تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16922
بازدید دیروز : 344
بازدید هفته : 17781
بازدید ماه : 71059
بازدید کل : 10462814
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

http://s3.picofile.com/file/8199121650/Beautiful_Angel_angels_19588788_500_375.jpg

فلسفه ی آفرینش و امتحان الهی

 

خداوند آگاه است چه کسی، بهشتی یا دوزخی است و انسان های حاکم بر آن است، پدید آید؟ آیا انسان می عصیان، خداوند هر کس را بخواهد به بهشت یا دوزخ بفرستد؟ پاسخ اجمالی به این پرسش چنین است: لازمه اصلا چیزی پدید نیاید و آفریدگار، چیزی را نیافریند که این محال است. های انسان است. آیا انسان از آغاز، بهشتی یا دوزخی آفریده شده و سپس در شرایط خاص زمانی و مکانی ی اموری که با او بوده است ـ جدا کردن انسان بهشتی و دوزخی از خود ـ «بد» در این دنیا برای انسان پدید آمده و به هر مرتبه ناپذیر است، ولی سخن در این است که علم خدا به دانستن نتیجه بنابراین، علم خداوند به بهشتی یا دوزخی بودن انسانی تعلق گرفته که در این دنیا دوزخی بودن انسان بدون پیمودن مقدمات. محال است بدون پیمودن این منازل و مراحل، کسی را «بهشتی» یا «دوزخی» سازد; زیرا این در حالی است که روز

موضوعات مرتبط: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

ورود در بهشت آن کانون عظیم رحمت الهی، دلیل روشنی بر سعادت یک انسان است، و اگر کسی پیش از همه وارد شود برترین فضیلت برای او اثبات می شود.

در روایات معروف اهل سنت این افتخار از زبان پیغمبر اکرم(ص) برای فاطمه (علیهاالسلام) ثبت شده است:

32- در حدیث دیگری از همان بزرگوار آمده است که فرمود:

«اول شخص یدخل الجنة فاطمة بنت محمد(ص) و مثلها فی هذه الامة مثل مریم فی بنی اسرائیل»:

موضوعات مرتبط: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

یکنواختی زندگی در بهشت!

 

آیا زندگی در بهشت خستگی آور نیست؟ انسان هر چه را نداشته باشد وقتی به آن دست یافت لذت می برد اگر قرار باشد همه این انسان به چیزی یا جایی رسید که کمال مطلق است (یعنی به آنچه که در نهادش قرار داده شده است) در آنجا آرام می گیرد، با ذکر این مقدمه در پاسخ به سؤال فوق باید گفت اگر آنچه که در بهشت هست از نوع آن چیزهایی است که در دنیاست، مطلب از همین قرار است که در سؤال آمده یعنی آنجا هم انسان دچار دلزدگی و خستگی خواهد شد . اگر چیزی نه زمان دار بود و نه مکان دار، ثابت است و نه ساکن . آیت الله حسن زاده آملی به فرموده خدای متعالی: لهم ما یشاؤون فیها (/در بهشت) برای آنان هر چه بخواهند حاضر است (3) این آیه و آیات مشابه دلالت

پخش ویدئوبسیار زیبا

 

موضوعات مرتبط: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

هفت عقبه پل صراط چیست؟

ویژگی های پُل صراط

آن طور که از قرآن کریم واحادیث استفاده می شود، پل صراط دو ویژگی کلّی و عمده دارد:

1. این پل بزرگ بر روی جهنّم کشیده شده و همه افراد برای ورود به بهشت؛ باید از روی آن عبور کنند. 15 بنابر این، همه افراد پس از وارد شدنِ ابتدایی و موقّت به دوزخ، در صورت عبور از آن می توانند وارد بهشت شوند.

