پرسش: منظور از تنبیه زنان در قرآن کریم چیست؟
قبل از جواب مفصل باید بگم که در اسلام تنبیه کلا توصیه نشده است و هرجا هم صحبتی از تنبیه وضرب شده است حرف از چوب مسواک ومانند آن است.
در روایتی داریم که زدن زنان (ضرب) اونم در مواقعی که واقعا لازم باشه با سختگیری در پوشاک وخوراک است.
به هرحال این هم جواب مفصل :
آیه نشوز كدام آیه است؟ آیا تنبیه زنان توسط مردان با كرامت انسانی سازگار است؟درباره زنان ناشزه به شوهران اجازه داده شده است كه با مراعات احتیاط آنان را تنبیه كنند.
میفرماید: «وَ الّلاتی تَخافُون نُشُوزهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی المَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ فَاِنَ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبیلاً» نساء/34 [آن دسته از زنان را كه از طغیان و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید و (اگر مؤثر واقع نشد) در بستر از آنها دوری كنید، و (اگر آن هم مؤثر نشد و راهی جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه نمایید، اگر از شما پیروی كردند به آنها تعدی نكنید.]
منظور از زنان ناشزه آنهایی هستند كه از انجام وظایف زناشویی سرباز میزنند و نشانه های مختلف ناسازگاری در آنها ظاهر میشود.
در آیه فوق سه نوع تعزیر برای چنین زنانی در نظر گرفته شده است:
اول: پند و اندرز
دوم: كناره گیری از آنان
سوم: تنبیه بدنی و
هر یك از این مراحل سه گانه در صورتی است كه مرحلة قبل مؤثّر واقع نشود.
و از اینجا جواب سؤالی كه هنگام طرح این آیه در اذهان بسیاری مطرح میشود و آن اینكه چگونه ممكن است اسلام به مردان اجازه دهد كه در مورد زنان متوسل به تنبیه بدنی شوند و آنان را بزنند، در حالی كه این امر با كرامت انسان مخصوصاً انسانی كه شریك زندگی اوست هماهنگ نیست، روشن میشود زیرا :
اولاً: منظور از ضرب و تنبیه بدنی در اینجا این نیست كه شلاق بردارد و گوشت و پوست را باهم مخلوط كند و یا سیلی بر صورتش بنوازد و سیاه و كبود كند، چراكه هیچ یك از اینها در شرع اسلام جایز نیست و حتی دیه دارد.
منظور تنبیه ملایمی است كه نه سبب جراحت گردد و نه سرخ و سیاه و كبود كند، تا آنجا كه جمعی از مفسّران در توضیح آیه گفتهاند چیزی مانند زدن روی دستها با چوب مسواك! و یا تنبیهی شبیه آنكه او را كمی ناراحت سازد، ولی شدید نباشد و مجروح نكند.
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر قرآن کریم
تسلط مردان بر زنان چگونه و به چه نحو است.
پرسش
تفسير و شرح دقيق آيه 34، سوره نساء «الرِّجالُ قَوّامُون عَلى النّساءِ» را بنويسيد و توضيح دهيد تسلط مردان بر زنان چگونه و به چه نحو است.
پاسخ :
«قوامون» مبالغه قيّم است و قيم در اين جا به معناى سرپرست است. در توضيح معناى آيه، بايد به اين نكته توجه داشت كه خانواده يك واحد كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ، بايد رهبر واحدى داشته باشد؛ زيرا اگر اداره اين اجتماع كوچك بر عهده بيش از يك نفر قرار گيرد، ممكن است به هرج و مرج و آشوب بينجامد و ايجاد مشكل كند؛ در نتيجه، مرد يا زن يكى بايد رئيس خانواده و ديگرى معاون و تحت نظارت او باشد. قرآن در اين جا تصريح مىكند كه مقام سرپرستى از آن مرد است.كه البته، اين به معناى استبداد و اجحاف و تعدى نيست، بلكه هدف، ايجاد رهبرى واحد همراه با مسؤوليتها و مشورتهاى لازم است.
