وعده قطعی خدا

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

وعده قطعی خدا

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

وعده قطعی خدا

بررسی وعده قرآنی «نصرت الهی» در بیداری اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

وعده قطعی خدا

 
قرآن می‌فرماید: «وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ آمَنُواْ مِنکمْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَکنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِى لَا يُشْرِکونَ بِى شَيْئاً وَمَن کفَرَ بَعْدَ ذَلِک فَأُوْلَئِک هُمُ الْفَاسِقُونَ» (نور، 55) خداوند به کسانى از شما که ايمان آورده و کارهاى شايسته انجام داده‏اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمين جانشين قرار دهد، همان گونه که کسانى پيش از ايشان را جانشين کرد، و قطعاً دينى را که خداوند براى آنان پسنديده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان، امنيّت را جايگزين کند، تا (تنها) مرا بپرستند و چيزى را شريک من نگیرند، و هر کس بعد از اين، کفر ورزد پس آنان همان فاسقانند.
بر اساس رواياتی که از امامان معصوم رسیده است، زمان تحقق این وعده الهی، زمان ظهور و حکومت حضرت مهدى‏ عليه السلام است.
در قرآن، به حکومت صالحان بر زمین تصريح شده است: «انّ الارض يرثها عبادىَ الصالحون» و سه مرتبه فرموده است: «ليُظهِره على الدّين کلّه»، اسلام بر همه‏ى اديان پيروز خواهد شد.
«قُرطبى»، از مفسران اهل سنت در تفسير خود، درباره‏ى پيروزى کامل اسلام برجهان چند حديث نقل مى‏کند و مى‏گويد: در زمين خانه‏اى نخواهد بود مگر آن که اسلام در آن خانه وارد خواهد شد.
پيامبر اکرم در آخرين حج خود در مسير برگشت از مکه در غدير خم، به فرمان خدا حضرت على را جانشين خود قرار داد، آيه نازل شد: امروز دین را برای شما کامل کردم و نعمت را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عموان آیین شما پسنديدم: «ورَضيتُ لکم الاسلام ديناً». در اين آيه نيز، وعده خداوند پيروزى آن دينى است که خدا در غدیر پسنديده است: «دينهم الّذِى ارتضى لهم» و دينى که خدا پسنديده، دینی است که با مکتب اهل بیت معرفی شده است.
آری! اسلام، دين آينده‏ى جهان است و آينده‏ى تاريخ به سود مؤمنان و شکست کافران خواهد بود. دينی که از سياست جدا نيست، بلکه سياست و حکومتش براى حفظ دين است و هدفش از پيروزى و حکومت برجهان، استقرار دين الهى و نفی طاغوتها و سلطه گران و برقراری امنيّت کامل در سراسر جهان است.
در روايات، يکى از نام‏ها و اسامى مبارک حضرت مهدی، «بقيّة اللَّه» است و ما بر او به اين نام سلام مى‏کنيم: «السلام عليک يا بقية اللَّه فى أرضه». به امام عصر (عجّل‏اللَّه‏تعالى‏فرجه‏الشريف) «بقيّة اللَّه» مى‏گويند، چون آن وجود شريف به خواست خداوند براى هدايت مردم، ذخيره و باقى نگهداشته شده است.
وقتى آن حضرت در مکه ظهور فرمايند، آیه 86 سوره هود: «بَقِيَّتُ اللهِ خَيْرٌ لَّکمْ إِن کنتُم مُّؤْمِنِينَ» را تلاوت کرده و مى‏فرمايند: من آن «بقيّة اللَّه»، ذخیره خدا در زمین هستم.

سؤالات درس دوازدهم / وعده قطعی خداوند

1- وعده الهی در آیه 55 نور چه زمانی محقق می‌شود؟
الف) قیامت        ب) زمان ظهور        ج) پیش از ظهور

2- در قرآن، به حکومت چه کسانی تصریح شده است؟
الف) عالمان         ب) صالحان        ج) مجاهدان

3- آیه 86 هود، به کدام لقب امام زمان اشاره دارد؟
الف) بقیت الله         ب) حجت الله        ج) ثار الله


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: درسهایی از قرآن
برچسب‌ها: درسهایی از قرآن

تاريخ : سه شنبه 16 / 4 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.