خداوند در قرآن فرموده: «هیچ کس از شما نیست جز این که وارد دوزخ می شوید و این یک فرمان حتمی پروردگار تو است، سپس افراد با تقوا را از آن محیط نجات می دهیم و از آتش بیرون می بریم و ستمکاران را در حالی که از ناتوانی به زانو در آمده اند، در آتش وا می گذاریم.» 16

امام جعفر صادق در تفسیر آیه «پروردگار تو در کمین گاه است و اعمال مردم را می بیند و می شنود» 17 فرمود: «مرصاد، پُلی است در صراط که هر بنده ای که حقّ مظلومی برگردن او باشد، از آن جا نخواهد گذشت.»18

2. درباره این پُل که روی جهنّم کشیده شده و همه افراد باید از آن عبور کنند تا داخل بهشت شوند، پیامبر اسلام فرموده است:

الصّراطُ ادَّقُ مِنَ الشّعر وأحَدُّ مِنَ السَّیفِ وَأظلَم مِنَ اللَّیلِ.19

«صراط، از مو باریک تر، از شمشیر برنده تر و از شب، ظلمانی تر است.

حال، از روی چنین پُلی با این خصوصیات، چگونه می توان عبور کرد؟

برای کسانی که در دنیا و زندگی خویش، در بحران های خطرناک و لغزنده، در طوفان شهوت ها و تمایلات نفسانی و بر سر دوراهی دین داری و انحراف، از صراط مستقیم و راه حق نلغزیده اند، عبور از «پل صراط» کار مشکلی نیست و همان طور که در دنیا نلغزیده و آلوده به گناه نشده اند، از آن پل باریک و خطرناک هم به راحتی عبور خواهند کرد.

صراط راست، که داند در آن جهان رفتن

کسی که خود کند این جا، به راست رفتار 20

آری، اهل ایمان در پرتو مقام معنوی خویش چنان مشمول عنایت خداوندی قرار می گیرند که از طرفی قوّت و قدرت فوق العاده ای پیدا می کنند و از طرف دیگر، به بیان پیامبر همان طور که آتش سوزان «نمرودی» برای حضرت ابراهیم خلیل سرد و سالم و بی خطر شد،21 برای آنان نیز هم چنین حالتی را پیدا می کند.

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

پُل صِراط

پُل صِراط، چگونه است؟ چه جایی است؟ و چگونه از روی آن می توان عبور کرد؟ صراط، به معنای «راه» است خداوند در قرآن، 45 بار از «صراط مستقیم» سخن گفته، همگان را بدان فراخوانده و ما هر روز حدّاقل در نمازهای واجب 10 مرتبه از خدا می خواهیم که ما را به «صراط مستقیم» هدایت نماید.

صراط مستقیم، مسیر صحیح انسانیت است که همه انسان ها باید آن را برگزینند و در آن زندگی خویش را سامان بخشند، تا به عبور از «صراط قیامت» که استمرار و بازتاب «صراط مستقیم» دنی است، موّفق شوند.

مرادِ همه 45 آیه ای که در قرآن، «صراط مستقیم» را مطرح کرده اند، «صراط مستقیم» در دنیا است، که به «صراط قیامت» می انجامد. در چند آیه از آن ها هم می خوانیم: ای پیامبر! تو همه مردم را به «صراط مستقیم» دعوت می کنی؛ ولی آنان که به قیامت ایمان ندارند، از صراط مستقیم تجاوز می کنند و منحرف می شوند و به عذاب الهی گرفتار می گردند.11

ای کــه در دنیـا نـرفتـی، برصـراطِ مستقیـم

در قیامت بر صراطت؛ جای تشویش است وبیم

قلب زَر اندود، نستانند در بازارِ حشر

خالصی باید که بیرون آید از آتش سلیم12

امام حسن عسکری فرموده است: «صراط مستقیم، دو صراط است: یک صراط مستقیم دنیا و دیگری صراط آخرت. اما صراط دنیا آن راهی است که از حد گذشتن و زیادی روی نداشته و از کوتاهی و نارسایی هم پیراسته باشد و از موازنه و تعادل، به باطل و انحراف نمی گراید. اما صراط آخرت راهی است که افراد با ایمان بعد از عبور از آن به بهشت وارد می شوند و از نعمت های جاویدان خدایی برخوردار می گردند.» 13

بندند باز، بر سر دوزخ، پُل صــراط

هر کس از او گذشت، مقیم جنان شود

و آن کس که از صراط، بلغزید پای او

در خواری و عذاب اَبد، جاودان شود

 

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

پوستر سه بعدی سقف طرح فرشتگان

بهشت در قرآن; پل سرنوشت ساز

 انسان ها، در هر سنّ و سالی باشند، دوره های سخت و آسان و تلخ وشیرینی را پشت سرگذاشته اند. اگر در سنّ و سال بالایی باشند، حوادث ناگوار و گوارای زندگی گذشته آنان بیش تر است. اما هر چه هست آنان مسافرانی هستند که زندگی خویش را از نقطه ای آغاز کرده و اکنون در وضعّیت موجود قرار دارند و این وضعّیت هم در حال تغییر و تحّول است؛ تا آینده چه پیش آید.

از مقامات تَبتُّل تا فن

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

http://doasite.com/wp-content/uploads/2019/01/jahanam-doasite.jpg

موجود بودن بهشت و جهنم

از دیر باز این بحث میان متکلمان مطرح بوده است که آیا بهشت و جهنم آفریده شده اند و اکنون موجودند و یا خداوند آنها را پس از رستاخیز خواهد آفرید؟

از آن جا که این بحث نظریه (موجود بدون روز قیامت) ر از زاویه ای دیگر نشان می دهد و در حقیقت بیان و تعبیری دیگر از همین نظریه دانسته می شود به گونه فشرده و اشاره وار آرای شماری از عالمان و پاره ای از استنادهای قرآنی و روایی را یاد می کنیم .

شیخ صدوق می نویسد :

( واعتقادنا فی الجنة والنار انّهما مخلوقتان و انّ النبیّ(ص) قد دخل الجنة ورأی النار حین عرج به.)82

ما اعتقاد داریم که بهشت و جهنم آفریده شده اند و پیامبر(ص) در سفر معراج به بهشت درآمده و جهنم را دیده است .

شیخ طوسی می نویسد :

( والسّمع دلّ علی أنّ الجنة والنّار مخلوقتان الآن والمعارضات متأوّلة.)83

از روایات دانسته می شود که بهشت و جهنم اکنون وجود دارند و آنچه با این فهم ناهمسان باشد باید به نیک ترین وجه جهت داده شود .

عبدالرزاق لاهیجی می نویسد :

( وخلاف است در این که جنّت و نار موجودند الآن یا موجود خواهند شد در روز قیامت . اکثر بر مذهب اوّلند و بعضی از معتزله بر مذهب ثانی. و حق مذهب اول است بنا بر دلالت ظواهر آیات و احادیث بر آن.)84

وی پاره ای دلیلهای مذهبِ مخالف را مطرح می کند و به آنها پاسخ می گوید.85

 

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

قیامت

آفرینش قیامت

 

زمانی برپایی قیامت و روز جزا به بیان روشن آیات قرآن تنها برای خداوند دانسته برپا شود و انسان حجاب و حصار مادیّتِ این جهان را فرونهد قیامت برای اوآشکار خواهد استاد شهید مصطفی خمینی بر این باور است که روز قیامت و روز جز اکنون وجود دارد یوم الدین); یعنی روز قیامت اکنون وجود دارد. با این فرق نهادن رأی آن عالم شهید که می گوید: (روز قیامت الآن وجود دارد) روشن وی نمی خواهد بگوید:هم اکنون انسان پس از مردن واردِ روز قیامت می شود و مورد ) پس منظور از وجود داشتنِ روز قیامت; یعنی این (حقیقت زمانی) هم بر وجود بودن روز قیامت گواهی می دهند اشاره به همین معنی دارد که وقتی پیامبر(ص آشکارگردید و این به نوبه خود گواه آن است که چنین حقیقتی اکنون وجود دارد ایشان بر درستیِ فهم و رأی خویش این گونه به آیه: (مالک یوم الدین) استناد می اگر روز قیامت اکنون نباشد نمی توان عالم قبر را برزخ دانست زیرا میان نیستی و روز قیامت از جمله غیبِ آسمانها و زمین است و در این جهان حقیقت و واقعیت آن بر پس روز قیامت حقیقتی است که مالکیت خداوند بر آن قرار دارد از روایات دانسته می شود که بهشت و جهنم اکنون وجود دارند و آنچه با این فهم وخلاف است در این که جنّت و نار موجودند الآن یا موجود خواهند شد در روز قیامت کسانی که بر این عقیده اند بهشت و جهنم آفریده شده و اکنون وجود دارد به آیاتی

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

جایگاه بهشت و دوزخ

هر گاه بهشت و دوزخ را مخلوق کنونی بدانیم، بحثی به نام جایگاه آن دو مطرح می شود و انسان حق دارد که از وحی سؤال کند جایگاه این دو مخلوق کجا است؟

پاسخ:

آیه نخست که با آن بر مخلوق بودن بهشت استدلال شد، جایگاه آن را نیز معین می کند و اینکه بهشت نزد «سدرة المنتهی» است چنانکه فرمود: «و لقد رآه نزلة اخری، عند سدرة المنتهی، عندها جنة المأوی» (نجم/12 14) .

بنابراین هر کجا جایگاه سدرة المنتهی باشد، جنب آن جایگاه بهشت موعود است و چون جایگاه «سدرة المنتهی» باشد، جنب آن جایگاه بهشت موعود است و چون جایگاه «سدرة المنتهی» تا چه رسد به حقیقت آن برای ما روشن نیست طبعا جایگاه آن نیز در محاق ابهام خواهد ماند و نمی توان درباره آن اظهار نظر قطعی کرد.

موضوعات مرتبط: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

http://s3.picofile.com/file/8100417584/0_824019001380125783_irannaz_info.jpg

دلائل منکران

منکران خلقت بهشت و دوزخ با دلیل نقلی و عقلی بر مدعای خود استدلال نموده اند که اینک هر دو را یادآور می شویم:

1 دلیل نقلی

این استدلال مبنی بر دو مطلب استوار است:

الف: آیات قرآنی حاکی از آن است که بهشت جایگاه دائمی و قرارگاه همیشگی است آنجا که بهشت را به «جنة الخلد» (12) و دوزخ را به «دار الخلد» (13) توصیف می کند و در برخی از آیات نعمت های بهشتی را دائمی توصیف می کند و می فرماید:

«أکلها دائم و ظلها» (14) خوردنی ها و سایه آن جاودانی است.

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

www.loogix.com. Animated gif

بهشت و دوزخ برزخی

آیاتی در قرآن حاکی از آن است که برای برزخیان از نیکوکار و بدکار، بهشت و دوزخی وجود دارد و هم اکنون هر دو مخلوق و آفریده شده اند ولی هرگز این آیات گواه بر مخلوق بودن بهشت و دوزخ مربوط به آخرت نیست و استدلال به آنها بر موضوع بحث کاملا بیگانه است.

قرآن درباره مؤمن به رسولان عیسی که به خاطر ایمانش کشته شد، می فرماید:

«قیل ادخل الجنة قال یا لیت قومی یعلمون» (یس/26) .

به او گفته شد داخل بهشت شو، وی گفت ای کاش قوم من از وضع من مطلع می شدند.

جنت در این آیه، جنت برزخی است، نه جنت موعود.

قرآن درباره فراعنه یادآور می شود که آنان پیش از قیامت بر آتش عرضه می شوند و روز قیامت دچار سخت ترین عذاب می گردند، آنجا که می فرماید:

«النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم تقوم الساعة. ادخلوا آل فرعون اشد العذاب» . (غافر/46) .

«صبح و عصر فراعنه بر آتش عرضه می شوند و روز بر پائی قیامت خاندان فرعون به سخت ترین عذاب گرفتار می شوند» .