اين موقعيت بخاطر خصوصيات موجود در مرد است، از آن جمله:
الف: ويژگيهاى ذاتى: مانند قدرت جسمانى و غلبه قدرت فكر او بر نيروى عاطفه و احساسات در مرد، به عكس زن كه از نيروى عاطفه بيشترى نسبت به مرد، بهرهمند است. كه اين مطابق خواستهاى درونى و همگونه با مسؤوليتهاى بيرون اوست.
ب: تعهد مرد در برابر زن و فرزندان كه هزينههاى زندگى و پرداخت مهر و تأمين زندگى آبرومندانه همسر و فرزندان بر عهده اوست.
البته ممكن است زنانى وجود داشته باشند كه در برخى از جهات فوق، بر شوهران خود امتياز داشته باشند، اما بايد دانست كه قوانين، همه جوانب را در نظر مىگيرد و به تك تك افراد و نفرات نظر ندارد، بلكه نوع و كلى را در نظر مىگيرد. شكى نيست كه در اكثريت خانوادهها، مردها براى سرپرستى، آمادگى بيشترى دارند، اگر چه زنان نيز وظايف و مسؤوليتهايى بر عهده دارند كه اهميت و حساسيت آن بر هيچ كس پوشيده نيست. [1]
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر قرآن کریم
اقامه نماز علاوه بر تاثیراتی که بر روح و جان انسان دارد بر سلامتی انسان نیز تاثیر دارد که
البته تاکنون در این حد کشف شده و قطعا تاثیرات نماز بیش از این حرفهاست.
نتایج تازهترین تحقیقات علمی نشان میدهد، خواندن نماز صبح، بهترین شیوه برای
پیشگیری از بیماریهای قلبی ـ عروقی است. بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی
مؤسسه قلب و عروق اردن، خواب طولانی مدت در طول شبانهروز، مهمترین عامل
ابتلا به بیماریهای قلبی است. این تحقیقات نشان میدهد اگر فردی به مدت
طولانی بخوابد، ضربان قلب او به پنجاه بار در دقیقه کاهش مییابد که این امر، منجر
به کندی گردش خون در سرخرگها و سرانجام، انسداد رگها شده و حملات قلبی
عروقی را به دنبال خواهد داشت.
این تحقیق همچنین بر ضرورت حداقل پانزده دقیقه تحرک بدنی پس از چند ساعت
خواب تأکید میکند.
در نتایج این تحقیق با بیان این که ادای نماز صبح برای این امر کافی است، به سلامت قلبی
مسلمانانی که صبح زود بیدار شده و برای انجام فریضه نماز به مسجد میروند، اشاره شده و
آمده است: اگر این عمل در مسجد و یا به صورت گروهی انجام شود، نتیجه بهتری خواهد
داشت.
برگرفته از خبرگزاری قرآنی ایران
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر قرآن کریم
(نهج الفصاحه)
2- همه همت خود را صرف امور آخرتی وهمیشه ماندنی بکن .(نصایح،ص30)
3- مواظب گذشت عمر باش وخودت را برای رفتن آماده بکن .
(نصایح،ص31)
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر قرآن کریم
بسم الله " یک ذکر عجیب است. زیرا " بسم الله " نور است و با گفتن " بسم الله " قلب به تپش می افتد و عقل متحیر می شود .
" بسم الله " یک پل ارتباطی بین خالق و مخلوق و یک پل ارتباطی بین دنیا و بهشت است. زیرا رسول اکرم (ص) فرمودند : چون روز قیامت شود به بنده خدا امر می شود که وارد آتش دوزخ شو چون نزدیک دوزخ می شود و می گوید " بسم الله الرحمن الرحیم " و پا در دوزخ می نهد آتش دوزخ هفتاد هزار سال از او دور می شود ." بسم الله الرحمن الرحیم " : سر آغاز کتاب وحی الهی بوده بلکه تمام کتابهای آسمانی بوده است.
" بسم الله الرحمن الرحیم " : رمز بقا و دوام است .
" بسم الله الرحمن الرحیم " : رمز وصل و اتصال است .
" بسم الله الرحمن الرحیم " : عامل سربلندی و جاودانگی است .
به نام "الله"ای است که عاشق است و معشوق است و خود،
حقیقت عشق است. عاشق، میفهمد که عاشق چه میگوید
و اگر انسان عاشق نباشد، معنای کلام خداوند پر محبت را درک نمیکند...
"بسم الله الرّحمن الرّحیم"
چرا سورههای قرآن این طور شروع میشود؟
چرا با کلام دیگری آغاز نمیشود؟ دلیل تکرار پیدرپی این آیهی عاشقانه چیست؟
همین نشان میدهد که خدایی که اسلام از آن میگوید،
بیش از هر چیز و بیش از هر چیز دیگر مهربان و بخشنده است
و چنین خدایی، از مؤمنان به خود، انتظار مهربانی و بخشودن دارد.
تأکید قرآن و اسلام بیش از هر چیز، آن است که
ای مردم محبت را دریابید و مهربانی کنید
...پس خدایی که در دل آیات قرآن نهفته است،
در اوّل و آخر مهربان و بخشنده است.
اگر صفت دیگری دارد، این ویژگی او حالتی است از محبت بیپایانش.
خداوند عادل است، اما بخشش خود را بر عدالت خویش برتری میدهد...
این عدل عاملی است برای تحقق عشق و محبت خداوند، به همهی مخلوقات خود...
خدای قهّار، همان خدای رحمان است. قهر او همان مهر اوست...
تلاش عاشق است برای نجات معشوق ...
عدلی که اساس آن محبت نباشد، از سنخ عدل الهی نیست.
خشم و قهری که باطن آن رحمت و محبت نباشد،
نه خدایی است و نه برای خدا. خدا خواهانه نیست، نفسانی و خودخواهانه است...
پیام منحصر به فرد و اختصاصی اسلام، بعد از "لا اله الّا الله" که پیام مشترک ادیان است،
"بسم الله الرّحمن الرّحیم" است و این به بشر میگوید:
اسلام دین رحمت است، نه خشونت
اسلام آیین محبت است، نه نفرت
خدایی که اسلام وصفاش میکند عاشق است
عاشق مخلوق خود است و او عاشقترین است
"اَرحَم الرّاحمین" است
قرآن را با وضو باید گشود. ظاهر این وضو کار همگان است، اما باطن آن کار نوادر زمان است.
برای ورود به قرآن، باید با "بسم الله الرّحمن الرّحیم" وضو کرد
و گرنه ورود به قرآن ممکن نیست.
وضوی ظاهری با آب است و وضوی باطنی با عشق است.
باید روح را با عشق شست تا بتوان به درون قرآن راه یافت
و عمق قرآن را یافت.
باید به صفت رحمن و رحیم موصوف شد تا به ادراک وصفی که،
قرآن از خدا و حقیقت و زندگی دارد، نائل شد...
...کسی که عاشق نیست این خدا را نمیفهمد و بلکه از فهم و تجربهاش _
(که خود الله اکبر فهم ناپذیر است)_بسیار دور است.
کسی که عاشق نیست قرآن را نمیفهمد.
منظور آیات را در نمییابد، چون نخست میگوید:
"بسم الله الرّحمن الرّحیم"
"وقتی میگویی به نام خداوند بخشندهی مهربان،
نمیتوانی با نفرت و بدی عمل کنی.
"اگر الآن بگویی به نام خداوند بخشنده، اگر به راستی بگویی،
پس تو هم اکنون بخشندهای. چون انسان همیشه شبیه همانی میشود
که آن را میپرستد و تسلیم اوست.
"اگر خدای تو رحمان و رحیم است و اگر تو واقعاً چنین خدایی را میپرستی،
پس تو هم باید رحمان و رحیم باشی. مشت،
نمونهی خروار است و قطره میتواند از دریا خبر دهد.
"اگر تو مهربانی، پس معلوم است که خدایی هم که تو میپرستی مهربان است...
...اگر صفت خداوند تو، در تو نیست، پس به واقع "او " خداوند تو نیست
و تو خود را در اختیار جز "او" قرار دادهای و جز "او" را شنیدهای...
به نام "الله"ای است که عاشق است و معشوق است و خود،
حقیقت عشق است. عاشق، میفهمد که عاشق چه میگوید
و اگر انسان عاشق نباشد، معنای کلام خداوند پر محبت را درک نمیکند...
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر قرآن کریم
سوره البقره : آیات 23 تا 24
اشاره
وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمّٰا نَزَّلْنٰا عَلیٰ عَبْدِنٰا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِتْلِهِ وَ اُدْعُوا شُهَدٰاءَکُمْ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ إِنْ کُنْتُمْ صٰادِقِینَ (23) فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا اَلنّٰارَ اَلَّتِی وَقُودُهَا اَلنّٰاسُ وَ اَلْحِجٰارَهُ أُعِدَّتْ لِلْکٰافِرِینَ (24)
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
سوره البقره : آیات 21 تا 22
اشاره
یٰا أَیُّهَا اَلنّٰاسُ اُعْبُدُوا رَبَّکُمُ اَلَّذِی خَلَقَکُمْ وَ اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (21) اَلَّذِی جَعَلَ لَکُمُ اَلْأَرْضَ فِرٰاشاً وَ اَلسَّمٰاءَ بِنٰاءً وَ أَنْزَلَ مِنَ اَلسَّمٰاءِ مٰاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ اَلثَّمَرٰاتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلاٰ تَجْعَلُوا لِلّٰهِ أَنْدٰاداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (22)
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
سوره البقره : آیه 17 تا20
اشاره
مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ اَلَّذِی اِسْتَوْقَدَ نٰاراً فَلَمّٰا أَضٰاءَتْ مٰا حَوْلَهُ ذَهَبَ اَللّٰهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُمٰاتٍ لاٰ یُبْصِرُونَ (17) صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاٰ یَرْجِعُونَ (18) أَوْ کَصَیِّبٍ مِنَ اَلسَّمٰاءِ فِیهِ ظُلُمٰاتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصٰابِعَهُمْ فِی آذٰانِهِمْ مِنَ اَلصَّوٰاعِقِ حَذَرَ اَلْمَوْتِ وَ اَللّٰهُ مُحِیطٌ بِالْکٰافِرِینَ (19) یَکٰادُ اَلْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصٰارَهُمْ کُلَّمٰا أَضٰاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِیهِ وَ إِذٰا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قٰامُوا وَ لَوْ شٰاءَ اَللّٰهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصٰارِهِمْ إِنَّ اَللّٰهَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (20)
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 8 - 16
آیه و ترجمه
وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الاَخِرِ وَ مَا هُم بِمُؤْمِنِینَ(8)
یخَدِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ مَا یخْدَعُونَ إِلا أَنفُسهُمْ وَ مَا یَشعُرُونَ(9)
فی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کانُوا یَکْذِبُونَ(10)
وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فی الاَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نحْنُ مُصلِحُونَ(11)
أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لَکِن لا یَشعُرُونَ(12)
وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ ءَامِنُوا کَمَا ءَامَنَ النَّاس قَالُوا أَ نُؤْمِنُ کَمَا ءَامَنَ السفَهَاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السفَهَاءُ وَ لَکِن لا یَعْلَمُونَ(13)
وَ إِذَا لَقُوا الَّذِینَ ءَامَنُوا قَالُوا ءَامَنَّا وَ إِذَا خَلَوْا إِلی شیَطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نحْنُ مُستهْزِءُونَ(14)
اللَّهُ یَستهْزِیُ بهِمْ وَ یَمُدُّهُمْ فی طغْیَنِهِمْ یَعْمَهُونَ(15)
أُولَئک الَّذِینَ اشترَوُا الضلَلَهَ بِالْهُدَی فَمَا رَبحَت تجَرَتُهُمْ وَ مَا کانُوا مُهْتَدِینَ(16)
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 6 - 7
آیه و ترجمه
إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سوَاءٌ عَلَیْهِمْ ءَ أَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ(6)
خَتَمَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصرِهِمْ غِشوَهٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(7)
ترجمه :
6 کسانی که کافر شدند برای آنها تفاوت نمی کند که آنان را (از عذاب خداوند) بترسانی یا نترسانی ، ایمان نخواهند آورد.
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 3 - 5
آیه و ترجمه
الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصلَوهَ وَ ممَّا رَزَقْنَهُمْ یُنفِقُونَ(3)
وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بمَا أُنزِلَ إِلَیْک وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلِک وَ بِالاَخِرَهِ هُمْ یُوقِنُونَ(4)
أُولَئک عَلی هُدًی مِّن رَّبِّهِمْ وَ أُولَئک هُمُ الْمُفْلِحُونَ(5)
ترجمه :
3 (برهیزکاران ) آنها هستند که به غیب (آنجه از حس پوشیده و پنهان است ) ایمان می آورند، و نماز را بر پا می دارند و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنها روزی دادهایم انفاق می کنند.
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 1 - 2
آیه و ترجمه
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
الم (1)
ذَلِک الْکتَب لا رَیْب فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ
ترجمه :
بنام خداوند بخشنده مهربان
1 الم
2 این کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد، و مایه هدایت پرهیزکاران است .
تفسیر:
تحقیق درباره حروف مقطعه قرآن
در آغاز بیست و نه سوره از سوره های قرآن با حروف مقطعه برخورد میکنیم و چنانکه از نامش پیدا است این حروف حروفی بریده از هم به نظر می رسد، و کلمه مفهومی را ظاهرا نمی سازد.
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
16 دی 1398 - 06:41
به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری رویترز، در این بیانیه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان همچنین اعلام کردند که بر اهمیت کاستن از تنشها در عراق و ایران و عزم خود برای مبارزه با داعش تاکید میکنند.
در این بیانیه آمده است: «ما بر تعهد خودمان در ادامه مبارزه با گروه داعش که یک اولویت است تاکید میکنیم. این ضروری است که ما ائتلاف مربوط به آن را حفظ کنیم. از مقامهای عراق میخواهیم به روند تامین پشتیبانی لازم از این ائتلاف ادامه دهند.
این سه کشور همچنین اعلام کردند: «ما آماده ادامه مذاکرات با همه طرفها به منظور مشارکت در کاستن از تنشها و برقراری مجدد ثبات در منطقه هستیم».
بر اساس این گزارش، شنبه شب ایران اعلام کرد که دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه برای خود قائل نیست.
منبع: ایسنا
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: بیانیه سه کشور اروپایی درباره تصمیم جدید برجامی ایران
وداع تهران با سردار عشق و حماسه / اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهدای مقاومت تا دقایقی دیگر
16 دی 1398 - 08:30
مراسم وداع تهرانیها با پیکر پاک سپهبد شهید قاسم سلیمانی ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد.
تعداد زیادی از مقامات کشوری و لشگری برای شرکت در مراسم نماز بر پیکر سردار سلیمانی که به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه می شود در دانشگاه تهران حاضر شدهاند.
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: وداع تهران با سردار عشق و حماسه
آیه 7
اشاره
آیه و ترجمه
صِرَط الَّذِینَ أَنْعَمْت عَلَیْهِمْ غَیرِ الْمَغْضوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضالِّینَ
ترجمه :
راه آنها که بر آنان نعمت دادی نه آنها که بر ایشان غضب کردی و نه گمراهان !
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 6
اشاره
آیه و ترجمه
اهْدِنَا الصرَط الْمُستَقِیمَ
ترجمه :
ما را به راه راست هدایت فرما.
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 5
اشاره
آیه و ترجمه
إِیَّاک نَعْبُدُ وَ إِیَّاک نَستَعِینُ
ترجمه :
تنها تو رامی پرستیم و تنها از تو یاری میجوئیم .
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 4
آیه و ترجمه
مَلِکِ یَوْمِ الدِّینِ
ترجمه :
خدائی که مالک روز جزاست .
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 3
الفاتحه
آیه و ترجمه
الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
ترجمه :
3 خداوندی که بخشنده و بخشایشکر است (و رحمت عام و خاصش همه رارسیده ).
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر
آیه 2
اشاره
آیه و ترجمه
الْحَمْدُ للَّهِ رَب الْعَلَمِینَ
ترجمه :
ستایش مخصوص خداوندی است که پروردکار جهانیان است .
موضوعات مرتبط: تفسیر قرآن کریم
برچسبها: تفسیر