هر چیزی که لذت‌بخش است را اسلام حرام کرده است!

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هر چیزی که لذت‌بخش است را اسلام حرام کرده است!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هر چیزی که لذت‌بخش است را اسلام حرام کرده است!

هر چیزی که لذت‌بخش است را اسلام حرام کرده است!

هر چیزی که حال میده که حرام نیست؛ تفریح هایی مثل پینت بال، کارتینگ، چتر بازی، غواصی، موج سواری که خیییلی هم حال میدهد حلال که هیچ حتی در اسلام توصیه هم شده مثل تیراندازی، سوار کاری و شنا ...

بخش احکام اسلامی تبیان
لذت حرام ها

1- بهتره اول معنی لذت رو بدونیم تا بفهمیم که چه چیزی لذت هست و چه چیزی لذت نیست

لذت یعنی: نبودن رنج و ملایمت با طبع انسان.

ولی گناه با طبع انسان موافق نیست به همین دلیل است که انسان بعد از گناه اکثرا دچار عذاب وجدان، افسردگی و حتی بیماری های روحی میشود. پس گناه_لذت_نیست

در ادیان تحریف شده گاهی لذت های حلال را نیز بر خود حرام کرده اند در حالی که اسلام نمیگوید لذت نبرید بلکه راه درست را نشان میدهد.

مانند مسیحیت که ازدواج را برای کشیشان و راهبان خود حرام کرده اند اما اسلام بسیار تشویق به ازدواج میکند. 

2- هر چیزی که حال میده که حرام نیست

تفریح هایی مثل پینت بال، کارتینگ، چتر بازی، غواصی، موج سواری که خیییلی هم حال میدهد حلال که هیچ حتی در اسلام توصیه هم شده مثل تیراندازی، سوار کاری و شنا.

3- کاری که ضررش بیشتر از نفعش است.

بعضی کارها هستند که به نظر منفعت دارند ولی در واقع ضرری که به انسان میرساند فوق العاده زیاد است.

مثال: خداوند در قرآن میفرمایند: یسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ كَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِن نَفعِهِمَا

درباره شراب و قمار از تو سؤال می‌کنند، بگو: «در آنها گناه و زیان بزرگی است؛ و منافعی (از نظر مادی) برای مردم در بردارد؛ (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است.

4- ضروری بودن لذت حلال در کلام امام رضا علیه السلام

امام علی بن موسی الرضا علیه السلام میفرمایند: بكوشید كه زمانتان را به چهار بخش تقسیم كنید:  زمانى براى مناجات با خدا؛ زمانى براى تأمین معاش؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عیب‌هایتان را به شما مى‌شناسانند و در دل شما را دوست دارند؛ و ساعتى براى كسب لذت‌های_حلال و با بخش چهارم توانایى و نیروی انجام وظایف سه بخش دیگر را تامین كنید.

لذت یعنی: نبودن رنج و ملایمت با طبع انسان.

ولی گناه با طبع انسان موافق نیست به همین دلیل است که انسان بعد از گناه اکثرا دچار عذاب وجدان، افسردگی و حتی بیماری های روحی میشود. پس گناه_لذت_نیست

متن حدیث: إجتَهِدوا أن یَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَكُم و یَخلِصونَ لَكُم فِی الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ. « فقه‌الرّضا علیه‌السلام، صفحه 337»

پس اسلام نه تنها نمیگوید لذت نبرید بلکه تاکید دارد که حتما لذت ببرید.

5- در ادیان تحریف شده گاهی لذت های حلال را نیز بر خود حرام کرده اند در حالی که اسلام نمیگوید لذت نبرید بلکه راه درست را نشان میدهد.

مانند مسیحیت که ازدواج را برای کشیشان و راهبان خود حرام کرده اند اما اسلام بسیار تشویق به ازدواج می کند.


منبع:

کانال تلگرام پرسمان اعتقادی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

تاريخ : یک شنبه 14 / 9 / 1399 | 18:7 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.