از هواپرستی و آلودگی دامن بر امتم ترس دارم

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

از هواپرستی و آلودگی دامن بر امتم ترس دارم

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

از هواپرستی و آلودگی دامن بر امتم ترس دارم

هواپرستی و آرزوهای طولانی

از هواپرستی و آلودگی دامن بر امتم ترس دارم

حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از امير المؤمنين علىّ بن ابى طالب عليهم السّلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت كند كه فرمود: «ثَلَاثَةٌ أَخَافُهُنَّ عَلَى أُمَّتِي الضَّلَالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ مَضَلَّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَةُ الْفَرْجِ وَ الْبَطْنِ»[1]- از سه چيز بر امّت خود بيم دارم: گمراهى پس از شناخت و آشوب هاى گمراهى آفرين و شهوت فرج و شكم.

انسانهاى سركش و طغيانگر با رو آوردن و توجه شديد به آلودگی جنسی و شهوت ‏رانى كه از صفات بارز بعضی حیوانات است دست به طغيان و نافرمانى خدا مى ‏زنند و آلوده به گناه می شوند، متأسّفانه دنياى امروز به جايى رسيده ‏كه نه تنها با هواپرستی و شهوت رانی به مبارزه نمى‏ پردازد، بلكه در بعضى از كشورها چنین اعمال زشت و وقيحی را به مجلس قانون ‏گذارى برده و آن را تصويب ‏مى ‏كنند تا منحرفان جنسى به شكل قانونى به اعمال زشت و آلوده خود بپردازند. بيمارى ايدز كه امروز بشريّت را تهديد مى ‏كند، هر چند عوامل مختلفى دارد، ولى بیشتر مبتلايان به آن آلودگان به انحرافات جنسى هستند که با این کار ‏تيشه به ريشه خود و ديگران مى ‏زنند‎ و علاوه بر تبعات دنیوی همچون بیماری و گاه قتل و بر هم زدن کانون خانواده و زندگی، سبب عقوبت و عذاب الهی نیز حتی در همین دنیا می شوند، نمونه بارز آن قوم لوط هستند که خداوند به سبب هواپرستی و شهوت رانی شدید آنها، عذاب را بر آنها نازل کرد و آنها را از بین برد.

بد نیست در اینجا به چند مورد از درس هاى عبرتی که از داستان قوم لوط استفاده می شود براى هشدار و عبرت گیری بیشتر اشاره‏ شود:

1- بدبختى نتيجه هواپرستى

كسانى كه زمام اختيار خود را به هواى نفس داده و همواره به دنبال خواهش هاى نفسانى هستند و به جاى آنكه هواى نفس را در خدمت عقل به كار گيرند و پيرو آن كنند، عقل را پيرو هواى نفس و اسير آن كرده‏ اند، هم در دنيا بدبخت و بيچاره ‏اند و هم در جهان آخرت متضرر و زيان‏ كارند.

2- مستى هواپرستى

قوم لوط مست هواپرستى و شهوات بودند. بدين جهت بهترين پيشنهاد حضرت لوط، كه ارضاى نيازهاى جنسى از طريق‏ مشروع و ازدواج با دختران آن حضرت بود، را رد كرده و بر انحراف جنسى خويش اصرار ورزيدند. زيرا عقل انسان مست، به درستى كار نمى‏ كند؛ گويا قفلى بر آن زده‏ اند.

3- سرعت عذاب الهى‏

با نزول عذاب الهى، همه چيز در مدّت كوتاهى نابود مى‏ شود. ممكن است اهالى شهرى صدها سال براى عمران و آبادى آن تلاش كرده باشند، امّا با نزول عذاب پروردگار در ظرف چند ثانيه تمام شهر نابود مى ‏شود. اين، نتيجه كار سوء مردم آن شهر است. همچنین ممكن است در مسائل معنوى و عبادى نيز شخصى ده ها سال عبادت كند و در پايان عمر مرتكب لغزشى شود و بر اثر آن لغزش عاقبت به شرّ گردد.

4- عذاب با عوامل حيات

خداوند متعال هنگامى كه اراده مى‏ كند قومى را مجازات كند و بر آنها عذاب نازل نمايد، در بسيارى از موارد فرمان عذاب را به عامل حيات و زندگى آن قوم مى‏ دهد، تا هم قدرت ‏نمايى كند و هم آنها را به سزاى اعمالشان برساند. باران مايه حيات و زندگى است، امّا خداوند به آن سرعت داده و باران مايه حيات را تبديل به سيلاب ويرانگر مى‏كند و با آن قوم نوح را هلاك مى ‏سازد. آرى! اگر خداوند اراده كند، عوامل حيات را تبديل به اسباب نيستى اقوام و ملل مى ‏نمايد.[2]

آری تمام مفاسدى و بدبختی هایی که بر روى كره زمين به وقوع مى ‏پيوندد نتيجه اعمال سوء خود ‏انسانهاست چنانکه قرآن مجيد می فرماید: ‏‏«ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ ‏الَّذِى عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ[3]- فساد در ‏خشكى و دريا به خاطر كارهايى كه مردم انجام داده ‏اند آشكار شده ‏است؛ خدا مى ‏خواهد نتيجه بعضى از ‏اعمالشان را به آنها بچشاند، شايد (به سوى حق) بازگردند.‏

رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله خواسته به امتش هشدار دهد که مواظب و مراقب خود باشند تا به این رذیله اخلاقی نزدیک نشوند و هیچ گاه به آن آلوده نشوند تا علاوه بر حفظ فطرت بشری خود و مراقبت از نفس و اجتماع و نظام آن، در نهایت مشمول این سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله گردند که: «هر كس از امت من داراى چهار خصلت باشند وارد بهشت مى ‏گردند: خود را به دنيا آلوده نكنند و هواپرستى نكنند، شكم خود را نگهدارند و دامن خود را حفظ نمايند».[4]

پی نوشت ها:

‏[1] الأمالي، شیخ مفید، به تصحیح حسين استاد ولى و على اكبر غفارى، كنگره شيخ مفيد، قم‏، 1413ق، ص 111‏.

[2] سوگندهاى پربار قرآن، ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام علي بن ابي طالب(ع)، قم‏، 1386 ش‏، ص‏ 508.

[3] روم، 41.

[4] الخصال، شیخ صدوق، به تصحیح: على اكبر غفارى، جامعه مدرسين‏، قم‏، 1362ش،‏ ج ‏‏1، ص 223.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: معرفت شناسی
برچسب‌ها: پیامبر، حرم امام رضا ،یادداشت ،هواپرستی، آلودگی، قوم لوط ،عذاب_الهی

تاريخ : شنبه 16 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.