تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18468
بازدید دیروز : 52941
بازدید هفته : 150635
بازدید ماه : 203913
بازدید کل : 10595668
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

استناد به قرآن

کسانی که بر این عقیده اند بهشت و جهنم آفریده شده و اکنون وجود دارد به آیاتی از قرآن مانند آیات زیر استناد جسته اند :

1 . (… أُعدّت للمتقین.)86

… [ بهشت] برای پرهیزکاران آماده شده است .

2 . ( عندها جنّةُ المأوی).)87

[ پیامبر] آنجا همان بهشتی را دید که جایگاه اوست .

3 . ( وبرّزت الجحیم للغاوین.)88

و دوزخ برای بیراهه رفتگان آشکار شد .

4 . ( وأُزلفتِ الجنة للمتقین.)89

و بهشت به سوی پرهیزکاران نزدیک شد .

اینان برآنند که این جمله ها به زمان گذشته (ماضی) بیان شده است و اگر معنای زمان گذشته را به معنای زمان آینده (مستقبل) برگردانیم قرآن را برخلاف ظاهر آن معنا کرده ایم بی آن که قرینه دینی و یا ضرورت عقلی بر این کار باشد.90

علامه طباطبایی در تفسیر این آیه قرآن: (وبرّزت الجحیم لمن یری)91 می نویسد :

( والآیة ظاهرة فی انّ الجحیم مخلوقةٌ قبل یوم القیامة وانما تظهر یومئذٍ ظهوراً بکشف الغطاء عنها.)92

آشکارا از آیه دانسته می شود که پیش از برپایی قیامت جهنم هست و هویدا شدن آن در روز قیامت به کنار رفتن پرده از روی آن است .

استناد به روایات

در این نوشتار مجال پرداخت به همه روایات مورد استناد نیست از این روی از باب نمونه به یک روایت بسنده می کنیم:93

اباصلت هروی از امام رضا(ع) می پرسد :

( یابن رسول اللّه فأخبرنی عن الجنّة والنار أَهُما الیوم مخلوقتان؟

فقال: نعم. وان رسول اللّه0ص) قد دخل الجنة ورأی النار لمّا عرج به الی السماء قال: فقلت له :

ان قوماً یقولون: إنّما الیوم مُقدَّرتان غیر مخلوقَتَین فقال(ع): لاهُم منّا ولانحن منهم من أنکر خلق الجنة والنّار فقد کذب النبی(ص) وکذبنا…)94

ای فرزند رسول خدا! مرا درباره بهشت و دوزخ راهنمایی کن آیا آن دو اکنون وجود دارند؟

امام(ع) فرمود: بله و بی گمان پیامبر(ص) در سفر معراج به بهشت درآمد و دوزخ را دید .

اباصلت می گوید: به امام گفتم: گروهی می گویند: بهشت و دوزخ اکنون وجود ندارند بلکه مقدّر شده است .

امام فرمود: اینان از ما نیستند و ما نیز از آن گروه نیستیم کسی که موجود بودن بهشت و دوزخ را نپذیرد بی گمان پیامبر(ص) و ما را تکذیب کرده است .

دراین سخنِ امام(ع) که از جهت سند مورد اعتماد است باور به آفریده شدنِ بهشت و جهنم و این که آن دو اکنون وجود دارند ایمان به پیامبر(ص) و امامان(ع) شمرده شده است .

از همین روی علامه حلّی درشرحِ رأی شیخ طوسی که می نویسد :

( بهشت و دوزخ اکنون وجود دارند.) وقتی مخالفان این رأی را بر می شمارد از عالمان شیعه کسی را یاد نمی کند .

به هر روی حقایق و پدیدارهایی مانند بهشت و دوزخ که در متون دینی از پدیدارهای قیامت شمرده شده اند اگر چه برای انسانها پس از رستاخیز و آغاز زندگی درجهان دیگر نمایان خواهند شد اما از فهم آیات و روایات و بلکه از بیان روشن آنها فهمیده می شود که آن حقایق اکنون وجود دارند و این به نوبه خود تأییدی روشن و گواه استواری است بر رأیِ استاد شهید سید مصطفی خمینی و درستیِ این نظریّه که روز قیامت اکنون وجود دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی