.post img { max-width: 500px; /* Adjust this value according to your content area size*/ height: auto; دلیل حرام بودن چهار ماه از سال قمری چیست؟

دلیل حرام بودن چهار ماه از سال قمری چیست؟

إِنَّ عِدَّةَ الشهُّورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شهَرًا فىِ كِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ مِنهْا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَالِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلَا تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أَنفُسَكُمْ؛[۱] شمار ماه‏ها در نزد خدا، در كتاب خدا از آن روز كه آسمانها و زمین را بیافریده، دوازده است. چهار ماه، ماه‏هاى حرامند. این است شیوه درست. در آن ماه‏ها بر خویشتن ستم مكنید.
ماه

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

 چرا نباید سگ در خانه نگهداری شود؟

چرا نباید سگ در خانه نگهداری شود؟

مساله نجس بودن سگ، غیر از حرمت نگهداری از آن است. نگهداری از سگ برای کسانی که استفاده عقلایی از آن ندارند، کراهت شدید دارد؛ و در روایات، امری ناپسند دانسته شده است. بنابراین نگهداری سگ برای نگهبانی و شکار، و سگی که امروزه مورد استفاده پلیس و نیروهای امداد می باشد، مکروه نیست. البته این به معنای عدم نجاست این سگ ها نمی باشد.

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه ،احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 / 12 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

نماز جماعت، فاصله زن و مرد

چرا در نماز، خانم‌ها باید عقب‌تر از آقایان بایستند؟

یکی از آدابی که در مسأله موضوع چگونگی ایستادن خانم‌ها و آقایان در نماز مطرح شده و البته اختلاف‌نظرهایی هم در این‌باره بیان شده، تقدم ایستادن آقایان بر خانم‌ها در نماز می‌باشد. بعضی از مراجع معظم تقلید حکم به لزوم عقب ایستادن خانم ها داده اند. اما بعضی دیگر از مراجع این حکم را لازم ندانسته و فرموده اند: اگر جلوتر از مرد هم بایستد اشکال ندارد، ولی بهتر است زن عقب تر از مرد بایستد و بعضی دیگر عقب تر ایستادن زن از مرد را احتیاط مستحب دانسته اند و بعضی هم جلوتر ایستادن زن و یا مساوی با مرد ایستادن زن را مکروه می دانند.

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه ،احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 / 12 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی

چرا باید از فقیه تقلید کنیم؟

استاد تفسیر حوزه علمیه با طرح این سؤال که چرا باید از فقها تقلید کنیم گفت: برخی تقلید شرعی را بد جلوه می‌دهند در حالی که تقلید در احکام تقلید از یک فرد متخصص در امور دین است.

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه ،احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 / 12 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

نگه داشتن عده

چرا باید زن پس از طلاق و یا فوت همسرش عده نگه‌دارد؟

اگر چه همه احکام دارای فواید و منافعی برای رشد فردی و اجتماعی انسان است، اما مهم‌ترین حکمت آن بندگی خداوند متعال است که در حاکمیت قوانین ابلاغی او (شرع) بر مملکت وجود تجلی می‌یابد.

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه ،احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 / 12 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
 

چرا شراب در اسلام حرام است؟

مبحث زیر از سخنان آیة الله مکارم شیرازی برگرفته شده است.

در آیات متعددی از قرآن کریم با شدّت با شراب برخورد شده و مصرف آن ممنوع اعلام گردیده است. طبق آیه 219 سوره بقره، نوشیدن شراب گناه بزرگى است، هر چند براى عدّه اى از مردم در خرید و فروش آن منافع و سودى وجود دارد، ولى هنگامى که سود و زیان آن مقایسه مى شود، زیانش بیشتر و بزرگتر از سود آن است: «(یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا): درباره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: «در آن دو گناه و زیان بزرگى است; و منافعى (از نظر مادّى) براى مردم در بر دارد; ولى گناه آنها از نفعشان بیشتر است».

