سؤالات شرعی از حضرت آیت الله خامنه ای
س: راههاى ثابت شدن اول ماه را بیان كنید.
ج) اول ماه به یكى از راههاى ذیل ثابت مىشود:
ب- شهادت دو فرد عادل به اینكه هلال را رؤیت كردهاند.
ج - حكم حاكم شرع به ثبوت رؤیت هلال
س: اگر تعیین اول ماه رمضان و عید سعید فطر به علت عدم امكان رؤیت هلال اول ماه به سبب وجود ابر در آسمان یا اسباب دیگر، ممكن نباشد و سى روز ماه شعبان یا ماه رمضان كامل نشده باشد، آیا براى ما كه در عراق زندگى مى كنیم، جایز است كه به افق ایران عمل كنیم؟ وظیفه ما چیست؟
ج) رؤیت هلال در شهرهایى كه در افق، متحد و یا نزدیك به هم هستند و یا در شهرهایى كه در شرق واقع شده اند، كافى است؛ و منظور از متحد بودن دو شهر در افق، شهرهایى است كه در طول خط واحدى واقع شده اند. بنابر این اگر دو شهر در یك خط طولى باشند، گفته مىشود كه آنها در افق متحد هستند.
س: شخصى نظامى كه محل كار وى با محل سكونتش60 كیلومتر فاصله دارد، بعضى از مواقع سه روز اول هفته و بعضى از مواقع هر روز به محل كار خود مىرود؛ حال حكم نماز و روزه او چگونه است؟
ج) اگر شخصى هر ده روز حداقل یكبار به خاطر شغلش سفر مىكند ـ در غیرِ سفرِ اول ـ در محل سكونت، محل كار و در بین راه نمازش تمام و روزه اش صحیح است. ولى در سفر اول (و همچنین اولین سفرى كه پس از اقامت ده روز و یا بیشتر در یك محل باشد) حكم سایر مسافرین را دارد، یعنى تا قصد اقامت ده روز نكرده، نمازش شكسته است و روزهاش صحیح نیست.
س: اینجانب دانشجو مىباشم و محل درس و سكونتم با هم 50 كیلومتر فاصله دارد. در هفته معمولاً 3 یا 4 روز به محل درس مىروم و در هر روز معمولاً 4 یا 7 ساعت در محل درس هستم. مىخواستم بدانم نماز و روزه خود را باید به چه صورت انجام دهم؟
ج) سفر تحصیلى، سفر شغلى محسوب نمىشود، و حكم سایر مسافرین را دارید كه اگر قصد اقامت ده روز نكنید، نمازتان شكسته است و روزه هم نمىتوانید بگیرید.
س: آیا روزهدار مىتواند به بدنش آمپول یا سرم تزریق كند؟
ج) احتیاط واجب آن است كه روزهدار از استعمال آمپولهاى مقوّى یا مغذّى یا آمپولهایى كه به رگ تزریق مىشود و نیز انواع سرمها خوددارى كند، ولى تزریق آمپول براى بىحس كردن و نیز دارو گذاشتن بر زخمها و جراحتها اشكال ندارد.
س: آیا اگر خلط از بینى وارد دهان بشود، در صورت فرو بردن آن روزه باطل مىشود؟ فرو بردن خلطى كه به واسطه سرماخوردگى در گلو وجود دارد چطور؟
ج) تا به فضاى دهان نرسیده اشكال ندارد و اگر به فضاى دهان رسیده، بنابر احتیاط واجب نباید فرو برد و اگر عمداً فرو برد، بنابر احتیاط قضا و كفاره بر او واجب مىشود.
س: زكات فطره را در چه راهى باید مصرف كرد؟
ج) مصرف زكات فطره، همان مصرف زكات مال است ولى احتیاط آن است كه با وجود فقیر در محل، به مصارف دیگر نرسد.
س: اینجانب زمانى كه به سن تكلیف رسیدم نسبت به احكام جنابت و حتى خود جنابت آگاهى نداشتم. حكم نماز و روزههایى كه در آن حال انجام داده ام چیست؟
ج) نمازهایى را كه در حال جنابت خوانده اید باید قضا نمایید و روزهها در صورتى كه جاهل به اصل جنابت بوده و اصلاً نمىفهمیده اید جنابت چیست، صحیح است ولى اگر جنابت را مىدانسته و جاهل به وجوب غسل بوده اید، باید قضاى روزهها را بجا آورید و اگر در یاد گرفتن مسأله كوتاهى نكرده باشید كفاره ندارد والاّ بنابر احتیاط واجب كفاره هم دارد.
س: حكم روزه كسى كه با خود كارى انجام دهد كه به طور غیراختیارى جنب شود، چیست؟
ج) اگر كار مذكور به قصد انزال بوده، و یا مىدانسته كه با این كار جنب مىشود، و یا عادت او بر این بوده است؛ و در عین حال عمداً چنین كارى كرده و جنب شده، حكم جنابت عمدى را دارد یعنى هم قضا بر عهده او مىباشد و هم كفاره.
س: اگر كسى چند سال با عذرهاى واهى یا از روى سهل انگارى روزه نگرفته باشد، چه باید بكند؟
ج) قضاى آنچه از ماه رمضان از او فوت شده، بر او واجب است، و اگر افطار، عمدى و بدون عذر شرعى بوده، علاوه بر قضا، كفاره هر روز هم واجب است كه عبارت است از: شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مـُد طعام به شصت مسكین كه سهم هر كدام یك مدّ (750 گرم) است.
نظرات شما عزیزان: