GeForce GTX 1080

AMD Ryzen 7 1700

حرفه‌ای

GeForce GTX 1080

Intel Core i7 7700K

حرفه‌ای

GeForce GTX 1080 Ti

Intel Core i7 8700K

حرفه‌ای

در هر رده‌ی بودجه‌ای ابتدا بهترین کارتِ گرافیک از بین کاندیدهای مطرح با نسبت قیمت به راندمانِ بالا در آن رده گزینش می‌شود و در اقدام بعدی هم بهترین پردازنده با توجه به قیمت و بالاترین راندمان در گستره‌ی متنوعی از بازی‌های بررسی شده انتخاب و توصیه می‌شود. دقت داشته باشید که بهترین پردازنده در هر رده‌ی بودجه‌ای لزوما قوی‌ترین پردازنده از نظر تعداد هسته‌ها و قدرت اسمی در بنچمارک‌ها نیست و توانِ بالای پردازشِ موازی در برنامه‌های محاسباتی یا ویدیویی هم صرفا به معنای راندمان بهتر در بازی‌ها تعبیر نخواهد شد.

 بررسی راندمان

در بخشِ بررسی راندمان سه مورد از بازی‌های منتشر شده‌ی اخیر را با سه رده از پردازنده‌های نسلِ جدید اینتل و رایزن از ای‌ام‌دی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد تا تاثیرِ عینی انتخابِ پردازنده در راندمانِ آنها به بوته‌ی آزمایش گذاشته شود. رزولوشن‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. کارت گرافیک ASUS Strix GTX 1080 Ti و آخرین نسخه از درایور گرافیکی انویدیا به شماره‌ی 388.59 در این بنچمارک‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

Assassin

Assassin's Creed: Origins شاید یکی از معدود بازی‌های منتشر شده‌ی اخیر باشد که علاوه بر پردازش گرافیکیِ سنگین، فشار زیادی هم به پردازنده وارد می‌کند و راندمان در این بازی بین پردازنده‌های رده بالای Core i7 و پردازنده‌های رده میانی و ارزان‌ قیمت تفاوتی فاحش دارد. علی رغمِ بروزرسانی‌های متعدد بازی از زمان انتشار تاکنون و با وجود بهبود نسبی راندمانِ پردازنده و کاسته شدن از وقفه‌های کوچک و بزرگ در بازی، هنوز هم پردازنده‌ای مانند Core i5-7600K تنها به خاطر نداشتنِ فناوری HT و فقدانِ هسته‌های مجازی، حدود ۱۵ درصد راندمانِ پایین‌تری نسبت به مدلِ قوی‌تر دارد و پردازنده‌ی دو هسته‌ای Core i3-7100 هم ۲۷ درصد راندمانِ پایین‌تری را از کارت گرافیکِ حرفه‌ای ما استخراج می‌کند که آشکارا گلوگاه شدنِ این پردازنده را نمایان می‌کند.

Destiny 2

اوضاع در بازیِ پرطرفدارِ Destiny 2 بسیار بهتر است و پردازنده‌ی رده میانیِ Core i5 می‌تواند تنها با اختلافِ ۲ درصد نسبت به پرچمدارِ نسل هفتم، راندمانِ عالی را از جانبِ پردازنده در بالاترین تنظیماتِ گرافیکی به نمایش گذارد. پردازنده‌های رده بالا و رده میانیِ Ryzen نیز از بابتِ پشتیبانی از کارت گرافیکِ پرجمدار چیزی کم نگذاشته‌اند و اختلاف آنها با صدرِ نمودار ناچیز است. سرانجام ضعیف‌ترین پردازنده‌ی ما نیز توانسته با کاهشِ ۱۶ درصد در متوسط نرخِ فریم راندمانی قابل قبول را ارائه کند. برخلافِ بازی قبلی، در صورت داشتنِ پردازنده‌ی Core i5 در Destiny 2 نباید از بابتِ راندمانِ پردازنده و گلوگاه شدنش نگرانی داشته باشید.

Wolfenstein II The New Colossus

موتور گرافیکی این بازی محبوب در عینِ کیفیت و افکت‌های پیشرفته در نسخه‌ی پی‌سی، توانسته راندمانِ بالایی را به نمایش گذارد و از مزیت‌های واسط گرافیکیِ مدرن Vulkan هم بهره‌مند شده است. پر واضح است که این بازی برای اجرای ایده‌آل روی پرچمدارهای گرافیکیِ ما به حداقل‌ها راضی شده و پردازنده‌ی ۲ هسته‌ای Core i3 با دارا بودن ۴ رشته‌ی پردازشی یا Thread توانسته با اختلافِ تنها ۹ فریم پردازنده‌ی صدرِ نمودار را تعقیب کند.

همان‌گونه که قبلا نیز در بررسی این بازی نتیجه‌گیری کرده بودیم، این بازی برای اجرای عالی تنها به یک Core i3 نسلِ جدید احتیاج دارد.

Gaming PC

جمع بندی

بیشترِ بازی‌ها برای اجرای مناسب نیازی به استفاده از پردازنده‌های رده بالا و گران‌قیمت ندارند و به فراخورِ بهینه سازیِ انجام گرفته در پورتِ پی‌سی، روی مدل‌های پایین‌تر هم به خوبی اجرا خواهند شد

اصولا هدف از طرح این مبحث پرداختن به نگاهی قدیمی و رایج در میانِ برخی کاربران و مخصوصا گیمرها بود که باور داشتند برای به دست آوردنِ بهترین راندمان در پی‌سی، حتما باید پردازنده‌ای قدرتمند را در کنارِ کارت گرافیکِ متناسب با رزولوشن و انتظاراتِ خود از بازی‌های روز قرار دهند. توصیه‌های مختلف مخصوصا در مقاله‌های راهنمای خریدِ سخت افزار قبل از این هم بارها اذعان کرده بودند که این برداشت دقیق نیست و نمی‌تواند در تمام موارد و تمامیِ عناوین بازی‌ها اعتبار داشته باشد.

ما در توصیه‌های سخت افزاری خود در رده‌های بودجه‌ای مختلف با اولویت قرار دادنِ کارت گرافیک به عنوان مهم‌ترین قطعه در پی‌سی مخصوص بازی، پردازنده را در درجه‌ی دوم اهمیت فرض کردیم و سپس بر مبنای آن در طول ماه‌های مختلف مدل‌های مختلفی از نسل‌های جدیدِ پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی را معرفی کردیم. اما در این نوشتار سعی کردیم با نگاه از زاویه‌ای جدید ترکیب‌های متناسب و برگزیده‌ی کارت گرافیک و پردازنده را به صورت یکجا و در کنار هم به صورت خاص مرور کنیم و دیدی کلی نسبت به آنچه که انتخاب‌های مناسبی برشمرده می‌شود ارائه کنیم. دیدگاهِ جدید قرار است تصوراتِ عامیانه در مورد تاثیر پردازنده در سیستم‌های گیمینگ را تصحیح کند.

در بخش بررسی راندمان هم دیدید که در سه بازی مختلف از بازی‌های جدید، نقش پردازنده در آنها همسان نیست و بنا به موتور بازی و وظایفی که در بازی‌ها بر عهده‌ی پردازنده قرار می‌گیرد، میزانِ استفاده‌ی آنها و فشاری که روی آن می‌گذارند هم متفاوت است. تجربه‌ای که از سری مقاله‌های بررسی راندمانِ بازی‌های پی‌سی به صورتِ نمونه در جدول گردآوری کردیم هم نشان می‌دهد که بیشترِ بازی‌ها برای اجرای مناسب نیازی به استفاده از پردازنده‌های رده بالا و گران‌قیمت ندارند و به اقتضای خود و تصمیمِ بازی‌سازان و میزانِ بهینه سازیِ انجام گرفته روی پورتِ پی‌سی، روی مدل‌های پایین‌تر هم به خوبی اجرا خواهند شد. اما اجرای بازی روی پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی هم از برخی اصول تبعیت می‌کند و تفاوت‌هایی دارند. پردازنده‌های Intel عموما به خاطر راندمانِ بالای تک هسته‌ای در برخی بازی‌ها پیشتاز هستند و تاخیرِ کمتری در دسترسی به حافظه دارند، در حالی که پردازنده‌های AMD با دارا بودنِ هسته‌های بیشتر می‌توانند توانِ خود را در بازی‌هایی که برای پردازش‌های چند رشته‌ایِ سنگین بهینه شده باشند به رخ بکشند و راندمانِ بالاتری ارائه کنند، هر چند که این اختلاف در بیشترِ بازی‌ها زیاد نیست و بروزرسانی‌های متعددی از سمتِ ای‌ام‌دی برای بهبودِ راندمان در بازی‌های جدید صورت گرفته است.

نویسنده: فرشید معتمد

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: آموزشی
برچسب‌ها: کامپیوتر ،اخبار ،بازی ،سخت افزار

تاريخ : یک شنبه 28 / 9 / 1399 | 17:33 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.