در آیه شریفه دیگر مشروبات را منافى با نماز مى شمرد، و به مسلمانان اجازه نمى دهد در حال مستى به نماز بایستند: «(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَقْرَبُوا الصَّلاَةَ وَأَنْتُمْ سُکَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ); اى کسانى که ایمان آورده اید! در حال مستى به نماز (و جماعت در مسجد) نزدیک نشوید، تا بدانید چه مى گویید».(نساء، 43)


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: خمر ، شراب ، مسکرات ، تحریم شراب ، ضررهای شراب ، شراب در قرآن ، شراب در اسلام ، فلسفه تحریم شراب ، مشروبات الکلی ، گناه کبیره ، شرب خمر

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 / 12 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
 

چرا حجاج خلاف جهت عقربه های ساعت طواف می کنند؟

 

یکی از احکام حج آن است که حاجی باید در هنگام طواف جانب چپ بدنش به سمت کعبه باشد. سمت چپ قرار دادنِ کعبه یکی از واجبات طواف است که ترک عمدی یا سهوی آن موجب باطل شدن طواف می شود.

عالمان علوم دینی و تجربی هر یک فلسفه و اسرار خاصی را برای آن برشمرده اند که ذیلا برخی از آنها را ملاحظه می کنید:
 
برخی گفته اند: علت این که کعبه باید در جانب چپ طواف کننده باشد آن است که این حالت ناظر به این حقیقت است که فرد می باید با توجه به معنا و حقیقت طواف، سمت چپ بدن خویش را که نماد اعتقاد و عملکرد اصحاب شمال(یسار) است، به طرف کعبه محصور و محدود کند و راه را بر بینش و روش باطل شیطان ببند.(1)

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه جهت طواف ، کعبه ، حج ، مبنای علمی طواف ، طواف ، فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 / 12 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
 

داستانهای حجاب : پاسخ عالم مسلمان به زن مسیحی در مورد حجاب

يکى از علماء اسلام مى نويسد:
روزى يک زن مسيحى با شوهرش پيش من آمد و گفت : من از اسلام مسائلى را فهميده ام و از دستورات و قوانين آن که مترقى است در شگفت و حيرتم و به آن علاقه مندم ، ولى بخاطر يکى از دستورات آن ، من هنوز به اسلام گرايش پيدا نکرده ام ، و درباره آن با شوهرم و عدّه اى از مسلمانان بحث و گفتگو نموده ام که متأسفانه پاسخ قانع کننده اى نشنيده ام ، اگر شما بتوانيد مرا قانع کنيد من به دين اسلام مشرف شده و مسلمان خواهم شد.
من گفتم : آن دستور کدام است ؟!
زن مسيحى گفت : دستور حجاب است. چرا اسلام حجاب را براى زن لازم دانسته؟ و چرا به او اجازه نمى دهد که مثل مرد بدون حجاب از خانه بيرون بيايد؟ سپس بنا کرد به ايراد و انتقاد کردن ، که حجاب مانع رشد و ترقى زنان ، و سبب عقب ماندگى در جامعه است .


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: پوشش وحجاب ، حجاب ، داستانهایی از حجاب ، هدف و فلسفه حجاب ، فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 / 12 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
 

شراب عامل عقبگرد انسانيت (از علامه طباطبایی)

 اسلام برخلاف ساير اديان (كه تعليمات آنها براساس انزوا و كناره‌گيرى از اجتماع بنا شده، مانند نصرانيت و برهمنى و بوداييت و يا تنها به تربيت طايفه و نژاد خاص چشم همت دوخته باشد، مانند يهوديت) سازمان تعليم و تربيت خود را يك سازمان اجتماعى جهانى قرار داده است كه سعادت انسان را در زمينۀ مدنيت كه هرگز انسان از وى مستغنى نيست، با ايجاد و اتفاق كامل ميان افراد تأمين كند، و تشكيل مجتمعى را در نظر گرفته كه جزء تشكيل‌دهندۀ آن يك انسان خالص متميز، بوده باشد، و با سير تكاملى خود سعادت انسان را صددرصد به دست آورد.


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسقه ،تحریم ،شراب

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 12 / 12 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

حکمت ۳۳۷ نهج البلاغه ؛ ضرورت عمل گرایى (اخلاقى، تربیتى)

درباره لزوم حلال زاده بودن مرجع تقلید توضیحاتی بفرمایید .

پرسش

درباره لزوم حلال زاده بودن مرجع تقلید توضیحاتی بفرمایید .

پاسخ

بررسی پیرامون مساله مورد نظر،برای کسانی که با روش شناسی ( Methodology ) فهم منابع دینی و منطق استنباط احکام آشنایی کافی ندارند، کاری به غایت دشوار است . در عین حال به طور فشرده و گذرا مطالبی را تقدیم می داریم . درباره لزوم حلال زاده بودن مرجع تقلید چندمحور اساسی باید توجه قرار گیرد : 1- نصوص دینی ؛در مجامع روایی شیعه و سنی روایات بسیار زیادی ، درباره مسایل مربوط به ( ( ولدالزنا ) ) وارد شده است . این روایات در بیش از یکصد مجمع روایی نقل شده است که به خاطر کثرت منابع ناچار به ترک ذکر آن هستیم . از جمله این منابع کتاب شریف ( ( وسایل الشیعه ) ) است که ده ها روایت درباره ( ( ولدالزنا ) ) آورده است . در این جا تنها به ذکر چند نمونه اکتفا می شود : 1- امام صادق ( ع ) : ( ( خمسه لایومون الناس علی کل حال ... و ولدالزنا؛ پنج دسته درهیچ شرایطی امامت بر مردم نکنند : ... و زنازاده ) ) ، ( وسایل الشیعه ، ج 8، ب 14، ص 321 ) . 2- حضرت علی ( ع ) : ( ( لایصلین احدکم خلف المجنون وولدالزنا؛ هیچ یک از شما به دیوانه و حرامزاده اقتدا نکند ) ) ، ( همان ) . 3- ( ( زرار بن اعین عن ابی جعفر ( ع ) قال سمعته یقول لاخیر فی ولدالزنا...؛ زراربن اعین گوید : از امام باقر


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 9:16 | نویسنده : اکبر احمدی |

حکمت ۱۳۶ نهج البلاغه ؛ فلسفه احکام الهى (اخلاقى، معنوى)

چرا باید مقلد از یک مرجع تقلید کند، در حالی که تمام مراجع اعلم هستند ومی توان در مسایل شرعی به آنها رجوع کرد؟

پرسش

چرا باید مقلد از یک مرجع تقلید کند، در حالی که تمام مراجع اعلم هستند ومی توان در مسایل شرعی به آنها رجوع کرد؟

پاسخ

از نظر علمای شیعه هر گاه از بین مجتهدین یک نفر در همه ابواب و موضوعات فقهی اعلم باشد، تقلید از او در همه آن ابواب و موضوعات لازم است . اگر از بین مجتهدین یک مجتهد در یک باب و مجتهد دیگری در باب دیگری اعلم باشد تقلید از هر دوی آنها در آن بابی که اعلم می باشند لازم است که به آن ( تجزی در اعلمیت ) یا ( تجزی در تقلید ) می گویند .تذکر : تقلید از مجتهد اعلم -چه به صورت مطلق و چه به صورت تجزی - به فتوای بعضی از مراجع واجب و به فتوای بعضی احتیاط واجب است ، که هر کس باید به رساله عملیه مرجع خود رجوع کند .ثانیا" ) اگر دو مجتهد از نظر قدرت استنباط مساوی باشند ولی نسبت به مجتهدین دیگر اعلم باشند، تقلید از هر یک از آن ها جایز است و مردم در تقلید ازهریک از آن دو مخیرند .تذکر : بعضی از مراجع تخییر مقلد از دو مجتهد مساوی را تخییر ابتدایی می دانند ؛ یعنی در ابتدا مقلد می تواند از یکی از آن دو تقلید کند،ولی بعد از تقلید از یکی دیگر نمی تواند به مجتهد مساوی دیگر رجوع کند .بعضی دیگر از مراجع ، این تخییر را استمراری می دانند ؛ یعنی مقلد همیشه مختار است که از هر یک از آن دو تقلید کند به هر حال مقلد بایددر این زمینه به رساله عملیه مرجع فعلی خود رجوع کند.و اعلم به معنی داناترین ، از بین مجتهدین است و نمی شود که همه اعلم باشند.;