از این بیان روشن می شود که آیاتی که در آنها تنها لفظ جنت وارد شده یا جنت آدم و حواء موضوع بحث قرار گرفته و یا جنت و نار برزخی مطرح شده است، از آیات محل بحث بیرون بوده و باید تنها به آیاتی چشم بدوزیم که موضوع بحث آن بهشت و دوزخ موعود امم عالم است اینک در این باره می گوئیم از برخی از آیات وجود کنونی بهشت و یا دوزخ کاملا استفاده می شود :

1 «و لقد رآه نزلة اخری، عند سدرة المنتهی، عندها جنة المأوی» (نجم/ 13 15)

«پیامبر (ص) فرشته وحی را نزد «سدرة المنتهی» دید، نزد آن (سدرة المنتهی) جنة المأوی است» .

مقصود از «جنة المأوی» ، همان بهشت موعود است که در آیات دیگر از آن به جنات عدن و مانند آن تعبیر شده است این آیه به روشنی می رساند که پیامبر، فرشته وحی را در کنار «سدرة المنتهی» که در جنت آن بهشت جاودان قرار دارد، دیده است و اگر بهشت آفریده نشده بود، یک چنین نشانه دادن، خارج از فصاحت و بلاغت می بود.

2 آیاتی که در آن از آماده شدن بهشت و دوزخ برای نیکوکاران و بدکاران گزارش داده شده است، می تواند گواه بر وجود کنونی هر دو باشد، مثلا درباره بهشت می گوید:

«أعدت للمتقین» (آل عمران/133) : برای پرهیزگاران آماده شده است.

«أعدت للذین آمنوا بالله و رسله» (حدید/21) : برای گروهی که به خدا و رسولان او ایمان آورده اند؛ آماده شده است.

«و اتقوا النار التی اعدت للکافرین» (آل عمران/131) : از آتشی بپرهیزید که برای کافران آماده شده است.

و در برخی از آیات کلمه «اعد» بکار رفته یعنی آماده نموده است، آنجا که می فرماید:

«و اعد لهم جنات تجری تحتها الانهار» (توبه / 100) : بهشتی را که زیر درختان آن آب جاری می شود، برای آنان آماده کرده است.

«و اعد لهم عذابا مهینا» (احزاب /57) : برای آنان عذاب خوار کننده آماده کرده است.

این آیات که در آنها کلمه «اعداد» بکار رفته است حاکی از آماده بوده این دو کانون است و اگر به هنگام نزول وحی وجود نداشت بکار بردن آن نیاز به تأویل دارد و تا موجبی برای تأویل نباشد باید ظاهر را أخذ کرد.

حق این است که ظواهر این آیات تا دلیل قاطع بر تأویل نباشد، حاکی از وجود کنونی بهشت و دوزخ است.

و از میان روایات می توان با روایت «هروی» که از امام هشتم (ع) نقل حدیث کرده است استدلال نمود وی می گوید: به امام رضا (ع) گفتم: ای فرزند پیامبر خدا از بهشت و دوزخ به من خبر بده، آیا آن دو الان آفریده شده اند؟

فرمود: آری. رسول خدا (ص) آنگاه که به معراج رفت از بهشت و دوزخ دیدن نمود، گفتم: گروهی می گویند که بهشت و دوزخ در قلمرو و تقدیر خدا است و در آینده آفریده می شوند.

امام (ع) فرمود: آنان از ما نیستند و ما هم از آنان نیستیم، هر کس خلقت بهشت و دوزخ را انکار کند، پیامبر و ما را انکار کرده و از ولایت ما بیرون رفته و در آتش دوزخ مخلد خواهد بود. (9)

2 ابن عماره از پدر خود نقل کرد که امام صادق (ع) فرمود: آنکس که چهار چیز را انکار کند شیعه ما نیست و آنها عبارتند از:

1 معراج، 2 سؤال قبر، 3 خلقت کنونی بهشت و دوزخ، 4 شفاعت، (10)

3 و نیز از حضرت رضا (ع) نقل شده است که فرمود: مؤمن کسی است که به یکتائی خدا و رجعت و حلال بودن دو متعه (متعه حج و متعه زنان) و معراج و سؤال در قبر و حوض کوثر و شفاعت و آفرینش کنونی بهشت و دوزخ و ... ایمان بیاورد. (11)

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

http://s6.picofile.com/file/8196450026/20100714113018209_free_high_resolution_nature_wallpaper_365064.jpg

دلائل خلقت بهشت و دوزخ

از بهشت و دوزخ در لسان قرآن به «جنت» و «جحیم» یا «جهنم» و «نار» یاد می شود ولی هرگز مقصود از هر «جنت» که در قرآن وارد شده است، بهشت موعود نیست چه بسا قرآن کلمه جنت را در مورد باغهای معمولی این جهان بکار برده است و نباید این آیات ملاک بحث باشد آنجا که می فرماید:

«و لولا اذ دخلت جنتک قلت ما شاء الله» (کهف/39) .

چرا هنگامی که به باغ خود وارد شدی کلمه «ما شاء الله» را بر زبان جاری نکردی؟

و در آیه دیگر می فرماید: «لقد کان لسبأ فی مسکنهم آیة جنتان عن یمین و شمال کلوا من رزق ربکم و اشکروا له بلدة طیبة و رب غفور» (سبأ/15) .

«در سرزمین «سبأ» برای آن گروه در چپ و راست، دو باغ بود به آنان گفتیم از روزی پروردگار خود بخورید و شکر نعمت را بجا آورید این است شهر پاکیزه و پروردگار آمرزنده» .

در این دو آیه کلمه «جنت» وارد شده است که حاکی از آن است که این جنت موجود بوده است ولی هرگز مربوط به بهشت موعود در قیامت نیست.

برخی مانند «تفتازانی» در شرح مقاصد آیات مربوط به آدم و حواء را که مدتی در بهشت بسر می بردند، ولی به خاطر مخالفت با ارشاد خدا از آن بیرون شدند، گواه بر آفرینش بهشت موعود دانسته و می گوید مقصود از «جنت» در آیات یاد شده همان بهشت موعود برای امم عالم است سپس می افزاید: برخی می گویند مقصود از جنت در آیات آدم و حوا یکی از باغهای وسیع دنیا است آنگاه این نظر را مورد انتقاد قرار داده می گویند یک چنین تفسیر بازیگری با دین و بی اعتنائی به اتفاق مسلمانان است. (8)

ولی به نظر ما پا فشاری تفتازانی بر تفسیر «جنت» در آیات آدم و حوا به بهشت موعود، کاملا بیجا است و اگر گروهی از مفسران آن را به باغ دنیوی تفسیر کرده اند به خاطر آیات خلود است که می گوید پس از دخول به بهشت دیگر از آن خروجی نیست و ساکنان بهشت پیوسته و جاودانه در آنجا زندگی خواهند کرد.

آیاتی که حاکی از جاودانه بودن ساکنان بهشت است بیش از آن است که در اینجا یادآوری گردد ولی به عنوان نمونه برخی را یاد آور می شویم:

1 قرآن بهشت را «جنة الخلد» می نامد آنجا که می فرماید: «قل أدلک خیر أم جنة الخلد التی وعد المتقون» (فرقان/15) .

آیا آن (دوزخ) خوب است؟ یا بهشت جاودانی که پرهیزکاران به آن نوید داده شده اند؟

2 قرآن در آیات بی شماری بهشتیان را با کلمه «خالدون» توصیف می فرماید این آیات سبب شده است که برخی جنت آدم و حوا را غیر از بهشت موعود تفسیر کنند.

البته در آیات خلد احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه این خلود از آن آن گروه از ساکنان بهشت است که در پرتو عمل صالح به آنجا وارد شوند و در حق آنان قرآن می فرماید :

«عطاء غیر مجذوذ» (هود/108) . «پاداش جاویدان و مستمر» .

و اما انسانی که در خود بهشت متولد گردد آیا او هم جاودانه است یا نه، آیات خلود ناظر به آن نیست.

در هر حال هدف این است که جنت مربوط به آدم و حواء قابلیت هر دو تفسیر را دارد، بنابراین از دلائل قطعی مخلوق بودن بهشت و دوزخی که انسان ها بر اثر عمل نیک و بد به آن وارد می شوند، به شمار نمی رود.

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 5 / 1399

بهشتیان‏

بهشت و جهنم

 
بهشت و دوزخ هم اکنون آفریده شده اند و روایات آن را تأیید و اهل شرع بر آن اتفاق نظر دارند ولی اکثریت معتزله و خوارج و گروهی از زیدیه می گویند آفرینش کنونی آنها امری ممکن است ولی دلیل بر وجود کنونی آن در دست نیست در حالی که «ابو هاشم جبائی» وجود فعلی آنها را محال دانسته و معتقد است پیش از برپائی قیامت بهشت و دوزخ آفریده نمی شوند. از بهشت و دوزخ در لسان قرآن به «جنت» و «جحیم» یا «جهنم» و «نار» یاد می شود ولی هرگز مقصود از هر «جنت» که در قرآن وارد شده است، بهشت موعود نیست چه بسا قرآن کلمه جنت را در مورد باغهای معمولی این جهان بکار برده است و نباید این آیات ملاک بحث باشد آنجا که می فرماید: برخی مانند «تفتازانی» در شرح مقاصد آیات مربوط به آدم و حواء را که مدتی در بهشت بسر می بردند، ولی به خاطر مخالفت با ارشاد خدا از آن بیرون شدند، گواه بر آفرینش بهشت موعود دانسته و می گوید مقصود از «جنت» در آیات یاد شده همان بهشت موعود برای امم عالم است سپس می افزاید: برخی می گویند مقصود از جنت در آیات آدم و حوا یکی از باغهای وسیع دنیا است آنگاه این نظر را مورد انتقاد قرار داده می گویند یک چنین تفسیر بازیگری با دین و بی اعتنائی به اتفاق مسلمانان است. آیاتی در قرآن حاکی از آن است که برای برزخیان از نیکوکار و بدکار، بهشت و دوزخی وجود دارد و هم اکنون هر دو مخلوق و آفریده شده اند ولی هرگز این آیات گواه بر مخلوق بودن بهشت و دوزخ مربوط به آخرت نیست و استدلال به آنها بر موضوع بحث کاملا بیگانه است.

 

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 / 3 / 1399

 

جایگاه بهشت و دوزخ

هر گاه بهشت و دوزخ را مخلوق کنونی بدانیم، بحثی به نام جایگاه آن دو مطرح می شود و انسان حق دارد که از وحی سؤال کند جایگاه این دو مخلوق کجا است؟

پاسخ:

آیه نخست که با آن بر مخلوق بودن بهشت استدلال شد، جایگاه آن را نیز معین می کند و اینکه بهشت نزد «سدرة المنتهی» است چنانکه فرمود: «و لقد رآه نزلة اخری، عند سدرة المنتهی، عندها جنة المأوی» (نجم/12 14) .

بنابراین هر کجا جایگاه سدرة المنتهی باشد، جنب آن جایگاه بهشت موعود است و چون جایگاه «سدرة المنتهی» باشد، جنب آن جایگاه بهشت موعود است و چون جایگاه «سدرة المنتهی» تا چه رسد به حقیقت آن برای ما روشن نیست طبعا جایگاه آن نیز در محاق ابهام خواهد ماند و نمی توان درباره آن اظهار نظر قطعی کرد.

موضوعات مرتبط: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 / 3 / 1399

ذکر = باغ بهشت

دلائل منکران

منکران خلقت بهشت و دوزخ با دلیل نقلی و عقلی بر مدعای خود استدلال نموده اند که اینک هر دو را یادآور می شویم:

1 دلیل نقلی

این استدلال مبنی بر دو مطلب استوار است:

الف: آیات قرآنی حاکی از آن است که بهشت جایگاه دائمی و قرارگاه همیشگی است آنجا که بهشت را به «جنة الخلد» (12) و دوزخ را به «دار الخلد» (13) توصیف می کند و در برخی از آیات نعمت های بهشتی را دائمی توصیف می کند و می فرماید:

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 / 3 / 1399

بهشت و جهنم را توصیف کنید.

بهشت و دوزخ برزخی

آیاتی در قرآن حاکی از آن است که برای برزخیان از نیکوکار و بدکار، بهشت و دوزخی وجود دارد و هم اکنون هر دو مخلوق و آفریده شده اند ولی هرگز این آیات گواه بر مخلوق بودن بهشت و دوزخ مربوط به آخرت نیست و استدلال به آنها بر موضوع بحث کاملا بیگانه است.

قرآن درباره مؤمن به رسولان عیسی که به خاطر ایمانش کشته شد، می فرماید:

«قیل ادخل الجنة قال یا لیت قومی یعلمون» (یس/26) .

به او گفته شد داخل بهشت شو، وی گفت ای کاش قوم من از وضع من مطلع می شدند.

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 / 3 / 1399

http://s6.picofile.com/file/8196450026/20100714113018209_free_high_resolution_nature_wallpaper_365064.jpg

دلائل خلقت بهشت و دوزخ

از بهشت و دوزخ در لسان قرآن به «جنت» و «جحیم» یا «جهنم» و «نار» یاد می شود ولی هرگز مقصود از هر «جنت» که در قرآن وارد شده است، بهشت موعود نیست چه بسا قرآن کلمه جنت را در مورد باغهای معمولی این جهان بکار برده است و نباید این آیات ملاک بحث باشد آنجا که می فرماید:

«و لولا اذ دخلت جنتک قلت ما شاء الله» (کهف/39) .

چرا هنگامی که به باغ خود وارد شدی کلمه «ما شاء الله» را بر زبان جاری نکردی؟

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 21 / 3 / 1399

بهشت

یکی از بحثهای مربوط به بهشت و دوزخ، مسأله وجود کنونی آنها است و از زمانهای دیرینه، این مسأله مطرح شده است این بحث در حالی که جنبه کلامی و عقیدتی دارد، بحث تفسیری و قرآنی نیز هست، یعنی به این مسأله، هم از دریچه دلائل عقلی می توان نگریست و هم از دریچه تفسیری، و با مراجعه به کتب کلامی روشن می شود که اکثریت دانشمندان اسلامی وجود کنونی آن را پذیرفته و معتقدند که هر دو، هم اکنون آفریده شده اند.

محدث و متکلم عالیقدر «شیخ صدوق» در این باره می گوید: اعتقاد ما درباره بهشت و دوزخ این است که آن دو آفریده شده اند و پیامبر (ص) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده نمود. (1)

شیخ بزرگوار مرحوم «مفید» در «اوائل المقالات» به نقل اقوال پرداخته و چنین می گوید :

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 10 / 12 / 1398

بهشت و جهنم از دیدگاه امام خمینی(ره)

امام خمینی

 

اشاره:

طایفه ای به نام «حبیّه» بر این باورند كه باید در پی محبت خدا بود، نه به دنبال رسیدن به بهشت، یا فرار از جهنم خوارزمی در كتاب مفاتیح العلوم از این گروه نام برده و آنان را فرقه ای از حشویه معرفی كرده است. در حالی كه آیات و روایات فراوانی ما را به همین بهشت می خوانند و از همین جهنم باز می دارند.

در مباحث عرفانی آمده است كه قیامت منحصر در بهشت و جهنم و اعراف نیست، بلكه جاهای دیگر نیز وجود دارد و این سه، به عنوان نمونه ذكر شده اند؛ نه سعادت، منحصر در بهشت است و نه شقاوت، منحصر در جهنم.

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 10 / 12 / 1398

سلسه مباحث (كلام امیر كلام)  به شرح و توضیح برخی از سخنان برگزیده علی علیه السلام می پردازد.

اِن الجَنَّة حُفَّت بِالْمَكارِه وَ اِن النّارَ حُفَّت بِالشَّهَوات
همانا، بهشت پیچیده به سختی‌ها و ناخوشی‌ها است. و جهنم، پیچیده به خواست‌ها و هوس‌هاست

موضوعات مرتبط: بهشت
برچسب‌ها: بهشت
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی