اعتیاد به اینترنت چه بلایی سر خانواده‌ها می‌آورد؟!

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اعتیاد به اینترنت چه بلایی سر خانواده‌ها می‌آورد؟!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اعتیاد به اینترنت چه بلایی سر خانواده‌ها می‌آورد؟!

اعتیاد به اینترنت چه بلایی سر خانواده‌ها می‌آورد؟!

اگر شما هم بیننده سریال «محله گل و بلبل 3» بوده اید، حتماً دیده اید که اعتیاد به فضای مجازی ممکن است چه بلایی سر ما بیاورد! درست مثل امید جهان که تبلت به دستش چسبیده بود، احساس می‌کنیم که دست‌های ما هم به گوشی چسبیده است! در حقیقت آن قدر به فضای مجازی می‌چسبیم، که از یک جایی به بعد فضای مجازی ما را رها نمی کند. این خطر در مورد همه آدمها هست و صرفاً بزرگترها نیستند. تصور کنید اگر یک کودک یا نوجوان، به تبلتش معتاد بشود، سبک زندگی‌اش به طرز ناامیدکننده‌ای تغییر می‌کند. اعتیاد به اینترنت می‌تواند از یک دانش‌آموز درس‌خوان و رتبه اول، یک حسن کچل تنبل و بیعار بسازد! و نقشه چیدن سیب‌ها تا دم در حمام را باید اجرا کنیم!

 

"نداشتن هدف"، دلیل اصلی اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی
اولین دلیلی که به اینترنت معتاد می‌شویم این است که برای فعالیت در اینترنت، زمانی تعیین نمی کنیم! و شاید اساساً برای استفاده از اینترنت، هدفی نداریم. صرفاً می‌رویم که پست‌ها و مطالبی که در اینترنت هستند، ما را سرگرم کنند. هر طور شده سعی می‌کنیم که فقط چند دقیقه در فضای مجازی بچرخیم و بعد به کارهایمان برسیم. چند دقیقه، تبدیل به چند ساعت می‌شود. و این چند ساعت‌ها، مدام تکرار می‌شود تا جایی که چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم که تمام وقت خالی روزهایمان را فضای مجازی هدر داده است. وقت‌هایی که می‌توانستیم به کارهای مفیدتری بپردازیم. حتی اگر قرار نبود کاری انجام بدهیم، می‌‎توانستیم سرگرمی‌های بسیار مفیدتری داشته باشیم و از فضای مجازی هم استفاده کرده باشیم.

 

"توهم دانش"؛ خطری که باید مراقب آن بود
مطالعه کردن، یکی از سرگرمی هایی است که ما فراموش می‌‎کنیم. بیشتر وقتی که در فضای مجازی می‌‎گذاریم، احتمالاً خواندن مطالب کوتاهی است که به عنوان کپشن یا مطالب کوتاه در شبکه های اجتماعی منتشر شده اند. خیلی کم پیش می‌‎آید که حتی سری به سایت های معتبر بزنیم و یک مطلب طولانی را مطالعه کنیم.
دلیلی که این باعث می‌‎شود فضای مجازی ما را به بیراهه ببرد نیز همین است. تصور می‌‎کنیم با خواندن یک مطلب کوتاه، یک ویدیوی یک یا چند دقیقه ای، دنبال کردن یک صفحه آموزشی یا خواندن مطالب کوتاه و ناقص، می‌‎توانیم دانش کاملی از یک موضوع به دست بیاوریم. در حالی که اینها، فقط توهمی از دانش هستند.
مطالب آموزشی کوتاهی که در شبکه های اجتماعی می‌‎خوانیم، صرفاً مسیر را برای ما روشن می‌‎کند. برای این که دانش بهتری به دست بیاوریم، باید سراغ مطالعه کتاب های مناسب و مطالب طولانی تر باشیم.

 

استفاده از برنامک‌های آموزشی؛ راه حل جایگزین برای کودکان
کم کم باید به دنبال جایگزینی مناسب برای شبکه های اجتماعی باشیم. مخصوصاً برای کودکان، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، می‌‎تواند باعث مواجه شدن با خطراتی بشود که آمادگی‌اش را ندارند. برای کودک این خطرات، چندان شناخته شده نیستند. اما در صورتی که به استفاده از فضای مجازی علاقه دارند، استفاده از برنامک های مخصوص به خودشان، راه حل جایگزین است.
درسابازار، به کودکان این فرصت را می دهد که برنامک های مرتبط با خودشان را پیدا و دانلود کنند. به احتمال خیلی زیاد کودکان از گوشی های اندروید استفاده می کنند و درسابازار هم یک بازار مخصوص برنامک های اندرویدی است.
دسته بندی های درسابازار به گونه ای است که هر کودک یا نوجوانی با هر سلیقه ای می تواند برنامک مورد علاقه اش را پیدا کند. این دسته بندی ها شامل «داستان صوتی»، «کارتون های جذاب روز»، «برنامک های آموزشی» و... بازی های سرگرم کننده و آموزنده است.

مصطفی مردانی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فضای مجازی
برچسب‌ها: فضای مجازی

تاريخ : شنبه 31 / 4 / 1399 | 9:48 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.