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 9:13 | نویسنده : اکبر احمدی |

اجتهاد یعنی چه و سابقه تاریخی آن در استنباط احکام چگونه است؟

پرسش

اجتهاد یعنی چه و سابقه تاریخی آن در استنباط احکام چگونه است؟

پاسخ

اجتهاد یعنی کوشش عالمانه با متد صحیح، برای درک مقررات اسلام، با استفاده از قرآن، روایات، اجماع و عقل. و اجتهاد و تفقه که نیروی محرکه اسلام نام گرفته، یکی از موجبات جاوید ماندن اسلام است، زیرا از همین راه می توان حکم هر موضوعی را از قرآن و روایات استخراج کرد و به این وسیله از قوانین دیگران بی نیاز بود.


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 9:9 | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا مجتهدان در بعضی مسائل اختلاف نظر دارند؟ چرا یک رسالهء مشترکی نمی نویسند؟

پرسش

چرا مجتهدان در بعضی مسائل اختلاف نظر دارند؟ چرا یک رسالهء مشترکی نمی نویسند؟

پاسخ

همان طور که از سؤال بر می آید, فقیهان و مراجع عظام در اکثر مسائل فقهی وحدت نظر دارند وتنها در بعضی از مسائل اختلاف دارند. اختلاف امری اجتناب ناپذیر است , مثل اختلاف متخصصان سایررشته ها و اطبا و مهندسان . اگر در عرصهء اختلاف نظر بین متفکران یک رشته بنگرید, کم ترین اختلاف را فقهادارند; زیرا مستندات آن ها کتاب و سنت است . فقیهان در حکم موضوع و مسئله ای که مدرک و مستند شرعی معتبر (آیه , روایت , اجماع محصل ...) دارد, هیچ گاه اختلاف ندارند; آن جایی اختلاف دارند که سند قطعی نباشد. در این گونه موارد یکی می گوید: این روایت به نظرم صحیح و معتبر است , لذا حکمش این است , ودیگری می گوید: به نظرم صحیح نیست ; لذا حکمش خلاف حکم اوّلی خواهد بود.

 

بعضی از مراجع به اصل و دلیلی تمسک می کنند که برخی دیگر آن را معتبر نمی شناسند.

 

گفتنی است : وقتی نظریات مراجع مختلف شد, اگر چه در بعضی موارد نوشتن یک رساله به طور دسته جمعی ممکن نخواهد بود, ولی می توان نظریات مختلف مراجع را در یک جا جمع آوری کرد, چنان که اخیراًفتاوای دوازده نفر از فقیهان جمع آوری و تحت عنوان در دو جلد منتشر شده است . 

 


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 9:7 | نویسنده : اکبر احمدی |

تا چه اندازه حق داریم از فلسفه‌ احکام سؤال کنیم

آیا از مرجع واجد شرایطی که فوت کرده است , می توان تقلید کرد؟ چرا؟

پرسش

آیا از مرجع واجد شرایطی که فوت کرده است , می توان تقلید کرد؟ چرا؟

پاسخ

تقلید ابتدایی متوفّی جایز نیست , اما اگر از مجتهد زنده ای تقلید کند, سپس آن مرجع از دنیا برودو وی اعلم از مجتهدان زنده باشد, باید به تقلید او باقی بماند و در مسائل مستحدثه یعنی مسائلی که قبلاً وجودنداشته و تازه موضوعیت پیدا کرده , به مجتهد زنده رجوع کند, و در صورت مساوی بودن , مجتهدان با اجازه ءمجتهدان زنده می تواند به تقلید از مجتهد مرده باقی بماند.


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 9:4 | نویسنده : اکبر احمدی |

مجموعه درسهایی از احکام اسلامی (فلسفه احکام)

برخی از آیاتی که بر بطلان تقلید کورکورانه، در قرآن وجود دارد چیست؟

پرسش

برخی از آیاتی که بر بطلان تقلید کورکورانه، در قرآن وجود دارد چیست؟

پاسخ

قرآن کریم در تبیین سنّت انبیا و برخورد مقلدان باطل با آنان می گوید، بت پرستان می گفتند، بت پرستی، اثری بجامانده از نیاکان ماست، و ما باید آن را حفظ کنیم و انبیا می فرمودند: اگر اجداد شما کاری را عاقلانه یا از روی هدایت نکرده اند، نباید روش باطل آنها را ادامه دهید. چون عقل و هدایت است که می تواند اُسوه باشد نه سفه و ضلالت .


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه احکام تقلید

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 9:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

 

مبحث زیر از سخنان آیة الله مکارم شیرازی برگرفته شده است.

تحریم قمار

خداوند متعال شراب و قمار را در آیاتی در کنار هم قرار داده است، مانند: «(یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا); درباره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: «در آن دو گناه و زیان بزرگى است; و منافعى (از نظر مادّى) براى مردم در بر دارد; ولى گناه آنها از نفعشان بیشتر است»(بقره، 219).
همچنین در آیه 90 سوره مائده می فرماید: «(يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! شراب و قمار و بتها و ازلام [نوعى بخت‏ آزمايى‏]، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد».


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه، تحریم، قمار ،چیست؟

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 8:50 | نویسنده : اکبر احمدی |

حکمت عبادات

 فَرَضَ اللهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ وَ الزَّكَاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ وَ الصِّيَامَ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْقِ وَ الْحَجَّ تَقْرِبَةً لِلدِّينِ وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ وَ إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِمِ وَ تَرْكَ شُرْبِ الْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ وَ مُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّةِ وَ تَرْكَ الزِّنَى تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ وَ تَرْكَ اللِّوَاطِ تَكْثِيراً لِلنَّسْلِ وَ الشَّهَادَاتِ اسْتِظْهَاراً عَلَى الْمُجَاحَدَاتِ وَ تَرْكَ الْكَذِبِ تَشْرِيفاً لِلصِّدْقِ وَ السَّلَامَ أَمَاناً مِنَ الْمَخَاوِفِ وَ الْأَمَانَةَ نِظَاماً لِلْأُمَّةِ وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَة


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: حكمت، برخی عبادات ،در کلام امام علی علیه السلام

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 8:47 | نویسنده : اکبر احمدی |

 

عبادت و نماز، وسيله تكامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعى لطف و رحمت و راهنمايى است كه ما را به كمال مى رساند.

برای مثال وقتى پدر و مادر، فرزندشان را به درس خواندن امر مى كنند، به سود خود فرزند است و سعادت او را مى خواهند و اين امر از روى محبّت به فرزند است و گرنه به درس خواندن او نيازى ندارند.
حكمت و فلسفه تشريع نماز از آيات و روايات، اینگونه به دست می آید:1.ياد خدا: 
«أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِكْرِى» (طه، آیه 14); نماز را برپا دار تا به ياد من باشى.

موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: فلسفه ،نماز ،در آیات و روایات

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 8:45 | نویسنده : اکبر احمدی |

mahe ramazan

«و اما حَقُّ الصوم فاءن تعلم اءَنَّه حجاب ضربهُ اللّه على لسانك و سمعك و بصرك و فرجك و بطنك ليستُرَكَ به من النار و هكذا جاء فى الحديث الصوم جُنَّة من النار فان سكنت اءَطرافك فى حَجَبَتها رجوت اءَن تكون محجوبا و ان اءَنت تركتها تضطرِبُ فى حجابها و ترفع جَنَبَات الحجاب فتطَّلِع الى ما ليس لها بالنظرةِ الدَّاعيةِ للشَّهوةِ و القُوَّة الخارجةِ عن حدِّ التَّقيَّة للّه لم تاءمَن اءَن تَخرِقَ الحجابَ و تخرج منه و لا قوَّةَ الا باللّه »


موضوعات مرتبط: فلسفه احکام
برچسب‌ها: ماه رمضان ،خود سازی ،صوم ،اسلام ،تقوا،پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 17 / 10 / 1398 | 8:38 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد